Jump to content

Ett av de tyngsta systemen

sladd

Recommended Posts

OK, forumrävar, för ett par år sedan var Timbre på besök och tog en massa fina foton. Under åren har en del bytts. Vid en leverans tog jag med kameran. Först en teaser... vem har bäst minne och kommer ihåg stjärnorna på gardinen, star wars och gitarrerna? :)

qrsheavengitarr.jpg

OK, forumrävar, för ett par år sedan var Timbre på besök och tog en massa fina foton. Under åren har en del bytts. Vid en leverans tog jag med kameran. Först en teaser... vem har bäst minne och kommer ihåg stjärnorna på gardinen, star wars och gitarrerna? :)

qrsheavengitarr.jpg

Gitarrerna är fina, är den högra är den en replika ??

MVH

Lech ;)

Om man betänker innehavarens allmänna...eh...välstånd, och det faktum att många resor går till USA skall man nog inte vara säker på att det är en replica. Men jag skall fråga nästa gång.

Ut går ett par Luna audiofil, in kommer

qrsheavenuppackning.jpg

Halland2bakkanaler.jpg

Senast det begav sig spelades det på dubbla QRS Venus i fronten samt ett par Von Scweikert VR4 som bakkanaler.

jag återkommer till vad som skett på högtalarsidan längre fram.

Om vi lyfter blicken mot taket hittar de som kan bild en trevlig pjäs

qrsheavenproj.jpg

Undertext på det fotot skulle ju kunna vara "vilken strömmatning har du till din proj hemma?"

.

För att få lite bra bas satte kunden in DUBBLA 15" subbasar från Velodyne efter det första bildreportaget gjorts. För ett knappt år sedan fick de respass och nya skulle införskaffas. Citatet som kom efter att han bytt var något om...

skillnaden mellan ren torr, djup och reptilsnabb bas kontra ett gäng slöa trasmattor som fladdrar.

Gissa sub...

qrsheavens8back.jpg

För säkerhets skull satte han in dubbla även denna gång :o

Vi gamla ljudveteraner tro alltid att vi hört allt. Nu åkte jag dit själv. Att det kunde vara så KUL att lyssna på basisten i Claptons band :mm::) Nära scen, bas-PA:t rätt i magen, torrt och djuupt...

.

Om man betänker innehavarens allmänna...eh...välstånd, och det faktum att många resor går till USA skall man nog inte vara säker på att det är en replica. Men jag skall fråga nästa gång.

Ut går ett par Luna audiofil, in kommer

qrsheavenuppackning.jpg

Det ser inte ut som en replica och isf "jösses" !!!!

MVH

Lech

SRV är husgud i detta hem, chansen finns...

Denna kund är en av dem som flitigast och idogast lyssnat sig igenom trappsteg efter trappsteg vad kvalitet beträffar på kablar. Inte bara en gång. Frågeställningarna har varit specifika:

Hörs en bättre strömkabel till subbarna verkligen?

Hur högt i kvalitet hör man?

Efter att ha konstaterat att varje steg upp i nivå med bättre bildkabel innebar en timme av justerande av färger, vitbalans etc kom funderingarna på ström även där.

Påverkar en bättre strömkabel projektorns återgivning?

Hur mycket och hur högt i nivå märker man resultat?

Om vi stannar där så får ni en bild på strömförsörjning till projjen.

Notera PLMM både till PIXL och sedan ut till projen...

qrsheavenprojpixl.jpg

Välstånd är ju ingen nackdel i hifisammanhang, men här verkar det jobbats, pillats och testats en hel del också. Att klämma ur det bästa efter förutsättningarna är en stor del av hobbyn för mig. Skönt att se flera som fortsätter sträva med detaljer trots relativt hög utgångsnivå!

Och mellan maskinerna... Generellt har systemet uppgraderats från ultra till Reference.

Adaptrarna från HDMI till DVI är Transparent original och helt förlustfria.

qrsheavenintercon.jpg

,

Jisses vilket ormbo :o

Transparent till projjen... måste va en äkta gibson ;)

Tror K-man behöver minst en hobby till... knyppling? ;)

De senaste årens uppgradering har inneburit att VR 4:orna byttes mot ett par QRS Supernova.

För ett halvår sedan dök signalerna upp att det var dags för 7 kanaler, eller 8 i detta fallet då centerkanalen är två.

Luna audiofil sattes in som sidokanal för att kolla om rummet och anläggningen (och ägaren) skulle anamma ett modifierat 7.1-system. Detta gillades och nya högtalare beställdes.

Det är detta leveransen gäller och det tillfälle då korten togs.

Tittar man efter sidan finner man samma klangideal med Audio Technologys mellanregister som en röd tråd genom hela anläggningen.

qrsheavensida.jpg

.

Tittar man efter sidan finner man samma klangideal med Audio Technologys mellanregister som en röd tråd genom hela anläggningen.

De ligger på nästan samma höjd över golvet och vi får hoppas att någon i familjen Skaaning kikar in på Euphonia... :cool: :)

Deras Flex Units/C-Quenze sitter i många fina högtalarkonstruktioner.

Nuförtiden finns också QRs logga på deras hemsida :)

Under flera år användes en Bladelius Gondul 3 som drive/processor. i takt med att biointresset tagit fart sinar till slut möjligheterna i en kombimaskin som gondul 3. Ett flertal andra har prövats, bl a burmester nya 057 processor. Klart bästa ljudet, klart högsta prislappen... men i ärlighetens namn, även vi blev förvånade när alla injusteringar skulle göras i det lilla fönstret på fronten. I tysk tankevärld är det måhända så att man finjusterar sitt system tills det sitter och sedan ändrar man aldrig. Passar denna vår kund dåligt. han gillar att ratta, justera, trimma till varje film...

Nu används en Teac Esoteric drive och en Lexicon som processor. Möjligheterna är smått oändliga.

Till sidohögtalarna är nu en Burmester 036 (minsta stereosteget) adderat till systemet.

qrsheavenhela.jpg

Som kuriosa kan nämnas att hela systemet spelar i ett akustiskt oreglerat rum och det spelar... fantastiskt.

Vår kund sitter här varje dag åtminstone någon timme. Vi tackar för att vi får lägga ut bilderna och även för förtroendet med elektronik, kablage och högtalare.

ps.

Jo, den där elbasen... har börjat drömma om subwoofers...

ds

mvh

.

qrsheavensida.jpg

.

Som lite av en bildfantast, så gräms man lite över det oengagemang som verkar ha lagts på projiceringen i förhållande till en ändå relativt potent projektor.

Måste komma en hel del reflexer från det vita taket som ligger i omedelbar anslutning till projektionsytan, samt att en maskering runt duken nog också hade gjort en hel del för bildintrycket. Fast OK! Jag vet att det är ett annat forum.. ;)

Fast gott audio-folk, det börjar skapas riktigt god bildtillgänglighet nu, och de riktiga storbildsdisplayerna (> 100" > projektorerna) börjar bli bättre än någonsin, och snart värdiga komplement till det omkring oss pågående strävandet efter att återge ljudet utan att se det fysiskt! :D

Bara en liten parentes..

/Fredik

Maskering runt duken är det ju faktiskt ser ut att vara ca: 5 cm svart kant

Men vilket rum!!

Jag hade nog suttit där mer än 1 timme per dag, jag hade ätit, sovit och förmodligen instalerat en mugg så jag kunde vart där jämt :cool:

Tackar så mycket för att ni delar med er av dessa bilder :)