Jump to content

Köpes: budgethögtalare

Recommended Posts

Lilla syrran(16 år yngre...) har kommit in på musikgymnasium och är en lovande sångerska med stort musikintresse.

Nu lyssnar hon på paketstero modell bärgsprängare, men uppskattar klart att komma hem till mig och lyssna på hårdrock i riktig hifi.

Hon lyssnar på bland annat så vitt skilda saker som Eva Cassedy, Jeff Buckley Ozzy och Metallica plus en massa musik som jag aldrig hört talas om.

Jag tänkte att hon skulle få ärva min gamla Pioneer PDs-06 som en början. Den är i Guld/champagne, så en matchande förstärkare vore trevligt.

Billig, integrerad, guld, silver eller champagnefärgad förstärkare från det glada 70-80 eller 90 talet köpes med andra ord. Bör kunna hosta liv i ett par enklare stativare.

Tacksam för alla förslag. kan tänka mig att sträcka budgeten uppåt tusenlappen om det dyker upp någon riktig guldklimp.

Även "söta" stativare, lämpliga för en tonårstjej kan vara av intresse till rätt pris.

Mm.. Kan bli tufft. :) Idealiskt vore väl en matchande Pioneer från samma era, men dessvärre är alla jag hittat svarta.. Jag letar vidare. ;)

I värsta fall kan jag göra vissa avsteg från färgkriteriet om det kompenserqas med bra hifi.

Tex NADgrå skulle gå bra om någon vettig NAD skulle föreslås till rätt pris. Amerikans och Europeisk hifi är minst lika intressant, men misstänkte att det låg fler billiga japanska stärkare i stugorna och skräpade.

Hittade bara ett :?:

Lika bra att jag skriver det direkt; Det är inte aktuellt med någon import. I dessa prisklasser föredras hämptning med kontantbetalning, eller om något riktigt intressant dyker upp, frakt inom sverige.

• 2 weeks later...

Det kan inte vara aktuellt att kika på någon klass d förstärkare. De är ju kanske inte i champagne men har litet format vilket tjejer brukar uppskatta. Om jag inte minns fel så har ju pds06 volymkontroll vilket gör att man kanske inte blir så lidande av volymreglering.

Trends har ju gjort en vilket har fått väldigt god kritik.

Det skulle jag nog själv ha satsat på vilket bör med största sannolikhet hålla ett bra tag framöver vilket kan vara lite osäkert men äldre förstärkare.

Ett annat tips skulle ju vara vilket jag själv gillade starkt. Accuphase e-203 vilket kommer då och då.

Champagne färgad med delbart för och slutsteg. Har faktiskt en subutgång vilket gör att man skulle kunna ha 2.1 system. Ljudmässigt väldigt bra. För priset helt otroligt.

Jag köpte min för ett par år sedan för 1500kr. Säljs ungefär där och uppåt emot 3000kr.

• 4 weeks later...