Jump to content

Recommended Posts

Posted

I en av Hi Fidelitys rescensioner (Shanlings SACD) kan man läsa: "i bland kan man stöta på vissa hybridskivor som man inte blir riktigt klok på,det vanliga Cd-lagret kan låta riktigt dåligt.....och när man kopplar till SACD-läge blir allt mkt bättre.........kan det vara så att vissa skivproducenter medvetet försöker förringa det gamla mediet för att lyssnarna helt ska gå över till SACD."

Jag köpte P Floyd "The Dark Side...." SACD-hybrid i tron att en sådan skulle vara mkt bra även på min"vanliga" CD-spelare........ :D och så var det också, lät fantastiskt.

Sen köpte jag Police "Zenyatta Mondatta" SACD...... :( raka motsatsen......det lät väldigt komprimerat...tråkigt

Har ni liknande erfarenheter :?: ..........eller kan skillnaden bero på kvalitén hos den ursprungliga inspelningen :?:

Posted

Kan bero på hur nersamplingen från SACD till PCM 16/44 är gjord. Sedan lämnas ju ”originalen” till presseriet på olika sätt – SACD via band och CD via CDR. Om någon tomte brännt CDR:en på en sunkig brännare i 48x hastighet är utgångsläget inte det bästa... För att komplicera till det ytterligare vet man ju inte hur duktiga presserierna är på att göra hybridskivor. Det är en relativt ny ”konst”.

Posted

Det spekuleras i att vissa skivbolag medvetet gör cd-lagret sämre på hybriderna. Detta för att det ska bli större skillnad varpå man hoppas öka försäljningen av SACD. Det finns en relativt stor artikel om detta i marsnumret av Stereophile (tror det var mars i alla fall).

Posted

Frågan är om det inte ofta är precis tvärtom. Det läggs förmodligen ned en del arbete på den nya DSD-mastern som ju skall tjäna som framtida lagringskälla. Det PCM-konverterade lagret påverkas ju också positivt av detta och hittills har jag inte träffat på någon hybridskiva där CD-lagret har sämre kvalitet än original-CDn. Har visserligen inte lyssnat igenom all världens hybridskivor - men handlar det bara om äkta DSD, direktinspelad eller taget från ett analogt masterband, verkar det som att även CD-återgivningen har mycket att vinna på SACD.

Patricia Barber, Steely Dan, Miles Davis och Jacintha är exempel på några artister som numera kan avnjutas med bättre kvalitet på CD tack vare SACD-vågen.

Hur är det med Norah Jones... :?:

B00005YW4H.01.LZZZZZZZ.jpg

Posted

Förlåt mig,

Det var inte alls i Stereophile utan på UltraAudios hemsida. Skickar med en länk:

UltraAudio

Titta på Opinion March. Där står dessutom lite om Norah Jones på hybrid.

Posted

"I was listening to a friend’s copy of Norah Jones’ Come Away With Me [blue Note 8WT49] the other night when I made an unsettling discovery. The CD layer of this hybrid SACD/CD sounded much worse than the original CD-only recording I have in my collection. Compared to the plain CD, the CD layer of the SACD is brittle, poorly resolved, and plagued with digital artifacts."

Ja, det var ju raka besked... :)

Tycker själv att DSD-varianten är överlägsen CDn. Hennes röst låter mycket mer äkta och den sticker inte ut på samma irriterande sätt.

Har aldrig lyssnat på SACDns PCM-lager men nu är det dags... ;)

Posted

:) Hybridskivor ja, kan låta lite si och så.

Är det någon som haft samma problem som jag att de inte går att spela alls i cd-formatet. En av dem har inte gått att spela i något format.

Guest Zalve
Posted
En dålig master låter ju dåligt även i DSD. Ett bra (dåligt...  ) exempel på detta är Mariah Carey #1´s.

Sånt ägande skulle jag hålla tyst om :D:mm::black:

Guest Zalve
Posted

Den bad jag om... Poäng till Timbre.

(Får väl ta med Cdversionen för att jämföra med :D )

• 2 weeks later...
Posted

Läste med intresse inläggen om att CD-spåret på SACD-skivor skulle låta sämre än orginal CDn. Jag tor inte på konspirationsteorin, om ett medvetet fösök att få CD-köpare att köpa SACD istället genom att försämra CD-spåret på SACD-skivor.

Kan man lyssna på SACD på sin anläggning så gör man det. Och kan man det så köper man SACD. Och om man står i en affär redo att köpa SACD och är seriös så har man säkert med sig ett par CD och SACD-skivor för att själv lyssna till musik man själv tycker om-vem litar på försäljare (innan jag blir påhoppad om dett uttalande-min far är försäljare och flera av mina vänner är det likaså). De har dock en uppgift-att sälja. Alltså är det viktigt att man inte blir "såld" utan att man bildar sig en egen uppfattning och således köper varan med säljaren som guide men inte beslutsfattare!

Dessutom skulle försäljarkonspirationen bara nå en liten grupp människor-reklam är bättre för att nå en stor grupp potentiella köpare.

I fallet med Norah Jones kan jag göra er uppmärksamma på att det finns två pressningar (åtminstone, som jag haft eller har i min ägo). Den första utgåvan som min bror inhandlade åt mig lät förträffligt medan den andra (som jag sedan köpte åt honom eftersom en av hans kamrater hade repat sönder hans Norah Jones) lät bedrövligt. Den första hade blå text tryckt på själva CDn och den andra utgåvan hade svart text.

Min teori är följande:

Norah Jones SACD "Come away with me" kom ut senare än den "ljusblå" pressningen, faktiskt köpte jag den "svarta" pressningen åt min bror i samma veva som jag köpte SACDn. Rent tidsmässigt verkar det ju då troligt att SACDn fick samma CD-spårs-"input" som den "svarta".

Om man då jämfört SACDns CD-spår med den "ljusblå" pressningen, ja då blir man förstås besviken på SACDns CD-spår. Hade man istället jämfört SACDns CD-spår med den "svarta" - ja då-är det ju ingen skillnad -> ingen konspiration från skivbolagets sida- ENDAST inkompetens.....och det får vi väl leva med då och då

Denna teori är förstås helt ovetenskaplig men ändock inte helt orealistisk, eller vad tycker ni?

Posted

Det låter rimligt att pressningskvaliteten kan variera. Jag har också sett rapporter om att vanliga CD kan låta olika beroende på pressning.

Har svårt att komma på något område förutom hifi där det florerar så mycket konspirationsteorier och konstiga motsättningar.

Posted

Anders,

Jag håller med. Vad beror det på? Är audiofiler överkänsliga eller bara exceptionellt känsliga? :cool:

Läs förresten Atkinsons ledare i senaste (?) Stereophile, där han bemöter diverse påhopp från insändare som totalt missbedömt hänvisningar och referenser från Stereophiles skribenter-en del lustigt annat skrämmade-men totalt sett MYCKET underhållande! :D