Jump to content

Akkelis Audio tar steget fullt ut.

Timbre™

Recommended Posts

• Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ohh vad bra detta blir.

Går på semester måndag morgon och då startar du upp en ny följetong. (Stavas det med o eller å?)

Nu skall det dregglas i måttlig takt då text och bilder säkerligen håller sedvanlig standard. :mm:

Ohh vad bra detta blir.

Går på semester måndag morgon och då startar du upp en ny följetong. (Stavas det med o eller å?)

Nu skall det dregglas i måttlig takt då text och bilder säkerligen håller sedvanlig standard. :mm:

Såg å först i livet så jag kör på det... :) Förmodligen är det o i dessa dagar.

Påstgongen :D är redan ordnad så förfrågningar via ordinarie snigelmail kommer definitivt att hamna rätt.

akkshop003.JPG

Har googlat lite nu och det heter tydligen följetong och inte följetång, det hade jag ingen aning om och rent spontant känns följetong väldigt fel på något sätt.

Ja, ungefär som följe tång eller följe tong... :)

Språket är som livet i övrigt och alltid skall det tas beslut. Det blir två lyssningsrum och just nu är det fokus på golv.

akkshop026.JPG

Stefan Har en egen "Phille" ser jag som slirar musik för honom..... :)

Ja, butiksinnehavarn' behöver nog lite musik i bakgrunden just nu... ;):) Mycket att ta ställning till men jag tycker att man kan skönja en viss beslutsamhet i blicken... :cool:

akkshop015.JPG

Jag tycker detta är jättekul! Bilderna är fräcka, Timbre! Snacka om teasers!

Jag tror mig förstå vilket projekt det är Stefan gett sig in på: massor med jobb, massor med ideer, massor med vilja.

Och han gör det själv!

Sånthär ger poäng i min bok.

Ja, ingen kan ju ana vad som pågår bakom denna stängda dörr... :) Dock behöver man inte laborera med skärpedjupet för att finna ledtrådar om att någonting är på gång.

akkshop011.JPG

Dags att kliva ut i sommarregnet och vi återkommer med helhetsbilder när Stefan har jobbat vidare och lyssningsrummen har tagit ytterligare form.

akkshop007.JPG

...ajdå, då blir det alltså inte fler bilder förrän imorgon? ;):D

\\K-man

Såg å först i livet så jag kör på det... :) Förmodligen är det o i dessa dagar.

Påstgongen :D är redan ordnad så förfrågningar via ordinarie snigelmail kommer definitivt att hamna rätt.

akkshop003.JPG

Hornhögtalare på postlådan, det var ju synnerligen passande.

Jag kommer att fylla på med lite bilder och info i denna tråd för att komplettera Timbres makalösa bildkonst.

Akkelis Audio har nu funnits i tre år. Från början var det främst en hemsida med ett fåtal produkter men eftersom jag märkte att intresse fanns utökades sortimentet så snabbt ekonomin tillät. En demolokal fixades i huset där vi bör där det sedan tillkommit även kontor och lager. Expansionen har fortsatt och inför sommaren var tankarna att bygga till huset så att en Akkelis Audio skulle få egen ingång och kundtoalett för att än mer avskärma det från våra boutrymmen.

I februari i år såg jag att en lämplig butikslokal fanns för övertagande. Lokalen så lovande ut med möjligheter och en rimlig hyreskostnad. Jag var dock inställd på att fortsätta enligt planen att bygga om huset och ringde istället och tipsade Wolfgang på Cereative-Audio. Han tittade på lokalen och fattade tycke och tyckte att vi skulle ta den tillsammans. Det var dock inte en lösning som jag trodde på i längden och tackade nej till detta erbjudande och det hela rann ut i sanden.

Under våren var jag dock och tittade på lokalen ytterligare två gånger och jag hade svårt att släppa tanken på den. På hifimässan i Munchen blev jag peppad genom att träffa AMR killarna, Robban på Audio Concept, Kim på Exclusive Hifi och Lase på Transient Design. Jag bestämde mig då för att besöka lokalen igen så snart jag kom hem från Munchen och om den fortfarande fanns kvar skulle jag ta över den. Enda reservationen var att jag även skulle behöva tjänstledigt till viss del från mitt vanliga arbete för att kunna ha öppet någongång.

butik4.jpg

Det verkar som om det var meningen att jag skulle ha denna lokalen för den fanns fortfarande tillgänglig. Det hade funnits intresserade men endera hade dom inte kommit överens med den befintliga innehavaren om övertagandebeloppet eller så hade dom inte godkänts av fastighetsägaren som inte ville ha varken solarieverksamhet eller Thai restaurang i lokalen. Jag kom dock överens med den befintliga butiksinnehavaren, blev godkänd av hyresvärden och som kronan på verket beviljades min tjänstledighet. Det vara bara att slå till då, alla tecken talade sitt tydliga språk, denna butik var avsedd för Akkelis Audio.

Butikslokalen är byggd på 1930 talet och har ursprungligen varit en fiskbutik. Dom senaste 25 åren har den dock varit klädbutik. Inget renoveringsarbete är gjort på minst 30 år så det gällde att se möjligheter och inte hinder.

butik1.jpg

På alla golv ligger det klinker och på detta en plastmatta. På väggarna sitter det kakel som är övermålad. En av väggarna hade börjat dela på sig och den var verkligen något att fundera på. Om jag skulle börja slå ned det lösa (se sprickorna längst upp) med en slägga är risken stor att jag plötsligt är inne hos grannen. Där måste jag klura fram en bra lösning.

butik2.jpg

Hyresvärden hade ingen plan och inget intresse att göra något åt lokalen. Jag fick däremot fria händer att göra vad jag ville och hyran kommer att vara kvar på samma låga nivå. Det är dock mängder av arbete, både byggning, målning, elarbeten och lite VVS.

butik3.jpg

Det är ändå väldigt roligt att få skapa sig en egen vision om hur det skall se ut. Tanken är att det skall bli en snygg, välljudande och trevlig butik med två lyssningsrum. Så är visionen som under sommaren skall förverkligas.

Visst har det körts mängder av skräp. Två fulla grindsläpvagnar har Lasse hämtat och kört bort.

butik6.jpg

Jag tror inte lokalen var städad på 35 år heller så innan jag ens kunnat börja bygga så behöves en städning göras så att man kunde se vilka brister som skulle åtgärdas. Förstärkning har kommit i omgångar, min fru Josefine har lagt nästan lika många dagar som mig på att jobba i butiksbygget.

butik7.jpg

Även hennes syster Ellen har gjort en insats i butiksprojektet. Alla hjälpande händer har varit VARMT välkomna så om någon har problem med att få tiden att gå nu under semestern tas ideellt arbete tacksamt emot. :D

butik17.jpg