Jump to content

Familjen utökas

Ranefjord

Recommended Posts

Måste bara visa ett par bilder mina nya högtalare. En liten teaser kan vi kalla det :cool: .

WLM Diva i Tineo-finish på WLM-signaturestativ från Liedtke.

teaser2.jpg

teaser1.jpg

Ett citat från Srajan Ebaen (Vilket fantastiskt namn för övrigt):

As our own Jeff Day reminds us, there's a music lover's perspective which deviates from the studio monitor credo of 'warts'n'all'. Music lovers first and foremost insist on an emotional connection with the music. Secondly, they insist -- very sensibly if you ask me -- that all of their music and not just a very narrow selection thereof be enjoyable. The Diva Monitor conforms perfectly to this omnivorous demand. It's a tone monster.

http://www.6moons.com/audioreviews/wlm/divamonitor_4.html

-Grattis Jens, Grattis!

-tackar tackar :cool: ...

Måste bara visa ett par bilder mina nya högtalare. En liten teaser kan vi kalla det :cool: .

WLM Diva i Tineo-finish på WLM-signaturestativ från Liedtke.

Tjusigt. WLM har även hittat vägen över till Montreal. I "min butik" har de ett par golvare där ovandelen ser ut som dina Divor.

Antar att Du nu har fått ett "större" och blommigare (kan man säga så) ljud?

Bebop

...och en helt annan realism! :cool: Kul att din butik tagit in WLM. Be dem spela in högtalarna väl bara. WLM rekommenderar låååång inspelningstid, precis som Zu, eftersom elementen är "hardhanged". Jag misstänker iofs att WLM, precis som Zu har börjat med att delvis spela in elementen innan högtalarna skeppas. Mitt par känns mer inspelade än demoparet som jag hade hemma till låns faktiskt.

Så här skrev WLM till Srajan:

"After breaking in your 10" Eminence units on the bench for weeks, I compared your review pair against my personal one. Right now, we're talking two completely different loudspeakers. Yours would take weeks, more realistically months still before they'd reach the plateau of mine. Since my boxes have seen duty since the High End 2006 in Munich, their drivers are optimally seasoned. While everything's there with your pair, the difference is audible within seconds. The properly conditioned drivers play far more relaxed and with notably more swing. Newer units simply come across as stiff and mechanical. So I burned the midnight oil. I disassembled your and my pair and swapped drivers. Now your pair plays like a bat from hell while for me, the suffering begins all over again. But I'll survive.

http://www.6moons.com/audioreviews/wlm/divamonitor_3.html

Större, absolut! Blommigare... Beror på vad du menar med blommigare :). Divorna har betydligt mer kropp och pondus än Ref3orna.

Blommigare = en liten knopp slår ut och sprider sin glans, färg och dofti hela rummet.

Tack! =) Jag har spelat skivor oavbrutet sedan i fredags. Är mycket nöjd! för första gången nånsin har jag ett system som kan spela Sonic Youth, My Bloody Valentine och Nirvana skivor på ett riktigt riktigt tillfredsställande sätt. Mellanregistret är makalöst. Har fortfarande svårt att förstå hur ett sådant stor element kan spela så konturfullt, men det är nog bl.a där som en del av WLM's hemlighet ligger. Röståtergivningen är bland det bästa jag har hört. Inte ens Ref3orna kan konkurrera med Divorna där. Divorna spelar stort utan att låta överdrivna eller uppsvullna. De interna proportionerna är väldigt goda. Basen är svinlätt att få till. Har så gott som inget "häng" alls, trots att jag inte har akustikreglerat ett enda dugg för basen. Ref3orna "hänger" klart mer om vi säger så. Förbluffande! :) Om Dulcet kan sägas spela introvert så spelar Divorna istället mer extrovert. Man blir faktiskt glad av att lyssna på WLM Diva :). Om man t.ex lyssnar på Reggae eller dub med Divorna så känner man sig (nästan) lika cool som artisten ;).

Tog mig tid att läsa igenom tyska STEREO's test av Diva Monitor. STEREO är den tidning jag tycker är bäst och ärligast av tyskarna (Audio och Stereoplay är mer mätinriktade). STEREO använder också öronen.

Det är ju helt uppenbart att WLM har kommit med något nytt på marknaden. Det är inte ofta man ser sådan skrällar. Dom toppar ju tillsammans med Dynaudio Confidence C1, MBL 121 och Focal Micro Utopia Be men till helt annat pris. Jag brukar hålla med STEREO.

Samtliga dessa högtalare framhålls som "Excellent" men med lite olika förtecken.

Test STEREO

Som Lindvall vill jag också gratulera till båda smyckena!! :)

När jag hörde demoexemplaren av WLMerna hos dig blev jag verkligen tagen av ljudet. De har ett sätt att presentera musik på som få andra har. Otroligt medryckande och svängigt med ett mellanregister som har "det där", dvs det organiska och levande ljudet. Basen är tight och fyllig och diskanten aldrig spetsig utan bara trevlig. Grattis till ett mycket bra köp!

Jag ser fram emot att få lyssna till ditt nyfödda system!

das Boot