Jump to content

Recommended Posts

Posted

En klassisk hjälpfråga och som ska få ta lite tid för mig. Jag söker mer ett svar av karaktären - inspiration. Har sedan en tid tillbaka funderat på vad nästa steg är. Mina tankar och min utgångspunkt är att jag vill anpassa min ljudliga anläggning efter min musiksmak och inte tvärtom, som det tidigare har varit. För mig är och förblir musiken prioritet nummer ett. Längtar tillbaka till perioden då jag inte viste vad hifi var utan upptäckte skivor på löpande band och diskuterade musik med mina vänner. Detta behöver inte betyda att det inte kan gå hand i hand, men däremot finns det en prislapp som jag inte är ”mogen” för ännu.

Så med den bakgrunden vill jag knyta samman med att ställa frågan av vad för högtalare som kan vara lämplig för mig att uppgradera till. Vad som ligger till grund för vad jag uppskattar är flera aspekter. Viktig egenskap är klang. För mig är det prioriterat att klangen stämmer överens med min uppfattning av musik. Har också upptäckt att det påverkar mig till att inte lyssna efter fel och brister utan mer till musiken. Som min referens här kan jag nämna Verity´s Fidelio spelandes med hjälp av Dartzeel. Där är det bara musik för hela slanten. Därefter vill jag bli engagerad hellre en att det låter korrekt. Glädjen ligger i att det sprudlar och är färgstarkt mer än att det är korrekt förmedlat gentemot materialet, om jag hård drar. Däri ligger det också att det bör vara en högtalare som är lätt att driva och öppnar upp för olika alternativ av förstärkare.

Vad lyssnar jag på idag och vad ligger i hyllan som inte har spelats på lång tid? Har en väldigt stor spridning på min musik. Där allt ifrån en del klassisk musik till tyngre så som Marilyn Manson. Vad är det då som jag saknar. Jo, den musiken som tyvärr är så pass ”mindre” bra för att kunna avlyssnas med glädje på en anläggning som ibland tar fram mer än vad man vill. Alltså en högtalare som spelar både med hjärna och hjärta, men där hjärta tar över mer vid mindre bra inspelaningar. Jag vill återvecka mina gamla skivor från rock och grunge eran :).

Kan också nämna att idag spelar jag på ett par Totem Staff som låter mycket bra enligt mig. De spelar med stort ljud och med stor närhet så som ett par elektrostater. Men jag vill även spela mer komplex rockmusik med samma bibehållna nöjsamhet så som vid lite lugnare musik. Alltså en fullregister högtalare.

Oj, den här frågan blev både lång och utdaragen… ;)

Posted
Som min referens här kan jag nämna Verity´s Fidelio spelandes med hjälp av Dartzeel. Där är det bara musik för hela slanten.

Ligger inte lite av svaret i frågan... :?::) Har inte lyssnat själv men jag hade definitivt kollat upp Verity Audio och instegsmodellen Tamino. Verkningsgrad 89dB och en lägsta impedans på 6,8 ohm enligt produktbladet.

Posted

Tyvärr ligger den referensupplevelsen utanför mina hifi ekonomiska ramar. Men det bör inte betyda att man kan hitta en del av de egenskaperna i en högtalare för mig. Självfallet som en kompremis men ändå... :)

Posted

Om Du gillar ljudet av Totem, varför inte kolla deras lite större modeller? Tycker också att Du skall testa Audio Physics Tempo eller Scorpio. Förutom bra ljud har de också en ljudbild som är fantastisk (rätt uppställda). Avalon och Audio Physics är lika bra i det avseendet.

Utgår ifrån att Du lyssnat på Dynaudio Contour 3.4 eller 5.4. Prisvärda och tar hela registret. Tycker inte B&W's och Sonus Fabers motsvarande modeller riktigt matchar Contour, men det är som sagt vad jag tycker. Det finns ju också en del nya märken som får oerhört bra omnämnande. Ett bra exempel är WLM's Diva. Ranefjord är lyrisk över dessa, så är också tysk hifi-press. WLM verkar ha kommit med något nytt.

Bebop

Posted

Jag har hört Sttaf ett antal gånger, har även haft dem på hemlån. Bra burkar, absolut, särskilt för pengen. Gillar du Totem och dess karaktär bör du absolut lyssna på Model One Signature :mm: , som är _väsentligt_ bättre i allt men också väsentligt mycket kinkigare vad gäller matchning av elektronik, kablage, placering etc. Tro mig, jag har själv ägt M-1 och både glatts och våndats åt de små finsmakarburkarna.

Och lyssnar du på mycket på tung rock, så behöver du absolut en matchande subwoofer, och då är det bara high-end-subbar som hänger med, totems egna lightning till exempel.

Forest är förstås också riktigt bra, men det där "släppet" från lådan som model one har finns inte riktigt där. Dock är ju Forest en fullregisterhögtalare, nåja ganska iaf dock kanske utan det där sista avgrundsbasen.

Jag skulle nog också kolla in Audio Physics mindre golvmodeller (har hört på Tempo 5, den är riktigt bra), Dynaudios Contour 3.4 (prisvärd tycker jag) samt kanske ett par beggade Sonus Faber Cremona kanske?

Lågbudgetkillern är i mina öron Quads nya L2-serie, helt makalöst bra för pengen men går förstås inte att jämföra med Verity Audio och gänget... Inte ens nästan. MEN när du nämnde detta

Alltså en högtalare som spelar både med hjärna och hjärta, men där hjärta tar över mer vid mindre bra inspelaningar.

så tänker jag osökt på Quads nya dynamiska serie som gör att "nästan" all musik blir bra, även de med icke-så-perfekt inspelning/produktion.

22L kostar 9900:- :o Skratta gärna åt dessa budgetburkar, men var redo för överraskning vid provlyssning!

Jag har själv gått från en Hifi-neuros med Model One till en mera sansad tillvaro med Quad. Mer musik, mindre oro över att man inte har den perfekta matchningen... Har alltså gjort en rejäl "nedgradering" som visade sig ge resultatet mer musik.... Konstigt eller hur :)

Matchning med förstärkeri är förstås essentiellt, vad har du för förstärkare?

Och sist men inte minst, hur ser budgeten ut?

Posted

Trotts att det är mitt i sommaren så har det kommit in svar :)

Alternativen som kommit fram finns redan med i mina tankar och funderingar. Har haft möjlighet att lyssna på en hel del anläggningar, däribland en del av alternativen som har kommit upp. Dynaudio Contour har jag inte haft möjlighet att lyssna till utan bara de enklare serierna, där ibland Focus serien. Min upplevelse att Dynaudio är mycket positiva förutom två saker. Nämligen att jag uppfattar dem som lite "gråa" och att det behöver mycket hjälp av förstärkaren. Man behöver spela rätt högt innan det släpper och att sångaren kliver fram till främre scenen. Men dessa egenskaper är säkert borta med de bättre serierna.

Angående Totem så uppfattar jag Staff och övriga sortimentet väldigt olika. Staffen har ett mer eget ljud än de övriga och är väldigt lätta för förstärkaren. De går aldrig under 6 ohm tex. Annars så vore ju det enkelt att gå upp på Totem stegen. ;)

En fundering om någon har lyssnat till Sonus Faber´s Concerto Domus eller Grand Piano Domus? Gillar det jag har läst om i recensioner men har inte själv lyssnat till dem.

Audio Physics har jag haft ett öga på men aldrig lyssnat till. Det märket ska jag ta mig en närmare titt på. Men vet någon vilka som säljer dem och har lite alternativ hemma, bor själv i Örebro?

Nu blir det semester ner till Skånelandet ett tag... :)

Posted

Just det! Kan tillägga att jag idag spelar med en Primare A30.1 som jag är mer en nöjd med. Men jag anpassar gärna förstärkaren efter valet av högtalare. Min hifi budget säger mig att ett par högtalare nya som begagnade kan ligga kring 30´ sträcket, men det gör ju inget om det blir lägre. Då blir det mer pengar över till att köpa skivor. :)

Guest justaudiomagic
Posted

Vilken typ söker du? Stativ, golv - 2, 3 eller 4 vägs etc etc

Posted

Sålde mina högtalare förra veckan så jag är också på jakt efter nya!

Jag hälsade på en ägare av Bo Hanssons dipoler http://www.rauna.com/slides/speakerwalljpg.html och drev dessa med en rörförstärkare på ca12 watt,

det var en rent fysisk upplevelse!

Vi spelade musik i mer än 5timmar allt från klassisk,opera,orgelmusik,rock och popmusik det lät mycket,mycket bra.

Man kunde spela väldigt starkt (högt) och musiken bara flödade ut i rummet det var en makalös musik upplevelse.

Jag rekommenderar en lyssning på denna dipol.

Dipolerna som jag lyssnade på hade inte Bosses nya spider och neodym mangneter i mellangerister/diskantsystemet

Så det som redan är bra kan bli snuskigt/skit-bra!!!!

En mindre högtalare som är riktigt bra är Chaconne II.

ska man ha något bättre så måste man plocka fram mängder med tusenlappar!!!

Posted

Kan bara rekomendera dig lyssna till Phonar burkar o mellanserien.. Där får du burkar som KAN spela musik utan att själva ställa till det.. Och dom kan rocka också om man vill ösa en tuff Bluesplatta med lite volym utan att det distar sönder tunggunget..

Att detta är sant kan nog alla som lite seriöst lyssnat på dessa mellansegment på mässor tex intyga också. För där brukar det spelas klart diffad musik på demoplattorna och man ser ofta just att folk anser det spelar fint med det man sätter i skivsläden även om det är manglarhårdrock eller pianoklinkande småpys ala mässjazz..

En annan tillverkare är min ideliga återkommande tips. Vienna "Baby grand" och "consert grand".. Dom kan spela musik.. Aningen varma är dom i tonen. Därmed kanske inte helt neutrala egentligen om man skulle hårddra det..

Därmed INTE sagt att dom är störande oneutrala.. nej!! Bara att dom faller in mer på den varmare typen av återgivning snarare än den motsatta typen som ofta jag får känslan försöker spela bas och mellanreg via sina diskanter..

Tänk hur många man varit hos som gör allt för dämpa bort diskant o mellanreg för att få fram mer tyngd och fyllighet i ljudet då det egentligen är för tunnt klingande för öronen men man kan läsa att produkterna är ofärgade eller sk neutrala av nån fånig gurutyp som "kan och vet allt och innehar alla sanningar"...

Och tänk vad många man har besökt som skulle omgående använda tonkontrollerna OM dom haft sådana men som konsekvent vägrar pga av larv köpa med tonkontroller... För man skall ju inte ha tonkontroler enligt nån korkad typ som sa så en gång..Ja den typen vem det nu va var korkad. Han/hon utgick från att alla skivor var perfekta. Vilket dom långt ifrån är. Nej minimalism och trist tunnt ljud skall vi ha..Och det kallas numera Neutralt fast det egentligen inte ens låter som ordet hifi betyder utan bara som en egen omusikalisk härva av tjut i öronen.

där gick man "igång igen"... :blush Sorry ot...

Lycka till.

Mvh

Tobbe

Posted
Och tänk vad många man har besökt som skulle omgående använda tonkontrollerna OM dom haft sådana men som konsekvent vägrar pga av larv köpa med tonkontroller... För man skall ju inte ha tonkontroler enligt nån korkad typ som sa så en gång..Ja den typen vem det nu va var korkad. Han/hon utgick från att alla skivor var perfekta. Vilket dom långt ifrån är. Nej minimalism och trist tunnt ljud skall vi ha..Och det kallas numera Neutralt fast det egentligen inte ens låter som ordet hifi betyder utan bara som en egen omusikalisk härva av tjut i öronen.

där gick man "igång igen"... :blush Sorry ot...

Lycka till.

Mvh

Tobbe

Håller med. Man kompenserar inte för rummet, högtalarna eller elektroniken utan för en tråkigt utgiven CD.

Sorry, fortfarande OT... :)

Posted

Ser att det har kommit in flera förslag, vad kul. :) Utifrån min bakgrundstext är det ungefär de märken och modeller som jag har lyssnat till eller ska göra som ni har nämnt. Tyvärr finns det inte så stort utbud i Örebro, men lite lyssningsresor är aldrig fel.

Har levt med både stativare och två-vägs golvare. Nu vill jag hitta en golvare som spelar lite större, fylligare och med bättre botten.

Fortfarande nyfiken på om någon har lyssnings intryck från Sonus Faber´s Grand Piano Domus?

Återkommer under tiden som letandet och intryck kommer. Men jag kommer inte att ha bråttom. ;)

• 3 weeks later...
Posted

Föreslår att du laddar bilen eller ryggsäcken med dina favoritplattor och sonika reser till Stockholm för en dags genomlyssning. Fundera på vad du vill höra och kolla via butikernas hemsida vad de säljer. Då kan du göra en bra grovgallring. Man kan nästan aldrig gå på vad andra tycker, eftersom det skiljer så mycket i preferenser vad man vill ha ut av sina högtalare. Om man nu inte har kompisar som har högtalare som du gillar och lyssnat mycket på. Nästa steg att skrapa med foten och be få låna hem, vilket är det enda sättet att ta det slutgiltiga steget. Test i hemmiljö är det enda säkra sättet att göra slutgiltig utvärdering. Lite bök för dig, men värt besväret. Träffar du en seriös handlare låter han dig låna hem om han känner att du är genuint intresserad. Kringutrustning och lyssningsrummets egenskaper blir då utslagsgivande i ett sådant test. Lita bara på dina egna öron, de dom som skall stå ut med högtalarna under längre tid. Sen kan du bjuda in till lyssning om du har några audiobuddies att dela med dig av dina lyssningsintyck med. Men det är en sekundär fråga vad andra tycker.

Calm