Jump to content

Sjostakovitj 11:e symfoni

Jörgen_G

Recommended Posts

I i sin Sjostakovitj-tråd i samband med 100-jubilieet av Sjostakovitj födelse i höstas, skriver plundin följande om den 11:e symfonien:

Op 103

Symphony No. 11 G minor "The Year 1905" (1957)

Anadré Cluytens/Orchestre National de la Radiodifussion Francaise {***}

Columbia [V - FCX 758 & FCXS 759] Testament [C - SBT 1099] -- R 1958

Valdemar Ashkenazy/St. Petersburg PO {***}

Decca [C - 448 179 2] -- R 1995

Mikhail Pletnev/Russian National Orchestra {***}

PentaTone Music [s - PTC 5186 076] -- R 2005

/ptr

Jag har haft det tvivelaktiga nöjet att få att lyssna igenom hela min box med alla Sjostakovitj-symfonier (Haitink + London Philarmonic Orchestra respektive Concertgebouw, Decca/London 444 430-2). Nöjets tvivelaktighet består i att det som gav tillfället var en akut vistelse på sjukan... Men det var ändå ett nöje eftersom jag verkligen fick möjlighet att lyssna igenom alla Sjostakovitj symfonier med någon reda. Tidigare har jag enbart lyssnat till tidigare kända favoriter samt enstaka nedslag bland övriga symfonierna utan att jag lyckats få något grepp om helheten.

Nåväl - genomlyssningen gav en omedelbar ny favorit - den 11:e symfonen, "Året 1905".

Nu ska genast framhållas att jag tycker att Hatink och Concertgebouw uppfyller mina krav på bra framförande, men jag vill ha fler inspelningar av den! Jag vill det av verk som jag tycker om nämligen...

I presentationen ovan ger plundin tre förslag på bra inspeliningar. De två första verkar var hart när omöjliga att få tag på i dagsläget.

Den tredje, PentaTone Music [s - PTC 5186 076], är en SACD. Min fråga är nu - är CD-lagret på den OK? Har nämligen råkat ut för att CD-lagret på SACD-skivor har varit direkt dåliga...

Och så naturligtvis om någon har ytterligare förslag på bra inspelningar av 11:an...

Tacksam försvar!

:) /Jörgen G

PS

Jag mår alldeles utmärkt :cool:! /DS

Jag kan inte tala för svenska handlare men dom nätbutiker i tyskland och england jag brukar frekventera verkar har både Cluytens och Ashkenazy i lager. Ooh jag tycker att CD-lagert på PentatoneSACDn låter alldeles utmärkt.

Vill man fortfarande ha alternativ kan man kika på dessa oxå..

Helsinki Philharmonic Orchestra/James dePreist (Delos DE 3080 / 1988)

Gothenburg Symphony Orchestra/Neeme Järvi (DG 429 405-2 / 1989)

Royal Scottish National Orchestra/Alexander Lazarev (Linn CKD 247 / 2004)

Båda Mistislav Rostropovich inspelningar (NSO / Teldec 9031-76262-2 / 1993) och (LSO / LSO Live LSO 0535 / 2004) har utmärkt ljudkvalitet, speciellt bLiveinspelningen med London Symphony (Finns både som CD och SACD), men jag har aldrig kunnat fördra Rostropovich tempi (medan bäste kompisen Richard älskar hans "mystisism")...

OBS, som jag säkert skrev i början av Sjostakovitjtråden, skivnummer är en rörlig värld så dom jag har angett kanske lyder något annat idag...

Fler förslag..

Med förhoppning om en godare hälsa!

/ptr

Jag kan inte tala för svenska handlare men dom nätbutiker i tyskland och england jag brukar frekventera verkar har både Cluytens och Ashkenazy i lager. Ooh jag tycker att CD-lagert på PentatoneSACDn låter alldeles utmärkt.

Vill man fortfarande ha alternativ kan man kika på dessa oxå..

Helsinki Philharmonic Orchestra/James dePreist (Delos DE 3080 / 1988)

Gothenburg Symphony Orchestra/Neeme Järvi (DG 429 405-2 / 1989)

Royal Scottish National Orchestra/Alexander Lazarev (Linn CKD 247 / 2004)

Båda Mistislav Rostropovich inspelningar (NSO / Teldec 9031-76262-2 / 1993) och (LSO / LSO Live LSO 0535 / 2004) har utmärkt ljudkvalitet, speciellt bLiveinspelningen med London Symphony (Finns både som CD och SACD), men jag har aldrig kunnat fördra Rostropovich tempi (medan bäste kompisen Richard älskar hans "mystisism")...

OBS, som jag säkert skrev i början av Sjostakovitjtråden, skivnummer är en rörlig värld så dom jag har angett kanske lyder något annat idag...

Fler förslag..

Med förhoppning om en godare hälsa!

/ptr

Okkidoki! Då söker jag vidare nu när jag fått lte mer ingångsvärden att söka vidare på. Återkommer med besked om vad jag finner - och var!

Tackar för hälsohälsningen! Hälsan är alldeles utmärkt. Jag låg inne i fyra dygn för att sjukan skulle konstatera att jag var så frisk som jag kände mig när jag kom in! Allt för att jag en kvart dessförinnan hade mått riktigt dåligt. Å andra sidan är min kropp nog en av sveriges allra bäst undersökta i dagsläget - och det är ju bra att veta status därvidlag.

Barshais cykel är ett utmärkt alternativ till Haitink. Men han exelerar kanske inte i någon av symfonierna, mer hantverk än inspiriation. Ett utmärkt sätt att lära känna Sjostakovitjs symfonier. Tyvärr är ljudet lite trist på en delk av inspelningarna!

/ptr

Som vinylsamlare är detta tydligen den inspelning man skall ha:

51QQF72A9JL._AA240_.jpg

- En av de dyraste och mest eftersökta tidiga Capitol inspelningarna i stereoutgåva :mm:

Jag har inte hört den själv men den har mycket bra rykte - och är dyr som förstautgåva....

Mvh,

Eliot

Som vinylsamlare är detta tydligen den inspelning man skall ha: Leo Stokes på Capitol*

Men det gäller bara om man är hardcore vinylsammlare :evil: , CD-överföringen av denna inspelning är en smula blek.. Musikaliskt är det inte alls så mycket Stokowski som man kanske förväntar sig, och Leopold Stokowski är ett slags musikalisk kult som aldrig lämpar sig som första handsval om man är intresserad av musiken.

Har man vinyl som enda möjliga återgivningsalternativ här i livet, så rekomenderar jag att man försöker hitta André Cluytens (Pathé) eller framförallt Paavo Berglund (EMI) som sitt första dopp i denna musikaliska ocean med tillnamnet "Året 1905".. Kirill Kandrashin (Melodiya & Eurodisc) och Jevgenij Mravinskij (Melodiya) är också ett musikaliskt mycket goda alternativ, men inget av bolagen särskillt kända för välklingande inspelningar eller framförallt bra vinylpressningar...

/ptr

*min förkortning

Oj då! Här har det dykt upp ännu mer...

Rostroprovich och LSO finns på CDON och har hamnat i min varukorg därstädes... Billig var den också - som LSO:s liveinspelningar brukar vara - 89 riksdaler.

Järvi och Göteborgssymfonikerna finns numera på en dubbel-CD med 12:e symfonien (Dg 459 4152) , bl a på CDON för 159:-.

Tja - det är ungefär så långt jag kommit för tillfället.

• 4 months later...

Oj - här har jag lovat återkomma - och så gjorde jag inte det när ytterligare 11:a var inhandlad.

Rostropovich och LSO har varit hemma några månader nu och den är OK. Ljudmässigt är den som övriga LSO liveinspelningar brukar vara - utmärkt (åtminstone med våra grejor i mitt rum med min el o s v...)

Jag har emellertid svårt att bestämma mig för vilken av mina två inspelningar jag tycker bäst om. Haitink är mer rakt på medan Rostrorovich lite mer avvaktande. Jag har heller inte kunskap eller erfarenhet för att kunna påstå att den ena är bättre än den andra - enbart att de är olika.

Jag återkommer - förhoppningsvis - när jag köpt flera...