MBL 101 E Reference line

Guest Audio Concept

Guest Audio Concept

101e.jpg

Idag var det dags för två riktigt grosse lådor från Tyskland. Såpass stora vara de att hissen direkt räknades bort och djupare funderingar krävdes avseende manövrering av innehåll. Solen gassade samtidigt sina 25 grader rakt ner i planeten. Wunderbar, trots allt. För vad kan väl egentligen mäta sig mot att packa upp ett par MBL 101 E..., nothing compares to it...

Skämt åsido. Nu är de äntligen här, och det skall bli oerhört kul att få dema dessa fantastiska högtalare för en ständigt växande skara av MBL anhängare. MBL's högtalare 101 E är kanske den mest kända av deras produkter eftersom den, förutom att ljudmässigt ligga i en egen division, rent estetiskt sticker ut an aning... Absolut en av världens vackraste högtalare. En skulptur! Ett mästervärk! Missa den inte!

Nedan följer text hämtad från MBL's hemsida avseende högtalarna. Det finns mycket mer att läsa om dem om man t.ex. slår upp dem på nätet. För frågor ta gärna kontakt med oss på telefon eller mail. Lyssna till dem på plats hos oss.

Mvh, Audio Concept

Natural Sound

Live music is incomparable: direct, nuances, complex, but harmonic as a whole. Music sounds like it is – real. No matter if you are listening to the filigree play of violins in a concert hall or if you really feel the powerful bass at a rock music event, you always experience music as tangible part of your environment, as element of the senses coming from all sides. To experience music at the moment of its creation is a cultural and sensuous event and will therefore always have an important position in our society. And that is good.

But unfortunately, you cannot always give yourself over to music in a concert hall, you do not always have the time for row 12, seat 17 in the “Gro§e Symphonie” (large concert hall in Berlin). You would rather like to permit yourself the luxury of experiencing music, enjoying music at home in your own living space, and that as natural and harmonic as in the concert hall. This is, however, not easy – even with the most advanced reproduction technology – since this high demand poses a serious problem even for very good conventional speaker systems: In contrast to the instruments of the live event, those speakers radiate the sound only in one direction – to the front. For this reason, they can only insufficiently reproduce such round harmony, that is produced by an orchestra radiating to all sides. The ratio of direct sound (from the boxes) and indirect sound (reflected by the walls and other objects) is not balanced. This is an obvious drawback.

For us at MBL this drawback in speaker construction was a challenge 20 years ago: How must a new speaker be in order to radiate the sound – of an instrument or a voice – as it is the case in reality? In which way a balanced ratio between direct and indirect sound and thus a harmonic and real, i.e. perfect musical pleasure can be achieved?

During many years of acoustic research in cooperation with Professor Dr. Josef Sternberg and Professor Dr. Herbert Fritz (among others) of the Institut für Luft- und Raumfahrt an der Technischen Universität Berlin (institute for aeronautics and aerospace at the technical university of Berlin, Germany) we have finally developed a speaker concept that breaks through the physical limits of conventional speakers – the Radialstrahler, which we now present in its most advanced version, the mbl 101 E.

Due to its revolutionary construction the Radialstrahler is able to produce three-dimensional sound in the living room at home that corresponds to that of a concert hall. In theory, this concept is simple, but brilliant: Like a musical instrument, the Radialstrahler radiates the sound waves in all directions – and not only in one direction like other speakers.

In practice, the concept is not as easy, of course. We had to develop and process the components and the materials that create such a totally new sound adventure.

The Radialstrahler concept includes a circular vertical arrangement of lamellas around an axis for each frequency range (tweeter, midrange driver and subwoofer). On the upper side, these lamellas are firmly glued in a thrust bearing and on the lower side, they are connected to a moving coil. If a pulse of music is now transmitted from the amplifier to the speaker, these slightly bent lamellas (therefore the Radialstrahler is also called “Biegeschwinger”) are oscillated – they radiate sound waves, in this case music. The result is a sound of unusual acoustic space and realism that is absolutely free from coloring, that is neutral and homogenous.

In order to meet the high demands, especially concerning realism, the numerous lamellas being arranged around the axis in the tweeter and midrange driver are made from one of the highest-quality materials: they are manually made from carbon fiber, pressed under a high pressure and hardened at an exact temperature. The assembly of the exactly controlled components requires absolute precision in fine mechanics.

The same applies for the lamellas of the woofer, which show the lowest sound distortion, when they are manufactured from an aluminum/magnesium alloy.

With other procedures that are not less complex we optimize the sound of all three systems in order to avoid distortions, vibrations and other undesired modifications of the sound. Thus, we attach importance to a highly effective system for cooling the moving coils, so that the coils only convert a very small part of the fed energy into heat that may have an influence on the sound. For such a high pulse power like that of the Radialstrahler (2200 W), this influence may be important. The mbl 101 E still reproduces the most fast musical pulses like that of an orchestra neutrally and without any distortions, when many other speaker systems already have to give up.

In order to create a solid basis for the homogenous realism of the three Radialstrahler systems, we integrated a subwoofer into the mbl 101 E that has also been carefully developed and that substantiates the precise play in the subwoofer range. Like the tweeter, the midrange driver and the woofer the subwoofer is submitted to the objective of the overall system as a whole: the natural sound. Accordingly, it is perfectly integrated in this 4-way speaker system which is unique – not only with regard to technology.

Natural Elegance

The sound of the Radialstrahler should be just perfect, but its appearance should not be less: Our acoustical showpiece should not only be just beautiful; it should be an esthetical pleasure, making the avant-garde design justified by its functioning a statement of the senses. And we have been confirmed from many sides that we got very close to our objective.

The mbl 101 E simply lights up with natural elegance: It is modern and timeless in one, it differs in every respect from conventional speakers, but it is discreetly beautiful. It is a harmonic complement to every stylish living space without making a negative impression as musical furniture (especially as the Radialstrahler really sounds brilliantly everywhere). But whoever regards it deliberately – and which visitor would not like to do that? – will be bewitched by its appearance: even when looking at it, the manually selected materials make you feel like touching, feeling the brilliant workmanship.

The colors are perfectly harmonized. The satin-finish black color of the covering that has been manually deposited in several layers shows an interesting contrast to the corpus inside showing through; the accentuating cap underlines the value and the beauty of the speaker, thus raising the living space to nobility, also with regard to architecture.

Thus, we make high-end technology a product of classically good style, and great sound articulates with such a seducing elegance that the Radialstrahler technically and optically becomes the new version of modern pleasure, that the delight in uncompromisingly good sound becomes the way of life of most sophisticated standard.

Press Reviews

“This type of spatial illusion cannot be conveyed by conventional speakers – no classic speaker releases airy sound so naturally. The speakers reproduce strong pulses precisely, they lead symphonic attacks brilliantly and vivaciously and impart clear outlines to complicated bass courses.”

HiFi Vision

“The speakers reproduce such a multi-dimensional sound panorama that no other speaker could reproduce in AUDIO–s audition room. When moving through the room, the acoustic pattern is not constant, but the individual instruments move always having the correct ratio to one another as if an orchestra would play between the speakers. No other speaker tested until now provides such a phenomenal all-round radiation and can be placed without any problems.”

Audio

“Up to now, no other speaker could reproduce such a nature-related sound pattern. The definition and airiness of the speaker are really so amazing that one can find new sounds on well-known CDs again and again.”

Playtronic

“Amazing was how easy the sound was released from the speaker and that the position of the speakers could hardly be found out. A standard was set.”

Stereoplay

“… No smearing, no delaying tactics, blurring of the edges. With dangerous percussion, check out the musically barren but sonically thrilling Sheffield Labs drum extravaganza. The MBL handles every thwack, smack and crack with utter, nay, Germanic control. From bass drum through to frenzied Zildjians, you get thump and splash in the correct proportions. And you’ll marvel at hyperactive guitar plucking, which suggests that Joe Satriani is faster than yer average domed tweeter.”

Hi-Fi News by Ken Kessler

Guest Audio Concept

Jepp,

det låter exceptionellt bra direkt ur lådan. Missa inte den här..... det är en annan division kort och gott...

mvh, Audio Concept

Guest Audio Concept

K-man,

det tycker jag verkligen är en bra idé. Inte ett öga skulle vara torrt på hela västkusten efter en dos av radialstrahlarna... :-)

I övrigt så hoppas jag bara att det kommer att spöregna nu de närmaste dagarna i Stockholm, vilket i bästa fall skulle kunna ge familjen en godtagbar anledning till varför jag inte har semester med dem, inte ligger på soffan och läser deckare och dylikt, - men faktiskt är i butiken och kopplar in nya prylar och lyssnar till 101'erna. Det vore en riktig semester det :-)

mvh, Audio Concept

Hade nöjet att premiärlyssna på dessa otroliga högtalare hos Robert igår. Klangmässigt kan man beskriva dom med en tight bas som når ända ner i bottenoktaven, ett mellanregister med en röstbehandling som saknar motstycke och ett diskantregister som är så luftigt att det tar andan av en. Med förhållandevis "enkel" elektonik så lät detta fruktansvärt bra och då måste högtalarna ännu inte vara fullt inspelade. Väntar bara på att Robert skall baxa ut referenselektroniken till stora rummet, då kommer systemet att sakna motstycke. Utseendemässigt är dessa silvergrå pjäser speciella med en ytpresision som heter yppersta hantverk. Tekniskt är högtalarna biwirade med möjlighet att justera varje frekvensområde för sig. Detta får du gärna utveckla mera Robert En verkligen trevlig eftermiddag i lädersoffan med favoritmusiken Bobo Stensons War Orphans med pianoklang och basspel som inte är mycket efter orginalet. Dagen avslutades med livemusik på jazzfestivalen med Fibes, oh Fibes, Steely Dan och Eric Gadd. En höjdardag!

Calm

Guest Audio Concept

Hej Andreas,

hoppas att det är ok att jag bidrar med svar på vilken elektronik det spelades på. Vi kopplade egentligen bara upp dem under tisdagen för att kunna börja spela in dem. I manualen skriver man 100 timmar, men det kändes inte direkt som att det behövdes. Hursomhelst så passade det bra för ändamålet att ansluta dem till redan uppställda;

- MBL 7008, integrerad förstärkare i Noble serien

- MBL 1431, cd spelare i Basic serien

Som Calm nämner är det möjligt att biwira eller biampa, beroende på vilka möjligheter man har. Högtalaren i sig är en fyravägs konstruktion, där delningen ligger vid 105, 600 och 3500 Hz. För att justera återgivningen så att den bäst passar rummet, anläggningen i övrigt, kablar mm. finns det på baksidan jumpers för de olika områden, low, mid och tweeter. Som kuriosa kan nämnas att det i manualen för området Midrange och positionen Rich står, ... to be recommended for amplifiers and cables tending to sound dead... Kan tillägga att vi körde den i positionen Neutral :-)

Hoppas att du får tillfälle att besöka oss för lyssning. Vi kommer under nästa vecka att koppla in dem till stora MBL produkterna, men redan med ovan nämnda produkter kan jag utlova dig en hissnande ljudupplevelse.

mvh, Audio Concept, Robert

Hej Robert och tack för ditt svar

Jag var inne i er butik tillsammans med min fru och våra två pojkar förra veckan. Vi lyssnade på Stradivarius och MBL.

Vad jag förstår så är MBL nytt på den svenska marknaden. Låter intressent att deras högtalare spelar bra med förhållandevis

enkel elektronik.

Vänliga hälsningar

Andreas

Guest Audio Concept

Hej Andreas,

- och tack för trevligt besök i butiken. När ni lyssnade till Sonus Faber Stradivari var det med samma elektronik, den integrerade MBL 7008 och lilla cd spelaren 1431. Förstärkaren i fråga är ett riktigt "monster" och klarar av att driva vad som helst, - alltid med flaggan i topp. För oss har elektronikkombinationen blivit den vi ofta väljer när olika högtalare skal demonstreras. Här finns både förmågan att hålla perfekt koll på högtalaren samt känsla och finess.

MBL tog vi in till Sverige för ca. ett år sedan, och det har blivit en mycket stor succé. Anledningen är givetvis den kompetens som MBL i grunden besitter, vilket har manifesterat sig i tre olika serier/prisklasser numera. Tidigare var det enbart fokus på deras Reference Line, vilken mest såldes till Asien och Nordamerika pga systemets höga prislapp. Nu finns det produkter för alla. Gemensamt för dem är den kompromisslösa ljud- och byggkvaliteten.

Vad gäller MBL's högtalare så finns det också där olika serier. De "vanliga" dynamiska är relativt enkla att driva. Dock är deras rundstrålande högtalare, pga. tekniken svårare att driva och det är av den anledning som MBL började ta fram egen elektronik. T.ex. har MBL 101 Reference en verkningsgrad på 82 dB och impedans 4 Ohm.

Ha en fortsatt skön sommar.

Mvh, Audio Concept, Robert

• 2 weeks later...
Hej Andreas,

- och tack för trevligt besök i butiken. När ni lyssnade till Sonus Faber Stradivari var det med samma elektronik, den integrerade MBL 7008 och lilla cd spelaren 1431. Förstärkaren i fråga är ett riktigt "monster" och klarar av att driva vad som helst, - alltid med flaggan i topp. För oss har elektronikkombinationen blivit den vi ofta väljer när olika högtalare skal demonstreras. Här finns både förmågan att hålla perfekt koll på högtalaren samt känsla och finess.

MBL tog vi in till Sverige för ca. ett år sedan, och det har blivit en mycket stor succé. Anledningen är givetvis den kompetens som MBL i grunden besitter, vilket har manifesterat sig i tre olika serier/prisklasser numera. Tidigare var det enbart fokus på deras Reference Line, vilken mest såldes till Asien och Nordamerika pga systemets höga prislapp. Nu finns det produkter för alla. Gemensamt för dem är den kompromisslösa ljud- och byggkvaliteten.

Vad gäller MBL's högtalare så finns det också där olika serier. De "vanliga" dynamiska är relativt enkla att driva. Dock är deras rundstrålande högtalare, pga. tekniken svårare att driva och det är av den anledning som MBL började ta fram egen elektronik. T.ex. har MBL 101 Reference en verkningsgrad på 82 dB och impedans 4 Ohm.

Ha en fortsatt skön sommar.

Hade tillfälle att göra en andra lyssning av 101:orna, men nu med Reference serien i försteg och slutsteg.Kan bara konstatera att detta som jag inte trodde var möjligt att överträffa ändå skedde. Att utifrån en inte alldeles idealisk lyssningsposition ändå kunna höra en betydande skillnad i närvarokänsla, utmejsling av instrument och inte minst en extremt väldefinerad bas, jämfört med första gången. Jag tror att basbehandlingen var det mest påtagliga. Högtalarna förmodar var ännu ett steg ytterligare inspelade. Jag tycker att MBL-högtalarnas styrka är just att var man än befinner sig i rummet så låter det lika väl definierat i diskanten och mellanregistret. Luftigheten är extrem. Undrar just vad Referens CD med dac kan göra ytterligare? Detta system ligger mycket nära fulländning om man nu kan tala om detta i hi-end sammanhang. Vad är nästa utvecklingssteg?

Calm

hej

jag måste instämma med calm om mbl 101. däremot tror jag man inte ska lyssna på dem för då inser man att det inte kan få det att låta så bra hemma fast å andra sidan har man ju någonting att spara sina pengar till eller...

hans-tommy

Instämmer med de intryck som har getts. Det här ÄR state of the art idag.

Vill också påminna om att de mindre rundstrålarna delar det mesta med de stora 101:orna. I mer normalstora rum t.ex. kan man uppnå minst lika fint ljud med 116 t.ex. Den hörbara skillnaden är basen samt rundstrålningen - mellanregister och toppen har samma drivers. I o m att 101:orna även har rundstrålande bas uppfattar man ljudbilden som mer "omnidirectional" än med de mindre modellerna, vilket calm är inne på. Men i ett normalstort rum spelar inte det någon roll alls, tycker jag. :) Dock är 101E betydligt snyggare... :mm:

Takk for en kjempeflott omvisning i butikken i sommer. Masse flott utstyr og meget bra service. Det flotte lytterommet deres hadde nok den beste lyd jeg noengang har hørt. Er ikke helt det samme å høre anleggene hjemme nå som man har hørt hva akustikktiltak kan gjøre! Skulle likt å hørt anlegget med de nye Mbl-101, men det får bli neste gang. Takk så meget :)

Besøk

Guest Audio Concept

Hagto,

tack för besöket. Det var mycket trevligt att ha er hos oss. Vi hoppas givetvis att det gav mersmak och att vi ser er igen nästa sommar, - eller kanske tidigare :-)

I Svanårummet spelade vi på MBL 116 när ni var här. Vi har flyttat runt lite efter att vi fick hem stora MBL 101, som vi just nu kör i stora rummet, vilket också fungerar utmärkt. Är dock lite sugen på att prova de stora 101 i Svanårummet. Kan bli vanebildande.

Kommer ihåg att du frågade efter bassisten som vi spelade. Det var Dean Peer/ Lord’s Tundra. En mycket skicklig bassist som absolut rekommenderas.

Ps. Tack för trevligt reportage på norska siten.

Hagto,

tack för besöket. Det var mycket trevligt att ha er hos oss. Vi hoppas givetvis att det gav mersmak och att vi ser er igen nästa sommar, - eller kanske tidigare :-)

I Svanårummet spelade vi på MBL 116 när ni var här. Vi har flyttat runt lite efter att vi fick hem stora MBL 101, som vi just nu kör i stora rummet, vilket också fungerar utmärkt. Är dock lite sugen på att prova de stora 101 i Svanårummet. Kan bli vanebildande.

Kommer ihåg att du frågade efter bassisten som vi spelade. Det var Dean Peer/ Lord’s Tundra. En mycket skicklig bassist som absolut rekommenderas.

Ps. Tack för trevligt reportage på norska siten.

Takk skal du ha!

Blir nok besøk igjen en annen gang. Min bror takker for navn på bassisten, som nå skal testes på egne anlegg.

Mvh Torry H.

Hade möjlighet till min tredje lyssning av MBL:s 101:or idag. Spelade lite medhaft material såsom Tingvalls trio, men också min vanliga referensplatta War Orphans med Bobo Stenson piano, Anders Jormin bas och Jon Christensen trummor. Andra spåret Natt inleds med ett bassolo som jag aldrig hört spelas på detta sätt. Ståbasen får en helt utmejslad kropp och attackerna mot strängarna känns i hela kroppen. Enda störande är att man nu hör Anders andning genom näsan så att det väser. Ca 6.20 in i låten börjar Jon att bearbeta pukor, hiatts och cymbaler som nu återges med en dynamik och en klang med metallljud från nitarna i cymbalerna som är enastående. Det låter luftigt och inte så torrt som det annars brukar låta. Även pianoklangen är är utan jämförelse. Inspelningen är svår med gräns mot överstyrning i diskanten men detta system klarar det med glans. Känns som denna pjäs står i en klass för sig. Finns lite mer att göra i djupbasen, men detta är mer en rumsfråga eller att högtalaren bör ställas in lite smärtare i denna del av filtret.

Rekommenderar ett besök hos Robert, känns inte som det ligger köptvång i luften. Men förmodligen kommer du att få svårt att lyssna hemma efter detta.

Calm