Jump to content

Ytterligare en ny medlem


Hultan47

Recommended Posts

Här följer ytterligare en kort presentation, av mej, Stefan Hultgren, som nybliven på forumet. Jag har precis skaffat mig min första "riktiga" stereo som med de flestas standard mätt är förhållandevis billig.

Jag har gjort som "calm", dragit 2,5 kabel från en egen säkring via ett Supra LoRad grenuttag. Vidare genom 2st LoRad nätkablar till kinaimporterade produkter bestående av en rörbestyckad cd och en rörförstegs integrerad förstärkare. Idag fick jag även mina nya Supra Sword högtalarkablar som jag ser fram emot att prova ikväll. Dessa ansluter jag då i ett par DLS R66. Som signalkabel har jag idag en lånad Audioquest men ska även prova en egen Ixoskabel.

Så långt med tekniksnacket, jag är en sån prylgalen kille som gärnar snöar in på grejerna, men det är egentligen känslan, scenen musiken kan skapa framför mej som är viktigast. Grejerna är ju nästan nya allihopa och har bara spelat i kanske 20 timmar så jag upplever förändringar på vägen. Som det är nu följer jag spänt alla trådar om akustik och tänker försöka experimentera med diverse dämptweaks som är billiga. Har ett tidigt 1900-tals plankgolv som gärna leker högtalarlåda inbillar jag mej.

Alla tips mottages tacksamt, drömmen är ju "krell"rummet med alla Svanågrejer, ruskigt inspirationsgivande å snyggt!

Väl mött på forumet

Stefan :)

Link to comment
Share on other sites

Har ett tidigt 1900-tals plankgolv som gärna leker högtalarlåda inbillar jag mej.

Stefan :)

Välkommen till det vänligaste forumet. Sällan några strider här.

Tillåt mig meddela första tweaken. Köp en packe SD-fötter och plocka bort spiksen om Du nu har sådana. Se Sonic Design där det också finns referenser och lite teori. När jag flyttade till ett sekelskifteshus för drygt 10 år sedan fick jag samma problem som Du nu tar upp. SD-fötterna hjälpte mig med att definiera ljudet bättre. Framför allt i basen. Om Du har trägolv på reglar med t ex källare under så ger SD-fötter ofta en märkbar förbättring. Trägolv på cementsula passar kanske bättre med spikes.

Om jag har förstått teorin rätt så överförs inte vibrationerna från låda till golv och omvänt. Energin fångas upp av sorbotanfötterna.

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Hultan47

Hade ungefär samma problem som du fast med ett parkettgolv som ville vara med i matchen. Testade alla möjliga spikes, gummiunderlägg, stenplattor och kuddar- Det som hjälpte mig tillslut var ett par Baseplattformar som gjorde under. Köpte mina begagnade så jag vet inte vad dom kostar nya. Jag tror dock att det är en god investering oavsett, man kan köra dom livet ut om man köper tillräckligt stora som räcker för alla framtida högtalarbyte. Konstruktionen består av två metallplattor med gummimellanlägg och gummifötter under. Högtalaren känns som den står och svajar om man rör på den och det är detta som leder till den totala isoleringen mot golvet. En av mina bättre tweaks någonsin.

calm

Link to comment
Share on other sites

Hultan47

Hade ungefär samma problem som du fast med ett parkettgolv som ville vara med i matchen. Testade alla möjliga spikes, gummiunderlägg, stenplattor och kuddar- Det som hjälpte mig tillslut var ett par Baseplattformar som gjorde under. Köpte mina begagnade så jag vet inte vad dom kostar nya. Jag tror dock att det är en god investering oavsett, man kan köra dom livet ut om man köper tillräckligt stora som räcker för alla framtida högtalarbyte. Konstruktionen består av två metallplattor med gummimellanlägg och gummifötter under. Högtalaren känns som den står och svajar om man rör på den och det är detta som leder till den totala isoleringen mot golvet. En av mina bättre tweaks någonsin.

calm

Jag tackar för tipset och jag hittade en hemsida för plattformarna som verkar komma från Norge, tyvärr står det bara att det snart ska komma ny modeller. Någon som vet vad dessa kostar ungefär?

/Stefan- i ett något regnigare Trollhättan idag!

Link to comment
Share on other sites

Välkommen till det vänligaste forumet. Sällan några strider här.

Tillåt mig meddela första tweaken. Köp en packe SD-fötter och plocka bort spiksen om Du nu har sådana. Se Sonic Design där det också finns referenser och lite teori. När jag flyttade till ett sekelskifteshus för drygt 10 år sedan fick jag samma problem som Du nu tar upp. SD-fötterna hjälpte mig med att definiera ljudet bättre. Framför allt i basen. Om Du har trägolv på reglar med t ex källare under så ger SD-fötter ofta en märkbar förbättring. Trägolv på cementsula passar kanske bättre med spikes.

Om jag har förstått teorin rätt så överförs inte vibrationerna från låda till golv och omvänt. Energin fångas upp av sorbotanfötterna.

Bebop

Tackar, jag tittade på hemsidan och undrar ju vilken modell du har valt att använda? Det finns fötter från 550:-/ 4st och uppåt!

Har haft tankar åt att försöka göra högtalarna svävande.

Jag lyssnade på Katie Melua och Sophie Zelmani igår och jag har svårt att tro att deras röster ska kännas som vibrationer i golvet!! Basdunkat är inte så farligt utan det är lägre delen i röster som skapar resonansen.

/Stefan-som sparar semestern!!

Edit: det är ju faktiskt 8 fötter i en sats för 550:- om man läser ordentligt!!

Link to comment
Share on other sites

Tackar, jag tittade på hemsidan och undrar ju vilken modell du har valt att använda?

Jag hade 28-50 kg under mina dåvarande Dynaudio Confidence C2. Idag har jag de större C4:orna och ett helt annat golv så jag använder C4:ornas spikar. Har även provat SD-fötterna här men kan inte påstå att det är några förbättringar i denna miljön. Annat var det dock där jag bodde tidigare ...

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Hej ..jag är Ny medlem här ...har varit regad sedan jan i år men har inte varit aktiv för än nu...och jag ser framåt att träffa många trevliga personer här och både kunna dela med mej av kunskap och få ta del av eran kunskap oxå...har en del vänner här redan som jag är bekant med sedan tidigare så detta ska bli kul....

Har en Reciver från Yamaha rx-v757, teac dvd, kiss dvd, Monacor skivspelare, använder Viablue kablar , och högtalarna heter Klipsch, och i detta läget är jag väldigt nöjd med resultatet ...det som är på gång är Phonarkabel till surround högtalarna...c:a 30 meter faktiskt och färdig terminerad ska dom vara oxå..

edit: tillägg

ha det bra och vänliga hälsningar från Golfen. :)

Link to comment
Share on other sites

Här följer ytterligare en kort presentation, av mej, Stefan Hultgren, som nybliven på forumet. Jag har precis skaffat mig min första "riktiga" stereo som med de flestas standard mätt är förhållandevis billig.

Jag har gjort som "calm", dragit 2,5 kabel från en egen säkring via ett Supra LoRad grenuttag. Vidare genom 2st LoRad nätkablar till kinaimporterade produkter bestående av en rörbestyckad cd och en rörförstegs integrerad förstärkare. Idag fick jag även mina nya Supra Sword högtalarkablar som jag ser fram emot att prova ikväll. Dessa ansluter jag då i ett par DLS R66. Som signalkabel har jag idag en lånad Audioquest men ska även prova en egen Ixoskabel.

Så långt med tekniksnacket, jag är en sån prylgalen kille som gärnar snöar in på grejerna, men det är egentligen känslan, scenen musiken kan skapa framför mej som är viktigast. Grejerna är ju nästan nya allihopa och har bara spelat i kanske 20 timmar så jag upplever förändringar på vägen. Som det är nu följer jag spänt alla trådar om akustik och tänker försöka experimentera med diverse dämptweaks som är billiga. Har ett tidigt 1900-tals plankgolv som gärna leker högtalarlåda inbillar jag mej.

Alla tips mottages tacksamt, drömmen är ju "krell"rummet med alla Svanågrejer, ruskigt inspirationsgivande å snyggt!

Väl mött på forumet

Stefan :)

Välkommen! :)

Jag har själv testat Sword signalkablage och måste tillstå att det är rackarns prisvärda grejer.

Link to comment
Share on other sites

Aha, det var information som jag egentligen inte behövde, nu måste jag ju köpa :D Det jag som amatör kände var ju som sagt att det verkar som sångaren sitter på en pall istället för en stol när jag kopplade Swordkabeln. Det lyfte, i övrigt har jag mycket jobb med rumsakustik att göra, billiga DIY grejer. Väntar även på Sonic Design fötter i Audiofilutförande, hoppas det gör "underverk"!!

/Stefan

Link to comment
Share on other sites

Hej ..jag är Ny medlem här ...har varit regad sedan jan i år men har inte varit aktiv för än nu...och jag ser framåt att träffa många trevliga personer här och både kunna dela med mej av kunskap och få ta del av eran kunskap oxå...har en del vänner här redan som jag är bekant med sedan tidigare så detta ska bli kul....

Har en Reciver från Yamaha rx-v757, teac dvd, kiss dvd, Monacor skivspelare, använder Viablue kablar , och högtalarna heter Klipsch, och i detta läget är jag väldigt nöjd med resultatet ...det som är på gång är Phonarkabel till surround högtalarna...c:a 30 meter faktiskt och färdig terminerad ska dom vara oxå..

edit: tillägg

ha det bra och vänliga hälsningar från Golfen. :)

Välkommen Golfen och med dagens vädersituation längtar man ju nästan till Gulfen... :) Skulle vara kul att höra lite om Klipschhögtalare då denna tillverkare känns underrepresenterad på Euphonia. Lyssnade intensivt för ett antal år sedan i en butik men därefter har det inte blivit så mycket.

Link to comment
Share on other sites

Välkommen Golfen och med dagens vädersituation längtar man ju nästan till Gulfen... :) Skulle vara kul att höra lite om Klipschhögtalare då denna tillverkare känns underrepresenterad på Euphonia. Lyssnade intensivt för ett antal år sedan i en butik men därefter har det inte blivit så mycket.


Tackar så mycket... :) jag känner mig redan mer välkomen :)

Ja detta är Klipsch RF-63...vilket är steget under RF-83 som är flaggskeppet i klipsch , dessa RF-63 är riktiga bjässar 40kg st väger dom och djupet är nästan 50cm , höjden är rejäl minst sagt närmare 120cm men bredden är inte så stor , 3x6" element 2 basar 1 mellan , sedan den stora diskanten HORN som är så typiskt för Klipsch...ljudet? ja det är ett ljusare ljud men bas finns det i massor ändå...sedan ljudet från Diskanten är ju så skönt och så framträdande dessa högtalare tar fram detaljerna i ljudet på ett fantastkt sätt.

Jag har ett Komplett KLIPSCH system hemma.. så allt är klangmachande och jag är mer en bioljud älskare så systemet är anpassat för detta..men jag tycker det låter fantastiskt även i 2-kanal faktiskt och är väldigt nöjd idag ..har lyssnat på annat men jag gillar mina klipsch och ljudet så mycket att jag sitter nöjd i dag .

Detta är ju oxå väldigt lättdrivna högtalare ...100db känslighet, frekvensomfånget ligger runt 28hz - 20.000 så dessa h-talare går djupt , jag driver detta med en reciver från Yamaha, och det valet är grundat på bioljudets fördelar, för Yamaha är utan tvekan bland dom top3 i världen att just hantera bioljudet...tekniken är ju anpassad för detta och när man sitter och kollar på film med dessa härliga h-talare och denna reciver så blir komben av detta en upplevelse i ljud...
väldigt sugestivt och medryckande i film tittande..att man glömmer snabbt omvärlden .... jag vill inte skryta men en sak är säker jag saknar inte biografen längre den har jag hemma nu för tiden .

Klipsch är ett enkelt val för mig, jag vill ha ett bra ljud dvs, klart och detajerat , med en framträdande diskant men inte vass ändå., ett mellan register som backas upp av basen resultatet blir en härlig upplevelse i ljud...och för en rimlig pris summa gör dessa högtalare mycket prisvärda med den teknik som används och kvallitet är det inget fel på verkligen ....


KLipsch the utimate sound experience....är deras motto och det kan jag bara hålla med om..

mvh Golfen
Link to comment
Share on other sites

Tänkte bara önska välkommen från en annan nybörjare! Fast när jag ser din förstauppsättning blir man ju nästan lite avundsjuk.. Jobbigt att längta tills studierna är klara innan man ens börjat, men om 5 år, då du! :P

Hursomhelst, välkommen!

//Erik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...