Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som mitt första inlägg här på forumet tänkte jag berätta lite om moddning av Wadia, en tillverkare som jag har en mycket stor förkärlek till.

Äntligen kom den.

Efter att min cd-spelare suttit fast hos transportföretaget kom den så äntligen fram i fredags. Detta är min tredje Wadiaspelare, haft hemma fler och lyssnat på många, och jag har ägt Wadia under de senaste 10 åren. Jag har således en viss vana vid deras karaktär. I höstas kom då deras nya SE-drive som, enligt uppgift, ska göra mindre underverk. Sedan tidigare har jag också haft lite att göra med Great Northern Sound Company, de hade bland annat fixat lite med mina tidigare apparater. Steve, ägaren, rekommenderade att jag skulle uppgradera till SE och samtidigt passa på att installera deras Reference uppgraderingspaket. Enligt Steve skulle detta bli den absolut bästa kompromissen mellan pris/prestanda. Han menade att det låter mer musikaliskt riktigt, vad det nu innebär, att utgå från 860 istället för den nyare 861. Inte heller kombinationen 270/27ix skulle ljuda i samma liga. Steve borde veta, han har arbetat som teknisk konsult för Wadia i flera år och en av hans anställda, Todd Schaeffer har bland annat varit teknisk utvecklingschef hos Wadia. Steve anses dessutom som den stora gurun när det gäller Wadia över huvud taget.

Uppgraderingen från GNSC är tämligen avancerad, de byter ut väldigt mycket, sätter in ByBees och BlackGates bland annat. De dämpar upp, även den nya SE-driven. Förväntningarna var således ganska stora. Jag visste dock att den kräver ett par hundra timmar innan den låter som bäst. Kopplade upp den med stor nyfikenhet, satte på den och med en skiva. Inget hände, skivjäveln snurrade inte. Panik. Skulle jag bli tvungen att skicka över den till USA igen med allt vad det innebär i transportkostnader. Fick tag i Steve på telefon varpå han guidade mig igenom olika möjligheter. Vi hittade felet, två lösa skruvar i transporten.

När jag kopplade in den fick den gå lite i bakgrunden, tyckte väl att allt lät lite bättre men inga jätterevolutioner, under två dagar innan jag satte mig ned för finlyssning. Detta är inte tillnärmelsevis tillräckligt med tid men jag kunde inte hålla mig. Det låter otroligt bra. Allt är bättre, musiken stiger ur en absolut tystnad, basen är fenomenal, ljudbilden makalös och det spelar oerhört bra i det så viktiga mellanregistret, diskanten är givetvis otroligt len utan att vara mesig eller alltför avrundad (som alla Wadia är). Men det viktigaste av allt, det låter rätt. I brist på andra ord som kan beskriva upplevelsen är detta det bästa jag kan åstadkomma. När sedan Steve hävdar att det kommer låta "WAY better" när den är inspelad ordentligt gör att jag får tårar i ögat.

Alla(?) ni som äger Wadiaspelare måste överväga att uppgradera. Wadia låter mycket bra från fabriken men detta är sanslöst. Vad sedan en elsladd från Virtual Dynamics kan göra, vilket enligt Steve är den bästa till Wadia, får vi se när ekonomin tillåter. GNSC har olika uppgraderingar till alla Wadia men även till andra cd, slutsteg mm. Läser man lite på Audiogon eller Audio Asylum fösrtår man vilka underverk de gör. Det enda som kanske kan avskräcka är att köpa en ny 861se för en sisådär 130000 och sedan skicka den på uppgradering. Det finns dock andra vägar att gå, antingen sända över något man äger eller köpa begagnat och sedan skeppa. Gå gärna på www.greatnorthernsound.com och titta runt lite, glöm inte Testimonials när andra "galningar" också vittnar om liknande upplevelser.

Posted

Kan bara hålla med föregående inläggare... :mm: Det här skall bli intressant att följa. Hade en Wadia 27 DAC hemma på lån över en sommar. Oerhört bra och jag körde den direkt på slutsteget.

Posted

Bilder ja,

Jag borde ju såklart tagit lite bilder när den ändå var öppen, tänkte inte på det. Å andra sidan har jag ingen bättre kamera än den som sitter på mobilen. Ska försöka knycka en bild på SE-driven.

861se_1.jpg

Den nya drivdelen väger dessutom en hel del, varpå matchvikten på spelaren nu gått upp från 22kg till drygt 25kg. Priset på SE uppgraderingen är i England £ 2000. Så man får ju inte sådär jättemycket grejer för pengarna...

Jag har sett att det funnits diskussioner huruvida grön penna har effekt. Wadia har i alla fall valt att färga den nya plattan grön, vilket kan anas på bilden. Just att det är grönt har kanske betydelse ändå. Jag målade alla mina skivor förut, tyckte nog att det var en skillnad, men nu går ju inte pennorna att köpa längre.

Jag kör också Wadian direkt till slutsteget, det blir en väldigt "enkel" och ren anläggning.

Posted
Jag kör också Wadian direkt till slutsteget, det blir en väldigt "enkel" och ren anläggning

Ursäkta min nyfikenhet, vad har du för övrig kringutrustning?

Posted

Jag har ett slutsteg från PassLabs och Mini Utopia högtalare från JM Lab. Knyts ihop av Valkyrja högtalarkablage och i väntan på Valhalla signal, kommer relativt snart hoppas jag, kör jag Kimber. Till slutsteget kör jag Synergistic elsladd och väntar som sagt på bra kabel till cd'n. Jag gillar verkligen mitt ljud hemma och är väl av den uppfattnigen att det är inte mycket värt att uppgradera resten av signalkedjan om det inte blir rätt från signalkällan.

Posted
låter som en väl genomtänkt stereo. kanske dax för mig att sälja audionetprylarna och köpa en wadia då 

En Wadia är alltid en bra början :)

bfjohansson>

Låter som ett kalas-system du har fått ihop. bra jobbat :app:

Posted

bfjohansson>

Vet du om det finns någon uppgradering för min Wadia 6?

Som jag förstått så innehåller den en ganska seriös transportdel åtmintone :shy:

Posted

Sampix,

Till Wadia 6, som jag också har ägt och tyckte mycket om, fanns det en uppgradering till 6i vilket skulle höja prestandan till likvärdig 850. Tyvärr gör inte Wadia den längre. Man kan alltså inte, om jag förstått det rätt, göra några direkta uppgraderingar på den digitala sidan. Men det finns mycket annat att göra, främst då på analogen, nätdelen och dämpning. Om det är värt att skicka den till USA för detta får man själv bestämma. Möjligheten finns däremot alltid att skicka ett mejl till GNSC för att höra om det går att beställa delar och byta lite själv. Drivdelen på W6:an är toppen, det är en av Wadia moddad Teac, vilket du säkert vet. Den innehåller, om jag inte minns fel, en blandning av metall och plast till skillnad från många av deras senare modeller där man började snåla in på metallen. Att man dessutom är ägare till en klasssiker som faktiskt har börjat stiga i pris på sistone, i USA, gör ju det hela ännu roligare.

Själv har jag råkat ut för ett mycket bekymmersamt problem med min spelare. Motorvärmaren till bilen löste ut jordfelsbrytaren hemma och efter att jag slog på strömmen igen kommer ett pipande ljud vid uppskattningsvis 3 kHz. Om det finns ett samband vet jag ej men jag är mycket glad att jag har garanti på grejerna. Steve jobbar just nu på att försöka tänka ut vad det kan vara. Han har aldrig hört talas om detta tidigare på någon Wadiaspelare, vilket inte känns sådär jättebra att höra. Men inget ont som inte för något bra med sig, jag har nu öppnat den och kommer ta lite bilder på innanmätet vilket snart kommer till allmän beskådning. Har dock svårt att glädjas just nu :diss:

Posted

bfjohansson>

Uppgraderingen till 6i har jag läst om i extrabladet som medföljde manualen. Och om sanningen ska fram så verkar den inte så aktuell för mig.

Men som du säger verkar teac-drivverket vara av hög kvalite, så man kan säkert i fortsättningen addera t ex en wadia-dac. Att det finns en hel del metall i spelaren vittnar nog vikten om. Maken till klump får man leta efter ;)

Wadia-kännare som du tycks vara, vilka är de ljudmässiga skillnaderna mellan de spelare du haft?

Håller med.. eller när man köper fel och förlorar massor med pengar när man säljer/byter in dem..

Hifi i ett nötskal. Men du får vara nöjd över att du lyckades sälja dina högtalare :app:

Posted

Sampix,

Personligen hade jag nog inte köpt en nyare DAC och kört tillsammans med W6:an. I alla fall inte en W27:a. Främst beror detta på att den digitala utgången på W6 inte har någon "clocklink". Det som du skulle vinna med att köra en sådan fin DAC skulle du förlora på att jitterreduktionen inte blir bra. Om jag varit som du hade jag nog nöjt mig med W6 och när tiden är mogen bytt till en nyare spelare.

När det gäller jämförelser sinsemellan tycker jag nog att Wadia har lite av ett "husljud". Ju senare och finare apparat ger egentligen mer av allt, det är kanske inte några dramatiska skillnader dock. Den största jag har upplevt är faktiskt den sista mellan vanlig 860 (fast även på den var det lite gjort) och 860se GNSC ref. Sedan har ju minnet en tendens att svikta ibland. Kommer dock ihåg att jag och Kent Melin, på den tiden han hade agenturen, satt och jämförde 6, 21, och 16. 6 hade lite bättre bas än 21 vilken i sin tur hade lite bättre diskant och mellanregister. När vi sedan kopplade in 16 var skillnaden stor. Allt blev faktiskt bättre, alla register, närvarokänslan och upplösningen. Även om 6:an fortfarande är en mycket trevlig maskin har det trots allt gått 12 år sedan den kom.

Posted

bfjohansson>

Tack för dina uttömmande svar!

Jag kommer sitta lycklig med min Wadia 6 ett tag till.. eller egentligen långt tid framöver. För det den saknar i upplösning mot finare maskiner tar den mycket igen på sitt musikaliska driv :app:

Men en dag kommer det oundvikliga... En 860 eller 861 ligger såklart nära till hands då :)

Guest bliss
Posted

bfjohansson: Vet du hur Wadias billigare spelare står sig? Jag tänker främst på Wadia 302 som ju är dryga 30.000:- billigare än 861. Kanske nån annan som har erfarenhet också?

Kristian

Posted

Just 302 har jag inte hört. Vad jag har förstått det som är det i stort sätt en 301 med annan drivdel, från Philips. Detta för att verktygen som Pioneer hade för att tillverka den gamla drivern helt enkelt slitits ut. 301 har jag hört, den låter mycket bra. Det är egentligen samma maskin, digitalt sätt, som 850 men i ett enklare, läs billigare, chassi. 301 har också justerbar intern volymkontroll vilket den delar med de andra Wadiaapparaterna av senare årsmodell och detta är en stor fördel. Gillar du Wadialjudet är 301/302 är mycket gott alternativ. Du kan leta upp recensionen på 301 på Stereophiles hemsida.

Guest bliss
Posted

Tack för ditt svar! Ska kolla upp recensionen!

bliss

Posted

Det kommer nu bli tomt hemma ett tag. Cd:n ska skeppas tillbaka till USA för reparation. Jag var orolig för att detta skulle bli verklighet och den kostnad som detta skulle medföra. I garantiåtagandet som GNSC har förbinder de sig egentligen bara att betala frakten tillbaka till kund om denne bor i USA. Men eftersom servicen är otroligt bra hos dem står de nu för hela kostnaden, fram och tillbaka. Ingen av oss tycker väl att detta är så lyckat men Steve gratulerade mig i alla fall på telefon för det mest konstiga fel han hört talas om :diss:

Nåväl, med lite tur är den tillbaka i hemmet om cirka 2 veckor :mm:

Posted

Jag är en ganska nybliven ägare till en 301 och tycker att den spelar väldigt fint. Den har något "lagom" över sig, gör sällan bort sig, s a s :shy:, Kanske saknas det lite "nerv", jag vet inte.........men ni som är vana ;) vid Wadia.....hur skulle ni karäktärisera ljudet :?:

• 2 weeks later...
Posted
bfjohansson>

Tack för dina uttömmande svar!

Jag kommer sitta lycklig med min Wadia 6 ett tag till.. eller egentligen långt tid framöver. För det den saknar i upplösning mot finare maskiner tar den mycket igen på sitt musikaliska driv :app:

Men en dag kommer det oundvikliga... En 860 eller 861 ligger såklart nära till hands då :)

Jeg har ikke hørt 860 , men CD6 CD23 CD830 CD850 og har nu CD861 , den er ok , meget bedre i forhold til 850 .

Men jeg synes Wadia er råbt alt for meget op , de mangle noget , de er ret kedelige i lyden .

Jeg mener klart den bedste maskine man kan købe for menske penge idag er Audio-Aero the CAP .

Og det med at køre Wadia unde preamp dur ikke du midster alt for meget dynamik i musikken , også derfor jeg smider nogle penge i den bedre preamp nu , The cap kan køre uden preamp og er god til det .

Posted

Tja, smaken är som baken. Vilket jag tycker är bra, annars skulle världen bli bra trist.

Angående att Wadia skulle sakna något och att man kanske ska ha försteg till, så kanske jag kan citera John Atkinson i Stereophile "the sound was jawdropping" och "it's the best I've heard from any digital audio component". Detta faktiskt efter han testat Dcs-kombon första gången. De skriver också att "going straight into the amplifier was the difference between great sound and goosebump-raising magic". Det verkar alltså som om skippat försteg är att föredra bland en del.

Och en GNSC-uppgraderad 860/861se ska enligt källor som ägt båda vara bättre än den 27ix/270 kombin som det ovan nämnda refererar till.

• 2 weeks later...
Posted
Tja, smaken är som baken. Vilket jag tycker är bra, annars skulle världen bli bra trist.

Angående att Wadia skulle sakna något och att man kanske ska ha försteg till, så kanske jag kan citera John Atkinson i Stereophile "the sound was jawdropping" och "it's the best I've heard from any digital audio component". Detta faktiskt efter han testat Dcs-kombon första gången. De skriver också att "going straight into the amplifier was the difference between great sound and goosebump-raising magic". Det verkar alltså som om skippat försteg är att föredra bland en del.

Och en GNSC-uppgraderad 860/861se ska enligt källor som ägt båda vara bättre än den 27ix/270 kombin som det ovan nämnda refererar till.

ja men man skal passe på med at læse for meget , man skal lytte sig frem . :)

Men wadia er da gode maskiner .

Posted

Rene,

Klart man ska lyssna sig fram och inte bara läsa recensioner. Jag har egentligen aldrig suttit och jämfört Wadia med eller utan försteg. Tycker inte att det är något egentligt alternativ för mig av flera skäl, dels "förstör" man enkelheten som jag gillar så mycket genom att addera ytterligare en apparat, dels har jag svårt att rent intellektuellt begripa hur det skulle kunna bli bättre genom att lägga till ett försteg med allt som det innebär i form av extra kablage och annat, för att inte tala om de extra investeringarna. Å andra sidan vet jag att man aldrig slutar att förvånas när det gäller hifi. Min släkting, som också har Wadia, ska testa ett Audio Research försteg till sina grejer. Jag kommer givetvis lyssna av detta.

Jag har dock lyssnat lite på Audio Aero, vilka jag verkligen gillar men inte lika mycket som Wadia.

Men jag tror ändå att den absolut bästa investeringen man kan göra när det gäller Wadia generellt är att låta GNSC utöva sin magi på dom. Nu hoppas jag bara att min kommer hem snart, den är rejält saknad :diss:

Posted

Goda Nyheter :D

Den är på väg "hem" igen. Felet hittat och åtgärdat. Felet visade sig enbart om man körde strömmen på 50Hz, på 60Hz funkade den hur bra som helst.

Känns väldigt skönt efter att ha levt på sambons gamla Sony växlare ihop med ett gammalt försteg från Yamaha.

• 2 weeks later...
Posted

Hemma igen. Det vore ju kul om nu inte FedEx hade låtit den stå ute i blöta. Kartongen pissvåt och alldeles förstörd med allahanda hål. Någonting inne i den och har också fått sig en smäll under transporten varpå mekaniken inte funkar som den ska alla gånger. När ska detta ta slut? :dead: