Jump to content

Hifiträff i Oslo.


Timbre™

Recommended Posts

Ledighet runt hörnet och vad kan passa bättre än att smita iväg till Norge... :?::)

Genuina musikupplevelser i genuin miljö och ett outtömligt ämne att samspråka om. Knut Vadseth på High End-bladet Fidelity hade anläggningen igång och Patricia Barber fanns med i bagaget så här bjöds nya ljudupplevelser till välbekant musik. Dags för en rejäl portion spännande hifi.

fidelity002.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Att besöka Knut måste vara en höjdare. Jag tycker det är branschens bästa skribent. Den image han ger är ärlighet och genuint intresse för vad han håller på med. Innebär inte att han har rätt i allt han säger, men han har åtminstone argument för sina åsikter. Knut hans team och Fidelity är värda all uppmärksamhet. Bravo Timbre!

Kan skryta med att jag har samtliga nummer av Fidelity och jag är förmodligen ensam prenumerant i Kanada :app: . Det du ...!

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Just det numret av Fidelity läste jag igenom tidigare idag, måste vara ett omen...

Ja, slumpen kan ta outgrundliga vägar... :D Det finns 26 högintressanta utgåvor att välja på och i No. 25 recenseras ett intressant multikanalförsteg som plötsligt dök upp under helgens övningar. För tvåkanalsentusiasten fanns ett urläckert alternativ från samma tillverkare... :mm:

fidelity008.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan skryta med att jag har samtliga nummer av Fidelity och jag är förmodligen ensam prenumerant i Kanada :app: . Det du ...!

Bebop

Yes! :cool: :)

Som tidigare prenumerant på Audio där Knut Vadseth var ansvarig redaktör mot slutet är det lätt att känna sig hemma med Fidelity. Det finns några internationella magasin som ger den där extra andaktskänslan när man slår sig ner med en kopp kaffe och tyskarnas image hifi är också ett bra exempel på det. Passion och kvalitet framför kvantitet vilket måste vara den bästa av ledstjärnor.

Utflyktsvägen Göteborg-Oslo kan också bjuda på fina upplevelser en sommardag. Alternativa resvägar och det finns gott om avkopplande miljöer för den som bara vill ta det lugnt. Här har vi hamnat i stillsam herrgårdsmiljö.

fidelity007.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest asimov66

Detta blir bara bättre och bättre jag är imponerad. Timbre tack för denna tråden redan innan den kickat igån rejält :)

Link to comment
Share on other sites

Detta blir bara bättre och bättre jag är imponerad. Timbre tack för denna tråden redan innan den kickat igån rejält :)

Kul! Tråden kommer att kicka igång så fort vi har hittat fram... :D Jag har kört vilse i Oslo förr men den här gången hade vi en sån där "Navigator" och det fungerade ju mestadels bra... :)

fidelity010.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här var man i Oslo i helgen för att gå på svensexa. Fanns ju helt uppenbart andra bättre alternativ till huvudvärk dagen efter....

Det finns ett Oslo för varje aktivitet... :cool: Folklivet på Aker Brygge var i full gång även efter midnatt.

Nu är vi definitivt i Norge och här är det äkta varor... ;):)

fidelity009.jpg

Link to comment
Share on other sites

Är detta ett hifi-repotage eller reklam för tysk bilindustri ? ;)

Detta är reklam för Norge... :) Då det inte blir någon germansk hifi denna gång får färdmedlet hänga med på ett hörn... ;)

I senaste numret av Fidelity avhandlas bl.a. en vinylklassiker i ny version samt sommarlyssning med Stax SR-007 Headphones.

fidelity012.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så börjar det bli slutnavigerat och vi har kommit till resans mål. Ett par rejäla pjäser på vardera 118 kg står och väntar på att få spela upp men först blev det avkoppling, utbyte av hifierfarenheter och gastronomisk njutning i trädgården denna perfekta sommareftermiddag. Efter en stund stod det klart att vi befann oss på musikhistorisk mark... :cool:

fidelity023.jpg

Link to comment
Share on other sites

Se här vad man kan finna när man spanar över dessa fasader. Fastigheten uppfördes år 1912 och de musikhistoriska anorna vilar på en stabil grund. Johan Halvorsen började spela violin vid nio års ålder. Tio år senare reste han till Stockholm för att studera musik och därefter följde ett intensivt och kringflackande liv med verksamhet på många platser från Aberdeen till St. Petersburg. Efter återkomsten till Norge blev Johan Halvorsen kapellmästare vid Nationalteatern i Oslo. Det flitiga komponerandet fortsatte även i samband med anställningen vid Nationalteatern och en ansenlig mängd teater- och orkestermusik tecknades ner. Ett av de mest kända verken är Bojarernas Intågsmarsch men här finns en hel del att välja på för vänner av klassisk musik.

fidelity015.jpg

Link to comment
Share on other sites

mässor o premiärer i all ära, men det finns inget som går upp mot ett gediget "hemma-hos" reportage :app:

Det blev en musikafton i flera dimensioner kan man säga och vår värd kunde berätta de mest fantastiska historier från musikaliskt vardagsliv i detta hus. Komponerandet tog oftast form uppe på vinden och skulle aktiviteterna avta plockade hustrun fram sopkvasten och bankade med skaftet i taket... :D Här gällde det att vara produktiv!

fidelity043.jpg

Link to comment
Share on other sites

Edvard Grieg var en av J. Halvorsens stora musikaliska förebilder. En hel del av Griegs pianomusik har blivit orkestrerad av Halvorsen och vid den stora sorgeceremonin i samband med Edvard Griegs begravning år 1907 spelades Griegs begravningsmarsch orkestrerad av Johan Halvorsen. Detta stycke var ursprungligen skrivet av Grieg till minne av Rikard Nordraak. Edvards Griegs hustru Nina besökte familjen Halvorsen vid upprepade tillfällen efter makens bortgång och Griegs konsertflygel har under en längre tid varit uppställd i det nuvarande lyssningsrummet. Nu står den på museum och en annan flygel har tagit dess plats.

fidelity045.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ett instrument leder till ett annat och här en föraning om vad som komma skall. Ed Meitner är ju inte helt okänd i den ständiga SACD-debatten och naturligtvis fick Patricia Barber framträda i DSD. Den signalkällan kom emellertid från Linn... ;):)

fidelity046.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skall bli intressant att se hur musikintresset har integrerats i en sådan byggnad....

Musikintresset har integrerats både i och utanför byggnaden för här ser vi platsen där mycket av det vi läser i Fidelity kommer till. Mer rofyllt än så här kan det knappast bli i denna sommartid... :cool: :)

fidelity031.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi eteriska musikmänniskor undrar ju om det spelades nån musik av Johan Halvorsen... :?:;) annat vore ju skandal när man besöker hans hem!!

Och som jag brukar säga, högtalare som inte har minst en 15-tummare i basen är minimonitorer! Viva size!! :D :evil: :cool:

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Vi eteriska musikmänniskor undrar ju om det spelades nån musik av Johan Halvorsen... :?:;) annat vore ju skandal när man besöker hans hem!!

Bra frågeställning men storyn är mer komplicerad än så... :D Audiofila sammankomster brukar ju ofta innebära någon form av jämförelse :) och så även denna gång. Det spelades kraftfull orkestermusik av det dynamiska slaget men för att hänga med i lyssningsövningarna var jag helt koncentrerad på mina två spår med Patricia Barber och har i övrigt noll kontroll på vad som spelades upp. Här har vi två förstegsobjekt som inte har kommit undan jämförelser men denna lördag var det fokus på kablage.

fidelity055.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vissa apparater slår direkt på någon känslig designnerv som jag tror att vi alla bär på. Audio Research REFERENCE 3 Line-Stage Preamplifier fick igång denna obalans och är i mina ögon ett av de läckraste försteg jag har träffat på.

Rörbestyckat och när det sedan står klart att det handlar om 6H30 i både signalväg och nätdel är det bara att ta ett steg bakåt och försöka ta det cool... :( :cool: :)

fidelity052.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...