Jump to content

Sverigepremiär för Meridian F80!


Ljudtema

Recommended Posts

  • 2 months later...

Visst ser den trevlig ut men jag säger som Peo. Det är ett överpris för en bordsradio eller väckarklocka. Det är min mening. Kan tänka mig att Meridian själva kliar sig i huvudet av förvåning att folk är beredda att betala 25 000:- för en bordsradio. Jag menar att det finns en gräns när det börjar bli tramsigt. Här är den nivån nådd tycker jag.

Finns liknande på skivspelarfronten, uppemot 1 miljon för Continuum spelaren t ex. Kablar finns ju också i miljonklassen för att snöra ihop en anläggning. Det är upp till var och en naturligtvis, men det finns gränser på dårskapen, tycker jag.

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Ljudmässigt är det inte en bordsradio iaf :)

Man får gärna kalla den för bordsradio dock...

Jag tycker snarare F80 är ganska prisvärd om man använder den i ett mindre rum som ett kompakt system. Folk lägger flera ggr så mycket på kablar, så allt är ju relativt, men den låter otroligt bra kan jag säga.

Link to comment
Share on other sites

Ljudmässigt är det inte en bordsradio iaf :)

Man får gärna kalla den för bordsradio dock...

Jag tycker snarare F80 är ganska prisvärd om man använder den i ett mindre rum som ett kompakt system. Folk lägger flera ggr så mycket på kablar, så allt är ju relativt, men den låter otroligt bra kan jag säga.

Går det att köra CD i den? Annars haltar väl jämförelsen med ett kompakt system en smula? Denna skapelse är nog förmodligen ägnad för den som redan har en Ferrari i garaget och en Ferrari-dator på skrivbordet. Tror bestämt att det finns en målgrupp för denna produkt men tvivlar att den finns bland audiofiler. Dvs man kan hitta bättre saker till samma pris om man skalar bort designkostnaden. Jag kommer inte att stå i kön! Sorry!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Om man nu har 25 lakan över o trivs med att visa det så why not??

Vill man bara vakna på morgonen eller lyssna på nyheter i köket så finns det förmodligen kostnadseffektivare alternativ.

Its all about image....

&//Nikola

Link to comment
Share on other sites

Går det att köra CD i den? Annars haltar väl jämförelsen med ett kompakt system en smula? Denna skapelse är nog förmodligen ägnad för den som redan har en Ferrari i garaget och en Ferrari-dator på skrivbordet. Tror bestämt att det finns en målgrupp för denna produkt men tvivlar att den finns bland audiofiler. Dvs man kan hitta bättre saker till samma pris om man skalar bort designkostnaden. Jag kommer inte att stå i kön! Sorry!

Calm

Den spelar CD, DVD, DAB, FM, AM och har även digital och analog ingång.

Jag ser det som ett kompakt högpresterande musiksystem och inte som en klockradio. ABSOLUT ingen klockradio, speciellt efter att ha haft den hemlånad. Det är en seriös Meridian produkt rakt igenom.

Link to comment
Share on other sites

Kanske något att ha med sig när man förr eller senare hamnar på äldrevården och den gamla hifiarsenalen skringras för vinden eller skall tas om hand av släktingar :diss::).

Jag släpper inte min anläggning ... den skall med på "hemmet" och jag skall ta med den i den händelse jag skulle dö. Det blir väl till att packa in mig i en 20" container och gräva ner hela härligheten ... :D

Link to comment
Share on other sites

Har kikat lite extra på den nu, men visst känns det som ett gravt misstag att inte utrusta en sådan till synes komplett lösning med en bagatell som HDMI ut???

Den har bara s-video och komposit vilket känns som en fullständigt onödig katastrof för alla som kunde tänka sig en sådan som komplement till en befintlig LCD/plasma-TV.

Link to comment
Share on other sites

Har kikat lite extra på den nu, men visst känns det som ett gravt misstag att inte utrusta en sådan till synes komplett lösning med en bagatell som HDMI ut???

Den har bara s-video och komposit vilket känns som en fullständigt onödig katastrof för alla som kunde tänka sig en sådan som komplement till en befintlig LCD/plasma-TV.

Det kanske finns planer på en MkII... :?::)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var iväg på Paus på Sveavägen och lyssnade på denna "bordsradio" lät helt ok, snygg..men bredvid den stod Teaks lilla prisade förstärkare med radio, cd o,dyl för knappt 3800 kronor, finns rätt mkt pengar kvar att köpa högtalare och skivor för om man säger.

Link to comment
Share on other sites

Lyssnade lite på denna i förra veckan och jag blev rätt besviken. Förvisso dålig radiomottagning i butiken enligt säljaren och det kan mycket väl stämma och det lät bedrövligt så vi slängde snabbt in en CD.

Det lät helt ok och därtill med tanke på vilken liten apparat det är, men om man inte stod just framför den eller för långt ifrån så bröts ljudet upp, mest bara röster kvar.

Nu snackades det om att det fanns hur mycket inställningar som helst och han som var där hade inte satt sig in i vilka inställningar som gjorts osv osv, men vad mina öron hört så kan ingen som helst DSP eller rumskorrigering rädda den lilla rackaren i den situationen. :) felaktigt inställd, vem vet...

Priset hade kunnat få vara hälften och den hade inte känts lika vansinnigt dyr. Förresten, hur mycket betalar man för Ferrari-designen? :clown:

I små rum så funkar det kanske kanonbra, det rum jag kunde behöva en liknande apparat är på 50 kvadrat ung. som rummet i butiken så det blir lite fel förhållanden antar jag.

En sak är säker, läcker som få och med så mycket i samma skal så är det ju ett attraktivt koncept.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...