Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag har funderingar kring digitala förstärkare och rörförstärkare. Det jag är ute efter är riktigt "friskt" och naturligt ljud, som jag t.ex. hört i OTL-förstärkare. Även om direktheten i ljudet kanske är något som ligger i OTL-teknologin, så antar jag att en bra implementering av andra tekniker ger liknande resultat. Jag behöver minst 30w, så förstärkare som bara ger några få watt passar inte riktigt, även om det ljudmässigt finns intressanta förstärkare i det segmentet.

Nuforce lockar mig också, inte minst prismässigt. Jag har aldrig hört Nuforce, så jag frågar forumet. När jag läser om Nuforce låter det väldigt bra, förutom att få kommenterar naturligheten, de flesta är inne på kvickhet, tystnad, kapacitet. Och jag har läst få jämförelser med andra försärkare.

Så jag undrar om det finns någon på forumet som har erfarenheter av OTL, som Tenor, Einstein, Atma-sphere och "digitala" förstärkare som Nuforce 9 SE v1 eller 2 eller kanske Belcanto. Eller om du har erfarenhet av Nuforce och någon annan förstärkare i samma system. Skriv några rader om du har lust. Tack.

Posted
Så jag undrar om det finns någon på forumet som har erfarenheter av OTL, som Tenor, Einstein, Atma-sphere och "digitala" förstärkare som Nuforce 9 SE v1 eller 2 eller kanske Belcanto. Eller om du har erfarenhet av Nuforce och någon annan förstärkare i samma system. Skriv några rader om du har lust. Tack.

Ja och nej,

Jag kan inte säga något om Nuforce. Jag hörde dom i våras med högtalare från Sydkorea på en mässa i Montreal. Jag blev inte imponerad, men jag vill inte tillskriva Nuforce skulden för detta. Vad jag kan tipsa dig om är reportage och tester av klass D förstärkare som The Absolute Sound gjorde i fjol. Du hittar dom på följande webadress: Klass D i TAS Meningarna är väldigt delade.

Chis Martens är helt såld på dom. Robert Harley tycker dom är bra och Wayne Garcia tycker dom låter fruktansvärt illa. Så vad drar man för slutsatser av det?

Däremot har jag hört en hel del på Tenor som är en division till "min butik" här i Montreal. De har VTL som sin "normalreferens" på rörsidan (och dom funderar på att ta in Gryphon som ny solid state referens). Deras superreferens är naturligtvis Tenor och av en ren händelse var jag där igår och lyssnade på Wilson, Transparent Omega, Tenor, VTL förförstärkare och Brinkman skivspelare. Det är makalöst bra.

Wilsonlådorna är lite för basiga i min smak, men med Tenor och VTL låter dom fantastiskt bra. Jag kan däremot inte påstå att det är prisvärt. Kombinationen ligger uppemot 1,5 miljon och även med välfylld börs har jag svårt att se det som prisvärt.

Jag har också hört Tenor tillsammans med Kharmas högtalare på mässa. Också mycket bra. Det flesta adjektiv är giltiga för Tenor. Förmodligen en av de 10 bästa förstärkarna i världen. Den enda nackdelen som jag kan höra är att de har ett typisk rörbrum som jag tycker slår igenom för mycket på en del kombinationer och inspelningar.

Bebop

Posted
Jag har också hört Tenor tillsammans med Kharmas högtalare på mässa. Också mycket bra. Det flesta adjektiv är giltiga för Tenor. Förmodligen en av de 10 bästa förstärkarna i världen

Det har jag haft på känn länge utan att ens ha varit i närheten av en Tenor... :)

Posted
Deras superreferens är naturligtvis Tenor och av en ren händelse var jag där igår och lyssnade på Wilson, Transparent Omega, Tenor, VTL förförstärkare och Brinkman skivspelare. Det är makalöst bra.

Förstår att du fastnade hela lördagen... :)

Posted

Tack för den berättelsen Bebop! Synnerligen intressant. Det ser ut som Tenors nya transistorbaserade förstärkare, 350 någonting tror jag. Jag skulle själv GÄRNA hört det.

Jag har nu läst diskussionen du refererade till. Den tog ner klass D till jorden, vilket jag behövde. Hade åkt upp i audio nirvana-hissen man kan göra av att bara läsa översvallande artiklar utan egentliga jämförelser. Super ... och tragiskt.

Posted

Nog för att jag är lite krellifierad men när Dan D säger att han inte ens har hittat en modul som han kan förstärka en simpel fyrkantsvåg utan klart synlig distorsion så blir man lite tveksam mot Klass D i dess nuvarande form.

Guest asimov66
Posted

men är det inte nätdelen som är största boven switchad nätdel är ju ingen höjdare. Det finns ju klass D med en rejäl standard nätdel som lyngdorf. sen har ju även rotel RMB fått lovpress över klotet med.

Posted

Jag lyssnade på en NuForce hos min lokala handlare för snart ett år sedan. Det lät så bra att jag lånade hem den och kopplade in den, men hos mig passade den inte alls.

Framför allt var det den i butiken fina basen som totalt lyste med sin frånvaro hemma hos mig. Jag var tvungen att flera gånger förvissa mig om att inte någon av högtalarkablarna hade "hoppat ur".

Så som med allt annat gäller det att hitta en passande matchning. Hos mig matchade den i alla fall inte.

Posted

Jag har ett par Nuforce ref 9se som jag kör tillsammans med mina Sophia från Wilson. På det hela taget är jag väldigt nöjd. Jag kan dock tycka att det emellanåt saknas den sista upplösningen, eller luftigheten, i diskanten även om SE-versionen här gör ett bättre jobb än den vanliga ref 9:an. Sedan tycker jag ofta att den kritik som Nuforce får är orättvis då man ofta jämför ju dem med saker som kostar oändligt mycket mer. Jag har för mig att de Tenor som bilderna ovan visar, jag uppfattar det som 300HP, ligger någonstans omkring 40000 dollar, alltså nästan 10ggr så mycket som SE. Och Robert Harley körde dem tillsammans med sina MAXX2, kanske inte en helt realistisk sammankoppling. Å andra sidan finns de ju de som jämfört dem med ML 33H och Halcro där Nuforce "gått vinnande" ur dessa dueller.

När det gäller "naturlighet" vet jag inte riktigt vad som menas, jag har hittills aldrig hört något som låter som i verkligheten, någonsin. Dock hos mig låter Nuforce aldrig hårt, basen är otrolig och det spelas långt utanför högtalarnas yttergränser. Jag kan förstå de som hävdar att man måste betala långt över det dubbla innan man kommer i närheten av kvalitén. De går dessutom kalla, de är små och man kan ha dem inne i ett skåp. Men det är inga rör.

Posted

Jag inser att Nuforce har en mängd fördelar, storleken, lite värme och inte vansinnigt dyra. Men meningarna är delade, så jag får nog göra mig besväret att lyssna själv.

Och jag tycker att en del audioprylar låter naturligare än andra. En sak som de "naturligtlåtande" prylarna har gemensamt är att de brukar karaktäriseras som "snabba". Även om jag gillar "rörljud" så gillar jag inte klassiskt rörljud, jag är inte ute efter mys-pys. Därför skulle jag inte välja MacIntosh, jag tycker de flesta av deras förstärkare är för sega, även om dom är snyggast av alla. Och därför lockar klass D som Nuforce och en massa andra som Spectral, Goldmund, och Halcro. Av samtliga dessa kan man få mkt fina snabba försärkare som ligger i ungefär samma prisklass som Nuforce 9 se v2. Goldmund kanske lite dyrare.

Men det räcker inte med att vara snabb för att låta naturligt i mina öron. Med snabbheten följer ofta "microdynamik" men det måste också finnas ett dymansikt omfång. Så långt fattar jag vad som krävs, men sedan tar det slut. Resten hör jag bara. Det handlar om klang eller ton. Ett instrument ska låta individuellt. En röst ska låta individuellt.

Jag gråter nästan alltid på bra konserter. Jag kan inte stoppa det, och erkänner öppet min läggning. Och jag går ofta.

Det händer inte så ofta framför ljudanläggningar, men jag antar att jag i alla fall vill ha en dos av det.

Naturligt är inte alltid lika med exakt för mig. Jag lyssnade på en fantastisk MBL-anläggning nyligen. Den hade nästan allt man kan önska sig, jag har sällan hört ett så sofistikerat ljud. Alla intrument var verkligen individuella, liksom rösterna. Klangerna nästan helt perfekta. Går inte att göra mycket bättre. Men jag hade gärna tagit några mer skavanker i ljudet för att uppleva mer dramatik, mer "direktpåverkan" än jag gjorde. Intellektuellt ljud funkar inte riktigt för mig. Kanske var det materialet, jag vet inte. Fast jag har hört vad jag är ute efter genom en Atma-sphere-förstärkare. Men det är verkligen inte lika bekväma förstärkare som t.ex. Nuforce. Rätt högtalarkänsliga och varma, bl.a. Och jag har också hört ett naturligt mellanregister i Living Voice högtalare. Så på något sätt handlar det om att ha ett ljud som är kommunikativt därför att uppmärksamheten inte fastnar på sättet det återskapas. Usch, jag börjar låta som en highend-broschyr.

Jag vet inte om detta förklarade vad jag menar med "naturligt", men jag kan hoppas det. Som sagt, jag kan inte riktigt fatta hur det går till, men jag kan definitivt höra det.

Posted
Så på något sätt handlar det om att ha ett ljud som är kommunikativt därför att uppmärksamheten inte fastnar på sättet det återskapas. Usch, jag börjar låta som en highend-broschyr.

Många träffande formuleringar och de kanske dyker upp i någon broschyr eller hifitidning framöver... :?::) I ärlighetens namn är det väl ofta så att man går omkring och bär på en del (medvetna eller omedvetna) förväntningar och ibland ställs det hela på ända. Till dessa överraskningar räknar jag numera Rotel klass D, RB-1091/RB-1092, och de måste vara riktigt bra förstärkare oavsett teknik.

Posted

Det finns för övrigt en ganska intressant diskussion på Audiogon som en recensent på Positive Feedback har startat. Här verkar det som om alla som hört Nuforce är lyriska medan en del andra är mer skeptiska. Konstigt nog är verkar anledningen till detta vara att man kan uppgradera för prisskillnaden mellan den version man äger och till den version man vill ha, i själva verket är väl detta fantastiskt... Här är länken

Posted
Jag har för mig att de Tenor som bilderna ovan visar, jag uppfattar det som 300HP, ligger någonstans omkring 40000 dollar, alltså nästan 10ggr så mycket som SE.

Fel, dom kostar 90 000 USD (per par) - vilket jag inte tycker är prisvärt oavsett hur bra dom är.

Bebop

Posted
Det ser ut som Tenors nya transistorbaserade förstärkare, 350 någonting tror jag. Jag skulle själv GÄRNA hört det.

Det är snarare någon form av hybrid mellan transistor - OTL. Det skall vara en kretslösning som Tenor är upphovsmän till, vad jag har hört. Skall ta reda på mer fakta om Tenor, om vart dom är på väg etc ...

Bebop

Posted
Fel, dom kostar 90 000 USD (per par) - vilket jag inte tycker är prisvärt oavsett hur bra dom är.

Bebop

Ja, man kan ju vända på det och fråga sig hur ett par monoblock skall vara byggda för att motivera priset 90 000 USD... :?::)