gcs Posted July 24, 2007 Posted July 24, 2007 Här om dagen fick jag två skivor från Amazon. Avishai Cohen-Adama och en gammal inspelning från 1963 med Henry Mancini, alltså från den tiden då han spelade storbandsjazz. Skivan heter "Uniquely" och är stört bra. Igår fick jag en skiva med en svensk jazzpianist som faktiskt inte är så dum och som jag kan rekommendera. Martin Tingvall heter pianisten som också skrivit alla låtarna själv. Martin Tingvall Trio - Skagerak. Till sist så låg det idag en skiva i brevlådan som många av er säkert har. Al Di Meola - World Sinfonia en härlig skiva med musik i steråå. Det kommer flera skivor dom närmaste dagarna för jag har beställt femton skivor från Amazon och sex från CDon. Jag måste också börja att lyssna på alla radiosändningarna från Stockholm Jazz. Det kanske var sista gången för övrigt eftersom det har gått med förlust i flera år. De borgerliga(M) är tyvärr(snåla) inte så intresserade av kultur. Quote
iroise Posted July 24, 2007 Posted July 24, 2007 Här om dagen fick jag två skivor från Amazon. Avishai Cohen-Adama och en gammal inspelning från 1963 med Henry Mancini, alltså från den tiden då han spelade storbandsjazz. Skivan heter "Uniquely" och är stört bra. Igår fick jag en skiva med en svensk jazzpianist som faktiskt inte är så dum och som jag kan rekommendera. Martin Tingvall heter pianisten som också skrivit alla låtarna själv. Martin Tingvall Trio - Skagerak. Till sist så låg det idag en skiva i brevlådan som många av er säkert har. Al Di Meola - World Sinfonia en härlig skiva med musik i steråå. Det kommer flera skivor dom närmaste dagarna för jag har beställt femton skivor från Amazon och sex från CDon. Jag måste också börja att lyssna på alla radiosändningarna från Stockholm Jazz. Det kanske var sista gången för övrigt eftersom det har gått med förlust i flera år. De borgerliga(M) är tyvärr(snåla) inte så intresserade av kultur. Vad det gäller Cohen tycker jag du skall beställa (om du inte redan gjort det)hans cd med namnet continuo, den är mycket bra och den jag uppskattar mest. Finns en liten tråd här på forumet om just den skivan. Quote
gcs Posted July 24, 2007 Author Posted July 24, 2007 Jag har alla skivor med Avishai Cohen så när som på den senaste som är en dubbel tillsammans med en DVD. Den ramlar in vilken dag som helst ifrån England. Men du, köp skivan "Skagerak" med Martin Tingvall Trio den är verkligen bra. Här om dagen hittade jag en dubbelskiva från Blue Note som jag haft i mer än två år och glömt bort. I boxen fanns det en DVD som innehöll en lång intervju med Rudy Van Gelder där han berättade om hur han började med sin inspelningsverksamhet och olika anekdoter med musiker som han mött. Filmbilder från hans studio och fotografier på olika jazzmusiker. Verkligen roligt att se på. Quote
Mattias Posted July 24, 2007 Posted July 24, 2007 Martin Tingvall Trio - Skagerak måste jag kolla upp. Inte hört nåt om denna trio än. Tack för tipset /Mattias Quote
Guest Peo Posted July 24, 2007 Posted July 24, 2007 Går att lyssna lite här: http://www.tingvall-trio.de/ Quote
calm Posted July 25, 2007 Posted July 25, 2007 Här om dagen fick jag två skivor från Amazon. Avishai Cohen-Adama och en gammal inspelning från 1963 med Henry Mancini, alltså från den tiden då han spelade storbandsjazz. Skivan heter "Uniquely" och är stört bra. Igår fick jag en skiva med en svensk jazzpianist som faktiskt inte är så dum och som jag kan rekommendera. Martin Tingvall heter pianisten som också skrivit alla låtarna själv. Martin Tingvall Trio - Skagerak. Till sist så låg det idag en skiva i brevlådan som många av er säkert har. Al Di Meola - World Sinfonia en härlig skiva med musik i steråå. Det kommer flera skivor dom närmaste dagarna för jag har beställt femton skivor från Amazon och sex från CDon. Jag måste också börja att lyssna på alla radiosändningarna från Stockholm Jazz. Det kanske var sista gången för övrigt eftersom det har gått med förlust i flera år. De borgerliga(M) är tyvärr(snåla) inte så intresserade av kultur. Vi tycks ha liknande musiksmak, har haft förmånen att lyssna live på Avishai Cohen när han spelade på Fashing i Sthlm i våras. Otroligt bra spelning tillsammans med en ung pianist i 20-års åldern som var outstanding. Köpte därför det jag kunde få tag på vad gäller A.C inalles 6 CD. Håller med om att Continuo tillhör en av de bättre har haft den snurrande i spelaren sedan den kom någon gång 2005 eller i början av 2006. AC behandlar basen på ett sätt som få basister gör med en energi som saknar motstycke. Som kuriosa kan nämnas att AC också spelar piano på plattan AC + The International Vamp Band på plattan "Unity"som kom 2001. Tingvall trio kan också varmt rekommenderas, såg dem på Sthlm Jazzfestival och köpte naturligtvis Skagerack som gått en hel del under semestern. Triojazz med spelglädje och energi som få. Tysk trummis med otroligt driv i spelet och en exilcuban på bas som också var mer än godkänd. Tingvall är tydligen bosatt i Tyskland sedan ett antal år men kommer från Ystad. Ny intressant bekantskap! Mvh Calm Quote
Mattias Posted July 25, 2007 Posted July 25, 2007 Calm, angående konserten på Fasching tidigare iår. Var det Shai Maestro som spelade med Avishai Cohen på piano? Vet inte hur gammal Sam Barch (piano på continuo) är men kan tänka mig att han är äldre. Det grämer mig och jag förlåter mig inte att jag missade detta stora tillfälle Musiken är ju världsklass, den saken är klar Provlyssnat Tingvall trio och det har gett mersmak /Mattias Quote
iroise Posted July 25, 2007 Posted July 25, 2007 Tycker faktiskt att det är det lilla arabiska stränginstrumentet som sätter fart på den judiska basistens skiva, continou, ger en mycket fin atmosfär, de solon som framförs på detta instrument. Quote
calm Posted July 25, 2007 Posted July 25, 2007 Calm, angående konserten på Fasching tidigare iår. Var det Shai Maestro som spelade med Avishai Cohen på piano? Vet inte hur gammal Sam Barch (piano på continuo) är men kan tänka mig att han är äldre. Det grämer mig och jag förlåter mig inte att jag missade detta stora tillfälle Musiken är ju världsklass, den saken är klar Provlyssnat Tingvall trio och det har gett mersmak /Mattias Vet inte vad han hette men ett otroligt samspel med AC och trummisen som jag tror var Mark Guilliana. På senaste skivsläppet "As Is Live at Blue Note finns trummis med.Den CD:n är ok men roligare att se DVD:n med intervjuer med AC. För den som gillar liknande musik kan jag tipsa om Lars Danielsson & Leszek Mozdzer i "Pasodoble. Stämningsfull duojazz med sköna harmonier. Lars Danielssons basspel känner ni säkert sedan tidigare med plattor som Libera Me och Mélange Blue. Calm Quote
Recommended Posts