Tinnitus_08 Posted July 27, 2007 Posted July 27, 2007 Har så här i semestertider/regntider bestämt mig för att rodda upp lite i kabelkaoset som fått växa till sig obehindrat bakom stereohyllan de senaste åren. Har precis insett att jag nu är i behov av en Y-adapter för RCA. Har hittat två olika typer, som jag skulle behöva lite hjälp att välja emellan. Den första typen är av principen kortas möjliga signalväg. Den andra har en längre signalväg, men i bättre kvalitet. Tacksam för svar samt förslag på High End Y-adapters, om det nu finns... Quote
Guest Peo Posted July 27, 2007 Posted July 27, 2007 Hm, spontant skulle jag nog ta den övre med tanke på signalvägen. Men använde jag Cardaskablar i övrigt känns ju den nedre som given. Quote
Engelholm Audio Posted July 27, 2007 Posted July 27, 2007 Får man fråga om vart och hur du tänkt att Y koppla? Quote
Tinnitus_08 Posted July 27, 2007 Author Posted July 27, 2007 Får man fråga om vart och hur du tänkt att Y koppla? Har ett försteg med två par pre-out utgångar (var av det ena paret det går att reglera brytfrekvensen på) som är kopplade till ett 4-kanals slutsteg som sedan driver högtalarna bi-ampat. Problemet kommer först när jag vill koppla in min sub på lågnivån med den reglerade brytfrekvensen. Det gå att ansluta subbasen via högnivånanslutningar, men det ser jag som ”plan B”. Quote
Engelholm Audio Posted July 27, 2007 Posted July 27, 2007 Har ett försteg med två par pre-out utgångar (var av det ena paret det går att reglera brytfrekvensen på) som är kopplade till ett 4-kanals slutsteg som sedan driver högtalarna bi-ampat. Problemet kommer först när jag vill koppla in min sub på lågnivån med den reglerade brytfrekvensen. Det gå att ansluta subbasen via högnivånanslutningar, men det ser jag som ”plan B”. Helt OK! Quote
gcs Posted July 27, 2007 Posted July 27, 2007 Den här typen av Y-kontakt är ju inte så vanlig men den finns hos ELFA för dyra pengar. Men den finns också att köpa hos HiFikit.se där dom kostar 39:-/st. Jag använder själv flera sådana i min rigg för analoga signaler. Best.nr. hos Hifikit är 5719/svart & 5720/röd. Quote
calm Posted July 27, 2007 Posted July 27, 2007 Har så här i semestertider/regntider bestämt mig för att rodda upp lite i kabelkaoset som fått växa till sig obehindrat bakom stereohyllan de senaste åren. Har precis insett att jag nu är i behov av en Y-adapter för RCA. Har hittat två olika typer, som jag skulle behöva lite hjälp att välja emellan. Den första typen är av principen kortas möjliga signalväg. Den andra har en längre signalväg, men i bättre kvalitet. Tacksam för svar samt förslag på High End Y-adapters, om det nu finns... Tinnitus! Jag har testat den övre kopplingen utan märkbar skillnad i ljud och med hänsyn till att dessa såvitt kommer ihåg var relativt billiga så skulle jag testa dem först. Calm Quote
Tinnitus_08 Posted July 27, 2007 Author Posted July 27, 2007 blir nog en tripp till hifikit om jag inte får ryggskott när jag flyttar på slutsteget. Quote
Timbre™ Posted July 27, 2007 Posted July 27, 2007 Vi har också en Texasvariant på adapters. Dessa är aningen antika och de ser annorlunda ut idag. Numrerade och tillverkas på beställning. Quote
Tinnitus_08 Posted July 28, 2007 Author Posted July 28, 2007 Vi har också en Texasvariant på adapters. Dessa är aningen antika och de ser annorlunda ut idag. Numrerade och tillverkas på beställning. Vågar man fråga om pris och inköpsplats, eller är de såna där ”om du måste fråga så har du inte råd”-produkter? Quote
Timbre™ Posted July 28, 2007 Posted July 28, 2007 Vågar man fråga om pris och inköpsplats, eller är de såna där ”om du måste fråga så har du inte råd”-produkter? Beställde två par RCA och två par XLR för drygt tio år sedan på Hifi Stället i Göteborg och priset låg runt en tusenlapp styck vill jag minnas. Har ingen aning om vad de kostar idag. Parvis numrerade för ordningens skull... Quote
Guest Jorma Posted July 28, 2007 Posted July 28, 2007 Kortast voch bäst är en Y-kabel utan adapter. Alla övergångar ger ett sämre ljud. Quote
ulfsan Posted July 28, 2007 Posted July 28, 2007 Kortast voch bäst är en Y-kabel utan adapter. Alla övergångar ger ett sämre ljud. Dessutom får man oftast en alldeles för lång (mät själv) och tung anslutning på baksidan av apparaten (med tendens till brytning och/eller glapp)... Jag har provat själv och kommit fram till Jormas recept. Men då gällde det en RCA - XLR-övergång. Köpte i stället en specialkabel med RCA i en ändan och XLR i den andra. Två kablar (Y-kabelvarianten) kan ju dock "costa-brava"... ;-) / Ulf Quote
Tinnitus_08 Posted July 29, 2007 Author Posted July 29, 2007 Vad jag vet är utbbudet av y-termiterad kabel begränsad till subwooferkablar? Finns det något preliminärt datum när Jorma lanserar sin NO:2 y-termiterad Quote
gcs Posted July 29, 2007 Posted July 29, 2007 Jag förstår inte vad ni pratar om. Jag har flera y-kopplingar och dom glappar då aldrig. Åå sämre ljud....nää det tycker inte jag att de blir. Varför ska man köpa dyra sladdar när det finns en adapter för 39 spänn/styck. Quote
Timbre™ Posted July 29, 2007 Posted July 29, 2007 Åå sämre ljud....nää det tycker inte jag att de blir. Har aldrig jämfört så jag har ingen uppfattning men ett teoretiskt problem som kan infinna sig vid Y-koppling med exempelvis passiva försteg och dubbla slutsteg med låg ingångsimpedans (det har ju funnits en del extremvarianter) är att utgångarna kan lastas ner och det lär man nog höra... Quote
gcs Posted July 29, 2007 Posted July 29, 2007 Okej passiva försteg går ju bort för mig för där ändras ju impedansen beroende på hur volympoten står. I sådana applikationer bör man ju aldrig använda sig av någon splitter. Jag använder splitter eller y-koppling t.ex från tape out till Stax drivern och till de olika inspelningsmöjligheterna som jag har. Vidare har jag splittat utgångarna från olika avspelares utgångar. Om jag kopplar jag bort en av sladdarna så händer det ändå inget med nivån. Man måste alltså se till att ut-impedansen är låg och att in-impedansen är minst 5 á 10x högre. Quote
tommypeters Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 Den där adaptern på hifi-kit ser ju helt OK ut för det priset. Jag tänkte koppla två subwoofrar till samma utgång och de liknande adaptrar jag hittat är lite dyrare (eller ser ut som skräp). Den här ser väl OK ut, men kostar 118:-: http://www.hifiklubben.se/produkter/kablar..._tillbehoer.htm Quote
Recommended Posts