Klingan Posted June 24, 2007 Posted June 24, 2007 Efter en tid utan vinyl vill jag hitta en lite billigare vinylspelare. Därför tittar jag efter en spelare i prisklassen som Rega P1 eller P2. Dem emellan skiljer det bara en tusenlapp så frågan är vad man får mer av för mellanskillnaden? Någon som har lyssnat till dessa modeller? Quote
Rotelkraft Posted June 25, 2007 Posted June 25, 2007 Fick mig en P1:a för ett tag sedan av min fru. Och jag kan säga att det spelar på bara bra trots priset av 2500:- Har väl tänkt mig att uppgradera Phonosteget i höst och då blir det mycket bättre. Kan verkligen rekommendera denna spelare. Quote
Guest asimov66 Posted June 25, 2007 Posted June 25, 2007 jag skulle vilja säga p1, så det säger jag, en riktig killer för det priset. Quote
Bebop Posted June 26, 2007 Posted June 26, 2007 Efter en tid utan vinyl vill jag hitta en lite billigare vinylspelare. Därför tittar jag efter en spelare i prisklassen som Rega P1 eller P2. Dem emellan skiljer det bara en tusenlapp så frågan är vad man får mer av för mellanskillnaden? Någon som har lyssnat till dessa modeller? Jag har inte lyssnat på skillnaden, så den kan jag inte uttala mig om. Det är dock ett par väsentliga skillnader. Tonarmen, t ex är ny variant som skall vara enklare än RB 250, men jag vet inte på vilket sätt. Skivtallriken är gjord av MDF eller HDF istället för glas. P2 levereras normalt med en Bias pick up som är ett bättre val än Ortofon OM5. En test av P1 finns i Stereophiles majnummer Test Rega P1 Bebop Quote
Klingan Posted June 28, 2007 Author Posted June 28, 2007 Det blev beställning av en Rega P2. Nyfiken på RB250 armen och vad man kan använda den till i en eventuell framtid. Fick ett bra pris, vilket i stort sett armen kostar. Får återkomma längre fram med lyssnings intryck, men först blir det semester... Quote
Guest asimov66 Posted June 29, 2007 Posted June 29, 2007 jag har själv 250 armen på en p25 och jag valde den armen med då pga hur man kan fintrimma den beroende på sin preferens. Låter som du gjorde en riktigt bra deal. Trevlig semester. Quote
Klingan Posted August 10, 2007 Author Posted August 10, 2007 Då har man hunnit med både semester och lite lyssningsintryck. Måste bara få delge hur enkel och snabbt det gick från uppackning tills musik kom ur högtalarna. Kan kort beskriva att för dessa pengar den inbringar är jag mer än nöjd. Ska sanningen fram så jämfört med tidigare spelare hemma så är det skillnad, men med priset inräknat så får man mycket av det mesta. Inte i de lägre och högre registrera, men spelglad och ett mellanregister som jag gillar med röster och instrument. Fråga angående Rega spelare. Vad för underlag har ni bäst erfarenhet av? Quote
Arioch Posted August 22, 2007 Posted August 22, 2007 Skivspelaren mår mycket bra av att fjädras av, med tex Solid Techs **Isoclear se bara till så att skivspelaren står absolut i våg. Allt ihop bör sitta på en vägghylla. Har själv en P5 och använder dessa fötter och vägghylla istället för orginalfötterna på skivspelaren. Resultatet är mycket bra. Quote
Recommended Posts