Jump to content

3 sek hjärtklappning

Nik

Recommended Posts

Regnet står som spön i backen o Sölvesborg e halvdränkt.

Väljer fotöljen framför stadsfestivalen... stoppar i Dire Straights money for nothing i SACD tappning ock skruvat upp volymen till strax under smärtgränsen.... njuter... byter till smoke on the water.. smärtgräns igen.... njuter... PLOPP!!!!!!.....

tystnaden är total.

förstärkaren är JÄTTE släckt..

Panik inombords, rusar upp ur fotöljen o inser att förstärkaren (KAV 400 xi) just slagit nytt värmerekord.. den ska o brukar bli varm men inte så här varm...

Lign o fin, säkert bara en säkring som gått, men om det inte är det då.. helvete...åxå... väntar 30 min tills hettan lagt sig o öppnar säkningshållaren baktill....

PHU... en säkring som har GÅTT... hjärtat klappar i normaltakt igen... FAN ÅXÅ ska ha fest ikväll o har inga nya säkringa hemma.... Lördag och allt inom rimliga avstånd är stängt......

Tittar ner i säkringshållaren igen o vad finner jag?????

En EXTRA säkring... Integrerad i säkringshållaren.... kvällen e räddad.

Tack Krell som bifogar denna typ av livräddning....

nu e de lördag igen :) ...

MVH

//Nikola

Vet faktiskt inte varför, vad jag har förstått och läst mig till så blir den väldigt varm så jag antar att det är normalt för denna modellen...

vet inte om det är "krelltypiskt" eller bara för 400an..

Antar att det är en av dessa små egenheter som kan klassas som en "bug" eller en "feature" beroende på vem man frågar ;) .

Fördelen är ju att man inte behöver överbelasta elementen om vintern :)

//Nikola

Vet faktiskt inte varför, vad jag har förstått och läst mig till så blir den väldigt varm så jag antar att det är normalt för denna modellen...

vet inte om det är "krelltypiskt" eller bara för 400an..

Antar att det är en av dessa små egenheter som kan klassas som en "bug" eller en "feature" beroende på vem man frågar ;) .

Fördelen är ju att man inte behöver överbelasta elementen om vintern :)

//Nikola

"I would avoid pairing the amplifier with speakers that drop below 4 ohms and would make sure it had adequate ventilation" JA´s mätningar av 400 xi

Tänkte att det kunde vara bra för forumets medlemmar att känna till att extrasäkring i säkringshållaren är inte unikt för Krell som nämns i tråden.

Jag fann samma facilitet i min Hegel H1. Emellertid var det inget missöde som orsakade mitt intresse för säkringarna utan jag skulle byta originasäkringen till en med kopparledare.

:) /Jörgen G

OK. nu ska det köpas ny säkring..

en snabb surf med google som redskap och så visar det sig naturligt vis att det finns ett flertal "audiofila" säkringar som självfallet är mer väljudande än standard dito...

finns det någon som har testat och i så fall kan komma med förslag på lämplig säkring?????

Tackar på förhand..

//Nikola

Ekman:

Eftersom jag enbart har erfarenhet av min egen Hegel i sammanhanget nämnde jag den. Tror säkert att det finns fler seriösa tillverkare som bifogar extrasäkring i härför avsedd hållar med produkterna.

en snabb surf med google som redskap och så visar det sig naturligt vis att det finns ett flertal "audiofila" säkringar som självfallet är mer väljudande än standard dito...

finns det någon som har testat och i så fall kan komma med förslag på lämplig säkring?????

Tackar på förhand..

//Nikola

Jag har som redan antytts i tråden bytt ut standardsäkringen i min Hegel H1 till en kopparvariant. Jag köpte min från Creative-Audio.

Ljudet blev bättre utan att jag fick den närmast religösa upplevelse som en del beskriver vid säkringsbyte. De 70 kronor som säkringen kostade var den i alla fall väl värd. I synnerhet när man är van vid helt andra priser för att få hörbara förbättringar.

Det finns trådar om detta på härvarande forum. Återkommer om jag kan finna någon av dem...

:) / Jörgen G

PS

Har snurrat runt lite utan att hitta igen tråden/trådarna. Förmodligen är de dolda bakom rubriker som inte avslöjar detta innehåll. /DS

Även jag har testat finsäkring ifrån creative audio i min Krell KAV280p och min gamla KAV280cd och det är en liten liten skillnad mot en vanlig säkring, de kostar ju så lite att det egentligen inte finns någon anledning att inte handla en "audiofilsäkring"

Har testat "guldsakring" vid ett tillfalle och vis av erfarenheten brukar jag handla sakringar pa Statoil da vadret (eller nagot annat :o ) kranglar...

Mvh Jonas