Transient Design Posted June 28, 2007 Posted June 28, 2007 I senaste nummret av Bild och Ljud Hemma (Lyd o Bilde) så var det en mycket bra test av Stellos DA-omvandlare DA-100. Detta är en liten halvformatsmaskin (21 cm bred och 29 cm djup) som är utrustad med digitala ingångar både för RCA, TOS-link och USB. Uppsamping av signalen till 192/24 görs lätt med en brytare på fronten. Detta är en produkt som vi normalt inte har på lager då den även säljs direkt från fabrik på www.hifi500.com Men då flera intresserade kunder nu har hört av sig till oss så har vi tagit hem en sänding på 5st. För den som är intresserad av att prova ett exemplar så går det bra att beställa den här: Akkelis Webshop Och för den som vill veta vad Bild och Ljud Hemma skriver om DA-100 så skicka ett e-mail till MAIL. Är det någon som törs jämföra den mot den dubbelt så dyra Benchmark-daccen? Mvh Lasse Quote
Transient Design Posted June 28, 2007 Author Posted June 28, 2007 Och för dig som vill ha en fullvuxen DAC med ännu mer upplösning så rekomenderar vi att prova storebror Stello DA220 mk2 Hur vore det om man på en forumträff kunde göra en jämförande lyssning på DAC1, DA-100, Lavry, PS Audio mfl och beskriva skillnaderna dem imellan? Och varför inte jämföra dem alla med några hembyggda DIY-rör-daccar utan översampling med urgamla philips-chip? Det skulle i varje fall jag tycka va intressant! Och på nästa träff jämföra olika drivverk/klockor... Quote
Timbre™ Posted June 28, 2007 Posted June 28, 2007 Hur vore det om man på en forumträff kunde göra en jämförande lyssning på DAC1, DA-100, Lavry, PS Audio mfl och beskriva skillnaderna dem imellan? Och varför inte jämföra dem alla med några hembyggda DIY-rör-daccar utan översampling med urgamla philips-chip? Det skulle i varje fall jag tycka va intressant! Och på nästa träff jämföra olika drivverk/klockor... DA-omvandling skulle kunna vara ett intressant tema. Redan digitala interface kan nog skapa givande erfarenhetsutbyten. Quote
Transient Design Posted July 3, 2007 Author Posted July 3, 2007 Lyssningskväll!? Jag ska se om det inte går att åstadkomma en jämförande lyssningskväll med olika daccar framåt hösten i en butik i Göteborg. Är det någon som skulle vara intresserad av att komma? Hur många bör man max vara för att alla ska kunna lyssna rimligt bra/länge? 20st? Alla får var sitt formulär att fylla i sina privata lyssningsintryck i och sedan sammanställer man resultatet på forumet efteråt. Jag ser inget behov av att utse en "vinnare" utan är mer intresserad av att belysa de olika skillnader som kan finnas produkter imellan. För alla så gillar vi lite olika typer av ljud. Jag läste lite på forumet som heter Head-Fi och där verkar många vara mycket positivt inställda till Stello DA-100 och anser den som ett av de bästa köpen man kan göra om man söker efter en billig och bra dac med USB-ingång. Det finns så många trådar där som diskuterar fördelar/ nackdelar med olika daccar att det är svårt att hänvisa till någon specifik. Quote
Timbre™ Posted July 3, 2007 Posted July 3, 2007 Lyssningskväll!? Jag ska se om det inte går att åstadkomma en jämförande lyssningskväll med olika daccar framåt hösten i en butik i Göteborg. Är det någon som skulle vara intresserad av att komma? Det låter som ett lysande förslag! Preliminärbokar... Quote
Engelholm Audio Posted July 3, 2007 Posted July 3, 2007 Låter som ett kul initiativ! Jag ska se om det inte går att åstadkomma en jämförande lyssningskväll med olika daccar framåt hösten i en butik i Göteborg. Är det någon som skulle vara intresserad av att komma? Undrar vilken butik som kan vara lämplig och kanske rent av nyöppnad till hösten! Quote
Transient Design Posted July 4, 2007 Author Posted July 4, 2007 Hmm, undrar vilken butik det är Herr Engelholm syftar på? Kan det vara så att jag skurade innertaket på den häromdan möjligen? Jodå, jag tror nog du gissar helt rätt. Nu måste jag bara fråga ägaren till butiken ifråga så att det faktiskt är OK för honom... Det var väl bara det där med öppningsdatum som måste inväntas först. Timbre: Du är nu uppsatt på min lista! Välkommen till en kväll full av hembakat fika och gott kaffe. Jag har inköpt en mörkgrön metallic Mocamaster just för detta ändåmålet! Fast själv dricker jag ju bara thé. Ska bli jättekul! Mvh Lasse Quote
Recommended Posts