Jump to content

Läckström i datorn faligt?

Termo_vän

Recommended Posts

Hej allihopa, jag är ny här på euphonia. Har förvisso läst många trådar här på forumet men det tog ett tag att få röfen ur vagnen och regga mig ;) Och nu är det dags för den första tråden!

Jag håller på för fullt att lägga upp all min musik på datorn, vilket jag tycker fungerar ypperligt. Jag kör just nu RCA kontakter direkt från ljudkortet in till försteget. Har dock läst någonstans (kommer ej ihåg var) att en dator kan generera läckströmmar som skulle kunna skada försteget. Därför undrar jag om någon vet hurvida det är en skröna eller hur pass vanligt det är? Finns det något man kan göra för att undvika detta?

Hoppas någon kan hjälpa mig reda ut detta, nu är jag lite osäker om denna tråd hamnade på rätt ställe på forumet?

Mvh Erik

Skaffa ett externt ljudkort, via t.ex. USB. :) Det kommer definitivt att lyfta ljudet också, särskilt om du har en extern DAC och kör digitalt ut från ljudkortet.

Andra alternativ är ju prylar som SqueezeBox/Transporter osv!

Har haft problem med att en av mina äldre datorer skickade ut stickströmmar som jag kunde känna på bland annat projektor och på hifi när jag röre chassi eller kontakter. Efter jag flyttat datorn till ett annat rum där det finns jordat uttag så försvann problemet.

Inte för att det är problem av den art som du efterlyser, men det ger ändå en påminnelse om att man skall ha datorn ansluten till ett jordat uttag :)

Ok, tack för era synpunkter :)

Ljudmässigt upplever jag inga problem och jag kör datorn med jordad kontakt.

Jag är mest orolig att försteget ska ta skada... iof har jag kört datorn till min garage anläggning i flera år utan problem, sedan läste jag om folk som bränt ingångarna och då blev jag orolig.

Är det någon som testat Benchmark dac'en, den med USB-ingång? Kanske finns det redan en tråd om den, nån som är mer hemma på detta forum kanske har länk?

Jag får söka lite...

Edit: Peo, kan du rekommendera nått externt ljudkort?

Har haft problem med att en av mina äldre datorer skickade ut stickströmmar som jag kunde känna på bland annat projektor och på hifi när jag röre chassi eller kontakter. Efter jag flyttat datorn till ett annat rum där det finns jordat uttag så försvann problemet.

Inte för att det är problem av den art som du efterlyser, men det ger ändå en påminnelse om att man skall ha datorn ansluten till ett jordat uttag :)

Har upplevt precis samma sak trots att datorn står en trappa ner. Numera är den alltid avstängd när jag lyssnar på musik men jag skall prova en förlängningskabel in till köket... :)

Jag har ett Xtreme music ljudkort som är bra, men köpte till en påhängsmojäng som sitter utanför datorn. Den har bland annat digitala in och utgångar av bra kvalitet och som jag skrev tidigare även optska in o utgångar. Upplevde en förbättring när jag bytte till detta, trots att det i botten är samma ljudkortsprestanda.

Jag kör med ESI-Juli@ just nu... Funderar om man skulle uppgradera till ett mera påkostat ljudkort(externt), men det känns då som man får en himla massa in och utgångar och lull-lull, jag undrar om dom är ljudmässigt så mycke bättre?

Optimala vore ju ett ljudkort som är optimerat för 2-kanal med vanliga balanserade-XLR samt RCA utgångar som fullkomligt spyr ur sig välljud :D

Hej Termo

Jag jobbade i butik i många år och fick in ett antal brända förstärkare och försteg och hemmabiomaskiner som såg ut som de drabbats av åska rätt in på signalen. Motstånden och ingångschip var helt brända! I samtliga fall var det är dator som varit ansluten och tydligen var boven. Ofta försökte kunderna (av rätt naturliga själ) få det lagat på garanti eftersom "det alltid fungerade bra med deras gamla stärkare". Och jag tror det är här problemet ligger: Gamla stärkare har ofta kondensator på ingången, inte nya eftersom maximal ljudkvalité eftersträvas (och det blir billigare att bygga...) så används gärna en DC-kopplad signalväg.

Så av detta kan jag säga att om du har ett försteg med kondensatorer i signalvägen så har du till 99% inga problem med att ansluta en dator (eller rörgrejer som tål nästan allt även atombombers EMP!). Men om du har ett nytt försteg med trissor och DC-kopplat så bör du nog se upp. Äger du en voltmeter? Koppla isär dator och försteg och med båda påslagna så mäter du mellan de bådas chassien och signaljord och signal och se vilka spänningsskillnader du har mellan dem. Över 100V är inte ovanligt med en dator! Om du inte äger en voltmeter så kan du göra "scoutlösningen", fukta fingrarna och ta i båda chassina samtidigt och se vilka spasmer du får... Gissningsvis så får du stötar men om du inte får det så kanske det är lugnt.

JAg brukade alltid som lösning sälja en skiljetrafo till mina kunder, billiga (usla?) finns på biltema och dyra (bra!) köper du från Lundahl.

Mvh Lasse

Hej Termo

Jag jobbade i butik i många år och fick in ett antal brända förstärkare och försteg och hemmabiomaskiner som såg ut som de drabbats av åska rätt in på signalen. Motstånden och ingångschip var helt brända! I samtliga fall var det är dator som varit ansluten och tydligen var boven. Ofta försökte kunderna (av rätt naturliga själ) få det lagat på garanti eftersom "det alltid fungerade bra med deras gamla stärkare". Och jag tror det är här problemet ligger: Gamla stärkare har ofta kondensator på ingången, inte nya eftersom maximal ljudkvalité eftersträvas (och det blir billigare att bygga...) så används gärna en DC-kopplad signalväg.

Så av detta kan jag säga att om du har ett försteg med kondensatorer i signalvägen så har du till 99% inga problem med att ansluta en dator (eller rörgrejer som tål nästan allt även atombombers EMP!). Men om du har ett nytt försteg med trissor och DC-kopplat så bör du nog se upp. Äger du en voltmeter? Koppla isär dator och försteg och med båda påslagna så mäter du mellan de bådas chassien och signaljord och signal och se vilka spänningsskillnader du har mellan dem. Över 100V är inte ovanligt med en dator! Om du inte äger en voltmeter så kan du göra "scoutlösningen", fukta fingrarna och ta i båda chassina samtidigt och se vilka spasmer du får... Gissningsvis så får du stötar men om du inte får det så kanske det är lugnt.

JAg brukade alltid som lösning sälja en skiljetrafo till mina kunder, billiga (usla?) finns på biltema och dyra (bra!) köper du från Lundahl.

Mvh Lasse

Hej Lasse,

Det här var intressant, tror jag står över spasm-varianten ;) då jag har tillgång till voltmeter. Men jag ska även kolla upp skiljetrafos.

Tackar så mycke för info.