minesota Posted July 10, 2007 Posted July 10, 2007 Hej Jag har insett att jag måste skaffa en skivspelare. Romantiken i att leta LP-skivor är lockande . Jag behöver tips på skivspelare och ett steg. Jag har väldigt dålig koll på detta. Min övriga utrustning består av Bladelius Thor , Gondul 1 , magnepan mg-12 och Musaeus kablage. Jag vill inte slänga ut några vansininga pengar men vill såklart maximera. Mvh Peter Quote
Kent_n Posted July 10, 2007 Posted July 10, 2007 Hej Jag har insett att jag måste skaffa en skivspelare. Romantiken i att leta LP-skivor är lockande . Jag behöver tips på skivspelare och ett steg. Jag har väldigt dålig koll på detta. Min övriga utrustning består av Bladelius Thor , Gondul 1 , magnepan mg-12 och Musaeus kablage. Jag vill inte slänga ut några vansininga pengar men vill såklart maximera. Mvh Peter Ungefär vad hade du tänkt dig ekonomiskt ? Quote
minesota Posted July 10, 2007 Author Posted July 10, 2007 Har egentligen inte satt nån budget. Det som känns bra och passar med min övriga utrustning är intressant. Om vi börjar 4 000 och uppåt för skivspelaren iaf.. /P Quote
Kent_n Posted July 10, 2007 Posted July 10, 2007 Pro-Ject Debut III Phono » Pro-Jects budgetspelare med inbyggt R.I.A.A-steg! Perfekt för dig som har en förstärkare som saknar Phono-ingång. 3095 kr Färg ------- Svart Silver (+50kr) Med/utan Speedbox ------- Utan Speedbox Med Speedbox (+500kr) Rega P2 » Budgetkungen är tillbaka 3495 kr Pickup ------- Utan Goldring Elektra (+500kr) Pro-Ject Xpression II » Årets skivspelare 2003! Nu uppdaterad 3995 kr tre hyffsade skivspelare, tagit från ljudmakarens hemsida..Rega är ett erkänt bra märke, låter bra för pengarna... Quote
plundin™ Posted July 10, 2007 Posted July 10, 2007 En begagnad LP12a är en bra start på ett långt vinylliv! till den finns det massor av möjliga orginal och andrahands uppgraderingar att fördjupa sig i när man väl är fast.. En mycket vettig RIIA är Harmony Designs V9! min erfarenhet är att den är mycket svårslagen i prisklassen under 10 papp, men kanske inte den snyggaste? /ptr Quote
maj67 Posted July 10, 2007 Posted July 10, 2007 En Opus3 Continuo med Cantus arm och Rauna:s Nuvistor riia. Spelaren är mycket stabil finns i betong eller granit utförande, armen kan vara lite "pillrig" att använda men när man lärt sig använda den så fungerar den bra. Riia istället för Nuvistor riia som kan ev vara svår att köpa färdig är som tidigare föreslagits Harmony Designs V9 Quote
Guest asimov66 Posted July 11, 2007 Posted July 11, 2007 Håller med om LP12 det är en ikon som man kan köpa och sen fintrimma hur man vill. Sen gillar jag tex Rega p3 och ett MF LPS v2 riia tex. Leta beggat. Jag köpte en beggad maskin och lämnade in den för genomgång och customisering själv. Supernöjd. Quote
maj67 Posted July 11, 2007 Posted July 11, 2007 Såg att Veteranen hade en Simply Black till försäljning,han hade en hel del andra intressanta spelare i olika prisklasser att välja på när jag tittade in på hemsidan. Där skulle jag försöka göra ett besök och provlyssna. minesota, det finns inget som är så roligt att läsa all text på ett LP konvolut och hålla i en bit historia i sina händer och samtidigt spela musiken via en svart "lackskiva". Skulle alldrig drömma om att pyssla med fildelning och nedladdning av musik eller film,tycker synd om alla som gör detta och går miste om all information som dom går miste om. För mig är inte musik och film "slit och släng" som det är för fildelare så köp en vinylspelare och upplev kulturhistoria och bra musik!! Vill man köpa nya LP skivor så finns vinylbutiken en mycket trevlig butik!!! http://www.cafemusica.se/ Han kastar det mesta pressat 1985 och nyare för det är dåliga pressningar, så där kan du köpa mängder av bra musik på svart "lack". Quote
Recommended Posts