Jump to content

Chopin piano sonat 2

Mattias

Recommended Posts

Chopin Piano sonat 2 Op 35 ett verk för solopiano. Ett mästerverk med sista satsen som jag tror alla känner till delar av mollmelodin. Musiken är i mina öron en sann njutning på dryga 25 minuter.

Då Horowitz bokstavligen förhyllt min tillvaro med nedanstående skiva och nu vill jag lyssna till andras händer.

966050_170x170.jpg

Chopin: Piano Sonata No. 2 and Polonaises

Kanske dax att damma av din skiva om du har detta verk, eller vad säger du? ;) Vilken inspelning föredrar du av detta verk? Då jag ej läst på vet jag inte vilka som anses som de bästa. Har du koll berätta gärna.

/Mattias :)

Tre sublima alternativ till Horovitz..

51x6TTnPVCL._SS500_.jpg

Sergei Rachmaninovs inspelning är suverän! Mannen var en av världshistoriens största pianister (RCA, en överföring från Schellack...)

51C50E6XZTL._SS500_.jpg

Wilhelm Backhaus, inte mycket sämmre han fast mer tyskt exakt! (Testament)

41EXC2391XL._SS500_.jpg

Ignaz Friedman öronbedövande vackert! (Philips Great Pianists series)

Ett levande alternativ... för det finns ju fortfarande några hyffsade pianister i livet även om dom bästa får får man hitta på skiva...

512rXrrv5yL._SS500_.jpg

Murray Perahia , även han en sublim pianist (Sony/CBS)

Vad mitt illa minne kan påminna mej så har inte Sviatoslav Richter, Jorge Bolet eller Mikhail Pletnev spelat in den andra sonaten,

vilket är synd, för dom tillhör alla mina favorit Chopinuttolkare... :)

/ptr

ps; pianosonat är ett ord Mattias... antisärskrivningsmaffian slår till igen... 8^(

• 2 weeks later...

Artur Rubinstein, som PLundin tidigare sa är ju helt outstandning på Chopin!

Annars finns det en fenomenal Chopinpianist som man kanske inte tänker som Chopinpianist alla gånger, nämligen Wilhelm Kempff. De två skivor som jag har hört är jättefina och däribland pianosonaten. Suveräna inspeningar!

Visserligen en annan typ av pianist, men Kissin är heller ingen dum Chopinpianist alla gånger...

• 3 weeks later...
Pletnev, som PLundin nämnde finns faktiskt (i varje fall i Penguin Guide)

Den finns på Virgin 5 61836-2 :)

Vad är det för vintage på din Penguin Guide?

Kollar man Virgin Classics (EMI) onlinekatalog finns den hur som helst inte tillgänglig för tillfället.. vilket är jättesynd eftersom jag missat den! :(

/ptr

Det är 2005/2006 utgåvan.

Skivan ska vara till mellanpris och dessutom innehålla, barcarollen, några nocturner och det andra scherzot

"Pletnev is a master pianist: in his hands the finale of the Sonata has wizardry comparable only with Horowitz and Rachmaninov. However, this is not a self-effacing performance and the expressive posturing will disappoint his growing circle of admirers. Of course, there are marvellous things here too - the C minor Nocturne is one - but on the whole this is masterly pianism first and Chopin second."

Den har fått två och en halv stjärnor i betyg