Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har följt forumet som gäst en tid och känns lagom att gå in som medlem på ett seriöst forum. Tycker att det skall bli roligt att deltaga i debatten men kanske också bidra med min 45-åriga erfarenhet av ett brinnande musik- och hifi-intresse. Skall inte trötta er med någon lång historieberättelse. Har naturligtvis sett och hört en del i hifisammanhang men lång i från allt och jag kommer förhoppningsvis dö nyfiken, vilket gör att det finns mycket att upptäcka både i musikväg och i hifi. Är framförallt intresserad hur saker och ting låter och kanske mindre varför, så jag har trots en teknisk bakgrund kommit allt längre från mätning och data och faktiskt vågat att lita på mina öron och vad jag tycker är bra ljudåtergivning. Mitt ljudideal är främst att ett system skall kunna förmedla en musikalitet och känsla så som man kan ana att en musiker vill förmedla med sin musik. Detta innebär att man kanske får avstå från exakthet i återgivningen. Så till mitt nuvarande system. Tyvärr är jag dålig på den digitala bildtekniken så jag kan inte förmedla några bilder, men hoppas att Timbre kan titta förbi någon gång och lägga ut några bilder på systemet så småningom.

Jag börjar vid proppskåpet där en elektriker hjälpt mig att dra fram en separatledning 2,5 kvmm som via en Nordost Thor distribuerar hygglig ström till systemet. Strömkablar är Nordost Vishny med kontakter bytta till Furutec nätkontakter. Digital ljudkälla är en nyligen inköpt ARC CD 7 som jag efter några år med CD 3:an är mycket nöjd med. Interconnect är Nordost Tyr som jag tycker är en bra och neutral kabel. Förstärkeriet består av en ASR Emitter II som jag förälskade mig i direkt när jag hörde den på mässan på Lärarhögskolan. Jag har allt sedan första gången jag hörde Sonus faber tyckt att dom har haft en musikalisk framtoning som passar min musiksmak och mitt ljudmässiga ideal. Har haft Grand Piano, Cremona och när jag stog inför ett byte så hade jag naturligtvis Stradivarin som ett hägrande mål. Hade dom hemma på lyssning med fanastiskt resultat, men fick ge mig på grund av hustruns och sonens svidande kritik om dess speciella utseende, tänka om. Har inget dedikerat lyssningsrum utan delar detta med vardagsrummet, så här får man göra kompromisser som i och försig blev ganska bra ändå med mina Amati Homage Anneversario. Högtalarna är otroliga med både basdjup, underbart mellanregister och en silkeslen avslutning och dessutom otroligt snygga. Högtalarkablar är Audience AU 24, som i förhållande till sitt pris levererar mycket neutralitet. Sammantaget ett system som är utmärkt för framförallt det jag gillar i musikväg nämligen triojazz. Annars är jag mycket bred i mitt lyssnande.

Vi ses på forumet!

Mvh Calm

Posted
Har följt forumet som gäst en tid och känns lagom att gå in som medlem på ett seriöst forum. Tycker att det skall bli roligt att deltaga i debatten men kanske också bidra med min 45-åriga erfarenhet av ett brinnande musik- och hifi-intresse. Skall inte trötta er med någon lång historieberättelse. Har naturligtvis sett och hört en ............

:

....gt snygga. Högtalarkablar är Audience AU 24, som i förhållande till sitt pris levererar mycket neutralitet. Sammantaget ett system som är utmärkt för framförallt det jag gillar i musikväg nämligen triojazz. Annars är jag mycket bred i mitt lyssnande.

Vi ses på forumet!

Mvh Calm

Låter som en väldigt trevlig anläggning Calm!

Kul att ha dig här!

Posted

Hej Calm !

Håller med dig, detta är verkligen ett seriöst och trevligt forum.

Kul att du också bestämt dig för att bli medlem.

HIFI och musik är verkligen en rolig hobby, är själv också inbiten sedan 30-35 år tillbaks i tiden, tycker fortfarande att det lika kul !

Hoppas att du tycker att det är lika kul som jag att följa de olika trådarna, alltid kul att lägga en timme på kvällen för att läsa nya inlägg, och kanske skriva en egen kommentar !

Mvh//-- Tompa ..

Posted

wow, det verkar som du har min "drömanläggning"!

Sonus Faber + ASR Emitter II måste ju bara låta hur bra som helst, cdn har jag inte hört den vet jag inte så mycket om :(

Guest Audio Concept
Posted

Hej Calm,

verkligen kul att du är med på Euphonia. Genuint intresse som ditt, om jazz och musik generellt, har varit en stor källa till inspiration och lett oss till mycket bra musik, vilket är vad detta i slutänden ändå handlar om. Är därför övertygat om att många här kommer att få stor glädje av din kompetens på området.

Mvh, Audio Concept

Posted
Välkommen Calm!

Jag undrar om inte vi hälsade på varann en Fredag i våras i den gamla AC butiken på kungsholmen?!

Det har vi säkert gjort, träffar alltid trevliga människor hos Robert, men även på mässor och andra hifi-sammanhang som detta.

När det gäller oLjuds fundering kring CD:n ARC CD 7 så var den med på Ludwigs demo på mässan på Sheraton, där den kördes tillsammans med försteget ARC ref 3. Då kunde jag konstatera att den levererar en synnerligen väldefinierad bas men är också väl detaljerad i ljudbilden med djup och dynamik vilket fick mig intresserad. ARC:s tekinske chef vars namn jag nu har glömt pratade jag med på mässan och gjorde en bra jämförelse mellan min dåvarande ARC CD:3 och denna. Efter hemlån från Robert var jag såld, efter jämförelse med bla EMM labs integrerade och några andra i samma prisklass.

Mvh calm

Posted

Hej Calm

Vilken drömanläggning du har.

Jag har idag Cremona golvare och funderar på att uppgradera till Amati, men jag ska börja med att skaffa ny förstärkare. Har förnärvarande Krell 400xi.

ASR är okänt för mig, så jag är nyfiken på om den hanterar ett brett spektrum av musik tillsammans med Amati. Hur stort är ditt lyssningsrum?

Vänliga hälsningar

Andreas Jägerhag

Posted
Sonus faberinnehavet på Euphonia har växt rejält den senaste tiden... :)

Nu finns väl de flesta modeller representerade... :?:

Det finns det ju nästan redan med dig, Timbre :D

Posted
Sammantaget ett system som är utmärkt för framförallt det jag gillar i musikväg nämligen triojazz. Annars är jag mycket bred i mitt lyssnande.

Välkommen!

Triojazz... Räknas Emerson Lake & Palmer?? Riktigt rolig anläggning.

Posted
Välkommen!

Triojazz... Räknas Emerson Lake & Palmer?? Riktigt rolig anläggning.

Kul att du nämnde Emerson Lake & Palmer, en av favoritgrupperna från 70-talet. Har tyvärr inga aktuella CD med denna grupp. Ligger nog på rullband antingen på den gamla trotjänaren Revox A77 eller Nakamichi 600 kasettbandspelaren. Skall kolla på landet där äldre prylar blir recyklade. Har inte hört dem på mycket mycket länge. Har för mig att gruppen gjorde en hel del bra versioner av bla klassiska verk. Eller blandar jag ihop men någon annan grupp?

Som svar till Anders tycker jag att ASR:n faktiskt spelar bra till all sorts musik, även om jag föredrar piano just nu. Men även andra normala stränginstrument får den rätta tonen och anslagen inte minst kontabasen då förstärkaren är något åt det mörka hållet. Standley Clarkes "Standards" från 2006 blir en ljudmässig hit i systemet med rent fysisk känsla vid rätt volym. Beträffande lyssningsrummet ligger det på ca 55 kvm, vilket gör att det behöver lite kraftigare utrustning. ASR:en levererar 500 watt vid 4 ohm och högtalarna har en känslighet på 92 dB.

Calm

Posted
Kul att du nämnde Emerson Lake & Palmer, en av favoritgrupperna från 70-talet. Har tyvärr inga aktuella CD med denna grupp. Ligger nog på rullband antingen på den gamla trotjänaren Revox A77 eller Nakamichi 600 kasettbandspelaren. Skall kolla på landet där äldre prylar blir recyklade. Har inte hört dem på mycket mycket länge. Har för mig att gruppen gjorde en hel del bra versioner av bla klassiska verk. Eller blandar jag ihop men någon annan grupp?

Som svar till Anders tycker jag att ASR:n faktiskt spelar bra till all sorts musik, även om jag föredrar piano just nu. Men även andra normala stränginstrument får den rätta tonen och anslagen inte minst kontabasen då förstärkaren är något åt det mörka hållet. Standley Clarkes "Standards" från 2006 blir en ljudmässig hit i systemet med rent fysisk känsla vid rätt volym. Beträffande lyssningsrummet ligger det på ca 55 kvm, vilket gör att det behöver lite kraftigare utrustning. ASR:en levererar 500 watt vid 4 ohm och högtalarna har en känslighet på 92 dB.

Calm

Tänkte naturligtvis på Keith Emersons föregångsband The Nice med otroliga keyboardsspel av den gode Emerson. Måste uppdatera mitt minne av EMP som jag spelade mycket under 70-talet tillsammans med King Crimson och Yes.

Andreas! Sorry att jag gav dig fel förnamn i mitt svar.

Posted

Emerson Lake & Palmer gjorde väl en version av Mussorgsky´s tavlor på ett galleri. Ett par andra grupper som spelade klassiska verk på sitt eget vis var ju Sky och Ekseption.