Guest Peo Posted July 19, 2007 Posted July 19, 2007 Jag hittade en samlingsskiva med Borodin's Polovtsian Dances på, dirigerad av Neeme Järvi och spelad av GSO (DG 429 984-2). Otroligt bra! Nu vill jag givetvis lära mig mer om Borodin och hans musik, och gärna just detta verk. Jag har sedan tidigare en box med Prince Igor (en opera) som är väldigt trevlig. Så, vad skall jag leta efter om jag gillar det här och vill ha mer, mer, Mer, MER?? Quote
plundin™ Posted July 20, 2007 Posted July 20, 2007 moorn.. det finns inte så mycket Borodin att välja på, två & ½ symfonier, två stråkkvartetter, en del udda kammarmusik, en handfull sånger, Prins Igor osv... Av symfonierna är den andra mest inspelad, Jag gillar den bäst är en gamma Philipsutgåva med Kirill Kondrashin och Concertgebouw Orkest, Amsterdam på Philips, i andra hand kanske Svetlanovs Melodiya inspelning med USSR Symphony Orchestra den jag gillar bäst (fast Melodiyas ljud är ju alltid lite oHiFi..).. annars är "kompletta" symfonier (orkestermusik) inspelade av Järvis med GSO (DG) och/eller DubbeDecca utgåvan med (om jag minns rätt) Ernest Ansermet (kanske blandade artister) utmärkta val.. Rozdestvensky på Chandos med RPO Stockholm var(är) en besvikelse.. Stråkkvartetterna kan jag bara rekomendera med Borodinkvartetten (Chandos Historical), sextetten har jag bara bandad från radio så där kan jag inte komma med någon rekomendation, men jag kan tänka mej att d inspelningen med den Brittiska Linseykvartetten (and friends) på ASV är aldeles utmärkt (och då får man stråkkvartetterna på köpet..). Jag trodde jag hade Cellosonaten inspelade med Mstislav Rostropovich, men när jag kolar mitt register så verkar det som om jag drömt, jag har ingen pianomusik heller (suck ) Pris Igor har du (Gergiev?), när det gäller sånger och romanser finns det en utmärkt sammling på Delos med Konstantin Pluzhnikov, Andrey Slavny & Marianna Tarassova som påstås vara komplett, vill du leta begagnat så fanns det en CD med den brilliante ryske baritonen Sergei Leiferkus på Conifer (75605 51275 2) som inte bara är utmärkt utan rent av enastående.. (Jag kan på stående fot rekomendera alla Leiferkus inspelningar, speciellt dom han gjorde för Conifer med ryska romanser, hans Mussorgsky är helt enkelt gåshudsgivande!) tillbaka till jobbet! :angry: /ptr Quote
eliot Posted July 20, 2007 Posted July 20, 2007 En av mina favoritskivor är denna Borodin: String Quartet No. 2 in D/ Shostakovich: String Quartet No. 8, op. 110 och då jag gillar Ansermet så finns även denna Borodin: Symphonies Nos. 2 & 3/ Prince Igor Overture Bilderna är hämtade från (vinyl-)återutgåvorna men den sistnämda finns som lågpris CD Klicka på bilderna för mer info ... Quote
Guest Peo Posted July 20, 2007 Posted July 20, 2007 Ahh, ni är klippor, tack!! Då börjar jakten.. Synd att han inte skrev mer, allt jag har hört hittills är jättebra. Jag har två Prins Igor, dels Gergiev men även Tchakarov (på Sony, en stor vit box). Minns inte nu vilken jag föredrar, jag får repetera! Jag kan bara hålla med om Conifers Leiferkusplattor. Jag har fyra stycken med Mussorgsky's sånger, och de är som sagt fantastiska. Strålande tips Eliot, där har vi ju t.o.m. det verket jag eftersökte! Den ska jag leta upp med en gång. Quote
Björn-Ola Posted July 25, 2007 Posted July 25, 2007 http://www.amazon.com/Borodin-Prince-Suite...l/dp/B00000FDDJ Den här kanske är intressant. Visserligen med dom vanliga utdragen från Prins Igor, men den hittar man ju på var och varannan skiva. Det som kompletterar ovanstående skivor är "Petite Suite" som är trevlig. Där finns också "Från centralasiatiska stäppen" som man också måste ha. Polovtsian Dances är ju från Prins Igor men den versionen du har är kanske utan kör? I vilket fall som helst så finns det en sådan version. På denna skiva är det med kör, och då skiljer det ju inget från det du redan har på dina två Prins Igor-skivor. Quote
Guest Peo Posted July 25, 2007 Posted July 25, 2007 Aha, den har jag missat Björn-Ola, tackar! Jovisst är det ett utdrag från Igor, men det finns väldigt få hela inspelningar av den så det kändes dumt att fråga om hela operan. Däremot har jag sett att Polovtsian och Steppes.. finns på ett gäng samlingsskivor, så jag tänkte förkovra mig lite där. Så den finns inspelad utan kör? Det har jag inte hört, alla mina fyra versioner är med kör! Jag har två hela Prins Igor (Gergiev/Philips och Tchakarov/Sony - den sistnämnde är klart bättre.. Gergiev känns slarvig och oinspirerad, som vanligt måste jag tyvärr säga. Opera verkar inte vara hans grej..) och en highlights från Naxos som är lite sådär.. Den som känns helt överlägsen är Järvi som jag nämnde ovan, men det är ju tyvärr bara de två spåren.. GSO och Järvi borde helt klart spelat in hela! Apropå det så känns det som att de åstadkom en hel del fina inspelningar, kanske något att förkovra sig i? Dvorak's cellokonsert med Helmersson är ju också Järvi/GSO, och den är fantastisk.. Börjar ana en trend!? :cool: Quote
Björn-Ola Posted July 26, 2007 Posted July 26, 2007 Intressant att du inte gillar Gergievs inspelningar av opera. Själv har jag ingen med honom. Däremot Tchakarovs inspelning som är den enda jag hört. Borodin skrev tydligen inte så många orkesterverk. Förutom de tre symfonierna som jag gillar delvis, så känner jag bara till "Från centralasiatiska stäppen". Utöver det Petite Suite och orkesterutdragen ur operan. När det gäller Polovtsiska danser så måste någon ha gjort en ren orkesterversion. Jag fick tag i den via en billig samlingsskiva. Den versionen passar bättre ihop med förspelet. Ett litet tips till: Jag gillar ju Mussorgsky och har jagat lite udda verk av honom, som alltid orkestrerade av andra. Här hittar man några orkestrerade pianostycken som är väl värda att ha och som inte finns inspelade någon annanstans: "Bilder från Krim" och "A teardrop". http://www.amazon.com/Mussorgsky-Pictures-...;sr=1-54#disc_1 Jag beställde skivan från Toccata.nu Quote
calm Posted July 26, 2007 Posted July 26, 2007 Jag hittade en samlingsskiva med Borodin's Polovtsian Dances på, dirigerad av Neeme Järvi och spelad av GSO (DG 429 984-2). Otroligt bra! Nu vill jag givetvis lära mig mer om Borodin och hans musik, och gärna just detta verk. Jag har sedan tidigare en box med Prince Igor (en opera) som är väldigt trevlig. Så, vad skall jag leta efter om jag gillar det här och vill ha mer, mer, Mer, MER?? Peo! Föreslår att du går in på www.allmusic.com där hittar du både biografi och discografi och i viss mån värdering av olika inspelningar. Överhuvudtaget en bra sight för music lovers. Mvh Calm Quote
Guest Peo Posted July 26, 2007 Posted July 26, 2007 Ahh.. Allmusic har jag av nån anledning aldrig förknippat med klassiskt, jag har inte kollat där förut.. Ett misstag ser jag nu! Tackar för den infon, det var riktigt användbart! ..ser redan nu att det finns en EMI-inspelning från 1966 med Boris Christoff.. Måste ha! Quote
Recommended Posts