Jump to content

Köpt nya högtalare

Hans-Tommy

Recommended Posts

Hej

jag har efter stor beslutsångest köpt nya högtalare. Jag hade tidigare Sonus Faber Cremona Auditor. jag tyckte att jag hade ett mycket trevligt ljud med dem ,lättlyssnat, behagligt. Jag hade dem kopplade till min Mcintosh integrerade 6900 samt audio research CD3 spelare.

Men så råkade jag lyssna på ett par andra högtalare och då blev jag fast.

jag har tagit några bilder på dem som man kan titta på, se länk

http://picasaweb.google.se/hanstommya/Mbl

hans-tommy

• Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag vill på intet sätt förringa ditt högtalarköp men jag tog lite kort på en högtalare samt McIntosh steg när jag var och provlyssnade vid ett tillfälle. Gillade den anläggningen men känner att jag får bygga ett nytt lyssningsrum först :D

Hificenter2.jpg

hej Stefan

jag tror att det ´dels beror vilken musik man lyssnar på och dels vilken typ av ljud man vill ha, mina högtalare är rundstrålande och de ger ett annorlunda ljud, mera luftigt, det känns mera som om musikerna,sångarna står på en scen. En del gillar inte det ljudet men det gör jag.

Till Timbre kan jag bara säga : Lyssna inte på MBL:s rundstrålande då blir du också kanske tvungen att byta högtalare

hans-tommy

Mycket MBL i dessa dagar och visst har det låtit väldigt bra men inte kan jag skiljas från mina sonusar... :(:)

Till Hans-Tommy!

Vill gratulera till dina nya högtalare, tror säkert att du blir mycket nöjd. Har lyssnat mycket på MBL i olika versioner och tycker de är mycket bra. Men när jag själv stod inför mitt avgörande så blev det ändå SF Amati Homage Anneversario. Så jag håller nog med Timbre, jag kan inte skiljas från mina Sonusar!

Calm

Jag har bara vid något enstaka tillfälle hört MBL och har ingen som helst uppfattning om dem ljudmässigt, men oj vad tjusiga de är tycker jag. Med skydden på... Dock kommer jag ihåg att Stereophile inte nog kunde poängtera hur viktigt det var att plocka bort skydden för att få det ljud man betalat för. Hur är din uppfattning här?

Tack för uppskattningen!

Jag har bara haft dem i två veckor så jag håller fortfarande på och lyssnar in mig. Jag är hittills nöjd med vad jag köpt. När det gäller gallren så har jag inte testat ännu, tänkte göra det nästa helg. tyvärr blir de fulare utan skydd

hälsar hans-tommy

PS alla SF ägare, har ny lyssnat på MBL101 DS

vad heter dom där snygga feta JBL burkarna??

Ledsen för kidnappa din tråd med denna fråga.. grattis till dina nya burkar..

Dessa "små" bokhyllehögtalare heter Everest, dubbla 15" basar. 500000:- paret. Ska tydligen ha sålts 400 par i japan bara!?!

Stefan

Tack för uppskattningen!

Jag har bara haft dem i två veckor så jag håller fortfarande på och lyssnar in mig. Jag är hittills nöjd med vad jag köpt. När det gäller gallren så har jag inte testat ännu, tänkte göra det nästa helg. tyvärr blir de fulare utan skydd

hälsar hans-tommy

PS alla SF ägare, har ny lyssnat på MBL101 DS

Hej igen

Hur många timmar uppskattar man att det går åt till att spela in dem? Hur långt har du hunnit på 2 veckor, jag vet att om jag köpte såna högtalare så skulle jag planerat in en semester i direkt anslutning till detta. :)

/Stefan

PS! Någon som vet var man kan lyssna seriöst på dessa? Gärna på västkusten. DS!

Hur många timmar uppskattar man att det går åt till att spela in dem? Hur långt har du hunnit på 2 veckor, jag vet att om jag köpte såna högtalare så skulle jag planerat in en semester i direkt anslutning till detta. :)

/

jag hade semester första veckan, annars sägs det minst 100 h men de lät helt ok direkt

tommy

hej Stefan

jag tror att det ´dels beror vilken musik man lyssnar på och dels vilken typ av ljud man vill ha, mina högtalare är rundstrålande och de ger ett annorlunda ljud, mera luftigt, det känns mera som om musikerna,sångarna står på en scen. En del gillar inte det ljudet men det gör jag.

Om det är som du beskriver så är det detta jag saknar hemma misstänker jag, känns som jag har sången bra placerad i mitten men jag har svårt, mycket beroende på inspelningskvalitet säkert, få instrumenten på "scenen". Känns mycket som att det kommer ur högtalarna. Inte lätt att förklara men det var värt ett försök!! :)

Det låter som du skall göra ett Stockholmsbesök, Hultan. :)

Just det som beskrivs är MBL's primära styrka: närvaro, soundstage, separation osv.

Den tanken växer sig starkare varje dag, tycker Audioconcepts butik verkar vara värd resan bara den. Där finns väl MBL om jag inte missminner mej.

Vad mera borde man absolut kolla när man är där i Stockholm?

/Stefan

Vasa-museet

men om du menar hifiaffärer

http://www.ljudmakarn.se/

http://www.referenceaudio.se/

http://www.hifiart.se/

hans-tommy

Tackar, nu börjar det se ut som en weekend!! :D

/Stefan

Om du skall spara tid så tror jag att du skall börja hos Audioconcept. Risken är att du blir där hela dagen. Förutom större delen av MBL-programmet finns Sonus Faber, ASR, ARC och en mängd andra toppmärken. För att inte tala om den fina miljön, trevliga experter och stans godaste espresso och inte minst god musik. Missa inte heller Svanårummet med toppakustik. Här kan man konstatera att avlyssningsrummet har stor betydelse för ljudet.

Calm

• 2 weeks later...

hej igen

jag har nu provat mina högtalare utan galler (MBL 121). jag brukar använda Rickie Lee Jones Pop Pop som referens. Skillnaden utan galler var högst påtaglig, med galler var det som om hon stod bakom ett draperi och utan var hon helt synlig på scen, så numera har mina högtalare inget galler. Jag har lagt in några bilder på detta se länk, inlägg 1.

Jag lånade även hem finites cerapuc och ställde under mina stativ men jag hörde ingen skillnad, däremot blev basen bättre och ljudet mera fokuserat när jag ställde dem under CD-spelaren så därför står spelaren på 3 cerapuc nu.

hälsar tommy

• 1 month later...

hej igen

jag har efter att ha köpt nya högtalare gjort några förändringar på min anläggning, se länk http://picasaweb.google.se/hanstommya/Mbl dels har jag köpt ny förstärkare dels har jag skaffat några "golden horn". jag kan bara säga att så bra som det låter nu, har det aldrig låtit hemma hos mig , jag är nöjd, om man får vara det, Jag tänker vara nöjd åtminstone en vecka ,sedan knackar säkert uppgraderingsspöket på dörren igen.

tommy

• 1 month later...

hej igen

uppgraderingsspöket har drabbat mig igen (tack Gunnar för det), jag har installerat ett ljudtak med golden horn och absorptionsplattor se http://www.akustikmiljo.se/public/dokument...p;level2_4=true , förbättringen av ljudet är klart "häftig", det blir mera laid back samtidigt som det är mera på. låter kanske konstigt men men ljudet blir mera fokuserat samtidigt som man höra mera av vad som händer i bakgrunden, tex hör man tydligare att keith jarret mumlar väldigt mycket. jag tycker att det är det som är mest prisvärt, ger större skillnad än att tex byta kablar

naturligtvis finns det en hake med att installera ljudtak, det är ganska komplicerat, jag hade inte klarat det, men om man får hjälp av ett proffs går det bra, jag hade tur och fick det av Krelle, han satte upp det på en dag, jag fick sköta dammsugaren eftersom det var ett antal hål att borra i taket och betongtak ger mycket damm

alla bör ha ett ljudtak tycker tommy