maj67 Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Jag är en mycket omodern användare av samtliga medium som finns i dag!!! Jag köper mina CD skivor och de DVD filmer som jag vill äga och LP skivor och Laser diskar som finns till salu brukar jag köpa dom som jag vill ha kvar! Köpte 20st LD Diskar för 18spänn styck igår. Jag laddar ALLDRIG hem musik eller film från internet Vill jag ha en film före den släps i Europa köper jag den på Ebay och region1,dvs ingen Svensk text. Det är inget nedladdat skit utan en film i ett fodral, undrar om dagens snorungar kan stava till ordet,konvolut el fodral?? Tror jag har en bra bit över 1000 DVD och LD filmer,massor med LP skivor och CD skivor Alltihopa väger skäkert ett ton och tar skitmycket plats varför håller jag på med detta jag när man kan Ladda ner allt via internet???? Som en "datanörd" sa jag har laddat ner 20000 låtar när jag finner en låt som jag gillar ska jag köpa skivan???? Snacka om stöld!! Vad är det för kvalite på det nedladdade om man ska spela musiken på en bra musikanläggning,det kanske är ok om man har "proppar" intryckta i öronen. Jag måste vara dummare än tåget så det spelar ingen större roll vad som än händer lika glad är jag för det! Quote
Vox Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Jag laddar aldrig ner musik eller film från nätet. Är det något som intresserar mig så köper jag det. Vet dock personer som laddar ner bara för att endera vara först med att ha det eller så för att ha som mycket som möjligt. Sedan att de aldrig hinner lyssna eller se på det spelar ingen roll. För mig går helt klart kvalitet före kvantitet. Quote
mikael2 Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Musik och film köper jag bara original. Jag har laddat ned via nätet de få gånger jag klantat mig och missat ett avsnitt samt reprisen av nån tv-serie jag följer. Vid dessa tillfällen är nätet guld värt men jag skulle lika gärna betala om det finns nån sajt där jag kan ladda ned avsnitt med valfri textning. Är det lika olagligt att ladda ned ett program som gått på TV? Vissa program ligger ju på SVT, TV4 hemsida osv så hur ska man veta? Det har ju hänt åtskilliga gånger förr att jag bandade tv-avsnitt och spred dom till mamma fast det var väl lika olagligt Quote
Engelholm Audio Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 På min dator finns det ett väldigt litet antal MP3'or och annan nedladdad musik. Det som finns är gammalt som gatan (alltså, jag ladda ner det för länge sedan) men jag har slutat helt. Jag har en fördom att dom som laddar ner MP3'or mest hamstrar...inte konsumerar. Vad är meningen med det? Quote
Matrixen Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Det har laddats ner musik hos mig i samband med festligheter. Jag har tydligen ingen "partymusik". Vad är det för fel på "Type O negative" får jag fråga?? Det är dock flera år sedan. Jag kopierar skivor från vänner om jag vet att jag inte kommer få tag på dem tillräckligt fort, eller om de är väldigt ovanliga. Om skivorna är bra och går att få tag på, så köper jag alltid originalen förr eller senare. Koperade skivor där jag inte hunnit köpa originalet står för mindre än 1% av min samling. nedladdad musik är kanske 0,01% eller mindre. Quote
Matrixen Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 jo, jag laddade visst ner "happy new year" med Abba förr, förr, förra nyårsafton, men då var jag under inflytande av Champagne.... Quote
Guest Peo Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Så, det är bara jag som tankar för fullt? Jag laddar hem massor hela tiden, mest för att få en chans att lyssna igenom vad jag är intresserad av eller inte. Jag är trött på att köpa skivor som sedan visar sig vara skräp. Nu kan jag testa det mesta som släpps, och det jag gillar köper jag. Nu finns ju inte allt att ladda hem heller, men det finns väldigt mycket om man letar lite. Skivbolagen har dessvärre inte insett vilken fantastisk marknadsföring detta är. Ett undantag är Naxos som har lagt upp hela sin katalog för avlyssning på nätet, via sitt Naxos Music Library, som jag gladeligen prenumerar på! Tack vare det och all annan nedladdning jag ägnar mig åt hittar jag massor med skivor som jag annars inte skulle ägnat en tanke, och resultatet blir en kraftigt ökad skivkonsumtion.. Quote
Matrixen Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Jag har lytt ditt råd Peo och laddat hem en skiva. Jag har varit påväg att beställa den, men den får extremt varierande recensioner. Därför bestämde jag mig för en provlyssning. Det visar sig dock att min spelare kör FLAC i 180km/h så det låter som smurferna.... Quote
Guest Peo Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Tanka hem Foobar, den spelar korrekt.. http://foobar2000.org/ Quote
Guest asimov66 Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 laddar hem en kopia för att höra om skivasn är köpvärd. Är den det så köper jag den. Quote
plundin™ Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Så, det är bara jag som tankar för fullt? Jag är med dig Peo, lättillgängligheten av "semiolagliga" nedladdningsmnöjligheter på nätet har gjort att jag köper ännu mer plattor! och för mej som är road av boothlegs och utgångna inspelningar har ju nätet (och fildelning) öppnat upp en helt ny värld genom denna lättillgänglighet! :cool: det slår mig; framförallt är det ju ett strålande verktyg att upptäcka okänd musik med, och frågar jag mej, vad skall man annars använda dom 24megabitsen till? jag har ingen bestämd åsikt om fildelning, den finns och funkar jäkligt smutt! laddar ner runt 20GB i veckan och slänger 17&½ efter den första genomlyssningen eftersom jag anting vill ha skivan i min sammling eller för att musiken i fråga inte gav nått gensvar! det som sparas är boothlegs och utgångna inspelningar.. /ptr Quote
Matrixen Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Tanka hem Foobar, den spelar korrekt.. http://foobar2000.org/ ok, nu funkar det Quote
gcs Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Jag laddar aldrig ner någon musik i min dator. Jag förstår inte glädjen med att ha musik på datorn, det är ungefär som att ha musiken inspelad på ett kassettband. Abstrakt och tråkigt, inte några bilder och ingen text. Det är som att ha fullt med böcker utan omslag i sin bokhylla. Quote
Bebop Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Jag laddar bara ner mina egna plattor och då enbart för min iPod som jag använder när jag reser (vilket jag gör ofta). Provlyssning av plattor gör jag på Amazon.com men jag lutar mig också en hel del mot rescentioner i Down Beat, Grammophone, HiFi+, kompisar, Euphonia etc. Jag är emot fildelning vilket jag likställer med stöld eller i vart fall respektlöshet mot artist och kompositör. Av samma anledning kopierar jag aldrig några plattor till "tiggare". Vill de ha musiken så får dom köpa den. Bebop Quote
Tompa Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Jag är emot fildelning vilket jag likställer med stöld eller i vart fall respektlöshet mot artist och kompositör. Av samma anledning kopierar jag aldrig några plattor till "tiggare". Vill de ha musiken så får dom köpa den. Bebop Jag är av samma åsikt som Bebop, och det är det som gäller här. //-- Tompa -- Quote
Matrixen Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Jag har en hypotes. Om alla vi serösa musikälskare fortsätter att köpa bra musik och är beredda att betala för den, så kommer marknaden för skvalpopp försvinna, då dess främsta konsumenter igentligen inte bryr sig om vad de har på datorn och än mindre är beredd att betala för den?!? Quote
Guest Peo Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Bebop, ärligt talat förstår jag inte hur man kan likställa det med stöld. Men jag har full respekt för din åsikt, och har inga problem med att du tycker det heller. Jag tänkte i alla fall ge min syn på saken. För det första finns en hiskelig mängd CD-skivor, böcker, filmer, tidskrifter m.m. att låna gratis på våra statliga bibliotek. För det andra är det fullt lagligt att låna och byta skivor osv mellan vänner. Skillnaden ligger i att jag använder mig av Internet för att "låna" prylar istället. Resultatet blir dock det samma - det jag gillar vill jag äga, och därför köper jag det jag vill ha i de fall detta är möjligt. Jag tror de flesta fungerar så, i alla fall de jag känner. Att skivbolagsmaffian i USA har valt att framställa fildelning som terrorism får ju stå för dem. Jag har ingen respekt alls för deras agerande. Om något borde de uppmuntra fildelning, då det är tämligen enkelt att se att det leder till ökad försäljning - inte tvärtom. Ponera att du har två scenarion där det ena är att din skiva finns tillgänglig för, säg, 10 miljoner människor gratis, eller att ingen av dessa kan höra den utan att betala 189kr. I vilket scenario tror du att fler skivor säljs? De ungdomar som bara laddar ner musik och inte köper några skivor då? Tja, inbilla mig att de skulle köpa allt original om de inte kunde ladda ner det gratis? Inte en chans. De har helt enkelt inte råd. Alternativet är då att inte lyssna alls, vilket ingen tjänar på. Grejen är att i och med att tillgängligheten finns så skapas intressen och branschen växer. Jag har själv upplevt detta under hemdatorrevolutionen på 80-talet. På den tiden var i stort sett allt piratkopior - det var ytterst få som hade möjligheten att köpa ett originalspel, men det var alltid spännande när man fick ett original. Hur som helst, tack vare att tillgängligheten på program och spel var så bra, skapades intressen hos ungarna.. Drivor av datorer såldes, och vi har mycket att tacka för att detta hände. Dagens IT-bransch hade inte varit mycket utan det glada 80-talet. Poängen i det hela är att utan piratkopiering hade inte revolutionen ägt rum överhuvudtaget. Debatten är en smula snedvriden också, och fokuserar bara på film och musik. Hur är det med böcker då? I stort sett allt som trycks finns att låna gratis på biblioteken. De flesta tidskrifter finns också tillgängliga. Hur kommer det sig att den branschen klarar sig alldeles utmärkt, trots att ingen egentligen "behöver" köpa böcker och tidningar? Biblioteken har även börjat med "e-utlåning", där man kan lyssna på musik och ljudböcker via internet (MP3) - helt gratis. Det finns tusentals titlar att tillgå. Sen kan vi ju ta radio och TV. Det är fullt lagligt att spela in program för eget bruk från dessa media, och är man flitig kan man snabbt bygga upp en diger samling av såväl musik som film. Visst, STIM-pengar, TV-licenser och så vidare.. Betalar din kompis pengar till STIM när du lyssnar på skivor hos honom/henne? När du går på fest och det spelas musik, blir STIM rikare? Har hifi-butiker avtal med STIM? Nej. Så med det svartvita sättet att se på saken sker en stöld vid samtliga dessa tillfällen. Mitt favoritargument är dock andrahandsförsäljning. Som vi alla vet är det oftast enkelt att hitta det man vill ha på begagnatmarknaden - utbudet är enormt stort, särskilt på internet. Här har vi ett intressant dilemma. Å ena sidan är det (än så länge bör tilläggas) fullt lagligt att sälja en originalinspelning, å andra sidan tjänar ingen pengar på detta förutom köpare och säljare, och dessutom tar detta kapital från nyförsäljningen. Är detta också stöld? Rent tekniskt är det det, eftersom varken skivbolag eller artister (i fallet musik nu) inte tjänar ett öre på detta. Bör all andrahandsförsäljning förbjudas? Så, hur skall vi ställa oss till detta egentligen? Vi ser att det mesta i mediaväg finns tillgängligt gratis via statliga institutioner och massmedia, och vi kan lagligt avnjuta dem i goda vänners lag, eller köpa begagnade produkter av kända eller okända människor. Till sist, låt oss inte glömma att det finns legal fildelning också! Det finns mängder med material som är befriat från copyright. Dessutom, som plundin nämner så finns det gott om bootlegs och utgångna inspelningar, och huruvida copyright gäller för utgånget material kan man tvista tills tiden tar slut.. Jag hör till skolan som säger att upphovsrätt gäller så länge en produkt finns tillgänglig för konsumenter. Den dagen den tas ur sortimentet bör alltså upphovsrätten upphöra. Det känns fullt logiskt tycker jag. Nu skulle det förvisso bli kaos om detta drevs igenom, men det är något för utgivarna att ta sig en funderare på. En stor del av problematiken är just tillgängligheten. Skivor tas ur sortimentet alldeles för fort, och många utgåvor försvinner lika snabbt som de kom. I många fall är fildelning det enda sättet att få tag i något överhuvudtaget. Jaja, jag babblar för mycket, jag vet. Skämt åsido, jag tycker det här är en intressant och svår diskussion - kom gärna med idéer och synpunkter, det uppskattar jag! Quote
Engelholm Audio Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Bebop, ärligt talat förstår jag inte hur man kan likställa det med stöld. Men jag har full respekt för din åsikt, och har inga problem med att du tycker det heller. Jag tänkte i alla fall ge min syn på saken. För det första finns en hiskelig mängd CD-skivor, böcker, filmer, tidskrifter m.m. att låna gratis på våra statliga bibliotek. För det andra är det fullt lagligt att låna och byta skivor osv mellan vänner. Skillnaden ligger i att jag använder mig av Internet för att "låna" prylar istället. Resultatet blir dock det samma - det jag gillar vill jag äga, och därför köper jag det jag vill ha i de fall detta är möjligt. Jag tror de flesta fungerar så, i alla fall de jag känner. : : Det är en svår fråga med många aspekter. Själv kör jag så rakt som möjligt - provlyssnar via ex amazon.com och köper sedan. Men jag har full förståelse och acceptans för ditt förfarande/beteende, Peo. Helt OK. Tyvärr är fler människor inblandade i detta varför du blir ett (bra) undantag. Få är lika intresserade som du, är (Peo) av musik och jag gissar att många laddar ner musik, lyssnar några gånger och sen är det färdigkonsumerat; det finns ju dessutom ny musik att ladda ner, som konsumeras...och så snurrar det på. På bred front - vad skall man göra? Jag vet inte. Mitt lilla strå till stacken är att vara motståndare till nedladdning för de flesta personer och i mina ögon har man "bevisbördan på sig" att visa att man verkligen gör så som du skriver: laddar ner för att provlyssna och köper sen om det är bra (Nej, jag misstror inte dig Peo). Vidare hamnar vi på definitionsfrågan av vad som är "bra"...eller kanske "tillräckligt bra" för att köpas. Vidare, hur många gånger skall man provlyssna? Vissa skivor växer efter 5, 6 lyssningar, andra verkar nästan nå kulmen 2'a gången och sen faller dom... Mitt andra strå är självklart att i mesta möjliga mån (leta och) köpa skivor, sprida skivor/tips kring välproducerad och bra inspelad musik. Quote
Guest Peo Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Det är en svår fråga med många aspekter. Själv kör jag så rakt som möjligt - provlyssnar via ex amazon.com och köper sedan. Men jag har full förståelse och acceptans för ditt förfarande/beteende, Peo. Helt OK. Tyvärr är fler människor inblandade i detta varför du blir ett (bra) undantag. Få är lika intresserade som du, är (Peo) av musik och jag gissar att många laddar ner musik, lyssnar några gånger och sen är det färdigkonsumerat; det finns ju dessutom ny musik att ladda ner, som konsumeras...och så snurrar det på. Precis, här tror jag du hittar de flesta konsumenter. Frågan är då vad skillnaden är på att: a) ladda ner och lyssna ett par gånger och b) låna samma skiva på bibblan eller lyssna hemma hos en kompis ett par varv? I slutändan blir resultatet det samma, dvs att skivan inte köps. Skivindustrin vill ju få oss att tro att varje gång någon lyssnar på en skiva de inte äger så förlorar de pengar. Det är ett absurt påstående, och anledningen till att jag blev intresserad av den här frågan i ett första skede. Mitt lilla strå till stacken är att vara motståndare till nedladdning för de flesta personer och i mina ögon har man "bevisbördan på sig" att visa att man verkligen gör så som du skriver: laddar ner för att provlyssna och köper sen om det är bra (Nej, jag misstror inte dig Peo). Vidare hamnar vi på definitionsfrågan av vad som är "bra"...eller kanske "tillräckligt bra" för att köpas. Vidare, hur många gånger skall man provlyssna? Vissa skivor växer efter 5, 6 lyssningar, andra verkar nästan nå kulmen 2'a gången och sen faller dom... Japp, det här är inte lätt att avgöra. Min åsikt är att etik och moral är upp till varje individ, inte politiker och företag. Nu kanske jag känner sällsynt renhåriga och goda medborgare, men alla mina vänner gör precis som jag i det här avseendet. Mitt andra strå är självklart att i mesta möjliga mån (leta och) köpa skivor, sprida skivor/tips kring välproducerad och bra inspelad musik. Absolut! Det här är i mitt tycke det bästa (och enda) vi kan göra! I det stora hela är detta en omöjlig kamp, att få bort piratkopiering/fildelning osv. Det kommer aldrig att inträffa, oavsett vilka lagar och förordningar som gäller. Det är bara slöseri med resurser och ett sätt att polarisera "branschen" vs "konsumenterna". Lustigt nog går de skivbolag som är mer frispråkiga väldigt bra.. Svårare är det inte. Med risk för att vara tjatig, men titta på Naxos. De går emot i princip allt som den övriga skivindustrin säger och gör. För det första är skivorna markant billigare än genomsnitt. För det andra kan man för en dryg hundring i månaden lyssna igenom hela deras katalog + alla bolag de distribuerar (i nuläget nästan 10,000 skivor online). Obegränsat, bara att köra hårt. För det tredje vräker de ut okända och spännande artister och kompositörer som inte finns på andra bolag - kort och gott, de vågar chansa. Och hur går det för Naxos? Tja, de är störst inom klassisk musik, med råge. Go figure. Tittar vi sen på de stora jättarna så går de flesta dåligt till uselt. Och vad gör de? Pyttsar ut en massa skåpmat (har jag inget emot i sig, många remasters är fantastiska), samlingsskivor till förbannelese, satsar i stort sett ingenting på nya och spännande artister och kompositörer, är helt emot digitala medier, krigar mot sina konsumenter i form av kopieringsskydd osv, och dessutom tar hutlöst betalt för sina produkter. Låter som ett framgångsrecept, eh? Det här har inte ett dugg med kopiering att göra, de gräver sin egen grav helt enkelt. Bortsett från att utbudet försämrats avsevärt tror jag mycket nyförsäljning har minskat p.g.a. den uppsjö av begagnade skivor som finns därute. De stora bolagen har vräkt ut massor med bra inspelningar under en lång tid, och det är klart att de fångas upp i såväl andra som sjunde led. Varför skall jag gå till t.ex. Mega och köpa en ny operabox för 700 spänn när jag kan få samma box för kanske 150kr på eBay? Där har vi deras största problem tror jag.. Och en anledning till varför budgetbolagen klarar sig så bra. Prisskillnaden på billiga skivor blir så liten att det är värt att köpa nytt.. Quote
Kent_n Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Jag är en mycket omodern användare av samtliga medium som finns i dag!!! Jag köper mina CD skivor och de DVD filmer som jag vill äga och LP skivor och Laser diskar som finns till salu brukar jag köpa dom som jag vill ha kvar! Jag måste vara dummare än tåget så det spelar ingen större roll vad som än händer lika glad är jag för det! Skönt att min like finns...Samma fruktansvärt "ute" när det gäller det nya mediet såsom dator-MP3 eller vad allt nu heter. Mina ungar laddar ner, pratar om minneskapasitet o. gud vet vad..Jag sitter lungt i min soffa med mina köpta cd skivor eller vinyler och är nöjd med det. Köpte ny bil, säljaren sade "alla skaffar MP3" men näää, vanlig cd o radio.. Ganska skönt att vara omodern ibland... Quote
Timbre™ Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Jag laddar ALLDRIG hem musik eller film från internet Vi är i samma målgrupp... Quote
NilsTentacles Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Jag tankar mycket, men köper mycket också. Hur ska man annars veta vad som är bra ;-) Quote
Absolute Audio Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Men den stora frågan: Hur ska Lars Ulrich ,trummis i Metallica, någonsin få råd med ett guldpläterat haj-akvarium att ha vid utomhus poolen om folk bara kopierar hans musik?? Jag laddar ner av många anledningar, bl.a kommer skivorna oftast före på nätet och det är bekvämare än att rippa. Lyssnar på mp3 när jag sitter i data-skrubben och kollar på euphonia eller bränner mix skivor till bilen. Har inte datorn uppkopplad till stereon, för att den låter så illa även fast den står två rum bort. Jag köper fortfarande en bunt skivor när tillfälle ges. Dock som hifirockare blir tiderna allt tuffare och jag måste snart börja ladda ner och lyssna ifall det finns någon ljudmässig anledning att äga skivan. För jag har nyligen införskaffat ett gäng nya skivor som måste blivit mixade och mastrade med en ipod! Och det vill jag inte på något sätt stödja! Quote
Timbre™ Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Hur ska man annars veta vad som är bra ;-) Håller med om det, men hur mycket av musikutbudet orkar man egentligen ta till sig... Quote
plundin™ Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Håller med om det, men hur mycket av musikutbudet orkar man egentligen ta till sig... Hur mycket som helst! :cool: /ptr Quote
Bebop Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Precis, här tror jag du hittar de flesta konsumenter. Frågan är då vad skillnaden är på att: a) ladda ner och lyssna ett par gånger och b) låna samma skiva på bibblan eller lyssna hemma hos en kompis ett par varv? I slutändan blir resultatet det samma, dvs att skivan inte köps. Hej Peo, Uppskattar din respekt! Jag inser också att det inte är så vitt eller svart, därav min formulering "stöld eller i vart fall respektlöshet ...". Först en kommentar om biblioteken, där inte Du betalar något (förutom via skattesedeln), men biblioteken betalar upphovsmännen som också har gått med på att biblioteken lånar ut skivor. Samma med radio, de betalar för sig liksom butiker som har musik i bakgrunden (via STIM). Upphovsrätten är reglerad den också. Om materialet är fritt, no problem. Om inte, ja, då gäller ett antal regler. Det är ju upphovsmannen som bestämmer om det är fritt eller inte. Ligger inte på konsumenten. Vad gäller moral eller lag, så är det ingen större skillnad. Vår moral är formad efter de 10 budorden där det både sägs att man inte får själa eller ha begär till sin nästa etc. Denna moral stöds också av brottsbalken. Jag har flera vänner i samma läger som Du Peo, och jag har full respekt för deras åsikter också men jag delar inte dom i detta avseende. Några exempel som jag brukar använda: - Det finns massor av cyklar och en hel del själs. Är det OK för mig att sno en cykel därför att andra gör det och inte åker fast? - Jag tycker cyklar är dyra. Är det då OK att sno en? - Om jag tillgriper en cykel och lämnar tillbaka den om 10 dagar, är det då OK? Jag har ju bara lånat den? - Om jag konstruerar en ritning och en prototyp till en förstärkare som visar sig kan bli en storsäljare, är det då OK om någon annan snor ritningen och tar hem kosingen själv? - Om en knegare på ett boktryckeri trycker upp 1000 ex som han själv skall sälja, är det OK? Om inte, varför? De flesta tycker inte att detta är OK men av någon outgrundlig anledning så är det OK att lägga vantarnas på andras musik. De flesta har betydligt större respekt för andras prylar där det finns ett rättspatos, men om det är immateriella saker (typ musik), så är det OK enligt många. Man kan fråga sig varför. Att konstruera en CD-spelare involverar många människor från ritbordet fram till butiken. Samtliga bidrar till "added value" som är samhällets input i hela vårt ekonomiska system. Det är precis samma med musik. Den relativa framgången möjligör nya satsningar och ny musik, men om penningströmmen bryts så får man en negativ påverkan till slut. Det kommer säkert ny musik, men jag är inte så säker på kvaliteten. Med mindre pengar i omlopp så måste besparingar göras någonstans. Håller med dig om priserna, som är på tok för höga. I Canada kostar nya CD-skivor omkring 100-120:-. (En del, typ ECM, Deutsche Grammophone och liknande kostar uppemot 150-160). Efter 3-4 månader stiger priserna med 20-30 kronor. Trots detta är CD-branschen i kris även här, så jag tror inte att priset är den enda orsaken. Jag är mån om kvalitetskultur även i framtiden och jag är beredd att betala för det. Bebop Quote
Timbre™ Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Vi tänker oss en skivsamling på tiotusen album. Hur många är det som egentligen snurrar i det dagliga livet... Quote
Bebop Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Vi tänker oss en skivsamling på tiotusen album. Hur många är det som egentligen snurrar i det dagliga livet... Intressant inspel ... Kan svara för egen del när det gäller mina LP-plattor. 2006 spelade jag 355 LP-skivor vilket innebär i snitt 0,97 LP-skiva per dag. (För bok för att veta när det är dags att byta pick-up). För min del innebär det att drygt 0,1 % av mina LP-skivor snurrar i det dagliga livet. :cool: Quote
Ekman Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Vad skönt det vore om musik var något man skrev/framförde för att man hade något att säga alt. en känsla att förmedla istället för att man vill tjäna snabba pengar och ha ett guldplätterat hajakvarium Det är alldeles för mycket produkt nu för tiden och oavsett om det är fel eller inte så har jag svårt att bli upprörd över att någon har laddat ner britney spears nya skiva. Vi som gillar musik kommer köpa våra skivor även i fortsättningen och internet är ett utmärkt verktyg för att ta till sig ny musik. Quote
Recommended Posts