Hultan47 Posted July 26, 2007 Posted July 26, 2007 Är det så att det finns uttalade fördelar med det ena eller andra? När jag anslöt mina Swordkablar så funkade spadarna väldigt bra bak på förstärkaren. Men högtalaren var det värre med, den har biwiring möjligheter men jag kör det byglat och en uppsättning kabel per högtalare. Fick då problem med att få fast spadarna och valde därför banankontakterna. Vad har ni för åsikter där ute? /Stefan Quote
Matrixen Posted July 26, 2007 Posted July 26, 2007 De gånger termineringarna är välgjorda och kontakterna är av tillräcklig kvalitet har jag inte hört någon skillnad mellan banan o spade. Jag har dock inte testat tillräckligt många olika varianter och med tillräckligt rättvisa omständigheter för att säga att det inte är någon skillnad generellt. Däremot har jag märkt en liten förbättring när jag bytt från billiga mässingskontakter till kvalitetskontakter och det både från skräpbanan till bättre spade/banan och skräpspade till bättre banan/spade. Det blir som du säger de praktiska omständigheterna hos förstärkare och högtalare som styr. Vore intressant om någon gjort mer ingående tester tex mellan WBTs spadar och bananer med i övrigt identiska förutsättningar och vill dela med sig av detta. Quote
Hasse Posted July 26, 2007 Posted July 26, 2007 Jag har använt både spade och banan från WBT och kan väl inte säga att jag hörde någon skillnad. Detta var på intet sätt ett ingående test av olika kontaktdon så det är möjligt att det kan finnas en viss skillnad men om den existerar gissar jag att den är försumbar. Vissa hävdar att WBT inte är bra pga att dessa innehåller för mycket massa och att en "enklare" konstruktion är att föredra medan andra håller WBT för "SOTA". Quote
new order Posted July 26, 2007 Posted July 26, 2007 Bananer är åtminstone godare! Spelar det någon större roll egentligen?Är de bara av bra kvalitet och utförande och framförallt terminerade så tror jag skillnaden är marginell. Personligen så gillar jag spadar lite bättre.Man kan dra åt utav kung och fosterland.Och det innebär kanske mindre risk för glappkontakt?Vilda spekulationer från min sida,dock. Quote
Hasse Posted July 26, 2007 Posted July 26, 2007 Personligen så gillar jag spadar lite bättre.Man kan dra åt utav kung och fosterland.Och det innebär kanske mindre risk för glappkontakt?Vilda spekulationer från min sida,dock. WBT´s spadar ska inte dras åt utav kung och fosterland. Quote
eliot Posted July 26, 2007 Posted July 26, 2007 Spadar är att föredra!!! - Jag jämförde en gång för länge sedan (10+ år ) bananer mot spadar och det var ett klart lyft när jag bytte från bananer till spadar. Speciellt i basområdet hände det en hel del.... Detta tycker jag också är logiskt då kontaktytan är mycket mer väldefinierad och man kan skruva fast rejält. Mvh, Eliot Quote
Hultan47 Posted July 26, 2007 Author Posted July 26, 2007 Det var av den anledningen jag fick använda "bananer" på högtalaren. de gick inte dra åt för de passade inte bra. Rörde jag lite på kabeln med spadar till högtalaren så lossade dessa. Å det vet jag, att det inte kan vara bra! Därför fick det bli fruktkontakter i stället (OT. men bananer är väl ett bär säger väl någon snart!) I satsen med kablarna ingick nya "skruvar" till terminalerna, ska se om dessa passar, för som det är nu med "bananerna" så går kabeln i en snygg båge uppåt först och sedan ner till golvet. Gissar att det blir onödig belastning på på terminalerna då. /Stefan Quote
Kent_n Posted July 26, 2007 Posted July 26, 2007 Jag föredrar spadar..Om det låter bättre eller sämre kan jag inte uttala mig om, men Eliot har ju en poäng. Har hänt några ggr när jag hade bananer att vid dammsugning bakom högtalarna kom munstycket på dammsugaren åt kabeln o ryckte ut banankontakterna. Hände några ggr att ingen upptäckte det, utan upptäckte det p.g.a av att ena högtalaren var tyst... Blev visserligen inge skada på förstärkaren, men,men... Spadar sitter fast..så ur säkerhetssynpunkt om högtalarna o förstärkaren fördrar jag spadar Quote
eliot Posted July 26, 2007 Posted July 26, 2007 Jag var för några dagar sedan hemma hos iroise som även han hade problem då gafflarna inte passade riktigt till högtalarterminalerna på hans Accuphase. Med en enkel plattång vidgade jag gaffeln och sedan var det inga problem att skruva fast högtalarkablarna. Observera att jag brukade ingen stor kraft för att lätt öppna gaffeln.... Mvh, Eliot Quote
Ekman Posted July 26, 2007 Posted July 26, 2007 Jag har för mig att Nordost förordar bananer, men de använder ju speciella s.k. z-plugs med väldigt lite gods i. Bananer känns även mer rätt, man slipper en 90gradigt böjd signalväg, som att klämma åt en vattenslang Tyvärr tar inga av mina favoritmärken bananer, undra vad det beror på... Quote
Absolute Audio Posted July 26, 2007 Posted July 26, 2007 Mitt slutsteg tar bara spadar! Så där blev valet enkelt... Har oxå en kollega vars son testade att plugga in bananerna i eluttaget och skickade 230v baklänges in i stärkaren. KABOM! :angry: Så spadar får det bli. Quote
Timbre™ Posted July 26, 2007 Posted July 26, 2007 Handlar det inte mer om apparaten det skall anslutas till än om kontakten i sig själv... Med Kimbertermineringarna byter jag snabbt mellan spadar, banan och vinklad banan. På äldre sonusar är det nog bara banankontakter som sitter ordentligt, på dagens Accuphase är det spadar som smetar fast bäst och på BAT är det banankontakter igen. Äldre Classé accepterar endast spadar och det gör ju egentligen saken lite lättare... Har bytt WBT fram och tillbaka men eventuella skillnader ligger över min perceptionsnivå. Quote
Jungleland Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 Förlåt om den här frågan är lite OT, men tänkte passa på att flinka in här ändå.. Jag är inte speciellt bevandrad i lödandets ädla konst så jag har valt att köra utan vare sig spade eller banan, bara skruva fast trådarna. Ger det sämre ljud än om man terminerar kabeln? Har en rätt enkel kabel (audioquest type-4) så det kanske inte spelar så stor roll på de nivåerna? Quote
Matrixen Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 ren kabel är optimalt, förutsatt att man får tillräckligt bra kontakt, men problemet är att ytan på ändarna oxiderar ganska snabbt. Det blir alltså gradvis sämre ljud om man inte har terminerat med kontakter som inte oxiderar lika destruktivt som koppar gör. Bortsett från oxideringsaspekten, så är ju kontakter mest en praktisk grej. Quote
Jungleland Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 Aha, tack för det! Får träna upp mina lödnings-skills medan oxiden lägger sig.. :P Då låter jag er återgå till den riktiga diskussionen då! Quote
Matrixen Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 löda är bra om man gör rätt. Jag har goda erfarenheter av crimpning annars. Quote
Recommended Posts