Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nightwish i Abbey road! Ingen supernyhet men kul för oss HårdHifiRockare att ett så pass roligt band tar sej in dit. Och ännu roligare var det att läsa om den tyske journalisten, som fått höra albumet, sa att det inte lät så bra i studio två. Men när de begav sej till Studio 1 rummet med B&W 801D i 5:1 uppsätting lät det helt otroligt!

Blir nog en förhandsbokning på den!

Posted
Grymt! Dubbelt spännande då, med tanke på nya (svenska?) sångerskan...

Absolut, kul att dom valde Svensk sångerska, läste att de gick igenom 2000 demotaper för att hitta ny sångare. I Finland har det varit hysteri i dagstidningarna oxå med papparattzi fotografer som plåtat alla som gått in och ut ur Abbey road.

Appropå hårdrock eller indiepop så går ju det att debattera! :D Men ser mycket hellre Nightwish i en bra studio som faktiskt sätter lite vikt på toner och skaler än något metalband som bara står och nöter E, C & D ackord. Sen så finns det ju band jag hellre slängt in dit än Nightwish men det är ju en annan diskussion. Senaste Nightwish skivan jag hörde var Oceanborn :blush Ska bli kul att se vad som hänt med bandet.

Posted

Har också ägt oceanborn en gång i tiden faktiskt och håller med det är kul att de får en riktig studio att jobba i.

fast nightwish är väl ändå mer pudelrock va? :D

Posted

Blir spännande å se resultatet, hoppas ljuet blir bra den här ggn. Inte varit speciellt bra de senaste :(

Sen så hoppas jag att de skär ner lite på symfonin och satsa mer på de övriga instrumenten. För det ha varit riktigt dåligt om man lyssnar på ex gitarrerna... tycker jag iaf ;)

• 3 weeks later...
Posted
Det är symfonisk-gotisk death-metalmusik!

Så nu vet ni det!

Här gäller det att ha koll på alla musikstilar!

Har lyssnat en del på Nightwish och sett dem live, men aldrig hört dem spela något med influenser av death - metal. Vilken skiva eller låt tänker du på då?

mvh

Posted
Har lyssnat en del på Nightwish och sett dem live, men aldrig hört dem spela något med influenser av death - metal. Vilken skiva eller låt tänker du på då?

mvh

Jag läste detta i Aftonbladet.

Menar du att de skulle ha fel?

Lite growlande finns det väl på deras första plattor vill jag minnas.

Sedan har vi ju de som skapade denna genre, Therion. De spelade ju death-metal i början med gotiska inslag och lade till symfonidelen efterhand med orkestrar och operaröster och hela faderullan. Alltså blev det Symfoniskgotiskdeathmetalmusik. Vilket är ungefär det samma som Sara Brightman-metal enligt min mening. Absolut inte pudelrock. Pudelrockarna hade mycket fluffigare hårfrisyrer och inga symfoniorkestrar.

PS Du ska inte ta allt jag skriver på allvar.

Posted
...Sara Brightman-metal...

Jag har visserligen hört väldigt lite Nightwish, men är det bara jag som får ångestexem av tanken på Sara Brightman-metal... :blush

/ptr

Posted

IMO är musikens kvalitet viktigare än etiketten.

För mig spelar det mindre roll om det är "jättelångetikett" eller inte, bara det är bra musik.

Jag gillar Nightwish och den sköna kontrasten mellan skir, skolad kvinnoröst och tunga mollgitarrer.

Sarah Brightman? Njae, tänk seriehjältinnan Nemi ihopsatt med ett gäng dystra finska metal-musiker och till sist lite krydda av Izzy Cooper :clown: :)

Personligen gillar jag Within Temptation bättre, mycket pga Sharon den Adel, men Nightwish är också bra. Om nu Nightwish dessutom lyckas få en vettig produktion (ovanligt för såna här band) och en något mindre teatralisk röst så kan det bli riktigt, riktigt bra.

En av årets mest spännande skivsläpp.

Hyvää Soumi!

Posted
Jag läste detta i Aftonbladet.

Menar du att de skulle ha fel?

Lite growlande finns det väl på deras första plattor vill jag minnas.

Sedan har vi ju de som skapade denna genre, Therion. De spelade ju death-metal i början med gotiska inslag och lade till symfonidelen efterhand med orkestrar och operaröster och hela faderullan. Alltså blev det Symfoniskgotiskdeathmetalmusik. Vilket är ungefär det samma som Sara Brightman-metal enligt min mening. Absolut inte pudelrock. Pudelrockarna hade mycket fluffigare hårfrisyrer och inga symfoniorkestrar.

PS Du ska inte ta allt jag skriver på allvar.

Aftonbladet? Sveriges bäst säljande skvallerblaska kan hitta på mycket kul, men det är säkert som du säger att de har vissa låtar med influenser av deathm.. det vore inte oväntat.

Hehe, kul att kalla det Sara Brightman - metal, har inte hört det förut. Nästan lika kul som Harry Potter - metal.

Posted

Visst är det fånigt med alla olika benämningar.

Själv gillar jag Nightwish platta Wishmaster bäst. Det är inte så svulstigt och Tarjas operaröst funkar klockrent med metal-musiken tycker jag.

Therions Vovin och Secret of the runes är två plattor som man bara måste kolla in om man gillar denna typ av metal-musik.

Posted
Visst är det fånigt med alla olika benämningar.

Själv gillar jag Nightwish platta Wishmaster bäst. Det är inte så svulstigt och Tarjas operaröst funkar klockrent med metal-musiken tycker jag.

Therions Vovin och Secret of the runes är två plattor som man bara måste kolla in om man gillar denna typ av metal-musik.

Jag har faktiskt inte orkat ta upp en Nightwish skiva sedan jag såg dom på Wacken festivalen i tyskland, lät riktigt illa. Men på skiva gör det ju sej bättre och det kan ju varit en dålig dag.

Appropå band med ungefär samma inriktning, min husgud!: AYREON

ps. Stargazer Sharon den Adel är en av sångarna på Into The Electric Castle eller ITEC som den heter för oss initierade. :blush

Posted
Tack för tipset.

Vilken av Ayreons plattor rekommenderar du att jag ska börja med?

Jag började med ITEC som är en dubbelskiva och täcker många olika stilar. Det är en bra skiva att börja med. Det finns mycket bra nedladdningsmöjligheter från deras sida under Ayreon->albums. Börja med låten Isis & Osiris en riktig pärla!

Sedan om du blir biten är det bara att köpa hej vilt! Allt håller mycket hög kvalitet.

edit: lägger in en länk Isis & Osiris

Posted

Har lyssnat på nya skivan (promo) och det ser verkligen lovande ut!

Väldigt symfoniska och aningen mörkare musik, känns nästan som filmmusik ibland...

Nya sångaren är inte speciellt lik Tarja, men jag tycker hon passar riktigt bra!