Jump to content

En skivspelare för mycket...


trumpeten

Recommended Posts

Jag har precis köpt en begagnad Rega Planar 3. Fick den för bra pris på Tradera, 1000 pix. Fick även med Regas egen vägghylla på köpet. Sedan innan hade jag dock en Planar 2.

Jag har precis testat dom emot varandra. Olika pick-uper förvisso men Planar 3 känns genast ett strå vassare. Där 2an kunde kännas lite svajig har 3an helt annan botten och närvaro. När jag spelade första låten, Bowies "Somebody Up There Likes Me" så var det första som slog mig att det knastrade mer. När musiken sen startade så var det inte bara knastret, allt lät mer! Mkt roligt! Detta trots att pick upen är en 10 år gammal Rega Bias (? lilafärgad Rega) och att spelaren trots att den är i mycket fint skick säkert kan må bra av en service.

Vad göra nu? känns som det finns ett par förslag. Det jag själv tänkt på är:

1. Uppgradera 3an. Exempelvis byta pick-up, förslag ngn? Använda Regas eget uppgraderingskit med ny motor.?Skicka in den på service för att verkligen få den kanonfin? Kan man använda 2an som inbyte för att bekosta ovan nämda åtgärder? Tips på andra uppgraderingar?

2. Byta in båda spelarna för att finansiera exempelvis en sprillans ny P3. Alternativt ngn annan kul spelare.

3. Fixa nytt phonosteg. Använder nu ett project phonobox mkII.

4. ???

Tacksam för tips!

Link to comment
Share on other sites

Guest asimov66

uppgradera till p3 köp kitet och gör det själv (eller om du ej kan lämna in).

sälj planar 2an på tradera eller liknande för att finansiera detta.

köp regas pickup samtidigt på samma plats som du köper kitet och få lite rabatt.

Link to comment
Share on other sites

uppgradera till p3 köp kitet och gör det själv (eller om du ej kan lämna in).

sälj planar 2an på tradera eller liknande för att finansiera detta.

köp regas pickup samtidigt på samma plats som du köper kitet och få lite rabatt.

Varför inte sälja båda och köpa en sprillandes ny P5 som tagit några kliv framåt?

Link to comment
Share on other sites

Varför inte sälja båda och köpa en sprillandes ny P5 som tagit några kliv framåt?

P5 är säkert mkt bra men jag undrar hur mkt bättre än den helt nya P3 som släpps nu i dagarna? Enligt http://www.rega.co.uk/index2.htm verkar den nya P3 iaf fall på pappret ha lånat mkt från sina stora syskon. Bl.a. samma motor som i P5 och förbättrad tonarm. En P5 i Sverige kostar 11500 och en P3 enligt rykten kommer kosta ca. 6500. Skulle vara spännande att lyssna på dem sida vid sida och se om P5 verkligen är värd 5000 extra.

Link to comment
Share on other sites

P5 är säkert mkt bra men jag undrar hur mkt bättre än den helt nya P3 som släpps nu i dagarna? Enligt http://www.rega.co.uk/index2.htm verkar den nya P3 iaf fall på pappret ha lånat mkt från sina stora syskon. Bl.a. samma motor som i P5 och förbättrad tonarm. En P5 i Sverige kostar 11500 och en P3 enligt rykten kommer kosta ca. 6500. Skulle vara spännande att lyssna på dem sida vid sida och se om P5 verkligen är värd 5000 extra.

Det visste jag inte ... Om dom är lika bra så räcker det naturligtvis med en ny P3, men jag undrar ... Jag vet i alla fall att P5 är en förbaskat bra maskin. Men visst, prisskillnaden skall också beaktas.

Nottigham Horizon är också en utmärkt prisvärd spelare (dock osäker på om den finns kvar i sortimentet). Har lite mer tyngd i ljudet medan P5 upplevs som lite skirare och upplöst. Vad som är bäst är upp till den enskilde.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nu har jag beställt ny puppa och nytt RIAA steg. Det blir en Linn Adikt MM-pickup tillsammans med Lejonklous Kinki RIAA.

Kolla in www.lejonklou.com för intressant läsning. Jag köper RIAA steget ohört, ska bli mkt spännande. Spelaren det kommer sitta på blir Rega Planar 3. Planar 2 lämnas i inbyte. Ett project phonobox kommer dock bli över och kommer hyfsat snart gå ut till försäljning.

I väntan på att alla digitallösningar sätter sig lägger jag krutet på vinyl. Strategin är att långsamt tweak källa bättre och bättre så att det till slut smittar av sig på resten av anläggningen.

/A

PS. Lyssnar just nu på B-52's "Wild Planet". Shit vilket ballt gäng.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...