Jump to content

Recommended Posts

Posted

Spørger for en kammerat som ikke er på internettet.

Er der nogen her, der har hørt på Dynaudio Focus 220?

Er der nogen der ved, hvordan denne højttalere (og Dynaudio som helhed) matcher med Primare udstyr.

Min kammerat står og skal købe nyt anlæg og har foruden Focus 220 Primare Pre30, A30.2 og CD31 i tankerne.

Vil dette hænge godt sammen?

Posted
Spørger for en kammerat som ikke er på internettet.

Er der nogen her, der har hørt på Dynaudio Focus 220?

Er der nogen der ved, hvordan denne højttalere (og Dynaudio som helhed) matcher med Primare udstyr.

Min kammerat står og skal købe nyt anlæg og har foruden Focus 220 Primare Pre30, A30.2 og CD31 i tankerne.

Vil dette hænge godt sammen?

Jag är övertygad att detta går bra tillsammans. För det första är Focus en relativt lätt last med snäll impedanskurva. De har dock lite lägre känslighet än många andra högtalare, vilket innebär att de behöver lite mer kraft. Det är dock inga problem med Primare som kan leverera tillräckligt med kraft i både 8 och 4 ohm.

Focus 220 ligger lite på den varmare ljudskalan, vilket kan passa Primare rätt så bra då dessa ligger lite mer i mitten om jag minns rätt.

Om man ser till Dynaudio som helhet, så pratar vi om elitskiktet av högtalare. De har hela utvecklingskedjan i sin hand, satsar mycket på forskning och utveckling. Bra service och vettiga priser sett till vad man faktiskt får för pengarna. Det klarar dom genom stora volymer. Du kan också känna dig trygg för framtiden. Dynaudio är ett företag som kommer att finnas kvar lång tid framöver. Se deras hemsida Dynaudio

Dom är dock inte utan konkurrens: B&W, Sonus Faber och KEF har också intressanta modeller och är samma typ av tillverkare (stora med industriell R&D och produktion). Om man går vid sidan om dessa finns det massor av mindre tillverkare. En del är bra andra är mer suspekta. Jag vill också hävda att det är svårare att välja bland dessa, man måste vara mer insatt helt enkelt.

Om din kompis väljer från B&W, Dynaudio, Sonus Faber och/eller KEF, och kring 15-20 000 SEK, så kommer han att få ett par bra högtalare. Skillnaderna handlar mer om nyanser.

Bebop

Posted

Jag kör med Primare Pre30 och A30.2 och har haft hem ett par Dynaudio Contour 3.4. Det lät mycket bra enligt mig. Transparent, men inte i närheten av att slå över till att bli vasst eller tröttande. Precis så som jag vill ha det. Största anledningen att dom inte står kvar är att dom blev väl höga i vårt rum(jo, hon hade nog rätt där, faktiskt, hehe). En liten invändningen hade jag, det var att ljudet blev helt klart bäst på relativt höga volymer. Vet inte om det beror på högtalarna eller på kombinationen förstärkare / högtalare. Men vilken volym man huvudsakligen spelar på är ju högst personligt.

Posted
Jag kör med Primare Pre30 och A30.2 och har haft hem ett par Dynaudio Contour 3.4. Det lät mycket bra enligt mig. Transparent, men inte i närheten av att slå över till att bli vasst eller tröttande. Precis så som jag vill ha det. Största anledningen att dom inte står kvar är att dom blev väl höga i vårt rum(jo, hon hade nog rätt där, faktiskt, hehe). En liten invändningen hade jag, det var att ljudet blev helt klart bäst på relativt höga volymer. Vet inte om det beror på högtalarna eller på kombinationen förstärkare / högtalare. Men vilken volym man huvudsakligen spelar på är ju högst personligt.

Hvilke højttalere bruger du nu?

Posted
Hvilke højttalere bruger du nu?

Min planerade högtalaruppgradering har uteblivit, än så länge, och mina gamla Canton Ergo RCS står kvar. Mina Canton räcker tyvärr inte till i jämförelse mot ett par bra Dynaudio.