Jump to content

hur fungerar egentligen Svanå Miljöteknik Varitune V4

minesota

Recommended Posts

Hejsan,

En fråga som nästan är lite svår att börja svara på...men jag gör ett försök i och med följande bild:

Helmholtz.jpg

Enkelt uttryckt är det en luftvolym instängd och endast i kontakt med omvärlden genom en "port". Luftvolymen och porten tillsammans bildar ett ett resonant system. Jämför med fjäder, massa och dämpare - t.ex. en bil.

Vill man kan lägga in motsvarande dämpmaterial/ull i lådan. Detta påverkar det som kallas Q-värde.

Nu är det nog din tur att ställa motfrågor! ;)

oK , nu jäklars kommer dom :-) så att innandömmet är inte stagat eller utformat på något specielt sätt? Iom att en enhet är ganska billig började jag bara undra hur dom är konstruerade rent praktiskt. Det är med andra ord "bara" en låda med ställbar öppning ? Är väggarna klädda med nått speciellt? Finns det någon konstruktions hemmlighet eller är nyckeln inner/ytter måtten? Hur är detmed placeringen av dessa? finns det generella placeringar eller måste man jobbar runnt mycke med dem? /Peter

oK , nu jäklars kommer dom :-) så att innandömmet är inte stagat eller utformat på något specielt sätt? Iom att en enhet är ganska billig började jag bara undra hur dom är konstruerade rent praktiskt. Det är med andra ord "bara" en låda med ställbar öppning ? Är väggarna klädda med nått speciellt? Finns det någon konstruktions hemmlighet eller är nyckeln inner/ytter måtten? Hur är detmed placeringen av dessa? finns det generella placeringar eller måste man jobbar runnt mycke med dem? /Peter

Tekniken är inte extremt komplex i sig, men funktionen i SMT's produkter är ju garanterad, testad och erkänd! :) SMT V4 och V6 är ju dessutom justerbara - något som är svårt att göra själv då krav på luft-tätheten i lådan är extremt stora. Och justerbarheten är otroligt viktig... till detta kommer ju också finishen!

Stagning och liknande kan jag inte svara på men självklart är produkterna inte behäftade missljud. ;)

Placering är oftast i hörn. För exakta rekommendationer gäller mätning av ditt rum.