wulfman77 Posted June 19, 2007 Posted June 19, 2007 Man får ju rysningar när man hör detta http://www.youtube.com/watch?v=i0dzZTPWrSM Fanns på ett annat forum men detta måste ses... Quote
helios Posted June 19, 2007 Posted June 19, 2007 Fan tastiskt. Vilken röst. Som Gunde skulle sagt "STÅ PÄLS". Quote
new order Posted June 21, 2007 Posted June 21, 2007 Vad heter stycket han sjunger i den första länken?Kan inget om opera men vad vackert detta var!! Quote
Ekman Posted June 21, 2007 Posted June 21, 2007 Nessum Dorma av Puccini står det i kommentarerna. Ni som kan opera hur står han sig mot "riktiga" operasångare??? Quote
Timbre™ Posted June 21, 2007 Posted June 21, 2007 Har rationaliserat bort ljudkortet på datorn... Quote
wulfman77 Posted June 21, 2007 Author Posted June 21, 2007 kan inte mycket om opera eller lyssnar på det men tyckte det lät förbaskat bra iallafall... Bara att vänta tills han släpper en skiva då paul potts. Quote
Bebop Posted June 22, 2007 Posted June 22, 2007 Sicken kille. Otroligt att ingen tagit hand om honom. Han gjorde ett par smamissar har och var men om dom tar honom till en sangpedagog kan han sakert utvecklas. Det handlar inte bara om att halla tonen och klara all oktaverna. Till att na stjarnorna kravs det ocksa ratt vibrato och kunna hantera styrkan i rosten pa ett musikaliskt satt mellan takterna (modullera) t ex en takt svagt, tva takter starkare och tillbaka till en takt svagt och sedan halla liknande scheman genom hela stycket. Rostresurs saknas i vart fall inte. Bebop Quote
new order Posted June 22, 2007 Posted June 22, 2007 Ni som kan opera,vilken opera ligger Nessum Dorma på och vad rekommenderar ni?Det lär ju finnas mer än en version om jag inte misstar mig. Quote
Ekman Posted June 22, 2007 Posted June 22, 2007 google någon? "Nessun dorma" is an aria from the final act of Giacomo Puccini's opera Turandot." Quote
Guest Peo Posted June 22, 2007 Posted June 22, 2007 Wheee, det här hade jag missat! Wow, en klar talang, definitivt. Med professionell träning och hårt arbete kan den här killen snart stå på scenen och dra fulla hus, det tror jag. Röst har han utan tvekan, men finslipningen kvarstår. Oavsett vad, härligt att se! Hur fasen lyckades han hålla sig gömd? Instämmer med Eliot för övrigt, här finns verkligen chansen att höra hur bäst Jussi faktiskt var när materialet passade. Vi som älskar Puccini fortsätter till min blogg och lyssnar på en gammal 78:a med Giuseppe di Stefano som sjunger E lucevan le stelle (det finns en mp3 för nerladdning). Det blir faktiskt inte bättre än så. Quote
gcs Posted June 23, 2007 Posted June 23, 2007 Idag på midsommardagen hörde jag ett program "Radiominnen" som handlade om bröderna Björling i Amerikat. Programmet går kanske att avlyssna på SR´s hemsida. Varför hette han Jussi, vad är det för namn? Quote
plundin™ Posted June 23, 2007 Posted June 23, 2007 Idag på midsommardagen hörde jag ett program "Radiominnen" som handlade om bröderna Björling i Amerikat. Programmet går kanske att avlyssna på SR´s hemsida. Varför hette han Jussi, vad är det för namn? Ungefär som för Jean Sibelius så var det väll ett "smeknamn" för Johan.. Jussi Björling på Wikipedia... Som blev deras respektive "Trade Names"... /ptr Quote
Björn-Ola Posted June 26, 2007 Posted June 26, 2007 När man hör den här skivan viftar man med svenska flaggan och gör vågen. Birgit Nilsson är ju med också! Quote
TomasF Posted July 1, 2007 Posted July 1, 2007 Första klippet är obetalbart. Rörande. Fångar musikstyckets essens. Hoppas hans talang inte skolas bort utan utvecklas. /Tomas F. PS själv "skolad". DS Quote
Recommended Posts