Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo gott folk!

vet inte riktigt om det är rätt forum, men det är ju värt ett test, euphonierna brukar ju sitta inne med en oändlig mängd kunskap.... ;)

Jag är på jakt efter ett par aktiva monitorer, håller på att bygga upp en liten "hemma-studio" och behöver nå´t som är OK till den. Får inte vara för stort (ett trångt rum) får kost säg 5000 riksdaler (gärna beg.)

har nå´n nå´t tips på vad jag skall leta efter?

Posted

Har sett Genelec begagnade runt dom pengarna du nämner, inte så ofta dock

Tycker de har spelat bra de gånger jag hört dem, mest i installationer på jobb jag varit inblandad i (tex. liten biograf i en roadshow trailer) där spelade de väldigt bra Tom :)

Posted

Undrar om man hittar några nya Genelec för 5000 pix.. Gjorde en snabbkoll på Vedolin, men hittade inget Genelec för dom pengarna heller... Du får tröska Vendolin på egen hand.. Det är svårt att ge några definitiva rekomendationer för begagnat, men kolla på märken som KRK, Fostex, EVENT, Genelec, NHT Pro, JBL, Dynaudio, ATC, PMC..

Själv har jag tre par Närfältshögtalare, av vilka två hamnar i denna prisklass (eller strax över) per par..

NHT Pro M-00 Kostar typ 5700:- på e-music, låter kalas; Jag släpar runt mina när jag är ute och spelar in akustisk musik, så don tål en del stryk...

Fostex PM.05 MKII Kostar typ 4000:- på Musikbörsen, låter utmärkt med tanke på vad dom kostar, ingen direkt lågbas, men ändå hyfsat välupplösta (mina är MK 1). Fostex hela PM serie ger mycket monitor för pengarna...

Mina referensmonitorer är engelska ATC SCM20ASL Pro och kostar kanske lite utanför din budget (Listpriset är 22700 + moms per styck idag, vilket är en bit mer än vad jag betalade för ett par begagnade för tre år sedan).. Det är med stor förmodan dom bästa monitorhögtalarna jag någonsing hört! Men kanske inget för en hemmastudio?

Av dessa är NHT högtalarna helt klart dom som har bäst pris/prestanda!

/ptr

ps; du kanske hittar mer info om just studio på tidningen studios forum

Posted

Har du lyssnat på Behringer B2031A alltså dom som är biampade. Man får ett par ganska bra högtalare till ett bra pris som man senare kan kompletera med en subwoofer.

Posted

Jag vet inte hur de fungerar till studiobruk, men Quad's aktiva version av 12L mk II är helt sjukt bra för pengarna!

Den kostar 8400, lite över din budget men jag råder dig till en provlyssning hos din närmsta Quad-dealer!

(lillebror 11L mkII i aktiv version kostar 6400, men den har jag inte lyssnat på)

Kolla mer bilder på Nyhetstråd om Quad's nya aktiva L-series

Jag har själv den passiva varianten av 12L mkII och är mycket, mycket nöjd.

Posted
Jag vet inte hur de fungerar till studiobruk, men Quad's aktiva version av 12L mk II är helt sjukt bra för pengarna!

JAg har faktiskt funderat över just Quad, men har ännu inte lyssnat på dom., men det skall bli!

frågan är väl hur dom ter sig jämfört med mer "renodlade" studiomonitorer som de Plundin rekomenderade t.ex genelec eller NHT