Termo_vän Posted June 21, 2007 Posted June 21, 2007 Tjingeling, beställde precis en Benchmark DAC-1 från Thomann med usb-ingång... Hörde den vanliga varianten hos en polare, måste säga att den lät fan riktigt nice. Var inne på en vanlig från början jag med men efter en viss efterforskning kom jag fram till att DAC-1+nytt ljudkort+dyr koaxialkabel skulle kosta mer än usb-varianten. Så ärade audiofiler eller ljudneeerds (ni får kalla er vad ni vill ; för mig) ) har ni testat att köra med usb så kom gärna med åsikter! Själv tänkte jag återkomma med intryck när jag väl fått hem och testat den. Ps. Kanske finns det redan en tråd som handlar om den med USB, men jag har missat den isf? . För den som är intresserad finns det en monstertråd om denna här: http://www.head-fi.org/forums/showthread.php?t=225363 Quote
Björn-Ola Posted June 25, 2007 Posted June 25, 2007 Det jag hört är att överföring via USB skapar mycket jitter. Quote
Termo_vän Posted June 25, 2007 Author Posted June 25, 2007 Det jag hört är att överföring via USB skapar mycket jitter. Mm... Men den ska ju typ käka upp jittret om man nu kan säga så? Var har du läst/hört det här med jitter via USB? Quote
Björn-Ola Posted June 25, 2007 Posted June 25, 2007 Var det i High Fidelity jag läste det? Jag minns nu inte riktigt. Var har du läst att USB skulle dämpa jitter? Egentligen är ju inte USB-överföring gjord för att spela musik. Det finns då inget behov av låga jittervärden. Jag har Benchmark själv och den sägs vara immun mot jitter, men jag håller inte riktigt med. Jag kan höra skillnad mellan olika transporter. Däremot dämpar den jitter bra och det låter aldrig dåligt, som det kan göra med äldre DA-omvandlare med sämre jitterdämpning. Quote
Björn-Ola Posted June 25, 2007 Posted June 25, 2007 Nåväl, ingenting är enkelt och det går tydligen att göra på olika sätt. Det står lite om det här: http://www.audioasylum.com/forums/pcaudio/messages/7719.html Här har frågan dykt upp på ett annat ställe: http://forum.stereophile.com/forum/showfla...&Main=21928 Quote
Termo_vän Posted June 25, 2007 Author Posted June 25, 2007 Nåväl, ingenting är enkelt och det går tydligen att göra på olika sätt. Det står lite om det här: http://www.audioasylum.com/forums/pcaudio/messages/7719.html Här har frågan dykt upp på ett annat ställe: http://forum.stereophile.com/forum/showfla...&Main=21928 Nice ska läsa igeom det där ikväll Alltså jag har inte läst att USB skulle dämpa jitter, jag syftade på DAC'en i sig. Men nu har jag ju iaf möjligheten att testa olika transporter inklusive usb. Quote
Guest Bernt Posted June 25, 2007 Posted June 25, 2007 Jag kör dataljudet till tvåkanal via digital ut från M-Audio Revolution till en hembyggd NOS-dac. Gjorde ett test för ett tag sedan att låna hem en omvandlare USB till vanlig digital och det blev väldigt mycket bättre. Det var faktiskt fullt i klass med en riktigt bra transport som jag lånade hem i samma veva, en Jadis JD2. Om detta innebär att USB är bättre än vanlig digital hos dig vågar jag dock inte gissa. Quote
Termo_vän Posted June 25, 2007 Author Posted June 25, 2007 Gjorde ett test för ett tag sedan att låna hem en omvandlare USB till vanlig digital och det blev väldigt mycket bättre. Det var faktiskt fullt i klass med en riktigt bra transport som jag lånade hem i samma veva, en Jadis JD2. Om detta innebär att USB är bättre än vanlig digital hos dig vågar jag dock inte gissa. Det låter ju faktiskt väldigt intressant, nu vill jag bara att jag ska få hem prylen så fort som möjligt.. tråkigt att vänta!! Sen får man väl se hur det låter via USB'n Quote
Ekman Posted June 25, 2007 Posted June 25, 2007 Jag går också i väntans tider här, finns inget jobbigare än att vänta på en ny pryl till stereon SPECIELLT om man inte kan spela alls under tiden Tvn är inget bra substitut... Quote
Timbre™ Posted June 26, 2007 Posted June 26, 2007 Tvn är inget bra substitut... Dagens sanning, en Walkman är bättre... Quote
Transient Design Posted June 26, 2007 Posted June 26, 2007 Det verkar som sagt finnas olika tankar om detta med USB som digital överföring: Thorsten Loesch på AMR säger att USB är överlägsen alla andra typer av digital överföring OM man använder den rätt. Detta eftersom "klockan" går separat från signalen och man i andra änden kan få tillbaka ursprungssignalen med mycket låga jittervärden, citat: "The specially designed ultra-low jitter OptiBus®USB digital input is an interface between the personal computer and the CD-77. Due to its isosynchronous nature the USB interface, as compared to the serial S/P-DIF or AES/EBU protocol, it offers much lower levels of jitter. Unfortunately many common implementations of USB receiver chips do not take advantage of this." Om jag fattar det rätt så kan man göra på olika sätt och inte alla gör "rätt"? Den som är intreserad kan läsa mer på: http://www.amr-audio.co.uk/Templates/tech.html Mvh Lasse Quote
Termo_vän Posted June 26, 2007 Author Posted June 26, 2007 För den som är intresserad så har benchmark lagt upp en wiki här http://extra.benchmarkmedia.com/wiki/index.php/Main_Page Där kan man läsa lite om hur olika OS och mediaspelare skall konfigureras för att på bit-perfect överföring med USB Quote
Transient Design Posted June 26, 2007 Posted June 26, 2007 Vad kostar Benchmark i USB-version? Är det nån som jämfört den med Stellos DA-100 med USB-ingång för 7500kr: AkkelisAudio Den fick ett mycket bra test i senaste nummret av Bild och Ljud Hemma men tyvärr så finns det få jämförelser vad jag vet? Eller nån som sett en test där de jämför Benchmark och Stello med några andra i prisklassen USB-daccar? Mvh Lasse Quote
Termo_vän Posted June 26, 2007 Author Posted June 26, 2007 Vad kostar Benchmark i USB-version? Är det nån som jämfört den med Stellos DA-100 med USB-ingång för 7500kr: AkkelisAudio Den fick ett mycket bra test i senaste nummret av Bild och Ljud Hemma men tyvärr så finns det få jämförelser vad jag vet? Eller nån som sett en test där de jämför Benchmark och Stello med några andra i prisklassen USB-daccar? Mvh Lasse Den kostar ca 12000:- via thomann i tyskland. Tror att Ljudmakaren har den också men om ja gkommer ihåg rätt kostar den typ 15000-16000:- där. Quote
Björn-Ola Posted June 26, 2007 Posted June 26, 2007 Jag tror att Benchmark gick upp i pris i.o.m. att den fick en USB-ingång. Intressant att det finns olika åsikter om USB som digital musiköverförare. Det är väl bara att testa och se. Lavry DA10 låter bättre än Benchmark enligt olika samstämmiga tester i tidningar. Den är billigare men saknar USB-ingång. Men för mellanskillnaden får man kanske ett bra ljudkort? Å andra sidan kanske Benchmark uppgraderat ljudet på USB-modellen? Modellen är ju fem år gammal och någon uppgradering har mig veterligen inte gjorts tidigare. För min egen del så fick jag ett betydligt mer upplöst ljud med Benchmark. Uppskattar man det så blir man inte besviken. Däremot hade min gamla omvandlare en påkostad analog- och nätdel, implementerad av Harmony Design. I princip analogdelen till deras försteg. Det gav ett otroligt klipp i ljudet och en väldefinierad bas. Det tappar jag med Benchmark som låter mer försiktig. Quote
Engelholm Audio Posted June 26, 2007 Posted June 26, 2007 Jag tror att Benchmark gick upp i pris i.o.m. att den fick en USB-ingång. Intressant att det finns olika åsikter om USB som digital musiköverförare. Det är väl bara att testa och se. Jag är väldigt novis på digital signalöverföring...men om det liknar något annat i världen så bör man kunna göra dåliga, skitdåliga och även väldigt bra implementationer av samma teknik. Quote
Guest Peo Posted June 26, 2007 Posted June 26, 2007 Tror du har helt rätt EA. Som vanligt är det inte tekniken i sig som är bra eller dålig, utan hur man använder den.. Quote
Termo_vän Posted June 26, 2007 Author Posted June 26, 2007 Tror du har helt rätt EA. Som vanligt är det inte tekniken i sig som är bra eller dålig, utan hur man använder den.. icon_smile.gif Jag är väldigt novis på digital signalöverföring...men om det liknar något annat i världen så bör man kunna göra dåliga, skitdåliga och även väldigt bra implementationer av samma teknik. icon_smile.gif Jag är beredd att hålla me boys! ... Sen finns det alltid en del audio-mystiker och förstärkar-druider som påstår dittan och dattan. Läste nånstans om kille som påstod sig kunna plocka ut sata-kablar i blindtest. Alltså, sata-kabeln skulle påverka ljudet. Sånt köper jag inte riktigt. Quote
Björn-Ola Posted June 27, 2007 Posted June 27, 2007 Har ni testat att flytta jumprarna på Benchmarken som dämpar den analoga utsignalen ? Jag har satt dem i läge 0 dB och tyckte att ljudet blev lite friskare. Men det kan vara inbillning. Någon annan som testat? Quote
Termo_vän Posted June 27, 2007 Author Posted June 27, 2007 Har ni testat att flytta jumprarna på Benchmarken som dämpar den analoga utsignalen ? Jag har satt dem i läge 0 dB och tyckte att ljudet blev lite friskare. Men det kan vara inbillning. Någon annan som testat? Nope, jag har inte fått hem min ännu. Ska laboreras så fort den har gjort entre. Quote
Recommended Posts