Jump to content

Jag skall bli med rör ...


Bebop

Recommended Posts

. Eller som HiFi-Stället sa till mig ... "Du är inte mentalt mogen än".

Kharma.jpg

Den var bra...Finns alltid utrustningar som låter "så" bra om man har obegränsat med pengar, och har råd att avstå 1-2 miljoner för hifi...

Jag har det dessvärre inte, och därför håller jag mig till en helt annan prisklass, där däremot gäller det att hitta det bästa för en rimlig peng..

Därför är det guld att få råd o tipps på seriösa forum typ detta, ex Bebop tippsar om ett för mig okänt märke som enligt hans öron låter väldigt bra, och då vet vi hans erfarenhet o referenser, vilket innebär att jag blir nyfiken..Om det passar mig eller inte ? det kan jag ta reda på..Men jag har ändock fått en innfallsvinkel på ett nytt märke..Det är enkelt att annars fortsätta i invanda spår..Kanon med tipps från en annan världsdel...

MVH

Kent

Link to comment
Share on other sites

"Du är inte mentalt mogen än".

Vet inte riktigt vad det står för, men det kvittar

Här kommer lite tunnare filosofi på kvällskanten...

I min omgivning är jag redan betraktad som en "utomjording"

Det är klart, man sitter där ensam i sin soffa, alla andra sover, kvavt, lyssnar, byter spår, vinklar högtalarna lite in och så lite ut,

testar att flytta shaktistenen lite, somnar lite, börjar leta efter en skiva som inte ligger i sitt fordral, skiter i´t, bara en låt till, tar ett säkert kort, 01.30, undrar vad som händer om jag flyttar... :shy: |-), -ja, jag kommer strax...;O :blush

Sant att Kharma har haft mycket rör sina demos. En bra indikation så klart. Tror jag också sett en ASR Emitter...och Kharmas egna förstås....Ska man tolka samtämmiga ägare med erfarenhet, är det väl lika bra att löpa linan ut, och satsa på Lamm....en ML2:a i så fall....men då kanske en del av det roliga med hobbyn försvunnit lika fort som checkblocket tog slut...och det vill jag ju inte ska hända heller.

Har inga förutfattade meningar överhuvudtaget om vad som kan passa i mina förutsättningar, (och nu bortser jag från tekniska fakta som sållar bort en del), bara det gör en ju lite avspänd och mer nyfiken, men det är jag det...

Alltså, dröm grejen är ju att i lugn o ro, säg under en helg, prova 5 alternativa lösningar, (slutsteg i mitt fall)

En egentligen fullt rimlig situation om man tänker på investeringen. Med bilar är det ju så, men de är ju andra sidan till för att flyttas. Hade jag stereo som födkrok skulle jag försöka ha det som en del i affärsidén. Ser inte nåt hot i att jämföra sitt märke mot andras...skapar bara känslan av att butiken platsar som exkl. leverantör, rakt in i mitt privatliv....vågar man inte, har man säkert sina "ljudmässiga skäl" att avstå...

Nån som provat?

Natti! (får inte glömma slå av klass A-stegen innan jag lägger mig. De +:ar termometern med minst 10 grader...

-det tillskottet behövs egentligen inte en dag som denna...)

Janne

Link to comment
Share on other sites

"Du är inte mentalt mogen än".

Vet inte riktigt vad det står för, men det kvittar

Här kommer lite tunnare filosofi på kvällskanten...

I min omgivning är jag redan betraktad som en "utomjording"

Det är klart, man sitter där ensam i sin soffa, alla andra sover, kvavt, lyssnar, byter spår, vinklar högtalarna lite in och så lite ut,

testar att flytta shaktistenen lite, somnar lite, börjar leta efter en skiva som inte ligger i sitt fordral, skiter i´t, bara en låt till, tar ett säkert kort, 01.30, undrar vad som händer om jag flyttar... :shy: |-), -ja, jag kommer strax...;O :blush

Sant att Kharma har haft mycket rör sina demos. En bra indikation så klart. Tror jag också sett en ASR Emitter...och Kharmas egna förstås....Ska man tolka samtämmiga ägare med erfarenhet, är det väl lika bra att löpa linan ut, och satsa på Lamm....en ML2:a i så fall....men då kanske en del av det roliga med hobbyn försvunnit lika fort som checkblocket tog slut...och det vill jag ju inte ska hända heller.

Har inga förutfattade meningar överhuvudtaget om vad som kan passa i mina förutsättningar, (och nu bortser jag från tekniska fakta som sållar bort en del), bara det gör en ju lite avspänd och mer nyfiken, men det är jag det...

Alltså, dröm grejen är ju att i lugn o ro, säg under en helg, prova 5 alternativa lösningar, (slutsteg i mitt fall)

En egentligen fullt rimlig situation om man tänker på investeringen. Med bilar är det ju så, men de är ju andra sidan till för att flyttas. Hade jag stereo som födkrok skulle jag försöka ha det som en del i affärsidén. Ser inte nåt hot i att jämföra sitt märke mot andras...skapar bara känslan av att butiken platsar som exkl. leverantör, rakt in i mitt privatliv....vågar man inte, har man säkert sina "ljudmässiga skäl" att avstå...

Nån som provat?

Natti! (får inte glömma slå av klass A-stegen innan jag lägger mig. De +:ar termometern med minst 10 grader...

-det tillskottet behövs egentligen inte en dag som denna...)

Janne

Mental mognad kan nog stå för mycket, exempelvis mental förberedelse på att man en dag kanske ångrar sitt 1,25- miljonersköp men tar det på rätt sätt... :) Denna dag går nog inte till klass A-användarnas favoritdagar. Jösses vilken värme!

Link to comment
Share on other sites

Klass A eller inte,.... med hög Bias, så har stegen varit avstängda från imorse tll nu. Varför skall man bli så musiksugen när det är varmt o ljust ute??

Nått med själen antar jag. Har som tur är inte stängt av Cdn, såom en stund blir det sweet music.

Link to comment
Share on other sites

Avalon är ett av favoritmärkena. I det stora rummen står Avalone Eidolon Diamond uppställda som spelas med VTL's nya makalöst bra MB-450 Reference monoblock samt deras lika prisade 6.5 förförstärkare.

AvalonDiamond.jpg

I ett annat rum står Avalon Opus Ceramic uppställda. De är uppkopplade med VTL MB-185 (utgående monoblock).

AvalonOpus.jpg

Ville bara korrigera vad gäller de "utgående MB-185". Enligt Bea Lam på VTL; "We are releasing Series II versions of the MB-450 and the MB-185 this year with a new "smart tube technology" trickled down from the Siegrfried Ref amps. The new MB-450 have started shipping a few months ago and the 185 will follow very soon. The smaller output transformer in the MB-185 gives it a faster, more nimble sound, but the 450s will give you a richer midrange and better bass handling".

Monoblocken som driver Avalon Diamonds är mycket riktigt de nya MB-450 i svart utförande.

Bea undrade också om jag hade några förslag på distributör för VTL i Sverige, vilken skulle Ni föreslå :?:

Link to comment
Share on other sites

Bebop :

Är det 110 v även i Canada ?

Om så är fallet, går det då med bibehållen ljudkvalitét att ta hem HiFi utrustningen till Sverige så småningom ?

MVH

Kent_n

Ja, dom kör med 110-115V här. Innan jag åker hem kopplar dom om traffarna till 240 V och byter säkringarna. Kan välja mellan 100V (Japan), 115, 220 och 240.

Det går inte köpa 220/240 volt här. Vare sig VTL eller Audio Research går med på det. Om man likt jag skall flytta över till Europa igen så ställer dom upp på att konvertera utrustningen till 220-240 V, dock inte tidigare än 6 månader efter köpet (för att skydda alternativimport). ARC tar 125 $ per enhet. Vad VTL skall ha vet jag inte. Dom sa till mig att det tar en dryg halvtimme så jag kan tänka mig något liknande. Omkopplingen görs av butikens serviceavdelning.

Det är lindningarna i tranformatorerna som kopplas om. Spänningen ut från nätdelen till rör och transistorer är det ingen skillnad på mellan olika länder. Det som skiljer är frekvensen. I Europa har vi ju 50 Hz och här 60 Hz. Det är delade meningar om hur det påverkar ljudet och om det påverkar överhudtaget. Jag kör min utrustning här med 220V/60Hz. Det är lite knepigt med an A/B test härifrån.

När spänningen väl likriktats kan ju knappast frekvensen ha någon betydelse.

Jag förväntar mig ingen ljudskillnad på prylarna mellan Europa och Canada.

Bebop

Link to comment
Share on other sites

"Du är inte mentalt mogen än".

Vet inte riktigt vad det står för, men det kvittar

Alltså, dröm grejen är ju att i lugn o ro, säg under en helg, prova 5 alternativa lösningar, (slutsteg i mitt fall)

Janne

Om den mentala mognaden...

När jag köpte mina Dynaudio C2 (nu utbytta till C4) diskuterade jag och Anders (HiFi-stället) priser och prisnivåer på HiFi rent allmänt. Sonus Fabers nya Stradivarius var i antågande och dom skulle kosta drygt 300 000 SEK. Jag sa då att även om jag skulle ha möjlighet att köpa dom, så tycker jag att 300 papp är för mycket oavsett kvalitet.

Anders sa då, nej Du har fel, det är bara det att "Du inte är mentalt mogen än". Han hade rätt. Jag märker själv att ribban flyttas hela tiden, men den finns där hela tiden, någonstans.

Ett annat uttryck som Jan Ardstål på Tonkraft kom med är, "asch, pengar är väl inga problem, det kommer ju nya varje månad ..." Det är ju också sant. Om man sedan först sparar eller man går avbetalningsvägen är upp till var och en.

Janne, Du skriver "slutsteg i ditt fall". Har Du gjort motsvarande på försteg? Det är ju där den största förstärkningen sker och mycket av ljudkaraktären bestäms. Har t ex hört Conrad Johnson försteg spännas på Chords slutsteg. Det är natt och dag till det bättre.

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Klass A eller inte,.... med hög Bias, så har stegen varit avstängda från imorse tll nu. Varför skall man bli så musiksugen när det är varmt o ljust ute??

Nått med själen antar jag. Har som tur är inte stängt av Cdn, såom en stund blir det sweet music.

Du får göra som mr Nyström i Kristianstad. Plocka fram sommaranläggningen ... byt tillbaka i Oktober.

Link to comment
Share on other sites

Audio Concept eller PL Audio kanske?Nu börjar VTL t.o.m att se bra ut!De gamla MB-450 såg ju ut som braskaminer.Vill ha! :mm:

Borde räcka med en för Skandinavien. Vad jag kan förstå av HiFi-Stasjonen så är dom distributörer för Skandinavien. Se HiFi-Stasjonen. Dom söker fler i butiker i Skandinavien.

VTL kanske kunde vara något för Sladd och hans team. Dom gör, vad jag förstår, ett utmärkt jobb med Bladelius och Burmesiter. Nu skulle han ju kunna kröna sin karriär med det bästa ljud USA har att visa upp på startfältet. Dollarn är dessutom billig för närvarande.

HiFi-stället handlade ju förr med Plinius. Kanske VTL kan vara något.

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med Amerikanska storheter som Legacy & Vandersteen som inte finns i Sverige. Är det något som kanadensarna gillar??

Om Legacy vet jag inget. Vad är det?

Vandersteen är ett av de mest sålda högtalarna i USA. Har inte så bra pejl hur de säljer i Kanada. Vet dock att deras Vandersteen 1C är en storsäljare här i Montreal. Butiken som säljer Vandersteen här är Codell Audio. En mycket fin handlare som har Moon/Sim Audio och Dynaudio som sina främsta brands. Han är också Naim handlare och en av hans mest sålda kombinationer är Naim Nait5i och CD5i tillsammans med Vandersteen 1C. Har hört kombinationen ett par gånger och det låter mycket bra.

Vandersteen är oerhört prisvärda här och dom låter också bra även om de kan vara lite mulliga i basen och lite svårplacerade. Dom som kan Vandersteen bättre än jag, säger att dom tappade mark när dom bytte diskantelement för ett antal år sedan. Dom gick från Dynaudio till en metallvariant. Sedan dess har dom tappat lite respekt på high end sidan. Sant eller inte, det är vad jag hört här i Montreal.

Enligt hemsidan har Vandersteen representation i Sverige.

NovaStar Svenska AB

Krukmakgatan 20

118 54 Stockholm

08 714 7888

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

VTL har diskuterats tidigare men produkterna har historiskt sett varit av mycket varierande kvalitet. Högsta produktionskvalitet samt tillförlitlighet är viktigast när man skall importera/distribuera produkter från USA. Tunga rörförstärkare är t.ex. förknippat med dyra fraktkostnader mm, och man vill att de skall fungera när de väl är här.

Tiden har gått, och förhoppningsvis är VTL något annat idag.

mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Ja, dom kör med 110-115V här. Innan jag åker hem kopplar dom om traffarna till 240 V och byter säkringarna. Kan välja mellan 100V (Japan), 115, 220 och 240.

Den här tråden är verkligt intressant då nya perspektiv kommer upp hela tiden. Säkringsbytet är nog inte helt oväsentligt då jag har erfarenhet av detta från kandensiska Classé... :) Det var på den tiden när Hifi-Stället sålde/Tonkraft importerade och mina CA-400 hade egenheten att hela säkringspaketet rök om jag stängde av slutstegen och slog på igen inom en halvtimma. Kvarstående spänning men inte speciellt spännande och man utvecklar snabbt försiktighet med strömbrytaren. En dag gick strömmen i huset för att slå på igen nästan omgående och där fick jag nog. Hi-Fi Klubben tog sig an problemet och det satt helt enkelt felanpassade säkringar i bägge slutstegen. De var inköpta i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

VTL har diskuterats tidigare men produkterna har historiskt sett varit av mycket varierande kvalitet. Högsta produktionskvalitet samt tillförlitlighet är viktigast när man skall importera/distribuera produkter från USA. Tunga rörförstärkare är t.ex. förknippat med dyra fraktkostnader mm, och man vill att de skall fungera när de väl är här.

Tiden har gått, och förhoppningsvis är VTL något annat idag.

mvh, Audio Concept

De är fortfarande tunga... De väger väl som ARC, McIntosh, Manley Lab, CAT med flera USA-prylar.

Visst har kvaliteten utvecklats. Om jag inte missminner mig importerade HiFi-stället Pathos för ett antal år sedan (innan PL Audio) men slutade p g a kvalitet och service. Jag vet också att en del har bistra erfarenheter från McIntosh för ett antal år sedan. En butik i Kristianstad hade stora bekymmer med ett antal Audio Analogue för något år sedan. Även Quad fick sin släng av sleven av 989 och någon av CD-spelarna. Det innebär inte att jag vill döma ut dessa märken.

Jag tror att kvalitet generellt sett är bättre inom det mesta idag. Gäller även förpackning och skeppning. Hur bra? Alltid svårt att sia om. Man får ju lita en del på dom omdömen som finns därute baserat på erfarenheter av idag. Kan man skicka containervis av apparater från Kina skall det väl gå från USA.

Dom samarbetspartner VTL har idag (bl a Wilson och Avalon), tester, utnämningar och omdömen VTL har fått under ett antal år nu hade inte varit möjliga om det hade varit skräpkvalitet. Om det är det som oroar dig, tror att jag kan lugna dig. Om Du vill ha referenser från branschen kan jag ge dig det också.

Jag inbillar mig att ett av de största hindren från hugade distributörer är att företag som t ex VTL ofta kräver kontant betalning från importörer/butiker. Här är det ganska vanligt att man betalar 50% när man beställer den här typen av prylar och butiken/importören fyller på med resten.

Man får alltså ligga ute med pengar en tid, vilket vi inte är riktigt vana vid i Sverige (tror jag).

bebop

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

Bebop,

Alla gör egna val, och när vi tidigare diskuterade dem var de inte aktuella. Men som sagt, de är kanske helt ok idag. Någon plockar kanske upp handsken och erbjuder dem på den svenska marknaden.

Många av de större märken som Wilson, Avalon mfl. arbetar ofta tillsammans och det finns många olika anledningar till varför de gör det. Det finns även massor av anledningar varför olika leverantörer slutar arbeta tillsammans.

Din inbillning är dock enbart inbillning. Alla som distribuerar produkter från USA msåte betala up-front, oavsett märke - always.

mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Bebop skrev;

Janne, Du skriver "slutsteg i ditt fall". Har Du gjort motsvarande på försteg? Det är ju där den största förstärkningen sker och mycket av ljudkaraktären bestäms. Har t ex hört Conrad Johnson försteg spännas på Chords slutsteg. Det är natt och dag till det bättre.

Hej! Nej, använder Wadian som "drivekraft" . Har alltså ingen koll på vad försteg lägger till eller drar ifrån.

Sen är det alltid lite intressant hur man reagerar när nya eller nygamla produkter dyker upp....man blir lite euforisk...ändå,när man tänker till har man sällan fått nått rejält haksläpp av nån enskild apparat. Om det vore så, varför finns det då så många "fantastiska" apparater att välja på? I det liv vi känner till kommer det nog (tyvärr!?), inte hända nåt extremt framöver heller...

Det är i ett hifisystem apparaten ska infogas, och då är det ju bra att ha många att välja mellan. Kanske man ska behålla kylan och istället ta lite tid på sig för att verkligen se om det är en bra "lagkamrat"...det verkar som du redan är inne på den linjen också Bebop.

Timbre skrev;

Mental mognad kan nog stå för mycket, exempelvis mental förberedelse på att man en dag kanske ångrar sitt 1,25- miljonersköp men tar det på rätt sätt... :) Denna dag går nog inte till klass A-användarnas favoritdagar. Jösses vilken värme!

Hej! Sant! Varje gång man stått i valet och kvalet inför nån större investering, kämpar man med spöket som säger;"du,du vet väl att du kan komma att behöva dessa slantar till annat, fortare än du anar" Kanske ett bra mentalt förhållningssätt till det mesta av allt jordiskt "nyttigt" förresten!?

mvh Janne

Link to comment
Share on other sites

Hur går det bebop?? Köpt nåt än?

Yes, det blir försteget 5.5 samt ST-150. Leverans beställd till Augusti då jag är tillbaka efter semester i Sverige.

Då skall jag också lyssna in mig på nya Avalon Indra som bygger på samma teknik som Avalon Isis fast mindre element (utan diamant) men där lådan ser ut som de brukar. Första leveransen i Nordamerika går till Montreal och Neil Patel kommer också presentera dom här och jag är inbjuden. Mycket intressant.

Ryktet gör gällande att de låter lika bra som Avalon Eidolon Vision fast med lite mindre ljudbild och 10 000 färre dollar.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...