Hultan47 Posted July 18, 2007 Posted July 18, 2007 Som jag tidigare beskrev i min presentation så har jag ett gammalt trägolv på en övervåning som varken är rakt eller stabilt. Har någon tips för att bäst placera högtalaren vid sådana tillfällen? Några enkla "tweaks"! Jag har mina DLS R66 placerade på originalspikes och inbillar mej att den nedre biten av mellanregistret skulle kunna bli mindre bullrigt och burkigt om jag placerade på högtalaren på annat sätt. / Stefan-glad ljudjägare med 4 ny skivor i brevlådan idag! Quote
Timbre™ Posted July 18, 2007 Posted July 18, 2007 Som jag tidigare beskrev i min presentation så har jag ett gammalt trägolv på en övervåning som varken är rakt eller stabilt. Vi sitter i samma båt och jag har blivit överkänslig mot resonanta trägolv... Börja med att plocka fram åtta gamla hockeypuckar ur förrådet, peta in dem under originalspiksen och återkom gärna med intryck. Positiva förändringar och det kan vara värt att gå vidare. Välkommen till Euphonia! Quote
Matrixen Posted July 18, 2007 Posted July 18, 2007 Timbred förslag är bra. Testa även något spikesundrlägg ovanpå pucken. TEx kolfiber, eller något annat hårt resonasdött materal. Quote
Matrixen Posted July 18, 2007 Posted July 18, 2007 ...eller en trädgårsplatta/natursten , puck, spikesbricka, spikes! Quote
Hultan47 Posted July 18, 2007 Author Posted July 18, 2007 ...eller en trädgårsplatta/natursten , puck, spikesbricka, spikes! Haha, underbart! Jag gör det gärna men hon kommer ju undra hur jag mår Ska även prova med att dämpa med något mellan högtalarfot och golv, typ frottehandduk. Hockeypuckar kan bli ett problem, slutade med det i 10 års åldern. Höll mej till motorfordon! Quote
Timbre™ Posted July 18, 2007 Posted July 18, 2007 Hockeypuckar kan bli ett problem, slutade med det i 10 års åldern. Höll mej till motorfordon! Har du någon hockeyrink i närheten... Quote
Matrixen Posted July 18, 2007 Posted July 18, 2007 De blev lite fundersamma när jag köpte 8 matchpuckar på intersport. Jag kunde inte låta bli att berätta vad jag skulle ha dem till :clown: Quote
K-man Posted July 18, 2007 Posted July 18, 2007 Hehee..så är det....jag fick bra pris när jag var inne och tömde lagret på vårkanten...hahahaa! \\K-man Quote
Hultan47 Posted July 19, 2007 Author Posted July 19, 2007 Hehee..så är det....jag fick bra pris när jag var inne och tömde lagret på vårkanten...hahahaa! \\K-man Haha, ungefär som när jag skulle köpa bandyklubba. "Näe, de e ingen som spelar bandy längre, men vänta! Jag ska kolla ute i förrådet!" Kanske finns puckar där oxå! Jag har fått en del matnyttiga svar i min "presentationstråd" oxå, jag vet inte hur eller om det går att flytta dessa hit!?! Stefan-som redan har slut på nonsenstillägg! Quote
bass Posted July 19, 2007 Posted July 19, 2007 Matrixen:...eller en trädgårsplatta/natursten , puck, spikesbricka, spikes! Jeps, masse er godt Quote
Hultan47 Posted July 19, 2007 Author Posted July 19, 2007 Tack för alla svar å tips!! Då golvet där jag bor är ojämt, är det bra eller dåligt att se till att en trädgårdsplatta står/ligger på någon form av tassar för att inte börja vicka, för det kan inte vara bra? Stefan Quote
Matrixen Posted July 19, 2007 Posted July 19, 2007 Tack för alla svar å tips!! Då golvet där jag bor är ojämt, är det bra eller dåligt att se till att en trädgårdsplatta står/ligger på någon form av tassar för att inte börja vicka, för det kan inte vara bra? Stefan hade faktiskt tänkt föreslå puckar även under stenen, men började känna mig lite tjatig Givetvis skall stenen stå stabilt. Sedan kan man välja mjuk eller hård dämpning ovanpå stenen. I terin skall SD kuddar vara lämpligt på dylikt golv, men jag har tyvärr inte testat, för mina högtalare är för tunga, så jag tänkte inte på det. Quote
Guest om.s Posted July 21, 2007 Posted July 21, 2007 Atacama har en variant av en mini "puck" med en stålhette over og med ett forsenkt punkt for spikes, dette funker meget godt, og er ikke noe særlig kostbart (husker ikke nøyaktig pris for øyeblikket...)..... Legger ved ett bilde av hvordan det ser ut hjemme hos meg, diskré og elegant løsning!, HiFi Stället i Gbg har disse vet jeg..... mvh Quote
zood Posted July 22, 2007 Posted July 22, 2007 Hej Jag har svajjigt furugolv i min lägenhet och jag använder mig av en träskiva med möbeltassar under, på denna står stativen med spikes och foten på stativen är gjord i marmor = tungt funkar ypperligt //Johan Quote
kaffekoppen Posted July 26, 2007 Posted July 26, 2007 Hej! Prova med någon sorts cellplast under högtalaren, tex ett tjockare liggunderlag. Det kan ta upp rörelser och hindra dem från att fortplanta sig till golvet. Då slipper man förhoppningsvis att de små rörelserna gör så att hela golvet agerar membran (blir ju ett himla liv om en så stor yta bara rör sig pyttelite). Tyvärr är inte liggunderllag en långtidsstabil lösning, men det är ju nästintill gratis att testa så man får lite grepp om olika lösningsmetoder. Så... då har man gjort sitt första inlägg Quote
Guest asimov66 Posted July 26, 2007 Posted July 26, 2007 jag kör med liggunderlag+granit+Sdfötter+högtalare (i den ordningen) kört så i ett år eller något kan nog vara längre, funkar toppen Quote
Hultan47 Posted July 26, 2007 Author Posted July 26, 2007 jag kör med liggunderlag+granit+Sdfötter+högtalare (i den ordningen) kört så i ett år eller något kan nog vara längre, funkar toppen Det låter intressant, har själv en liten ide om en tung stålskiva med spikes så jag kan väga in den. Och SD fötterna är på väg. Ska prova med fötterna rakt på golvet men jag tror det är så snett att den välter!! /Stefan Quote
Hultan47 Posted July 26, 2007 Author Posted July 26, 2007 finns justerbara spikes Japp, dessa följde med högtalaren. Använder dessa idag men har oönskade resonanser i golvet. Av denna anledning tänkte jag testa de mjuka Sonicdesign fötterna. Ser på mina spikes idag att det lutar mycket golvet, därav oron. /Stefan Tänkte skruva dessa spikes i min tunga fot för att få det plant att ställa SD fötterna på, nu var jag onödigt tydlig. Quote
Timbre™ Posted July 26, 2007 Posted July 26, 2007 Ett brett spektrum av alternativ i den här tråden. Skall bli intressant att ta del av slutresultatet. Lyssnade en gång på JBL-högtalare fastspända i trädstammar och det var en imponerande upplevelse. Salsa, trädgårdshifi och aguardiente kan man säga... Quote
Hultan47 Posted July 26, 2007 Author Posted July 26, 2007 Det slutar med att jag hänger högtalarna med vajrar i taket eller kanske gummiband,typ "bläckfiskar". Man vet aldrig, igår fick jag förmaningar om att allt jag gjorde var bortkastat, jag skulle bryta upp golvet och byta bjälklaget mot limträbalk. De va bäst! Sen på med en amerikansk sån "go" heltäckningsmatta, helst med en gummiduk på flera mm under, ända ut i hörnen, sen skulle jag toppa med persiska mattor och SD fötter. Lite för mycket för mej som hyr huset och köpte högtalarna för 10500:- Men som sagt, ideer finns. Det är jag glad för!! MVH Stefan Quote
Timbre™ Posted July 26, 2007 Posted July 26, 2007 Det slutar med att jag hänger högtalarna med vajrar i taket eller kanske gummiband,typ "bläckfiskar". Man vet aldrig, igår fick jag förmaningar om att allt jag gjorde var bortkastat, jag skulle bryta upp golvet och byta bjälklaget mot limträbalk. Nu måste vi speeda ner... Har själv suttit på mitt resonanta furugolv och diskuterat eventuell uppfyllning av expanderande massa med en hifivän som kände till att det borras upp till 25 hål per kvadratmeter och att kostnaden är femsiffrig. Förklara detta ingrepp för en eventuell lägenhetsköpare... Har lärt mig den långa vägen hur det låter när golv spelar med och lösningen sitter enligt mina erfarenheter i själva kopplingen till golvet. Luftburna vibrationer är helt ointressanta i sammanhanget efter vad jag har kunnat erfara. Detta gäller i ännu högre grad elektronik. Quote
Hultan47 Posted July 27, 2007 Author Posted July 27, 2007 Nu måste vi speeda ner... Har själv suttit på mitt resonanta furugolv och diskuterat eventuell uppfyllning av expanderande massa med en hifivän som kände till att det borras upp till 25 hål per kvadratmeter och att kostnaden är femsiffrig. Förklara detta ingrepp för en eventuell lägenhetsköpare... Har lärt mig den långa vägen hur det låter när golv spelar med och lösningen sitter enligt mina erfarenheter i själva kopplingen till golvet. Luftburna vibrationer är helt ointressanta i sammanhanget efter vad jag har kunnat erfara. Detta gäller i ännu högre grad elektronik. Precis min känsla, speeda ner.. roligt du nämner det med elektroniken. Dämpkuddar, typ SD, var verkningslöst enligt samma människa som ansåg att jag skulle bygga om golvet. Det är enbart ljudvågor som ställer till det i en CD-spelare t.ex. Å för mej var det ju riktigt kört, jag har ju rör i min CD-spelare! Jag tycker det är helt underbart med dessa ideer. Det måste ju ändå ha funnits en fundering och tanke bakom alla dessa slutsatser. Stefan Quote
BorO Posted September 18, 2007 Posted September 18, 2007 Jag funderar på att ha någon sorts sten under högtalaren för att på så sätt kanske få den stabilare. Jag bor i ett äldre sten hus. Under parketten som börjar röra på sig ligger trägolv. Under min korta HIFi äventyr har jag provat SD-kuddar och spikes. Båda lät bra dock SD kuddarna tog bort vibrationerna i mitt fall. Nu funderar jag på följande 1. VALHALLA TECHNOLOGY VTfeet 2. Någon sorts svart sten 3. Spikes Vad tror ni? Jag har läst sådana här trådar lite här och där och alla säger att det är så lätt att få tag på sten men det har inte jag erfarit Nu har jag tagit kontakt med Skånes Marmor som kan fixa plattor i svart. Kostar ca 1000sek. Är det bra pris? Mvh, Boris Quote
Otto Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Jag funderar på att ha någon sorts sten under högtalaren för att på så sätt kanske få den stabilare. Jag bor i ett äldre sten hus. Under parketten som börjar röra på sig ligger trägolv. Under min korta HIFi äventyr har jag provat SD-kuddar och spikes. Båda lät bra dock SD kuddarna tog bort vibrationerna i mitt fall. Nu funderar jag på följande 1. VALHALLA TECHNOLOGY VTfeet 2. Någon sorts svart sten 3. Spikes Vad tror ni? Jag har läst sådana här trådar lite här och där och alla säger att det är så lätt att få tag på sten men det har inte jag erfarit Nu har jag tagit kontakt med Skånes Marmor som kan fixa plattor i svart. Kostar ca 1000sek. Är det bra pris? Mvh, Boris Hej Boris och välkommen ! Hos "Göinge sten" kan du få i princip vad du vill inom sten, speciellt när det gäller lite grövre dimensioner. http://www.goingesten.se/startsida.html Jag kan oxå rekomendera Erikssons stenhuggeri i Ystad, dom har och fixar det mesta till rimliga priser. http://www.erikssons-stenhuggeri.se/index.htm Jag själv kör med svart granit eller diabas under det mesta av vår elektronik och högtalare, funkar kanon och så ser det ju snyggt ut Lycka till ! Quote
Guest justaudiomagic Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Suveränt förslag att använda vanliga puckar under spiksen, ska testa det nu när jag äntligen får hem våra Nola Viper IA Quote
Recommended Posts