Hinken Posted July 7, 2007 Posted July 7, 2007 Har snurrat in på dessa högtalare bla på de få recensioner som finns samt deras känslighet på 99db. De är dessutom kompletta med supertweeters så man kan lungt säga att de är fullrange. Dock så har jag aldrig hört dem, någon med erfarenhet av dem? Quote
andreas .l Posted October 17, 2007 Posted October 17, 2007 det har gått några månader nu. har det blivit någon lyssning än? Quote
kris Posted October 19, 2007 Posted October 19, 2007 Jag har varit hos Hinken och lyssnat. Riggen bestod av största brorsan Audio Aero Capitole Sacd och Octave v70 med black box. Jag har själv ägt ett antal Von S-produkter och det fanns egenskaper som jag kände igen från dessa även om db-99 nog har varit den mest avvikande produkten i VS sortiment. Det jag kände igen var det stora ljudet som spelar i hela rummet och likaså fanns det likheter i transparensen. Db 99 spelar stort med sort S trots att dem faktiskt är ganska nätta fysiskt. Hinken har sin högtalare kompletterade med en supertweeter som gör att toppen känns luftig och öändlig utan att det blir närgånget och ansträngande. Vidare är dynamiken på absolut referensnivå för att vara lådhögtalare. Basen går djupt och är något torrare än vad jag hört på andra VS-högtalare. Db-99 är på alla sätt en referenshögtalare och i likhet med andra VS-produkter så har den inga egentliga preferenser på det musikaliska planet. Med db-99 är valet av förstärkare mer eller mindre fritt även om jag tor att valet i mitt fall hade fallit på glas, glöd och gärna dyrt . Alla parametrar på en hifigubbes önskelista blir uppfyllda men precis som med andra högtalare i denna klass så behöver dem omsorgsfull matchning och placering för att gå den extra lilla distansen mellan skitbra musikförmedlare till den sortens magi då olika egenskaper och tekniska innovationer blir helt ointressanta. Jag menar bergtagen. Efter en ganska kort lyssning har jag egentligen bara ett allvarligt klagomål på dessa burkar och det är att dem tillhör Hinken och inte mig. Dem var helt enkelt för svåra att få in innanför kavajen på ett naturligt sätt. Quote
calle_jr Posted October 21, 2007 Posted October 21, 2007 svåra att få in innanför kavajen på ett naturligt sätt :cool: Även jag har lyssnat på dem, men har endast nedanstående att tillägga efter ovanstående uttömmande svar. En högtalare av klass! Quote
andreas .l Posted October 22, 2007 Posted October 22, 2007 intressant, hur får man tag på dom? har inte sett någon butik i sverige som säljer. dessutom har väl Pl.audio slutat att distrubera von schweikert vilket gör förutsättningarna sämre. Quote
kris Posted October 22, 2007 Posted October 22, 2007 Db 99 finns inte längre i VS sortiment. Utgick nyligen. Tydligen så var dem inte lönsamma enligt den version jag fick berättad. Målet var att göra en högtalare för alla oavsett vilka förstärkarpreferenser man har då VS bakåt i tiden hade rykte om sig att tillverka tröga högtalare. Att hitta ett par på begmarknaden är inte lätt, då ägarna verkar hålla riktigt hårt i sina. Det par som Hinken äger nu hittades i Spanien via Audiogon. Quote
K-man Posted October 22, 2007 Posted October 22, 2007 Kul att se och läsa lite om dessa skapelser! Har sett de på VS sida många gånger och funderat över dem....de har verkat som lite doldisar, helt klart! De skiljer ju sig från övriga VS på de flesta sätt... \\K-man Quote
andreas .l Posted November 1, 2007 Posted November 1, 2007 det är mycket fina bilder, men det beror ju också på att det är mycket fina högtalare som poserar och vad menas med Preferens? Quote
Hinken Posted November 1, 2007 Author Posted November 1, 2007 Har en liten pojk som snart är fyra månader som gör att musiktillfällerna lyser med sin frånvaro. Men Db99 största plus är enorm ljudbild med ett mjukt men ändå detaljerat ljud. Detaljer jag aldrig hört innan men ändå helt fantiskt lätt att lyssna på. Basen går vråldjupt och supertweeten sprider ljudet. Det finns ändå ett enormt fokus och framförallt så har man en ruggig 3d känsla. Instrumenten är verkligen placerade som en sen och alla bandmedlemarna står inte bara på rad. Allt handlar om tycke och smak och själv är det de bästa högtalarna jag hört. Det finns mycket högtalare som jag tycker låter bra. Men inte någon jag lyssnat till som har DB 99:ans helhet. Återstår att se om de kommer spela ut på drygt 20m2 vilket blir mitt framtida lyssningsrum. Quote
andreas .l Posted November 1, 2007 Posted November 1, 2007 Det är bara att gratulera, hinken Jag saknar faktist mina VR4JR och grämer mig för att jag sålde dom, VR2orna är på intet sätt dåliga men VR4orna gör sig ständigt påminnda. Skulle väldigt gärna lyssna till Db99 . Du får berätta hur det blev med ditt nya rum. Quote
Recommended Posts