Jump to content

Sweet Soul Music

Timbre™

Recommended Posts

Varma sommarkvällar och soul music feelings hör ihop på något sätt... :cool: :mm: Den bästa soulballaden är förhoppningsvis inte skriven ännu men visst finns det redan nu många tunga aspiranter. Undviker oftast samlingsalbum men Rhino Records har ju återutgivit en hel del soulmusik och här finns några riktiga pärlor. Rätt årstid för Soul Survivors och THE BEST OF Gladys Knight & the Pips (R2 70756) är inget dåligt alternativ när kvicksilvret stiger och natten är lång. Höll nästan på att glömma av hur bra dom är :o:) men Midnight Train To Georgia verkar helt okänslig för tidens tand och denna fullträff står sig även sommaren 2007 om man en gång har fallit för Gladys Knight & the Pips. Albumet bjuder på ytterligare två fina spår av Jim Weatherly; Where Peaceful Waters Flow och Best Thing That Ever Happened To Me. Musiken är plockad från tiden efter Motown och bland tre låtar skrivna av Curtis Mayfield finns här 2 minuter och 25 sekunder ljuvlig soul i The Makings Of You. En gång b-sida till singeln On And On.

Det finns säkert många Best Of-album med Gladys Knight & The Pips och ett av dem är utgivet på Buddah Records som blev nästa hållplats efter separationen från Motown. THE BEST OF GLADYS KNIGHT & THE PIPS (BCD 68001) innehåller delvis samma urval men kommer ljudmässigt inte i närheten av utgåvan från Rhino.

Det blir mer soulklassiker allteftersom sommaren snurrar på och fyll gärna på med egna favoriter... :mm:

soul001.jpg

Timbre har klart för sig. Sommar lockar till att lyssna på soul-musik, kan det ha med kärlek eller rent av sex att göra? :cool: Klart är dock, i min värld, att den bästa soullåten är gjord, vilken varierar dock, men den finns antagligen på ett stax-album. Idag blir det strand/bad tydligen har vindarna fört in 20 gradigt vatten. Soul/bad/strand/människor- härligt!

Håller även med om det tvivelaktiga med samlingar men Rhino är ett bolag som kan skaka fram sådana.

Klart är dock, i min värld, att den bästa soullåten är gjord, vilken varierar dock, men den finns antagligen på ett stax-album.

Förmodligen är det så men det var mest ett önsketänkande... :D Chansen att number one finns på ett Stax-album är tveklöst stor och för Stax-fantaster har vi ju tre helt makalösa CD-boxar med samtliga Stax/Volt-singlar samlade i tre lådor. Rhinoalbumet har ett mycket informativt och trevligt skivhäfte men här kommer vi upp ytterligare en nivå i historieskrivning.

Volym ett avslöjar att både Johnnie Taylor och William Bell var mycket aktiva på sextiotalet vid sidan av alla de andra klassiska artisterna från Memphis. Många okända förmågor dessutom med kanske bara en eller två singlar i bagaget.

soul019.JPG

Det blir mycket musik och totalt 28 CD-skivor som dessutom är välmatade med runt 25 singlar vardera. Omöjligt att plocka någon favorit och Johnnie Taylor, William Bell, Mavis Staples plus övriga har ju redan skrivit in sig i soulmusikens historia.

Naturligtvis ingår den makalösa singeln Melting Pot med Booker T. & The MGs i sin fulla längd.

soul025.JPG

Booker T är helt underbara, maken till komp-grupp får man leta efter.

Skall jag gå OT så märkte jag idag att Lovin spoonful funkar utmärkt som sommarmusik, det finns ett par mycket trevliga återutgivningar av deras orginalalbum på cd dvs de har vettigt ljud. Vad tycker ni annars om ljudet på många 50-60tals soul-återutgivningar, upplever dem ofta som väldigt tunna i ljudbilden? Använder då den lilla förhatliga comp-knappen iaf på låga volymer!

Vad tycker annars du Timbre om ljudet på många 50-60tals återutgivningar upplever dem ofta som väldigt tunna i ljudbilden?

Ja, jag gjorde t.ex. det stora misstaget att beställa en hel del av Motowns återutgivningsserie "2 All Time Great" (två album på en CD) och där finns inte mycket Motown sound kvar på de skivorna... :D

Here we go ...

Det är så rätt med Soul och jag skulle vilja tillägga Tamla Motown under sommaren. Jag hade lyckan att komma över en oöppnad box för några år sedan med 150 Tamla Hits. Om musiken och kvaliteten kan man alltid orda om. I huvudsak är det minnen från början av 70-talet som poppar upp.

Varje lördag åkte jag och Stefan eller Roger till diskot på Centric i Åhus i min Saab 96 från 1962. Åhus då som nu är en sommarort vid Kristianstads riviera. Jag avgudade denna musik plus Atlantic/Atcos stjärnor Otis Redding, Sam & Dave, Aretha, Wilson Picket för att inte tala om Stax där Isaac Hayes intog första plats. Creedence var också på frammarsch ...

Tamla.jpg

Förhoppningarna varje kväll var att vi skulle hitta en pingla så att vi kunde sova över någonstans. Vi la därför inga konsumtionsgränser på ölen. Lite tryckare på slutet skulle fixa resten. Om det inte var Isaac Hayes så var det Sam Cooke som skulle göra "jobbet". Nedanstående box rekommenderas varmt.

SamCooke.jpg

För det mesta slutade det med att vi fick åka hem utan dates. För säkerhets skull satt vi i bilen ett par timmar tills vi kände oss nyktra. Därefter körde vi till Norge motell och tog oss en ägg & bacon. Idag är det huvudkontoret för Sweden Rock Festival.

Var vi nyktra. Nej, men det kändes så. Till forumets yngre deltagare ... kopiera inte dumheten.

Bebop

För det mesta slutade det med att vi fick åka hem utan dates. För säkerhets skull satt vi i bilen ett par timmar tills vi kände oss nyktra. Därefter körde vi till Norge motell och tog oss en ägg & bacon. Idag är det huvudkontoret för Sweden Rock Festival.

Många varierande minnen poppar upp med musik... :)

Här är det tvära kast mellan ytterligheterna i återutgivningssvängen och den här skivan kan tjäna som exempel på motsats till Rhino. Ett holländskt projekt som förmodligen hamnar i bilens handskfack och där kanske den passar bäst. Made by CD Plant Sweden, urkass återgivningskvalitet men mitt mellan två skvallåtar dyker så soulrykaren Higher And Higher med Jackie Wilson upp... :o:mm: Musik som är så bra att den tränger igenom det mesta och den har allt man kan förvänta sig av en soulhit. Jackie Wilson levde ett stormigt och stundtals tragiskt liv men detta korta samarbete i slutet av sextiotalet med producenten Carl Davis hör definitivt hemma i the glorious history of R&B.

soul010.JPG

• 2 weeks later...

Ni har väl inte glömt hur bra den är... :?:Smooth Operator kan ju vara en lämplig omstart på tillvaron efter ännu en midsommarhelg :) och sommaren 1984 (eller var det 85... :?:) kunde man inte undgå denna mjukissoul på europeiska dansgolv. Eurosoulen hade tagit ordentlig fart och Sade Adu från Nigeria tog klivet upp på den brittiska soulscenen via modevärlden. Vältajmat kan man säga och med facit i hand har vi ju fått en samling fantastiska album där det blir riktigt svårt att plocka ut en enda all time great. Debutalbumet Diamond Life innehåller liksom kommande album ett flertal höjdare och frågan är om jag inte för alltid har fastnat för Frankie's First Affair som går i ett härligt soft soultempo. Kommer ihåg att jag blev överraskad av ljudkvaliten när skivan kom och den håller ganska bra även idag. Aningen ljust och spetsigt på denna Japanpress från Epic (CDEPC 26044) men med tonkontroller eller Compensator är det lätt fixat. De flesta texter är skrivna av Sade Adu/Stuart Matthewman och här finns ett socialt engagemang.

"Tommy had a wife and family but the needle came between the lovin' of all times" från spåret Sally.

Diamond Life innehöll ytterligare en danshit och uppföljare till Smooth Operator i Hang On To Your Love.

Your Love Is King går heller inte av för hackor... :mm:

soul031.JPG

Mer soul i sommarnatten och det bär av till den amerikanska södern och gospelbältet som geografiskt till viss del sammanfaller med melonbältet i USA... :) Staterna Georgia, Alabama och Tennessee är ju kända för sin Southern Soul Music och inte minst Alabama har spelat en viktig roll i detta fantastiska musikutbud... :mm:

soul040.JPG

Fame Studios eller senare Muscle Shoals som det brukar stå på skivomslagen är väl så nära holy ground man kan komma i dessa sammanhang. En av många talanger som har passerat dessa kontrollrum är producenten Dave Crawford som skulle komma att få en verklig soulpärla till partner. Warners stod för kontraktet och samarbetet skulle leda till en av de allra bästa soulsinglarna någonsin. Året var 1976... ;)

soul130.JPG

Ett världsligt problem :D men ack så jobbigt när musiksuget sätter in. Har du hört låten Young Hearts Run Free?

soul112.JPG

Japp, klart jobbigt!

Njae...den har jag nog inte hört...eller inte så att jag vet att den hette så...

Gissar på att du anser att man inte får missa den....?

\\K-man

Gissar på att du anser att man inte får missa den....?

\\K-man

Ja, ungefär så och det är Candi Staton's största skivframgång så hon hade nog också föreslagit en lyssning ifall vi hade frågat... :D Ibland blir ju många artister förknippade med en enda låt (ungefär som Arthur Conley och Sweet Soul Music) men tar man sig tid att kolla upp brukar det finnas betydligt mer att hämta. Så även när det gäller Candi Staton.

soul098.JPG

Candi Staton står för alltid fast förankrad i gospelvärlden även om samlingsalbumets utbud växlar mellan smäktande ballader, ren sjuttiotalsdisco eller känslofylld soul i största allmänhet. Candis varma stämma bär genom alla musikstilar och faktum är att min favorit vid sidan av Young Hearts Run Free egentligen är en ren discolåt. Dave Crawford tog revansch med åtta och en halv minuter ren discosväng i Victim och jag brukar köra den på repeat... :)

Victim kan också beskriva en del av Candi Statons eget liv som tveklöst har haft en del ups and downs men detta är en av soulvärldens bästa stämmor och den har även burit genom tider av problem. Dave Crawford är tyvärr bortgången men hans soulproduktioner kommer nog att samplas för all framtid.

Young Hearts Run Free går in på min egen Top Ten All Time Greats... :mm::)

soul061.JPG

Candi Staton gjorde även en känslofylld tolkning av In the Ghetto och Elvis Presley blev imponerad av denna version. Som tack för visad uppskattning gjorde Candi en mycket fin cover på Suspicious Minds och den inspelningen är en hyllning till Elvis. Finns med på albumet Nightlites från Sugarhill Records.

• 2 weeks later...

NUYORICAN SOUL... :cool: :)

Ett litet soulbett i det stora äpplet och vad kan passa bättre denna regniga västkustsommar än att vara en Native New Yorker... :?: Man kan ju alltid drömma sig bort och Native New Yorker var det stora genombrottet för New York-gruppen Odyssey år 1977. En soulklassiker och på denna samlings-CD finns den även med som Brooklyn Club Mix och jag föredrar Brooklynversionen. Den absolut bästa inspelningen av Native New Yorker stod dock Esther Phillips för på albumet All About Esther Phillips. Den kom i skymundan av Odyssey's megahit men alla kan ju inte ha samma smak... :)

Finns även med på samlingsalbumet Esther Phillips Anthology och den kan varmt rekommenderas.

För mig är det istället en helt annan soulpärla som leder till Odyssey... :mm:

soul139.JPG

..hittade en sammlingsplatta med Candi Statonklassiker undanstoppad i min CD hylla, en platta jag inte ens minns jag skaffat! undrar om det finns nån liten hustomte som går och gömmer saker i min skivhylla... :blush

har aldrig vart nån större själasörjare, men herre min je vad det svänger! :D:mm::o

hittade en Al Greensamling precis i jämte, men den var olyssningsbar, fullständigt ihjällimiterad och det var en 90-tals utgåva.. synd på sånna rara piller han fick till på sjuttiotalet!

..tack för att du leder oss ner för dom själfulla minnenas bullevard Timbre!

/ptr

Systrarna Louise och Lillian Lopez kommer ursprungligen från Jungfruöarna i Karibien och det måste passa bra i den musikaliska smältdegel som New York ändå är. De bildade ryggraden i Odyssey och från början var Tony Reynolds med för att sedan lämna plats åt William McEachern. År 1982 slog Odyssey till med rysarsoul och singlen Inside Out klättrade uppåt på försäljningslistorna. Missa inte den... ;)

soul134.JPG

Har du med numren Young Hearts Run Free, Victim, In the Ghetto samt Suspicious Minds står du på säker soulmark... ;):D

Tyvärr saknas Suspicious minds.. nedrans, en av mina Elvisfavoriter..

Får sätta upp den påönskelistan..

/ptr

Starten på en lång soul flight... :cool: :)

Med närmare trettio album i bagaget finns det en del att ta sig igenom och rent logiskt skulle man kanske börja med debutalbumet men här skall vaskas guldkorn allteftersom andan faller på och utan inbördes ordning.

Millie Jackson - still going strong.

soul176.JPG

Det var kanske förutbestämt att Millie Jackson skulle sammanstråla med Brad Shapiro för här börjar en soulepok som sätter sina spår än idag. Brad Shapiro har suttit i många kontrollrum och som producent för Wilson Pickett plus samarbete med Dave Crawford (Candi Staton) är soulcirkeln sluten.

År 1974 var det ganska lugnt i Göteborgs nattliv :D men det fanns en klubb som satte sin prägel på the soulful side och det var Club Africanna i Mölndal (någon som minns... :?::)). Kanske tvivelaktigt rykte men oj vad det kunde svänga när det var som bäst och här hamnade Millie Jackson snabbt på standardrepertoaren. Albumet Caught Up var början på ett succefyllt samarbete med Brad Shapiro och första singlen (If Loving You Is Wrong) I Don't Want To Be Right kändes som början på någonting nytt. Albumets fortsättning är dock en tråkmonolog över samma klassiska tema men avslutningen är fin med spåren I'm Through Trying To Prove My Love To You och Summer (The First Time). Den titeln passar ju bra... :)

Matrixen plockade fram en CD med Cassandra Wilson och vad fanns där om inte en helt annorlunda version av (If Loving You Is Wrong) I Don't Want To Be Right så albumet Glamoured hamnade överst på inköpslistan efter bara två spår... :o:mm:

soul173.JPG