Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sommartid är vinyltid :) och med dubbla phonosteg till en högklassig vinylsetup är det som bäddat för en spännande dag. Ett möte mellan två referenser från motsatta sidor av Pacific Ocean i ett akustikbehandlat rum. Candi Staton på CD eller Candi Staton på vinyl, hur går det egentligen... :?: Patricia Barber's måne fanns även inom räckhåll så häng med på en resa över tre format... ;)

riaa137.JPG

• Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Bilplåt igen och den här gången är det säkrast att köra japanskt... :D Genomtänkta lösningar kan man säga och moduluppbyggda försteg öppnar upp för vinylövningar av lätthanterligt slag.

riaa009.JPG

Posted

Försteg brukar ju leda till slutsteg och det blir även en närmare titt på ett sumoslutsteg som numera står i produktmuseet på den japanska hemsidan. Lika att bra att slå på tändningen och dra iväg men först skall det packas ned en phonomodul.

riaa017.JPG

Posted

Den där japanaren ser nästan ut att kunna vara en sådandär "elefant unge" Nissan Micra alltså ;)

Kul med ännu ett reportage :)

Go for it Timbre

Posted
Den där japanaren ser nästan ut att kunna vara en sådandär "elefant unge" Nissan Micra alltså ;)

Kul med ännu ett reportage :)

Go for it Timbre

Sumobarn kanske man kan säga :) men nu kommer det inte att bli japanskt hela vägen. Sverige finns representerat liksom California plus öriket och så blir det en germansk pickup samt audiocables från amerikanska ostkusten.

Lite bläddrande i produktbladen och det visade sig att Accuphase Phono Equalizer Unit AD-2800 kan användas tillsammans med förstegsmodellerna C-290, C-290V, C-2400, C-2800 samt givetvis det senaste utspelet C-2810.

riaa027.JPG

Posted

Den lilla japanen ter sig närmast minimalistisk i jämförelse och den starkt begränsade mängden inställningar görs via förstegets kontrollpanel. Matchningsteorier phonostage/linestage talar ju annars till AD-2800's fördel.

riaa023.JPG

Posted

Full fart i sommarSverige!

Ahaa...de där Pass:arna känner man igen....nu vet man var man är...

Skall verkligen bli intressant att höra hur dessa RIAA spelar jämfört med varandra!

\\K-man

Posted
Ahaa...de där Pass:arna känner man igen....nu vet man var man är...

Ja, det bär iväg till ett akustikbehandlat rum och redan steget in genom dörröppningen var en rätt häftig upplevelse. Förmodligen höll jag låda :) just när vi klev in och skillnaden i hur man upplever den egna rösten utanför tröskeln och innanför dörren var inte liten. Det handlar om ett enda steg och på utsidan finns en trappa plus hall som är betydligt mindre än själva ljudrummet. Husets väggar är av betong.

riaa106.JPG

Posted
Ja, det bär iväg till ett akustikbehandlat rum och redan steget in genom dörröppningen var en rätt häftig upplevelse. Förmodligen höll jag låda :) just när vi klev in och skillnaden i hur man upplever den egna rösten utanför tröskeln och innanför dörren var inte liten. Det handlar om ett enda steg och på utsidan finns en trappa plus hall som är betydligt mindre än själva ljudrummet. Husets väggar är av betong.

Läckert! :)

Verkar bli ett trevligt rapportage med skön sommardagsläsning.

Posted
Läckert! :)

Verkar bli ett trevligt rapportage med skön sommardagsläsning.

Ja, det kommer att bli tillbakalutat sommartempo :cool: :) för här finns mycket att kika närmare på. Bakom elektronikuppställningen är frontväggen reglerad med 6 stycken diffusionsmoduler uppbyggda av AD60 2D från Svanå Miljöteknik. Ornamentalisk version som tillsammans med motivklädda MiniMizers (betydligt större än vad namnet skulle kunna antyda... :)) från Akustikmiljö i Falkenberg även sätter en personlig estetisk prägel på rummet. Basabsorption saknas inte och här finns totalt 11 stycken Varitunes V-4/V-5.

riaa103.JPG

Posted

Bakväggen är heller inte lämnad åt slumpen och det finns 13 stycken moduler med varierande inställning i djupled. Här kan man skymta att även taket har fått sin beskärda del... :)

riaa086.JPG

Posted

I ett Svanåreglerat rum hittar man med säkerhet Golden Horn och här har de placerats ut vid sidoväggarna samt ingår delvis i takpanelerna. Fyllda CD- och vinylhyllor hjälper naturligtvis också till att splittra upp reflektionsmönster.

Ett akustiskt projekt kan man säga och det hela blir likt en lång seglats med diverse kursändringar under resans gång.

riaa037.jpg

Posted

Mitt i allt detta har vi en pigg och glad livs levande absorbent som skuttade omkring men var väldigt koncentrerad när det drog ihop sig till lyssning... :cool: Fyrbenta vänner och hifi hör ihop på något sätt och för egen del kanske det är dags att titta närmare på den delen av hifilivet. En liten kanin måste ju också kunna passa in... :?:

riaa079.JPG

Posted
Fyrbenta vänner och hifi hör ihop på något sätt och för egen del kanske det är dags att titta närmare på den delen av hifilivet. En liten kanin måste ju också kunna passa in... :?:

Hifimöss, hifihundar, hifikatter...och nu alltså hifikanin? :?:

;)

Posted
Kaniner gillar att gnaga på kablar. Inte kul för Black Pearl :o

Ja, där föll alla gnagare bort... :D Dom kan ju också bli uppätna.

Försiktig inledning på en rejäl lyssningsomgång. Med avbrott för lite fotografering :) samt hifi- och kaffediskussioner över räkmackan höll vi på i många timmar. Först medhavda CD och det blev den vanliga öppningen med Peter, Paul & Mary.

riaa087.JPG

Posted
Hifimöss, hifihundar, hifikatter...och nu alltså hifikanin? :?:

;)

Ja, livet är en lång räcka beslut... :D

QRS Venus med egen måne. Peter Yarrow's röst är ganska fyllig och varm på de första upptagningarna från början av sextiotalet. Den kan lätt smeta ut och efter två minuters invinklingsövningar satt dessa parametrar på plats i mina öron. Det handlar också om hur man sitter i själva lyssningsfåtöljen och högtalarinvinkling är ju som alltid högst personlig. Nu fick jag chans att bestämma :mm::D den lilla detaljen men rent tonalt var det redan bäddat för en härlig vinyllördag. Då jag har lätt att känna mig hemma med mellanregistren från Audio Technology var detta perfekta förutsättningar för alla jämförelser som stod på dagsprogrammet.

riaa097.JPG

Posted
riaa079.JPG

Haaa, så oförskämt söt! Dagens bild, Timbre! :D

Posted

Med vägen över Fourplay var vi snabbt över i DSD och Patricia Barber's Regular Pleasures är ju ett utmärkt redskap om man vill kolla upp ifall lyssningsrummet vill vara med i föreställningen. Här var det tydlig separation i de lägre oktaverna och bastrumman är verkligen snärtig. Läge att koncentrera sig på inspelningarna och elektroniken även om högtalares samspel med det rum de spelar i aldrig får underskattas. Det skrivs så mycket om tester, mätresultat, lyssningsintryck av högtalare A i förhållande till högtalare B som i sin tur mäter bättre än högtalare C när det i själva verket handlar om en högtalare i ett rum. Inget av tänkta högtalarköp skall användas ute på gräsmattan och har man väl bestämt utformningen av sin lyssningsmiljö borde ju högtalarvalet följa därefter, inte tvärtom. Tyvärr fungerar inte alltid hifilivet så i praktiken och här kunde jag observera att exempelvis en del percussionutspel på Fourplays Moonjogger var tydligt utplacerade en bra bit utanför och bakom vänster högtalare vilket jag inte är van vid hemifrån. Njutbara effekter av högtalare, placering och rum i harmoni.

riaa090.JPG

Guest krelle
Posted

Oj, riktigt snyggt rum! Häftig kombination av diffusorer och tavlorna bakom högtalarna.

mvh Krelle

Posted
Med vägen över Fourplay var vi snabbt över i DSD och Patricia Barber's Regular Pleasures är ju ett utmärkt redskap om man vill kolla upp ifall lyssningsrummet vill vara med i föreställningen. Här var det tydlig separation i de lägre oktaverna och bastrumman är verkligen snärtig. Läge att koncentrera sig på inspelningarna och elektroniken även om högtalares samspel med det rum de spelar i aldrig får underskattas. Det skrivs så mycket om tester, mätresultat, lyssningsintryck av högtalare A i förhållande till högtalare B som i sin tur mäter bättre än högtalare C när det i själva verket handlar om en högtalare i ett rum. Inget av tänkta högtalarköp skall användas ute på gräsmattan och har man väl bestämt utformningen av sin lyssningsmiljö borde ju högtalarvalet följa därefter, inte tvärtom. Tyvärr fungerar inte alltid hifilivet så i praktiken och här kunde jag observera att exempelvis en del percussionutspel på Fourplays Moonjogger var tydligt utplacerade en bra bit utanför och bakom vänster högtalare vilket jag inte är van vid hemifrån. Njutbara effekter av högtalare, placering och rum i harmoni.

http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/new01/riaa090.JPG

Troligen inte en slump att det är ett fast klinkat golv under elektroniken?

:)

Posted
Troligen inte en slump att det är ett fast klinkat golv under elektroniken?

:)

Ja, golvet är speciellt och det handlar om parkett på betongplatta med mellanliggande isolering. Elektronikhyllan är helt frånkopplad från trägolvet då stenplattorna är anlagda på husgrunden.

En variant på Batos högtalarfundament kan man säga.

riaa089.JPG

Posted
Oj, riktigt snyggt rum! Häftig kombination av diffusorer och tavlorna bakom högtalarna.

mvh Krelle

Ja, med dubbla moons gäller det att ha med sig Patricia Barber Verse... :D Helst på SACD då den digitala signalkällan är en Integrated SACD/CD Player DP-78. Med hjälp av modulsystemet och HS-Link option boards går det att bygga på med separata enheter om man nu plötsligt skulle få en utökningsknäpp... :) Processor och transport är alltså separerbara och kan kopplas upp var för sig. Har för mig att detta infördes i och med CD-spelaren DP-55.

riaa094.JPG

Posted

Fint!

...men det var inte så mycket RIAA än...hehee :)

Så möbleringen är vänd nu mer....skulle vara intressant att höra om skillnaderna därav...?

\\K-man

Posted
Fint!

...men det var inte så mycket RIAA än...hehee :)

Så möbleringen är vänd nu mer....skulle vara intressant att höra om skillnaderna därav...?

\\K-man

Det finns nog lite mer teoretiskt stöd för denna placering än den förra (som jag tror jag sett bild på). Men detta är självklart svårt att sia något säkert om utrifrån de bilder jag sätt. Men desto mer spännande att höra om lyssningstrycken! :)

Posted
Det finns nog lite mer teoretiskt stöd för denna placering än den förra (som jag tror jag sett bild på). Men detta är självklart svårt att sia något säkert om utrifrån de bilder jag sätt. Men desto mer spännande att höra om lyssningstrycken! :)

Bilderna kommer från sladds tråd Finhifi + finakustik och där kan man jämföra med dagens uppställning.

Posted

Back on the track och Radiushyllan är som synes fylld av japansk tradition. Att försteget C-2400 designmässigt härstammar från C-290 och C-290V behöver man inte vara Accuphasefreak för att se... :) En skillnad är dock tonkontroller (givetvis urkopplingsbara) för bas och diskant. C-290V och C-2800 har istället en compensator som kan ställas in på två nivåer och är verksam i de lägre registren. En halv loudness kan man säga och tonkontroller eller compensator är mycket användbart när man skall ta sig igenom sterila återutgivningar på CD. Man kompenserar alltså inte för rummet, högtalarna eller elektroniken utan för dålig mjukvara som hamnar i CD-släden. Ofta kan det handla om att njuta eller inte njuta och då blir ju valet lätt även om man stiger av den puristiska vägen.

Slutsteget P-7000 är väl egentligen fortsättningen på en designtradition som började ta form med stereoslutsteget P-600 i början av 80-talet. Överdimensionerade slutsteg skall absolut ha handtag på fronten :cool: :) och detta insåg Yokohamafirman redan år 1981 med introduktionen av monoblocken M-100. Skulle vara intressant att veta hur många M-100 som fortfarande är i bruk :?:, jag gissar på samtliga.

P-7000 är idag ersatt av P-7100 och bägge är specificerade till 2 x 125 W i 8 ohm.

riaa095.JPG