Jump to content

Långa phonokablar


Timbre™

Recommended Posts

Håller på att planera mitt vinylliv och mycket skulle rent praktiskt lösa sig med en lång phonokabel. Har kollat in t.ex. Kimbers TAK-kablar som endast säljs i enmeterslängder. Det handlar ju om svag spänning och längden kanske inte bör överskrida en meter... :?: Någon med erfarenhet... :?:

Link to comment
Share on other sites

Håller på att planera mitt vinylliv och mycket skulle rent praktiskt lösa sig med en lång phonokabel. Har kollat in t.ex. Kimbers TAK-kablar som endast säljs i enmeterslängder. Det handlar ju om svag spänning och längden kanske inte bör överskrida en meter... :?: Någon med erfarenhet... :?:

Kul! :)

Pratar du om kablar innan riaa-steget?

Link to comment
Share on other sites

Ja, mellan tonarm och phonosteg.

Jag har tyvärr ingen rå data eller uträkningar att ge dig, men plundinds inlägg stämmer gott med mina egna intryck.

Vi pratar om signaler om några tusendelars volt...

En lösning som skulle minska dom eventuella störningarna är att köra balanserat från PU till RIAA. Störimuniteten blir då rejält bättre...men det ställer krav på både PU, RIAA och självklart också kabelkopplingen genom tonarmen.

Link to comment
Share on other sites

Kabeln skall vara så kort som möjligt och helst i ett stycke från pickup'en till RIAA/StepUp. Varje skarvning är av ondo men i många fall finns det phonokontaker vid tonarmen så man kommer inte undan denna skarven (om man inte som jag modifierar tonarmen och drar en ny kabel hela vägen). Det är lämpligt att ha samma kabel från tonarmen till RIAA som i själva tonarmen.

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

Timbre,

En möjlighet är att skaffa en bra mc-trafo som du placerar i närheten av skivspelaren. Från den kan du dra 3m bra signalkabel utan problem, till RIAA steget. Total kabellängd blir då ca. 4m.

mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Det här beror naturligtvis på om man har MC eller MM puppa. Jag har själv till en av mina spelare en OM40 och 0,5m kabel. På en annan spelare som jag har sitter det en 2ohm´s Ortofon och där har jag kanske 2,5meter mikrofonkabel av hyfsad kvalitet som fungerar bra. En grej som man kan göra är att man har en bra RIAA-förstärkare nära skivpelaren som man förbinder med en så lång kabel som behövs. Naturligtvis bör utgången från RIAA´n vara lågohmig. Jag brukar kolla frekvenskurvan med rosabrus från en testskiva.

Link to comment
Share on other sites

Borde vara ett lagbrott att hacka upp vinylsignalen i bittar och bytes! :evil:

hörru, det finns inga heliga kor i HiFi-domänen! :cool:

..om (när) det låter bättre och ger större möjligheter till anpassning genom att lyfta in RIAA och MC-förstärkning i den digitala verkligheten, så skulle jag hoppa på det tåget genast! ... ettor och nollor är här, vad kommer sen?? ;)

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Hej Timbre

Vil du berette lidt om hvad du har af analoge planer, det må jo være noget ganske specielt.

God sommer

Har ingen aning om hur speciellt det är att blanda två färska pickuper med en trettio år gammal vinylsvarv... :)

Har smörjt upp min gamla Micro DDX-1000 och nu är det bara hyllfrågan som återstår att lösa.

Gryphon har en möbel som ser ut att kunna passa bra.

Link to comment
Share on other sites

Hej Timbretimbre !

Tact har ju en digital typ av RIAA med korrigering o sånt där.. Placera den nära skivspelaren och kör sedan en längre digitalkabel till ditt försteg ! ;)

Hejsan NN!

En praktisk lösning i en digital värld men som Matrixen nämnde har jag redan en RIAA-modul som måste skruvas fast i försteget och därför kom spekulationerna om en lång phonokabel. Det blir vinylverksflytt istället... :)

Link to comment
Share on other sites

Har ingen aning om hur speciellt det är att blanda två färska pickuper med en trettio år gammal vinylsvarv... :)

Har smörjt upp min gamla Micro DDX-1000 och nu är det bara hyllfrågan som återstår att lösa.

Gryphon har en möbel som ser ut att kunna passa bra.

Hej Timbre

Om det er specielt ved jeg heller ikke, men det kan vel blive godt. Micro´en er jo velrennomeret og med den rigtige pickup skal der nok komme vellyd ud af Amatierne ;)

Ser frem til at høre mere om resultatet af anstrengelserne.

Link to comment
Share on other sites

Angående Micro DDX-1000 fann jag denna sidanDirectDrive Museum där man bl.a. kan läsa detta:

Good isolation is very important when using a DDX/DQX-1000. Wall-shelfs or sand-filled boxes make a good isolation stand for those beautiful machines. As for mods dampening out the aluminium plinth with tar-sheets and dampening the platter were the most common mods in the 80s.

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

Angående Micro DDX-1000 fann jag denna sidanDirectDrive Museum där man bl.a. kan läsa detta:

//Eliot

Mycket intressant läsning Eliot och tack för den länken! Såg att tonarmsfästen stod högt i kurs på samlarmarknaden och jag har faktiskt tre stycken :D (2 AX-2 plus en AX-1) så det här kan sluta hur som helst. Med dubbla BDR Pucks under respektive fot ändras looken totalt :cool: och det är bara att hoppas den lösningen fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...