Jump to content

Recommended Posts

Posted

I går när man kom hem efter jobbet stod det en ny pryl i racket. Frugan hade varit och köpt en ny Rega P1 :D:D:D

Nu till min fråga. Om man vill byta ut pickupen, vad finns det för alternativ till denna spelare?

Från en lyckligt gift man :)

Posted

Ja det är en underbar kvinna.

Budgeten hade jag väl tänkt mig till c:a en tusing. Har kikat lite på Grado Gold. Men vet ej om en sådan skulle passa och fungera!

Posted

Isåfall skulle jag nog sikta på en ny riaa framför en ny pickup. De flesta separata riaa-steg slår de inbygga rätt rejält. Rega har ett trevligt Riaasteg som heter Fono mm för ca 2700:-. Det är en bra match till Regas egna pickuper. I den ytterligare lägre klassen så rekommenderar jag Pro-ject phonobox mk2 för 950:-. Den är bättre än vad man kan tro för priset och den ger dig garanterat ett ljudlyft.

Posted

Jag är väldigt nöjd med det skivspelarsteg som jag har i min Harmony Pre906. Det går att köpa som egen box också. Det jag använder heter i så fall version 2 och kostar under 6000 kr, version 1 får du under 4000 kr.

1:an har jag ingen koll på, men jag är supenöjd med det steget jag har. Det fick helt otroliga superlativer av norska HiFi. De menade att det var den bästa HiFi-produkt i förhållande till kostnaderna över huvudtaget. Hur man nu kan betygsätta det. Jag känner fler mycket nöjda användare som köpte efter den recensionen.

Posted

I den prisklassen är det frågan hur Harmony står sig mot t.ex Dynavector P75 mk2 ;). Det är en hualigen så bra riaa med väldigt många inställningsmöjligheter för att verkligen kunna få ut det mesta ur puppan :).

Posted

De Phonosteg ni nämnt är säkert mycket bra. Men jag hade inte tänkt köpa ett steg för 5,6 tusen till en spelare för 2500:- ;)

Ni får gärna komma med lite fler förslag mellan 1 till 2 tusen och även någon trevlig pickup. :)

Posted

några förslag att nysta i..

Kolla efter en begagnad RIIA som Musical Fidelity X-LPs eller nytt som Cambridge 640p och Vincent PHO 111, alla tre är bra "Budgetalternativ"...

När det gäller pickupper så hoppas jag att RB100 har samma grundegenskaper som sina äldre syskon och då har jag hör diverse Grado puppor funka aldeles utmärkt i RB 250 & 300, en Prestige Gold (som du nämner), har jag vad jag minns inte hört, men det skulle förvåna mej om den inte låter bättre än OM5'an.. Ortofons nya 2M Blue lika så, även dom dyrare varianterna i OM serien borde vara funka bra. Denons DL 103 är en klassiker tillsammans med RB300, men den ligger kanske lite i överkant av ditt prissegment (typ 1500:-) ~ Innan jag blev med LP12 så körde jag några år med en P3/RB300/DL 103, (Det var på den tiden när HiFi-klubben sålde Rega) det funkade som ett förträfligt vinylgift!, jag är fast...

Vore jag i er situation (har ingen aning vad ni har för vinylerfarenhet?), skulle jag börja med att kolla med butiken där P1an är införskaffad och för att se vad dom har att erbjuda. Många gånger är det sparade pengar att ha en bra relation med sin butik, speciellt om och när man behöver service.. Och håller man sig till kända namn, så är min erfarenhet att ljudskillnaderna i prisegmentet runt tusenlappen "ganska små" när det gäller pickupper..

/ptr

Posted

Vilken trevlig fru du har! Om jag vore dig så skulle jag först lyssna in mig på spelaren i standardutförande åtminstone under några månader. Därefter skulle jag börja titta vidare på ny pick-up och nytt phonosteg. Varför inte låta det bli din julklapp till frugan? Under tiden köper och spisar ni vax som f-n. Sen kan ni glädja er åt nästa lyft med de nya prylarna och höra om det låter bättre.

Posted

Mycket kloka ord Bliss. Jag tror faktiskt att jag ska göra det. Har inte haft en spelare på ett halvår nu och när jag kopplade in den nya satt man bara och log, trots att det är en billig svarv. Det blev en nytändning. När man har lyssnat igenom alla skivorna så är det nog jul och då får man nog som sagt var kanske köpa en julklapp till sig själv och frugan. Här ska det spelas :)

Posted

Du kan ju också sitta tillfälligt nöjd med det du har, spela, spisa, njut...och låt grejjerna spela in sig!

Om nått ½ år är det kanske dags att börja välja och vraka med större "vinylerfarenhet"?

Posted
Det sitter en Ortofon OM5E på P1, ikke sant? En OM20-nål vil virke svært godt, og koster vel mindre enn en tusenlapp.

Såg i The Absolute Sound att man i USA erbjuder uppgraderingskitt till P1 bestående av glastallriken plus filtmatta för 68 dollar. Rekommenderas varmt, säger man.

Bebop