Jump to content

Komplettera mitt system lite

Jungleland

Recommended Posts

Hej på er!

Jag har ett teac h300 system med Canton GLE 403 högtalare (detta är mitt första "ordentliga" system) och är väldigt nöjd. Bor i en ganska liten etta och med min studentbudget så ger det alldeles lagom mycket ljud! ;)

Det jag går och funderar på är om jag kanske skulle komplettera med en subbas, skulle vilja komma lite djupare än vad 403:orna kan prestera. Går det att få tag i en subbas som duger till musik (inte hembiomuller) på ca 20kvm för tja, helst under 5-6000? Ska man hålla sig till canton även där så att de "pratar samma språk" eller går det att blanda märken? Jo, och en sista grej, teacen har ingen sub-out så det måste gå att koppla högtalarna via subben.

Tack på förhand! :)

Hej!

Jäklar, det är kul med såhär snabba svar! :) Japp, det är de där, fast svarta så en ev sub får gärna vara svart också.

Jag kan tyvärr inte ge några exakta rumsmått just nu, flyttar in i lägenheten i slutet av månaden, men jag gissar från vad jag minns av visningen att allrummet ligger på ca 20kvm + en liten hall och ett litet kök, takhöjden är standard för lägenheter. Kan tyvärr inte vara speciellt hjälpsam med väggmaterial heller.. Ledsen att jag ger er så lite att gå på. Betong kanske är en vågad gissning?

Hej!

Jäklar, det är kul med såhär snabba svar! :) Japp, det är de där, fast svarta så en ev sub får gärna vara svart också.

Jag kan tyvärr inte ge några exakta rumsmått just nu, flyttar in i lägenheten i slutet av månaden, men jag gissar från vad jag minns av visningen att allrummet ligger på ca 20kvm + en liten hall och ett litet kök, takhöjden är standard för lägenheter. Kan tyvärr inte vara speciellt hjälpsam med väggmaterial heller.. Ledsen att jag ger er så lite att gå på. Betong kanske är en vågad gissning?

:)

Om du inte har spelat i rummet än är ju den självklara rekommendationen "tålamod". Glöm inte att möblera rummet ordentligt/mycket. Ingen stilstudie med en pallstol och en tavla, utan ombonat och utsmyckat. En tråd jag själv skrivit - och i vilken andra kompletterat med input - kan rekommenderas som sommarläsning. Länk.

Betongväggar är tyvärr ingen höjdare. :(

Usch, det var det svaret jag var rädd för - "Vänta".. Nädå, tack så jättemycket för din hjälp hittils engelholm! Skämt åsido så förstår jag mycket väl din poäng, är vettigt att vänta tills jag är på plats! Det är bara det att med pengar på fickan och inte så mycket att göra innan skolan börjar.. Ja, ni vet nog mycket väl hur det är. Jag kommer som tur är hyra lägenheten möblerad och klar så pinnstols-scenariot är omöjligt iallafall! Men jag får be att återkomma med fullständiga mått och kanske en liten rumsskiss när jag har flyttat in.

Tänkte iallfall beställa lite bättre kablar nu för att stilla mig lite. Det finns tyvärr ingen ordentlig hifiaffär här i min stad så befintliga högtalarkablar kommer från BRL, noname och billigt, förhoppningsvis får jag ut lite mer av högtalarna om jag byter upp mig, inte sant? Har spanat in mig på Audioquest type 4 som har ett lagom pris, 75 kr/m. Vad tycker ni om dessa? Eller ska jag lägga på några kronor till? Ska bara ha en ca. 4m totalt så det blir ju ingen stor kostnad. Signalkabel nu kommer också från BLR, märket GAS. Kostade nog mellan 100-200kr, finns det mer att hämta där också kanske?

Jag tycker det är svårt att avgöra hur långt man kan gå innan det är teac-systemet i sig som sätter stopp, jag blir så ivrig och vill prova på nya saker hela tiden! (får skylla på att jag fick upp ögonen för hifivärlden först i våras, ung och dum)

Det blev ett väldigt långt och blandat inlägg, hoppas ni har överseende med det! :)

Tänkte iallfall beställa lite bättre kablar nu för att stilla mig lite.

Låter som en tråkmåns :) men kablaget skall du nog gå in på först när allt annat är på plats. Du kan ju stilla energin med en marknadsundersökning tills du får tillgång till bostaden och ringa in så många alternativ som möjligt i den prisklass du har tänkt dig. Tålamod och grundlighet är som sagt två hörnstenar i en hififlytt.

Välkommen!

Det finns tyvärr ingen ordentlig hifiaffär här i min stad ...

Bor du i Uppsala så har vi ju faktisk Esoterisk Hifi, Ljudkompaniet samt i viss mån hifiklubben. Hittar du ändå inte några lämpliga kablar så vet jag inte vad :)

Bor du i Uppsala så har vi ju faktisk Esoterisk Hifi, Ljudkompaniet samt i viss mån hifiklubben. Hittar du ändå inte några lämpliga kablar så vet jag inte vad :)

Haha! Okej, du fick mig! Jag har inte flyttat till uppsala än, är kvar i borlänge.. Flytten sker den 25:e aug, så som du säger så kommer jag inte kunna klaga på tillgången. Men tack för tipsen förresten, har dålig koll på vilka affärer som finns! :)

• 2 weeks later...
Haha! Okej, du fick mig! Jag har inte flyttat till uppsala än, är kvar i borlänge.. Flytten sker den 25:e aug, så som du säger så kommer jag inte kunna klaga på tillgången. Men tack för tipsen förresten, har dålig koll på vilka affärer som finns! :)

du har ju alltid lasses hifi i falun.