Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bland nyheterna på http://www.hifilink.dk/ kan ni läsa att High Fidelity slutar med sin Reference-CD som har följt med tidningen under tio år. Ni kan läsa om det här nedanför.

High Fidelity går nye veje

Af HIFI-LINK (Kilde: HIGHfidelity)

Efter præcis 10 år og 80 Reference-CD'er, er det tid til forandring.

Fra og med næste nummer (nr. 3/04, der udkommer d. 1. april) er der ingen Reference-CD med High Fidelity. Vi har besluttet til gengæld at udbygge den redaktionelle side, bl.a. ved at øge antallet af tests, så mere udstyr vil blive testet fremover. Vi vil dog ikke lade din musikinteresse i stikken, blot fordi der ikke længere følger en CD med bladet. Du vil fortsat finde musik-tips om attraktive udgivelser. Fremover vil High Fidelitys nye SHOP desuden komme med særligt gode tilbud på udvalgte CD-, SACD- og DVD-Audio udgivelser, ligesom vi vil følge udviklingen på musik-DVD området. God fornøjelse!

Posted

Det blir nog två läger nu...

De som jublar över att de tar bort skivan och de som sörjer över det.

Fast jag vet inte riktigt vad jag tycker, men sänka priset på tidningen måste de ju i alla fall göra nu!

Posted

:D:):app: , jeg har efter 10 år, med Ref. CD skiver, ikke plads til flere!, jeg er glad for at de stoppede med dem.

Hvis der er nogen der er interesseret i en komplet samling, så sig til og vi finder en pris ;)

Posted

Det kan nog snabbt bli samlarvärde på den... ;)

Själv har jag precis laddat upp med extra Case Logics inför kommande utgåvor.

Frigjort förvaringsutrymme kan man säga... :)

Guest mikael
Posted

Vad tråkigt att de slutar med den :( . Genom referenskivan har iallafall jag fått uppslag på väldigt mycket bra musik som jag antagligen inte hade upptäckt annars

Posted

Vi lever i en verden der uttvikler sig - intet er konstant - heller inte reference CD'en!

Der var flere grunde til at droppe den. Packning och forsendelse af CD'en blev pludseligen mycket dyr grunnet ändringer i portoreglerne och valget var at beholle CD'en och så sætte prisen på bladet op. Det tyckte vi inte var en bra ide.

Alternativet var at holle prisen men i stället give läserne 12 sider mera test, pladeanmeldelser med mere i hvert nummer - denna lösningen valgte vi.

Ser man på CD'en, kan man vel ochså siga at 10 år er nok. Der er i dag nye medier som SACD og DVD-Audio och DVD-Video (For slett inte at nämne LP'en - jeg så gärna at der var en LP med hvert nummer, men den går nok inte). For 10 år sen var CD'en nonting specielt - i dag er der fri adgang til mängder av musik på nättet eller från biblioteker och digtial radio.

Musikken er dog inte glömt - bestemt inte. Fremover vil HIGHfidelity tilbyde nye spåannende DVD-Audio, SACD och DVD-Video til bladets abonnenter. Her vil det väre muligen at få special importerede och uttvalgte innspelninger til favorable priser.

Personligen har jeg selv kontakt til en ny importør af virkeligen bra DVD-Audio och SACD skiver, som jeg ser mycket frem til at lysna på.

Forandring er nødvendig - om det inte var så åkade vi stadig med hestar och hadde ingen elektricitet! :)

Guest mikael
Posted

Jan.

Jag håller med dig om att förändringar ibland är nödvändiga, och baserat på de alternativ som ni hade så känns det som att ni har fattat rätt beslut. Dessutom tycker jag att det skall bli spännande att få köpa dvd-audio m.m till förmånliga priser plus att det kommer att bli fler tester i tidningen :) .

Posted

Förändring är inte farligt! :) fast visst har man hittat nya musik tack vare dessa skivor! tack för det!

Jag tycker jag att möjligheten att få köpa kvalitativa skivor och "specialare" till bra pris lockar mer till att bli prenumerant.

...mer tester är inte heller fel!

Gott!

\\K-man

Posted

Hej Jan

Jeg glæder mig i en sådan grad til det nye HF, postkassen er blevet cheket grundigt de sidste par dage, hvor bliver det dog af!!!! :mm: , jeg glæder mig næsten som da jeg statede med denne skønne hobby (midt `80 erne)

KOM NU MED DET BLAD!!!

Posted

Reference cd:n har fyllt en spännande roll udner åren. Många guldkorn men likaså många bottennapp, den kommer att vara saknad, men inte mer än att man gläds åt att det blir mer innehåll i tidningen. Hoppas dock verkligen att dessa 12 sidor används till artiklar och inte annonser.

Posted

Inte för att vara kritisk men en hifitidning utan cd-skiva för 74:50 kr är dyrt. Jag känner inte till många tidningar som är så dyra i sina hemländer...

Posted

Hej Marbrink

Jeg bliver lidt overrasket over, at folk der køber 10-12 CD´er om måneden og som f.eks. har kabler for 12.000 synes at 75 kr. er meget for et blad.

For mig har bladene altid været en integreret del af min hobby.

Jeg kender ikke alle skandinaviske priser, hvad giver I f.eks. for det norske Fidelity i Sverige?

MVH

Posted

Järven: Varför kan man inte klaga på ett tidningspris bara för att man köper dyra kablar eller nåt annat? Jag förstår inte vad du menar...

Det är inte så att jag är snål. Jag ifrågasätter bara High Fidelity och deras prissättning.

Jag säger inte att det för dyrt men att det ÄR dyrt. Omvandlat till svenska priser så kostar Hifichoice ca 53 kr, Hifinews ca 51 kr, Hifiworld ca 47 kr, Hifi+ 55 kr, Absolute sound 53 kr, tyska Audio ca 45 kr osv. Sen finns det väl ett par väldigt dyra tidningar också. T.ex. tyska Audio Phile för ca 90 kr och norska Fidelity för 98 norska kr!

Jag förstår att High fidelity inte är en lika stor tidning som de engelska eller de amerikanska jättarna och att den kanske inte kan ha ett lika lågt pris.

Men att plocka bort en cd och lägga till 12 sidor i tidningen känns inte riktigt rättvist rent prismässigt.

Jag prenumerar på High Fidelity och kommer att fortsätta med det, men som kund tycker jag att man kan få uttrycka sig kritiskt och lägga fram sina synpunkter.

Kanske ska nämna att även om jag klagar på priset när HF har tagit bort cd:n så har jag hellre 12 extra sidor än cd:n rent "tidningsmässigt".

Kanske ett lite rörigt inlägg men jag hoppas du förstår. :)

Posted

Hej Marbrink

Godt ord igen. Jeg forstår udmærket hvad du mener og selvfølgelig skal du have lov til det!

Jeg taler med mange, der har et "hifi budget" på 20.000- 100.000 kr. årligt. Hvis man har det, burde der også være råd til den nødvendige litteratur. Alligevel praler mange af dem med, at de kun læser bladet på biblioteket.

Ikke for at jeg skal klage, med der er absolut ingen af HF´s medarbejdere der "scorer kassen". Prissætningen afspejler vel nærmest et eksistensminimum.

Jeg har i mere end 15 år været skribent og siddet i redaktionen hos HF. Medarbejderstaben er hovedsagligt baseret på idealistiske entusiaster. Betalingen (lønnen) har i de 15 år stort set været uforandret og som et kuriosum kan jeg berette, at kun halvdelen af medarbejderne ejer en bil, så det er ikke det dine penge går til.

Jeg er glad for, at du abonnerer og håber, at du vil blive ved med det. Vi skal gøre vores yderste til, at du fortsat får noget spændende og interessant læsestof.

MVH

Johnny Sørensen, HIGHfidelity

Posted

:)

Jeg glæder mig til tilbud på DVD Audio.

Jeg har benyttet flittigt de mange Reference cd`er. Efterhånden er cd samlingen vokset, så der ikke har været tid til at høre mange af de nye.

Jeg kunne godt tænke mig, hvis High Fidelity tog det op, det man gjorde i 80`erne med at teste forskellige ting. Hjælper blygummie? Rockwool på forpladerne er det godt? Med Poul Ladegård i spidsen dengang.

Med venlig hilsen

Sven Palvig

:)

Posted

Det låter mycket positivt om det kommer att bli mer information, tester och försäljning av SACD och DVD-Audio till bra priser. Jag kommer dock att sakna möjligheten att provlyssna även i fortsättningen.

För mig har skivan varit guld värd för att få lite nya influenser. Jag är inte säker på att jag hade varit så förtjust i Jazz t.ex om jag inte hade fått smakproven på skivorna. Jag var kategorisk Jazz-hatare för ett antal år sedan!!!

Ett förslag här. Om det är möjligt med tanke på copyright osv. så skulle det vara kanon om det gick att lägga upp samples på testade skivor. Eller länkar till samples på skivbolagen på testade skivor om det finns något sådant. I så fall kan man ju provlysna musiken ändå. Det blir naturligtvis inte rättvist mot den riktiga skivan, men man får i alla fall en hum om vad det är för musik. Jag har köpt mycket skivor genom denna metoden!

Även om mitt inlägg i början av tråden såg väldigt negativt ut så kommer jag att prenumerera på tidningen i framtide ;)

Posted

:) Det var väl inte en dag för tidigt att den försvann.

Däremot om man gav ut en referencecd 1-2 ggr. per år som man testade prylarna med, och som man sedan kunde jämföra hur det låter i sin egen anläggning med samma skiva och musik kunde det vara värdefullt för att få ett bättre begrepp om vad recensenterna menar.

Posted

Jag tycker det är ett bra byte.

Bort med cd:n och in med fler sidor.

Jag har köpt varenda nummer sedan -92.

Kanske dags att börja prenumerera på tidningen?

Eller ska man fundera lite till?

Jag har så svårt att besluta mig.

Posted

Hej Marbrink

Godt at vi både er enige og at vi forstår hinanden.

Björn-Ola

Jeg har truffet beslutningen. Du skal abonnere. Du sparer lidt og får bladet før de andre!

Jeg vil tage alle kommentarer og forslag fra denne tråd med på næste redaktionsmøde. Glædeligt med de mange inputs og forslag.

MVH

Posted

Bravos idé om en Reference-CD en eller två gånger per år tycker jag var bra. :)

Järven: Visst är det bra att vi förstår varande! :D Jag är nöjd med tidningen som den är och 10-12 sidor till kommer att göra gott. Jag gillar att ni inte gör några grupptester och att ni inte betygsätter produkterna.

Jag skulle gärna se vilken kringutrustning ni använder i en liten faktaruta eller något. Jag vet att ni brukar säga någonstans i texten vilken kringutrustning ni använder men då måste ju ofta läsa igenom hela texten för att hitta vilken kringutrustning som används.

• 1 year later...
Guest Rydberg
Posted

Nu har det gått ett tag sedan denna tidning slutade med sina cdskivor. Vissa av oss fortsatte att köpa tidning, undertecknad är en av dem. Även om jag är lösnummerköpare har köpt varenda tidning sedan 99. I nr 7 05 kunde man bland annat läsa ett välskrivet test av Carlsson OA58 men i 8/05 så dyker tidningen. Man skriver ett helt horribelt nätfiltertest där man jämför ljudbilden från olika filter och formligen travar flummiga uttryck på varandra. Inte nog med det i början antyder man att det skulle vara en självklarhet att nätkablar ger ljudliga förändringar i anläggningen, något som inte kunnat verfieras i något vetenskapligt test ännusålänge. Jan Nielsen verkar nästan tro på vad han själv skriver........

Jag har fått nog, detta testet var spiken i kistan, jag kommer inte att köpa ett enda nummer till av den oseriösa smörjan! :dead:

Posted

men Rydberg det är väl inte tidningens fel att du är frustrerad över din dåliga hörsel och måste gnälla på allt och alla som hör skillnader som du inte gör? :D

Posted

Om det är så att valet av nätkabeln påverkar återgivningskvaliteten. Då måste väl också valet av alla nätkablar som behövs påverka påverka ljudet vid inspelningstillfället. :clown: Något sånt har jag aldrig hört talas om bland mina proffsiga vänner. Skulle jag våga säga något om detta.... nej då skulle nog jag bli betraktad som oseriös. :clown: Jag blir så himla trött på sån här och annan smörja så jag har flera gånger fundrat på att dra mig tillbaka till min egen hifi-värld eller rättare sagt min musikvärld.

Posted
Jag blir så himla trött på sån här och annan smörja så jag har flera gånger fundrat på att dra mig tillbaka till min egen hifi-värld eller rättare sagt min musikvärld.

Samtidigt är det ju kul att ta del av hela åsiktsspektrat. Det finns väl nästan lika många synpunkter på det här som det finns entusiaster... :?::)