plundin™ Posted July 10, 2007 Posted July 10, 2007 tänkte att det kunde behövas en tipstråd för "alla" oss som fortfarande lyssnar på radio... i stället för att varje tips får en egen tråd så tänkte jag att det kan bli en motsvarighet till "vad lyssnar du på nu tråden", där alla kan dela med sig av/tipsa om sina radioupptäckter. för tydlighetens skull är det bra om man anger kanalnamn, datum och tidpunkt. Jag sparkar igång tråden med ett par P2 tips för dom kommande veckorna.. och om nån har bättre koll på P3 och andra kommersiella kanaler än jag, får ni gärna övervaka dom! P2s tablå hittar man alltid HÄR /ptr Quote
plundin™ Posted July 10, 2007 Author Posted July 10, 2007 SR P2 10 juli 2007, kl. 19.30 Från Göteborgs konserthus i våras/höstas Real Group vs. Lars Danielssons ensemble -- 19:30 P2 Live jazz : The Real Group och Lars Danielsson Ensemble The Real Group: Anders Edenroth, Anders Jalkéus, Katarina Henryson, Johanna Nyström och Peder Karlsson Konsert 5/3, Göteborgs konserthus. Lars Danielsson Ensemble: Caecilie Norby, sång, Paolo Fresu, trumpet, Leszek Mozdzer, piano, Lars Danielsson, bas och cello och Xavier Desandre Navarre, slagverk samt Stråkensemble Konsert 6/11, Göteborgs konserthus. Från 3/4. INFO Tisdagens jazzkonsert sändes första gången den 3 april. Då som nu blir det två konserter från jazzserien på Göteborgs Konserthus. Dels möter vi svenska á capella gruppen The Real Group som vi spelade in i början av mars och dels den andra delen av konsert med basisten Lars Danielssons Ensemble från i höstas. Del 1 sände vi december. real group The Real Group har sjungit tillsammans sedan 1984. De pluggade då på Kungliga Musikaliska Akademien i Stockholm och bildade gruppen. Inspirationen var bl a den amerikanska gruppen Take 6. Men det dom gjorde på 6 lärde sig The real Group göra på 5. De har uppträtt i vitt skilda sammanhang och rest över hela världen, blivit utnämnda till världens bästa vokalgrupp av den globalt täckande organisationen CASA (Contemporary A Cappella Society of America) samt har genom åren fått en mängd andra utmärkelser för skivor och soloinsatser, priser som tidigare gått till grupper som Singers Unlimited, Manhattan er och Take 6. The Real Group har gjort över 2000 konserter och sålt över 500.000 plattor. Dagens The Real Group är nästan identisk med den som bildades 1984 men numera har Margareta Jalkaeus lämnat gruppen för en solokarriär och ersatts av Johanna Nyström. Fortfarande gäller att deras musik är varken ”jazz” eller ”kör-musik”, utan en sorts fusion av de musiktraditionerna. Dessutom har man provat många andra olika musik-genrer. Det har hela tiden funnits en gemensam nämnare för dessa utflykter - att ” - Vi sjunger a cappella”. lars d I den här konserten från Konserthuset i Göteborg håller man sig till stor del på sin jazzmusikaliska matta som är omfattande. Den andra delen av konserten bjuder alltså den andra delen av en konsert från i höstas med basisten Lars Danielssons Ensemble. Om den skrev vi då den 16 december så här. Det handlar fortfarande om att vi basisten, cellisten och kompositören Lars Danielsson i trioformat och med stråkar och inbjudna gäster. Trion består av Lars Danielsson, cello och kontrabas, den polske pianisten Lezsek Mozdzer och den franske slagverkaren Xavier Desandre Navarre som också använder röst och elektronik på ett mkt kreativt sätt. För konserten hade man bjudit in den italienske trumpetaren Paolo Fresu samt nio stråkmusiker ur Göteborgs Symfoniker. Man framför i huvudsak musik signerad Lars Danielsson . Vi hör också den fantastiska danska sångerskan Caecilie Norby som gäst. -- /ptr Quote
plundin™ Posted July 10, 2007 Author Posted July 10, 2007 SR P2 18 - 21 Juli 2007 Direkt för alla som inte kan vara där; live från Stockholm Jazz Festival 2007 19:30 - 22.30 ~ P2 Live jazz : Stockholm Jazz Festival 2007 med bl.a. DNR Big Band med Nils Landgren och Magnus Lindgren och Dave Holland Quintet förmedlas av Lars-Göran Ulander. Direktsändning från Skeppsholmen i Stockholm 19:30 - 22.30 ~ P2 Live jazz : Stockholm Jazz Festival 2007 med bl.a. Andreas Petterson kvartett, The Bad Plus och Randy Crawford - Joe Sample Group förmedlas av Lars-Göran Ulander. Direktsändning från Skeppsholmen i Stockholm 19:30 - 22.00 ~ P2 Live jazz : Stockholm Jazz Festival 2007 med bl.a. Raul Björkenheim trio, Marcus Wyatt och Jobalites förmedlas av Lars-Göran Ulander. Direktsändning från Skeppsholmen i Stockholm 18:03 - 22.15 ~ P2 Live jazz : Stockholm Jazz Festival 2007 med bl.a. Sliding Hammers, Hitomi Nishiyama trio och Al Foster Quintet förmedlas av Lars-Göran Ulander. Direktsändning från Skeppsholmen i Stockholm Tyvärr så hittar jag ingen info om SR har fått tillstånd att banda Steely Dan-konserten, men det är hur som helst inga sändningar från den 17'de... /ptr Quote
plundin™ Posted July 10, 2007 Author Posted July 10, 2007 SR P2 Fredag 20 juli 2007 22.00 Klubb Jazz med John Scofield trio från Umeå jazzfestival 2006 Gitarrjazz á la carté 22:00 - 00.00 ~ P2 Live: Klubb Jazz med Kristin Lorentzson På scen: Umeå jazzfestival 2006 - John Scofield trio John Scofield, gitarr, Steve Swallow, elbas och Bill Stewart, trummor. Konsert 28/10 2006, Idun-teatern, Umeå folkets hus Från 26/1 /ptr Quote
plundin™ Posted July 10, 2007 Author Posted July 10, 2007 SR P2 Måndag 23 juli 2007, 21.00 Pärlor för svin på Capitol 21:00 - 22.30 ~ P2 Live: Nu! Konsert med kammarmusikgruppen Pärlor för svin Pärlor för svin består av: Sara Hammarström, flöjt, Georg Kentros, violin, Mats Olofsson, cello, Mårten Landström, piano. Musik av de japanska tonsättarna Yuriko Hase Kojima, Hiroyuki Yamamoto, Sachiyo Tsurumi, Haruka Satow och Moto Osada. Konsert 12/4 Capitol, Stockholm. samtida konstmusik med en av sveriges tätaste kvartetter /ptr Quote
plundin™ Posted July 10, 2007 Author Posted July 10, 2007 SR P2 Torsdag 26 juli 2007, 20.30 för oss anglofiler direktsänd PROMS-konsert från Royal Albert Hall 20:30 - 22.30 ~ P2 Live klassiskt : Proms 2007 - Andrew Davis dirigerar BBC:s symfoniorkester Solister. Daniel Hope, violin, Philip Dukes, viola, Christian Poltéra, cello. 1. Frederick Delius: En sång om sommaren (1929). 2. Michael Tippett: Trippelkonsert (1979). 3. Musikaliskt intermezzo. 4. Ralph Vaughan Williams: Symfoni nr 5 D-dur (1943). Direktsändning från Royal Albert Hall, London. /ptr Quote
plundin™ Posted July 10, 2007 Author Posted July 10, 2007 SR P2 Söndag 29 juli 2007, 19.30 direktsänd PROMS-konsert från Royal Albert Hall med frankofila förtecken Anne Sofie von Otter sjunger Berlioz 19:30 P2 Live klassiskt : Proms 2007 - Konsert med Anne Sofie von Otter och Les musiciens du Louvre Dirigent: Marc Minkowski. 1. Gabriel Fauré: Svit ur skådespelsmusiken till "Shylock". 2. Hector Berlioz: Sommarnätter (Théophile Gautier). 3. Musikaliskt intermezzo. 4. Georges Bizet: Skådespelsmusiken till "Flickan från Arles". Direktsändning från Royal Albert Hall, London /ptr Quote
Guest Peo Posted July 10, 2007 Posted July 10, 2007 Kul! Om man bara hade en bra tuner så... Nån som jobbar på SR och kan dumpa alla bra radioprogram på hårddisk? Quote
plundin™ Posted July 10, 2007 Author Posted July 10, 2007 Kul! Om man bara hade en bra tuner så... borde väll kunna passa i ditt lyssningsrum? /ptr Quote
Guest Peo Posted July 10, 2007 Posted July 10, 2007 Jodå.. Men den har inte börjat levereras än. "Under hösten". Quote
Timbre™ Posted July 10, 2007 Posted July 10, 2007 19:30 - 22.30 ~ P2 Live jazz : Stockholm Jazz Festival 2007 med bl.a. Andreas Petterson kvartett, The Bad Plus och Randy Crawford - Joe Sample Group förmedlas av Lars-Göran Ulander. Direktsändning från Skeppsholmen i Stockholm.[ Det tackar jag för! Skall också försöka bidra och hålla ögonen öppna. Quote
Guest asimov66 Posted July 10, 2007 Posted July 10, 2007 Tack för tipsen, har inte varit så glad som när jag fick hem min tuner. Quote
plundin™ Posted July 10, 2007 Author Posted July 10, 2007 ..alla ögon som kikar är bra! :cool: Lördagar 20.03 kan man lyssna på P4 live... 57 minuter program med varierande artister.. här är listan för dom kommande veckorna. 20:03 P4 Live med Hello Saferide Från förra sommarens "lyxturné" där Hello Saferide (Annika Norlin) hade med sig många musiker och framträdde i konserthus runt om i landet. Inspelningen från hemmastaden Östersund. Presentatör Johannes Adolfsson. 20:03 P4 Live med Nationalteaterns Rockorkester Proggrockarna från 70-talet håller än, vilket kvällens konsert bevisar. Inspelningen gjordes på förra årets Arvikafestival. Presentatör: Myran Månsson. 20:03 P4 Live med Weeping Willows Ballader och melodisk rock'n'roll i en inspelning från Linköping. Presentatör: Calle Wisborg. P4 Lives egen SR sida hittar man HÄR för augusti annonserar man följande artister : 4/8 Belle & Sebastian 11/8 Fatboy 18/8 John Mayer 25/8 Nisse Hellberg 1/9 Tom Waits /ptr Quote
Guest Peo Posted July 10, 2007 Posted July 10, 2007 Yay, Tom Waits! Jag gissar att man skulle kunna spendera en heltid med att bara spela in radioprogram.. Nån som är sugen? Quote
plundin™ Posted July 10, 2007 Author Posted July 10, 2007 ..Nån som är sugen? ..är du i anställningstagen eller... ge mej en Magnum-Dynalab MD 109 och 30' i månanden så säljer jag gärna min själ för överskådlig tid! /ptr Quote
Guest Peo Posted July 10, 2007 Posted July 10, 2007 Hehehe, kan tänka mig det! Det skulle jag nog hoppa på själv. Optimalt vore att sitta på SR och kunna dumpa ner allt direkt på hårddisk, utan att behöva gå via en tuner. Det är för mig obegripligt varför SR inte säljer sina egna inspelningar a'la LSO osv? Måste sitta nån teknofob på kontoret. Okej att de inte kan kränga andras inspelningar, som allt de tar från BBC och dylikt, men de gör ju även egna upptagningar som är av världsklass. Det borde rimligtvis kunna ta SR ur deras ekonomiska kris, eh? Gå ihop med Konserthuset, GSO m.fl. och ett bra skivbolag (typ BIS el. Opus3 kanske?) och spruta ut skivor över hela världen.. Jag menar, hur svårt kan det vara? Quote
hajen1 Posted July 10, 2007 Posted July 10, 2007 Oj, kanontråd! Tack för denna kulturgärning. En bra tuner och en direktsänd konsert är mumma! Quote
Mattias Posted July 11, 2007 Posted July 11, 2007 Detta var ett bra initiativ! Det går mycket bra på radio som jag känner att man missar. Det får mig att fundera på hur jag skall få in radiosignal till anläggningen..... får väl hitta på nåt /Mattias Quote
plundin™ Posted July 11, 2007 Author Posted July 11, 2007 Det får mig att fundera på hur jag skall få in radiosignal till anläggningen..... får väl hitta på nåt Det är kanske dags att göra ett stort hål i plånboken Mattias? det finns ju ganska många vettiga tuners i prisklassen mellan 2 och 5 tusenlappar... och letar man begagnat kan man ju hitta massor av fynd! fast vi får kanske flytta den diskussionen till en tunertråd... /ptr Quote
Mattias Posted July 12, 2007 Posted July 12, 2007 OT: Var lite otydlig. Tuner finns, nu är det själva antenn som saknas här hemma. Skall klura på detta. Tack för fina radiotips Quote
plundin™ Posted July 13, 2007 Author Posted July 13, 2007 ..en trådantenn inköpt hos Clas Ohlsson eller liknande är ju en bra start!, och inte särskillt dyrt.. /ptr Quote
Timbre™ Posted July 14, 2007 Posted July 14, 2007 OT: Var lite otydlig. Tuner finns, nu är det själva antenn som saknas här hemma. Skall klura på detta. Tack för fina radiotips AudioPrism Indoor FM Antennas kan vara ett av flera alternativ. Tyvärr ingen distributör i Sverige men det går att beställa från några bra nätbutiker i USA. Quote
Mattias Posted July 14, 2007 Posted July 14, 2007 AudioPrism Indoor FM Antennas kan vara ett av flera alternativ. Tyvärr ingen distributör i Sverige men det går att beställa från några bra nätbutiker i USA. Tack för tipset. Det skall jag undersöka Quote
plundin™ Posted July 30, 2007 Author Posted July 30, 2007 Dags för påfyllning.. SR P2 Lördag 11 augusti 2007 vecka 32 Hommage à Django Reinhardt 18:03 P2 Live jazz Med Hot Club de Suède Andreas Öberg och Gustav Lundgren, gitarr, Hampus Lundgren, bas. Gästsolister: Fredrik Lindborg, tenorsaxofon och Kristian Jörgensen, violin. Konsert 13/3, Göteborgs konserthus. Från 18/11 2006. Påminnelse för P2 Live jazz 19:15 /ptr Quote
plundin™ Posted July 30, 2007 Author Posted July 30, 2007 SR P2 Söndag 19 augusti 2007 vecka 33 Östersjöfestivalen 2007 #1 1900-tal : Sjostakovitj & Mahler 18:00 P2 Live klassiskt Östersjöfestivalen 2007 - Invigningskonsert med Valerij Gergijev och Mariinskijteaterns orkester, Sankt Petersburg Solist: Sergej Chatjaturjan, violin. 1. Dimitrij Sjostakovitj: Violinkonsert nr 1 a-moll (1949). 2. Musikaliskt intermezzo. 3. Gustav Mahler: Symfoni nr 5 ciss-moll (1902). Direktsändning från Berwaldhallen. Presentatör: Katarina Lindblad. 21:00 /ptr Quote
plundin™ Posted August 6, 2007 Author Posted August 6, 2007 För alla anglofiler SR P2 Fredag 10 augusti 2007 vecka 32 Edward Elgar - Apostlarna 19:30 P2 Live klassiskt: Apostlarna, oratorium i två delar av Edward Elgar Solister: Claire Rutter, sopran, Jane Irwin, mezzosopran, John Daszak, tenor, Clive Bayley, bas, Stephen Gadd, baryton och James Rutherford, baryton. Birminghams symfoniorkester och kör. Dirigent: Sakari Oramo. Från BBC. 21:30 En riktigt bra konsertversion av Elgars klassiska oratorium(hörde orginalsändningen från BBC!) /ptr Quote
plundin™ Posted August 6, 2007 Author Posted August 6, 2007 Norsk-Polsk ECM fusion... (?) SR P2 Tisdag 14 augusti 2007 vecka 33 Jan Garbarek Group 19:30 P2 Live jazz: Jan Garbarek Group Jan Garbarek, saxofon, Rainer Brüninghaus, klaviatur, Eberhard Weber, bas och Manu Katché, trummor. Konsert 19/4, Palladium, Malmö Från 15/5. 21:30 /ptr Quote
plundin™ Posted August 6, 2007 Author Posted August 6, 2007 Direkt från Göteborgs internationalla orgelakademi 2007 På plats i Örgryte Nya Kyrka.. SR P2 Fredag 17 augusti 2007 vecka 33 Hans Davidsson spelar Buxtehude på Arp Schnittger orgelkopian 19:30 P2 Live klassiskt: Göteborgs internationalla orgelakademi 2007 Inspelningar från tidigare års akademier varvas med en direktsänd konsert där Hans Davidsson framför verk av jubilaren Dietrich Buxtehude. Direktsändning från Örgryte Nya kyrka. Presentatör: Curt Carlsson. /ptr Quote
plundin™ Posted August 6, 2007 Author Posted August 6, 2007 Mästersångarna från Bayreuth SR P2 Lördag 18 augusti 2007 vecka 33 Wagner s bästa opera : Mästersångarna i Nürnberg 19:15 P2 Live opera: "Mästersångarna i Nürnberg" av Richard Wagner Opera i tre akter. I huvudrollerna: Franz Hawlata - Hans Sachs Klaus Florian Vogt - Walther von Stolzing Amanda Mace - Eva Michael Volle - Sixtus Beckmesser Carola Gruber - Magdalena Norbert Ernst - David Artur Korn - Veit Pogner Bayreuthfestspelens kör och orkester. Dirigent: Sebastian Weigle. Föreställning 25/7, Festspelhuset, Bayreuth. /ptr Quote
Recommended Posts