freann Posted March 22, 2004 Posted March 22, 2004 Akustik måste man ju ha - bra akustik alltså. Tyvärr är det ett svårt område. Var ska jag börja? Jag skulle vilja ha tips på länkar och literatur. Någon här som kan bidra med egna erfarenheter? Det lär finnas ett program som kan räkna ut akustiken i ens rum...? Någon som vet? Quote
K-man Posted March 22, 2004 Posted March 22, 2004 akustiken är ett äventyr i sig! ......du har många härliga timmar framför dig ..jag har ett antal avverkade...och ett antal kvar Länk till det "programmet" finns i Perra:s tråd om sin väg.... \\K-man Quote
Timbre™ Posted March 22, 2004 Posted March 22, 2004 För att komplicera det hela ytterligare... Kan man få till en bra akustisk miljö utan att använda specialframtagen akustikförbättrande utrustning... Quote
Lasse Posted March 22, 2004 Posted March 22, 2004 1.) Watkinson,John. The Art of Sound Reproduction. ISBN 0-240-51512-9 2.) Pohlmann, Ken C. Principles of Digital Audio. ISBN 0-672-22388-0 3.) Everest, F. Alton. The Master Handbook of Acoustics. ISBN 0-8306-4437-7 4.) Davis, Don & Davis, Carolyn. Sound System Engineering. ISBN 0-240-80305-1 5.) Rumsey, Francis. Spatial Audio. Focal Press Music Technology Series, ISBN 0-240-51623-0 Snabblektion i rumsakustik - av Morgan Andreason You are surrounded 1 You are surrounded 2 You are surrounded 3 You are surrounded 4 You are surrounded 5 You are surrounded 6 You are surrounded 7 You are surrounded 8 You are surrounded 9 Pro Audio Reference Books (Här har du att göra en stund ) Quote
Ranefjord Posted March 22, 2004 Posted March 22, 2004 Kan man få till en bra akustisk miljö utan att använda specialframtagen akustikförbättrande utrustning... Jag tycker man kan det. Vill man göra det lätt för sig så skaffar man heltäckningsmatta. Resten kan fixas med bokhyllor, tavlor, gardiner, växter, m.m. Men det är ju alltid en fråga om hur långt man vill gå. Quote
freann Posted March 22, 2004 Author Posted March 22, 2004 ...herregud..! Ångrar nästan att jag lyfte på den stenen, så att säga... Tack i alla fall - nu har jag att förkovra mig i för ett bra tag framöver :-) Quote
Lasse Posted March 23, 2004 Posted March 23, 2004 ...herregud..! Ångrar nästan att jag lyfte på den stenen, så att säga... Man ska inte väcka den björn som sover :cool: Har själv ställt samma fråga och fått liknande svar och det jag har lärt mig är att hur liten man tycker frågan än är så kan svaret var mkt stort. Quote
Micke Y Posted March 23, 2004 Posted March 23, 2004 Freann Man kan korta ner alla artiklar till ett grundkoncept för en vettig akustik och sedan måste man balansera det mot om man delar rummet med familjen osv osv. I (minst) två hörn behöver man basaabsorbenter som ger jämnare och mindre problematisk bas. Sedan behöver man dämpa eller sprida 1:a reflexen genom mattor på golvet, dämpning eller kraftig spridning längs väggarna + taket. Beroende på hur långt från bakväggen man sitter så skall man göra inget alls(mycket nära) eller sprida. Taket är bra att montera dämpning i eftersom det oftast går att göra utan att det syns medans alla andra syns i varierande grad. Produkter finns att köpa + att det går utmärkt att bygga själv för en billig penning. Bokhyllor, soffor, tjocka gardiner, stora blommor allt hjälper till att göra ljudet bättre. Micke Quote
freann Posted March 23, 2004 Author Posted March 23, 2004 Micke Y: tack, ungefär som jag tänker. Basen är inte så stort problem - har knappt någon :-) Tips på bra diffusorer för sidoväggarna..? Har tyvärr ett fönster bakom huvudet – gardiner hjälper lite. Hur viktig är bakväggen? Högtalarna står iof. väldigt långt in i rummet. Känns som att sidoväggarna blir prio A. Quote
Micke Y Posted March 24, 2004 Posted March 24, 2004 Freann En diffusor är ganska enkel att bygga själv, några plank och reglar så snickrar du ihop den själv på ett par timmar. Svanå ljudteknik säljer även färdiga om du inte känner för att bygga. En diffusor kan byggas enligt följande: Tänkt dig att du skall bygga ett staket som skall stå vid 1: reflexen. Uppifrån skall de byggas så här xI IxI IxI Ix där I= planka och x =45x45 regel vriden så att spetsen "står ut". Bygger du golv till tak så fixa fastsättning på enklast sätt eller kapa i lagom längd och skruva ihop med en planka i var ände. Kostnad c: 200:- Trist att inte ha bas. Ska du komplettera med en sub så småningom? Micke Quote
Recommended Posts