Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har under det senaste halvåret letat rätt så intensivt efter ett vettigt slutsteg till min maggies 1.6.

Budgeten har ett max tak på runt 50000:-.

Beprövade steg en så länge är:

Muse Model 160

Quad 909 Mono

Bladelius Thos/Balder

ARC 300.2

Resterande utrustning består av:

Quad OC twenty four försteg

Marantz SA15S1 cd-spelare

Signalkablar ifrån Supra ISL och P.A.D aqueous anniversary

Högtalarkabel Musaeus biwire

Spider-Rack med Cardas träklossar under all elektronik.

Vad jag letar efter tror jag är, ett ström starkt steg som verkligen klarar av mina högtalare när man spelar på lite volym.

Den uppgiften tycker jag Bladelius förstärkarna fixar på ett ok sätt, med ett konstant lugn oberoende vilken volym man spelar på. Men spelar tyvärr för torrt för min smak. Vill ha betydligt mer värme, men fortfarande en bra och alert bas.

Hjälp!

vad rekommenderas? :)

Posted

Primare A32 kommer att klara den uppgiften galant enligt min åsikt.. Där har du en gnutta mer värme än bladelius oxå. Så det e bara o prova =)

Posted

Primare A32 skulle kunna vara något (ska försöka låna hem ett sådant framöver). Ett annat steg jag sneglat på och verkligen vill prova på är Muse Model 200, Skulle det kunna vara något? karaktern av Muse gillar jag knivskarpt dock har model 160 dålig kontroll i basen.

MVH Magnus

Posted

Hej

Jag kör själv Bladelius till mina magnepan. Är mycket nöjd med det, men smaken är som baken :-)

Har du 50 K över såvarför inte testa McIntosh MC 252, 2 x 250W slutsteg för 49 900.- Kan kanske vara nått det.

Vill inte göra reklam för någon men, Audionet AMP1

Slutsteg, 2x200W (8 ohm). Nypris 45 000 kr, nu 24 000 kr. Garanti kvar på http://www.skontljud.se/index.asp?page=232 är ju inte så dåligt pris.

Annars har "Hasse" här på forumet jäkla bra koll på magnepan. Har hjälp mig en del.

Mvh Peter H

Posted
Har under det senaste halvåret letat rätt så intensivt efter ett vettigt slutsteg till min maggies 1.6.

Budgeten har ett max tak på runt 50000:-.

Beprövade steg en så länge är:

Muse Model 160

Quad 909 Mono

Bladelius Thos/Balder

ARC 300.2

Resterande utrustning består av:

Quad OC twenty four försteg

Marantz SA15S1 cd-spelare

Signalkablar ifrån Supra ISL och P.A.D aqueous anniversary

Högtalarkabel Musaeus biwire

Spider-Rack med Cardas träklossar under all elektronik.

Vad jag letar efter tror jag är, ett ström starkt steg som verkligen klarar av mina högtalare när man spelar på lite volym.

Den uppgiften tycker jag Bladelius förstärkarna fixar på ett ok sätt, med ett konstant lugn oberoende vilken volym man spelar på. Men spelar tyvärr för torrt för min smak. Vill ha betydligt mer värme, men fortfarande en bra och alert bas.

Hjälp!

vad rekommenderas? :)

Ett kraftigt rörsteg av bra kvalitet skulle nog göra susen. Problemet är tyvärr att sådana kostar mer pengar än de 50K du har som tak :(

VTL MB-450 Signature Series II är ett par monoblock som lär fungera mycket bra med planarer.

ARC VS110 ligger mer rätt i pris och låter väldigt trevligt med rätt högtalare men är nog tyvärr för klen för 1.6QR, åtminstone om man vill ha lite drag.

Magneplanarerna är i förhållande till vad de ljudmässigt presterar relativt billiga men i gengäld kräver de desto dyrare elektronik.

• 2 years later...
Posted

Hm, det beror väl på vad man önskar för maxnivåer förvisso, men jag klarar mej utmärkt med 2x30 watt single end rörsteg till MG1.6.

Har testat några kraftigare transistorsteg, men de har låtit "trängre" och "tråkigare". Inte heller dynamiken upplevde jag som bättre.

/Strmbrg,

Posted

Det var minsann en gammal tråd du grävt fram Strömberg. Ett par andra pärlor till monoblock, som Marc Mickelson tyckte var det bästa han hört till 20.1, är Lamm´s hybrider M1.2 Ref :mm:

Posted
Det var minsann en gammal tråd du grävt fram Strömberg. Ett par andra pärlor till monoblock, som Marc Mickelson tyckte var det bästa han hört till 20.1, är Lamm´s hybrider M1.2 Ref :mm:

Ja, jag har varit ganska passiv på Euphonia en tid. Nu gjorde jag emellertid en sökning på "Magneplanar" och kunde inte låta bli att skriva lite...

Strmbrg,