Absolute Audio Posted June 3, 2007 Posted June 3, 2007 Vad jag förstår så är detta ett monoblock att sätta mellan stärkare och högtalare för att komma upp i enormt watt antal. 550K Supercharger Är det någon som tror på denna idé?? Priset är 1499£. Quote
Guest Peo Posted June 3, 2007 Posted June 3, 2007 Hehe, den där verkar ju jätteskojig.. Kan nog sätta sprätt på ett mindre system, definitivt. Frågan är hur det blir när man mixar två förstärkarsteg sådär. Priset är £1499, styck.. Där försvann merparten av marknaden skulle jag tro. Quote
Absolute Audio Posted June 3, 2007 Author Posted June 3, 2007 Hehe, den där verkar ju jätteskojig.. Kan nog sätta sprätt på ett mindre system, definitivt. Frågan är hur det blir när man mixar två förstärkarsteg sådär. Priset är £1499, styck.. Där försvann merparten av marknaden skulle jag tro. Precis min tanke oxå! 40000sek på fickan så är det svårt att misslyckas med att skrämma liv i en anläggning. Samtidigt vore det kul å höra hur den skulle förstärka t.ex en Mc275:a. Om du behåller kvaliterena men med mer dynamik. Eller om två Mc275 skulle låta bättre? Jag tror inte ML handlarna kan räkna med en kund storm dock. Quote
Guest Peo Posted June 3, 2007 Posted June 3, 2007 Jo jag funderade i samma riktningar där.. Det förutsätter isf att den här mojängen är en HELT neutral förstärkare, och det har jag lite svårt att tro såhär på rak arm. Om den är "så gott som helt neutral" borde man kunna skapa rätt många spännande kombinationer med främst ett par skojiga rörsteg eller nåt liknande. Audio Note Ongaku i 550W kanske? Mer realistiskt vore väl att ta valfritt 300B-steg och koppla innan.. Det vore himla skoj att prova, faktiskt. Quote
Ekman Posted June 3, 2007 Posted June 3, 2007 eller så köper man en "riktig" förstärkare direkt? Quote
PASS Posted June 4, 2007 Posted June 4, 2007 eller så köper man en "riktig" förstärkare direkt? Håller med Ekman - MF Supercharger fordrar ytterligare ett par högtalarkablar + ett par vettiga nätkablar. Adera den kostnad som det motsvarar till priset för grunkorna, och du är då uppe i prisnivå motsvarande "riktiga" förstärkare Quote
Guest Peo Posted June 4, 2007 Posted June 4, 2007 Jovisst.. Men jag tror inte tanken är att den skall användas så som ni tänker här. Jag ser den mer som möjlighet att pumpa upp små rörförstärkare som man är förtjust i men kanske önskar lite mer kräm ur.. Det är ju inte helt lätt att hitta rörförstärkare i 500W-klassen s.a.s.. Men visst, jag skulle lyssna noga innan jag fick för mig nåt. Optimistiskt skeptisk, som det heter Quote
Engelholm Audio Posted June 4, 2007 Posted June 4, 2007 Det är ju inte helt lätt att hitta rörförstärkare i 500W-klassen s.a.s.. Att hitta är lätt...att betala svårare! Quote
Transient Design Posted June 5, 2007 Posted June 5, 2007 Vad är ingångsimpedansen på en sådan här supercharger? Typ 16 Ohm eller 47kOhm? En rörförstärkare tror jag inte uppskattar att driva 47k på utgången eller vad säger nån som har bättre koll än mig? Lite kul att svensk översättning för supercharger är kompressor! Kanske inte vad de hade tänkt sig direkt... Måste vara (i princip) rätt enkelt att bygga en sådan själv. Jag sa inte att jag kan, bara att man slipper ju att designa hela spänningssteget i förstärkaren (vilket är det svåra att få linjärt, därför alla rörhybrider) och kan låta den befintliga förstärkaren driva utgångsteget i princip direkt. Men känner jag MF rätt så sitter det rätt mycket i signalvägen med återkoppling runt alltihop. Quote
Absolute Audio Posted August 17, 2007 Author Posted August 17, 2007 Dessa recenseras i nya Stereophile! Dom gillade dom! Och tyckte de var en teknisk no-brainer och konstigt att ingen har lanserat något liknade förut. Kul för MF! Men jag undrar om det räcker för en så här udda produkt. Quote
Ekman Posted August 17, 2007 Posted August 17, 2007 Sen verkar Musical Fidelity och stereophile ha ett lite speciellt förhållande också. Quote
bliss Posted August 17, 2007 Posted August 17, 2007 Det senaste numret av Stereophile har inte dykt upp hos mig än: Var det Sam Tellig som recenserade den i sin kolumn eller var det ett test? Quote
Absolute Audio Posted August 17, 2007 Author Posted August 17, 2007 Ett riktigt test gjort av Michael Fremer som av en slump sitter på MF KW för & slutsteg Men han testade den på två olika rörstärkare med lägre effekt och menade att det var en sonisk kameleont som inte lade till någonting. Quote
Guest Peo Posted August 17, 2007 Posted August 17, 2007 Testas även i Septembernumret av Hifi News som kom precis. Lite blandat där men överlag positivt. Ken Kessler testade ihop med gamla Quad II och han tyckte det var en "miracle upgrade", hehe. Quote
P-pan Posted August 17, 2007 Posted August 17, 2007 Hmm, kanske lite "pimp" my rigg varning här då alltså :cool: . Det jag inte kan undgå att fundera över är hur detta märke ständigt kommer på nya varianter,modeller, produkter (supercharger) och uppgraderingar av sitt redan befintliga produktutbud ? Är det månne hifin's mode mecka eller är varje uppgradering/modell så mycket bättre än föregångaren ? Eller är det ett företag med en ovanligt begåvad reklam avdelning... . Jag ska inte skoja för mycket för jag är helt o-lyssnad på märket som sådant men det jag menar är att ingen annan tillverkare verkar ha en utvecklingsavdelning som ligger i närheten av MF's skapar glädje ? /// Pan Quote
Guest Peo Posted August 17, 2007 Posted August 17, 2007 Bra marknadsföring.. De har inte så många olika produkter som man kan tro egentligen, det är ett par olika grundkonstruktioner som varieras och upprepas i olika dimensioner, lämpligt utspridda över tiden så man får intrycket att det kommer nåt nytt varannan månad typ. Ganska smart, de syns ju väldigt mycket på så sätt. Quote
P-pan Posted August 17, 2007 Posted August 17, 2007 Bra marknadsföring.. De har inte så många olika produkter som man kan tro egentligen, det är ett par olika grundkonstruktioner som varieras och upprepas i olika dimensioner, lämpligt utspridda över tiden så man får intrycket att det kommer nåt nytt varannan månad typ. Ganska smart, de syns ju väldigt mycket på så sätt. Läge för uppköp m.a.o Quote
Timbre™ Posted August 17, 2007 Posted August 17, 2007 Bra marknadsföring.. De har inte så många olika produkter som man kan tro egentligen, det är ett par olika grundkonstruktioner som varieras och upprepas i olika dimensioner, lämpligt utspridda över tiden så man får intrycket att det kommer nåt nytt varannan månad typ. Oavsett tillverkare eller kvalitet (grejorna må vara hur bra som helst) så är väl frågan om det egentligen är så smart... Snabbt värdefall på Mk XIV när det kommer en Mk XV och jag tror att det sänker ett märkes status. Quote
Guest asimov66 Posted August 17, 2007 Posted August 17, 2007 håller med timbre här, å andra sidan är det bra för konsumenten då v2 sjunker snabbt i pris på beggat marknaden när v3 kommer ut. Dock blir man lite restriktiv när man skall handla nya MF prylar då de spottar ur sig modeller snabbare än tusan, vilket gjorde att jag köpte beggat. Till sist så bör det väl sägas att MF gör bra saker (jag har bara stött på kvalite) vilket gör det lite extra synd att MF devalverar sitt rykte genom att uppgradera modeller snabbare än de flesta annars. Kan ju tyda att de hänger med snabbare i svängen...men jag vette tusan kör på Timbres sätt att se det här med statusen. Synd är det iaf. Quote
Timbre™ Posted August 17, 2007 Posted August 17, 2007 Säkert kan man göra bra klipp med lite is i magen men andrahandsmarknaden är ju också beroende av antalet nyinköp. Mycket av hifin är väl egentligen inte förbrukningsvaror på samma sätt som t.ex. datorer eller kameror... Quote
Guest Peo Posted August 17, 2007 Posted August 17, 2007 Nää, inte smart för OSS, men väl för MF skulle jag tro.. De säljer nog rätt bra. Quote
P-pan Posted August 17, 2007 Posted August 17, 2007 Säkert kan man göra bra klipp med lite is i magen men andrahandsmarknaden är ju också beroende av antalet nyinköp. Mycket av hifin är väl egentligen inte förbrukningsvaror på samma sätt som t.ex. datorer eller kameror... Bra klipp vill vi väl alla göra men är det inte lite märkligt att så många olika producenter kan överleva med all denna nyproduktion. Med detta menar jag inte bara hifi utan elektronikprylar i allmänhet. Mycket nytt som prånglas ut på marknaden verkar ju faktiskt bara vara kosmetika och bling bling - ny design m.a.o . Kameror som får xxx antal pixlar som ögat snart ändå inte kan se ? En brödrost gör väl inte brödet godare bara för att den från ett år till ett annat byter från vit till kromad "kaross" ? Mobiltelefoner,späckade med finesser, och som snart brygger kaffe mm. I hifi svängen undrar jag om det inte ibland kan vara lite samma sak ? Eller är komponentutvecklingen så enormt snabb att det kvalitets/ljudförbättrar varje ny modell som ges ut ? Lite placebo/design effekt finns nog allt med i bilden. Jag ska erkänna att jag inte varit med särskilt länge när det gäller hifi så mitt historiska tillbaka blickande är dåligt men ni förstår kanske vad jag menar ändå . Pan Quote
Timbre™ Posted August 17, 2007 Posted August 17, 2007 Mobiltelefoner,späckade med finesser, och som snart brygger kaffe mm. När det gäller datorer och digitalkameror är det lättare att ha överseende men t.ex. en förstärkare...hur många gånger skall den uppgraderas innan den slutligen är tillräckligt bra... Ett av många tricks att hålla igång konsumtionen. Quote
calm Posted August 18, 2007 Posted August 18, 2007 Nää, inte smart för OSS, men väl för MF skulle jag tro.. De säljer nog rätt bra. Tror inte att det är särskilt smart för dem heller eftersom det blir relativt små serier i varje modell om man nu inte gör som biltillverkare att man sätter nytt chassi på gammal bottenplatta. Var tidigare MF-fan men övergivit märket för att få lite lugn och ro i alla modellbyten Hade Trevista och därefter KW 500, underbara förstärkare, men när KW 750 blev det för mycket. Känns lite tryggare med ASR som inte förhastar sig när det gäller nya modeller ständigt och jämt. Dock kan jag konstatera att kretskorten i Emitter II nu görs guldpläterade och chassitaket numera är genomskinligt för att öka transparansen i ljudbilden. Det sista menat som ett skämt. Calm Quote
Absolute Audio Posted August 18, 2007 Author Posted August 18, 2007 Fördelen är att om du köper en ny MF komponent så får du ju det senaste! Det tråkiga är ju, som sagts här tidigare, att efter en kort stund så är produkten "förra modellen". Men du kan ju råka ut för samma sak med ett märke som lanserar ny modell vart femte år. Att precis när du köpt produkten poppar det upp en nyhetsblänkare på Euphonia att en ny modell är påväg, och i den produkten sitter det fem års FOU. Jämnfört med MF där en ny modell som kanske bara innebär ett års FOU. Teoretiskt sätt tycker jag att MF's koncept är det bättre för ljudet (Om du nu tycker att FOU ger oss bättre produkter). Tänker du på andrahandsvärde så är det sämre. Quote
Timbre™ Posted August 18, 2007 Posted August 18, 2007 Men du kan ju råka ut för samma sak med ett märke som lanserar ny modell vart femte år. Ja, så är det men det finns ju också tillverkare som erbjuder uppgradering när det kommer en ny version och det tycker jag känns sunt. Quote
P-pan Posted August 18, 2007 Posted August 18, 2007 Det är ju lätt att falla för reklam men kanske ännu lättare att låta sig påverkas av det som skrivs på dessa sidor mfl för det blir ju lite reklam det oxå s.a.s .... om det skrivs i positiv anda d.v.s . För på dessa sidor har man ju inte direkt något att vinna ekonomiskt på att håsa upp en produkt (om man inte är lite av smyg försäljare förstås ). Men helt klart köper man väl en produkt som "håller" i fem år än 1 1/2 ? Investeringen måste väl ändå redan i planeringsstadiet kännas vettig och hålla på lång sikt. Individuell ekonomi kan ju spela roll men för dom flesta känns det väl ändå som att man vill ha långsiktig avkastning på sitt satsade hifi kapital. Uppgraderingar är ju en bra lösning, om man inte känner att det blir för stor kostnad att lägga i mellan. Lägger man därtill den värdeminskning prylen haft fram till det uppgraderingsbara tillfället så blir det ytterligare lite penningar att ta lite hänsyn till. Bah, marknadsekonomins underbara vagga ... och man går på det titt som tätt. Men det är ju trots allt en härlig hobby. Musik är livet. Handla lugnt... Pan Quote
arcam Posted August 19, 2007 Posted August 19, 2007 "...Är det någon som tror på denna idé??..." Nej, tror inte detta kommer bli något stort. Quote
Timbre™ Posted August 19, 2007 Posted August 19, 2007 Det är ju lätt att falla för reklam men kanske ännu lättare att låta sig påverkas av det som skrivs på dessa sidor mfl för det blir ju lite reklam det oxå s.a.s .... om det skrivs i positiv anda d.v.s . För på dessa sidor har man ju inte direkt något att vinna ekonomiskt på att håsa upp en produkt (om man inte är lite av smyg försäljare förstås ). Men helt klart köper man väl en produkt som "håller" i fem år än 1 1/2 ? Investeringen måste väl ändå redan i planeringsstadiet kännas vettig och hålla på lång sikt. Individuell ekonomi kan ju spela roll men för dom flesta känns det väl ändå som att man vill ha långsiktig avkastning på sitt satsade hifi kapital. Uppgraderingar är ju en bra lösning, om man inte känner att det blir för stor kostnad att lägga i mellan. Lägger man därtill den värdeminskning prylen haft fram till det uppgraderingsbara tillfället så blir det ytterligare lite penningar att ta lite hänsyn till. Bah, marknadsekonomins underbara vagga ... och man går på det titt som tätt. Men det är ju trots allt en härlig hobby. Musik är livet. Handla lugnt... Pan Ja, så upplever jag också det hela men det är naturligtvis individuellt. Quote
Absolute Audio Posted August 19, 2007 Author Posted August 19, 2007 Det är ju lätt att falla för reklam men kanske ännu lättare att låta sig påverkas av det som skrivs på dessa sidor mfl för det blir ju lite reklam det oxå s.a.s .... om det skrivs i positiv anda d.v.s . För på dessa sidor har man ju inte direkt något att vinna ekonomiskt på att håsa upp en produkt (om man inte är lite av smyg försäljare förstås ). Men helt klart köper man väl en produkt som "håller" i fem år än 1 1/2 ? Investeringen måste väl ändå redan i planeringsstadiet kännas vettig och hålla på lång sikt. Individuell ekonomi kan ju spela roll men för dom flesta känns det väl ändå som att man vill ha långsiktig avkastning på sitt satsade hifi kapital. Uppgraderingar är ju en bra lösning, om man inte känner att det blir för stor kostnad att lägga i mellan. Lägger man därtill den värdeminskning prylen haft fram till det uppgraderingsbara tillfället så blir det ytterligare lite penningar att ta lite hänsyn till. Bah, marknadsekonomins underbara vagga ... och man går på det titt som tätt. Men det är ju trots allt en härlig hobby. Musik är livet. Handla lugnt... Pan Håller i fem år?? Den ända skillnaden är väl att du kan sitta med senaste modell i racket i fem år, det har ju inget med ljudet eller hifin att göra? Bara din vetskap om att du har det senaste som håller. Anledningen till att jag gillar konceptet är att vi kör ungefär samma på jobbet. Istället för att göra en jätte lansering av ny modell var tionde år så implementerar vi de senaste konternueligt. Vilket gör att du hela tiden köper det absolut senaste. En bra uppfinning kan ju annars ligga på hyllan väldigt länge innan det finns chans för implementering. En stor skillnad är ,dock, att på jobbet säljer vi produkter till företag med avskrivningstider osv. Som privatkonsument, speciellt av en så kostsam hobby som hifi, behöver ju många tänka på andrahands värdet. Där ligger inte MF speciellt bra till och det avskräcker ju en hel del från köp. Quote
Recommended Posts