minesota Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Hej Funderar om jag skulle göra om kontoret till ett lyssningsrum. Jobba ordentligt med akustiken. Problemet är storleken. Rummet är 3.5 X 4meter stort. Är det för litet för att jobba med ? Quote
NilsTentacles Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Hej, jag har också litet rum, mindre än ditt faktiskt. Men jag har upplevt förbättringar genom o meka lite med akustiken. Själv kan jag inte göra så mycket ändringar just på grund av storleken, men dom lilla ändringar jag gjort tycker jag är värt det. Matta, absorbenter, lite prylar på väggarna, det hjälpte. p.s. I ett så litet rum tror jag absorbenter kan göra stor nytta med tanke på att dina efterklanger inte dör ut lika lätt. det går att bygga jättebilligt. och en matta gör ju susen för högre frekvenser och kan bli billigt (eller dyrt beroende på vad du vill ha). jag slog till på en ryamatta med tanke på att dom är så fluffiga, jag hade hårdare matta innan men den hjälpte inte lika mycket. Quote
Engelholm Audio Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Hej Funderar om jag skulle göra om kontoret till ett lyssningsrum. Jobba ordentligt med akustiken. Problemet är storleken. Rummet är 3.5 X 4meter stort. Är det för litet för att jobba med ? Nej det går bra, även om det är bättre och lättare med större rum. Hur menar du "jobba ordentligt"? Quote
P-pan Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Hej Funderar om jag skulle göra om kontoret till ett lyssningsrum. Jobba ordentligt med akustiken. Problemet är storleken. Rummet är 3.5 X 4meter stort. Är det för litet för att jobba med ? Jag kanske svär lite i din "kyrka" nu... men om rummet visar sig för litet kanske en liten omdimensionering av högtalarna kan hjälpa. Framför allt får du ju en liten nystart med nya utmanningar och injusteringar och hur härligt är inte det . Quote
bass Posted July 17, 2007 Posted July 17, 2007 I HIFI gælder reglen om "jo større jo bedre", men jeg syntes at der er mange fine eksempler på små vellykkede lytterum f.eks. Bjørn Wiman fra Audionord der blev præsenteret i HF. I et lille rum er det vigtigt dels at komme evt. stående bølger til livs samt at anbringe så mange diffusore som overhovedet muligt i rummet for at give det "størrelse" og livefornemmelse. Har selv et rum i samme størrelse 3.5X5.5m hvor jeg selv har bygget diffusore og Helmholtz-resonatore med stort held. Quote
Recommended Posts