Jump to content

70kg Vienna

Danne75

Recommended Posts

Ser trevligt ut! ... kan inte serien och vågar mig inte på en gissning,.

Eftersom jag tycker segdragna gissningstävlingar är jobbigt så kan jag avslöja direkt att det rör sig om flaggskeppet Mahler i svart pianolack. :cool:

156140.jpg

Finns ingen anledning att sikta lägre :cool:

Är extremt nöjd så här långt, dock fortfarande i sin inspelnings linda. Har spelat max 30 timmar så här långt och det händer grejer varje gång/dag man spelar.

Det finns en viss nackdel med en stor investering inom Hifin och det är att helt plötsligt så finns det många svaga länkar som måste åtgärdas.

Det gör att plånboken får ännu större hål än det tidigare var. :(

.....men roligt är det....med att uppgradera anläggningen och spara till nästa måste ha pryl. :mm:

Fina högtalare.

Vill bara påpeka också att det inte är speciellt bra att köra biwirekabel till singlewire högtalare

det blir problem med kontaktdistorsion, testa köra bara ena ledaren eller ännu hellre byt till en singlewirekabel.

Fina högtalare.

Vill bara påpeka också att det inte är speciellt bra att köra biwirekabel till singlewire högtalare

det blir problem med kontaktdistorsion, testa köra bara ena ledaren eller ännu hellre byt till en singlewirekabel.

Ahh.. det måste jag prova. Hade biwire på mina förra så jag tyckte att det borde ju gå att köra med bägge.

Jo en singlewire kabel blir det senare när ekonomin tillåter.

Ser ut att vara samma terminaler som på Haydn och dom kan ju nypa rejält över spadarna.

Utgår från att Mahler är minst lika välbyggd.

Jo, det nyper bra när man drar åt men man ska nog endast ha en spade på varje för att få bäst kontakt.

Ska skifta idag för att höra om det blir bättre med en kabelsko ansluten på varje terminal istället för två.

Jag tror att det är exakt likadana terminaler på Mahler som Haydn, ser då så ut.

157360.jpg

Här en helhetsbild från sidan.

Högtalaren har bestyckningen: 1st 1.2" silkdome diskant

2st 7" Scanspeak Midbasar, jobbar i området 70-4000hz där den ena av basarna rullar av lite tidigare uppåt.

2st 10" Eton honeycomb cone som tar området från 70 ner till 22hz.

På bilden ser man även endel av elektroniken som består av Tagmclarens CD/DVD transport och surroundförsteget AV32r Dual Processors.

Det här är som sagt den största modellen i kompositörernas familj... :) 90 dB verkningsgrad och tillverkaren rekommenderar förstärkare från 50W till 500W. Skall bli intressant att se vad du driver dem med.

157427.jpg

Använder mig idag av Nuforce ref. 8 (100watt i 8 ohm).

Jag har väntat med den biten för att jag vill fråga lite om vad som skulle vara lämpligt ifall man skulle byta

till nått kraftigare men som inte blir såå varmt. Helst vill jag att de ska rymmas i stereobänkens sidoskåp.

Och om det inte ska bli varmt så finns det väl bara ett alternativ och det är små digital steg. Vilka jag inte har nått problem med.

Problemet är vilket digitalsteg ska man då välja?

Ref. 8:orna funkar vid något beskedligare volymer men ju mer man krämar så känns det som om basen inte räcker till och tappar pondus.

Jag korrigerar basen i rummet via den inbyggda rumskorrigeringen som försteget har så det behövs bra med kontroll.

Sunfire har trevliga slutsteg som inte blir speciellt varma och då talar vi inte om klass D. Dock så har de inga aktuella 2kanals steg . lite roligt är att man har dubbla utgångar för vänster och höger för att själv välja om ljudet vill låta "rör" eller solidstate.

Jag spelade mina Mahler med La mayro stärkaren på 40 goa rörwatt.. Och som det lirade gott.. Tyvärr kan det bli lite varmt soliga sommardagar med rören. Men sommaren är ändå så kort samt inte alltid så varm så det gör inget..

Vienna är sanslöst trevliga högtalare över lag enligt den erfarenhet jag har av dom...Jag har haft två modeller själv samt hört på en annan av vienas modeller rätt koncentrerat hos en polare.. Och dom är bra musikspelare får man säga..

Så du kommer ha stort utrymme för förbättranden över tid ljudmässigt då högtalarna har stor potensial att växa över tid då man tweekar upp undan för undan.. Så stort grattis till ett enligt mig bra val av högtalare.

Så du kommer ha stort utrymme för förbättranden över tid ljudmässigt då högtalarna har stor potensial att växa över tid då man tweekar upp undan för undan.. Så stort grattis till ett enligt mig bra val av högtalare.

Jo man tackar! Än så länge har det bara varit positivt när det gäller musik, allt låter väldigt mycket mer och då menar jag inte att det är kraftigare utan det är mer nyanserat. Det jag är mest imponerad över är att basen är så detaljerad även fast det är djupt i frekvens de spelar.

Tweakning är ju det roligaste med Hifi´n, man laborerar redan långt innan i skallen vad man ska uppgradera och hur det kanske kommer att låta. Sen lånar man hem nån pryl eller bara tokhandlar och hoppas på det bästa. Man vill ju som alltid förbättra något när man sitter och lyssnar, för många gånger lyssnar man ju inte på musiken utan mer på anläggningen. ;)

Det finns nog en hel del att välja på idag. Själv blev jag oerhört imponerad av dessa ICEPower-monoblock från Rotel.

Rotel har jag inte kollat upp, visste inte att dom gjorde digitalsteg. Vad ligger de i för pris?

Är lite sugen på Lyngdorf SDA2175. Är det nån som har erfarenhet av det?

Även Nuforce Ref. 9SE kan vara ett alternativ. Har hört mycket bra om dom.

p.s Kommer inte att kunna svara på nått under veckan eftersom jag ska resa bort, åker ikväll till sölvesborg för att leva festival liv en vecka.

(Swedenrock Festival 4-dagar)

Sol och bärs tillsammans med hårdrock kan det bli mycket bättre. :cool: :mm::dead:

/Daniel.

Rotel har jag inte kollat upp, visste inte att dom gjorde digitalsteg. Vad ligger de i för pris?

Monoblocken RB-1091 kostar 15000 kr styck och det finns även ett stereoslutsteg, RB-1092, för 25000 kr.

I bägge fallen handlar det om 500W per kanal.

Om du kollar Klass D steg så bör du även kasta ett öga på Midgaard Audios Oberonserie.. I mina öron lika bra (eller bättre än konkuransen) och en smula billigare än tex mostvarannde Rotel (20' för 6.1 med 600W vid 8Ohm för stereoparet på Audio Concept).. Framförallt har dom ett lite elegantare chassi än sina Rotelkollegor.. Tycker jag i alla fall... :);)

/ptr

Nuforce ref9 SE är ett otroligt kompetent förstärkeri. Hur de funkar med Vienna vet jag inte men med Wilson går det väldigt bra. Skillnaden mot de vanliga ref9 är relativt stor. Sedan är de så små och kalla varpå man kan stoppa undan dem i ett skåp, om det nu skulle vara önskvärt.

• 2 weeks later...
Hur går det med intweekandet av dina Viennaburkar??

Ja det rullar på kan man säga, känns som om mycket har fallit på sin plats.

Har testat lite nya "fötter" från Finite Elemente, nämligen Cerapuc under högtalarna och Ceraball under CD/DVD´n.

Kan med lätthet säga att de gör mycket bra saker med ljudet. Låna hem och bli förvånad. :o

Hade tänkt lägga upp lite bilder på mitt lilla test senare.

Här en länk: Ceraball

160324.jpg

Här kommer lite bilder på en del prylar jag inhandlat samt provat ut.

Här en packe som innehåller 3st i silver. Dom har jag placerat under Cd/DVD´n. Funkar kanon och direkt kunde man höra förbättringen.

160327.jpg

160329.jpg

Dessa har jag provat under mina högtalare och säger bara det, otrolig skillnad i ljudskärpan och dynamiken.

160332.jpg

Går att skruva in i högtalaren samt höjdjustera med insexnyckel.

160333.jpg

Här är dom placerade under högtalarna men jag valde att prova utan den delen som gör att de går att höjdjustera. Man kan även vända dom upp o ner om man vill.

• 3 weeks later...

Hej Danne,

Grattis till inköpet av VA Mahler. Jag sitter själv med ett par mkII i den nya Rosewood-finishen sedan ungefär ett år tillbaka och är överlag nöjd med hur de spelar.

Dock är jag lite sugen på att byta upp mig på förstärkarsidan från de ICEpower 1000ASP moduler jag spelar på idag. Det är såklart rör som hägrar och jag har sneglat lite på en GM70-baserad SET-förstärkare men är grymt osäker på om den verkligen skulle gå att matcha med Mahler.

Stereophile uppskattade den B-viktade känslighet till 87dB(B)/2.83V/m, vilket är lägre än de specade 90dB. Dessutom visar mätninganra att impedanskurvan varierar rätt kraftigt, vilket ju påverkar frekvensgången särskilt hos en SET-förstärkare. Impedansen håller sig dessutom under 3 ohm i basregistret, vilket helst kräver ström och dämpfaktor som en ZNFB SET inte är gjord för att leverera. Just basen hos Mahler är ju kanske det svåraste att få till bra tycker jag (sidomonterade, underdämpade, placeringskänsliga) så en för lägre dämpfaktor är ju kanske inte rätt väg att gå om man säger så...

Tester i både High Fidelity och Audio Magazine bekräftar dessa mätningar. Motsägesefullt nog säger VA själva dock att Mahler är en snäll och känslig last som kan drivas även med låg effekt. Nu har ju mkII ett helt nydesignat filter jämfört med mkI, som alla testmätningar är baserade på, men jag har inte sett några några kurvor eller uttalande från VA som framhäver att lasten nu har förbättrats (eller frekvensgången för den delen men det är en annan historia...).

Men SET ljudet... det får liksom inte att bara avfärda. Jag kan tänka mig att göra avkall på vissa saker för att få den själ och magi i ljudet som bara en SET-förstärkare kan leverera, som t ex volym, dynamik, bandbredd både uppåt och neråt, och bastighthet. Rätt eller fel, det är mitt ljudideal, och det är vad jag söker.

Den GM70-baserade SET-förstärkaren jag suktat lite efter levererar 35W i A1 och upp till 100W i A2. Men jag är mindre orolig för effekten än vad jag är för strömkapaciteten och hur den kopplar till Mahler och dess varierande och baslåga impedans.

Kanske måste jag bara ge mig och acceptera en alternativ lösning. En väl designad Class A DHT PP förstärkare kommer ju faktiskt en bra bit på väg mot SET-ljudet, speciellt om den är baserad på direktupphettade trioder. Eller så kanske det bästa är att löpa hela linan ut mot pentoder och ultralinjär drift... ASL Hurricanes eller något liknande. Eller så en sandförstärkare som aspirerar på att vara en rörförstärkare, t ex darTZeel eller nåt... nä, det sista lär inte hända ;)

Eller kanske prova en autoformer i stil med Paul Speltz's Zeros.

Mayro, du körde med 40W säger du på Mahler och tyckte det lirade på gött. Kan du berätta lite mer om den erfarenheten? Vad är det för toplogi på den förstärkare du nämner? Hur mycket har du lyssnat och hade du möjlighet att jämföra med en kraftigare förstärkare?

• 2 weeks later...

Sorry. Jag har inte läst här på ett tag så jag har missat din undran..

Detta var det steg som jag hos mina Viennas nya ägare jämförde med.. BAT VK 500. Så vet du vad han använder som utgångsläge..Sorry för dammet...

Berraresan015Medium.jpg

Så här såg uppstället ut efter uppmonteringen av Vienna hos honom.. Drivet av BAT slutsteg . Jeff Rowland försteg. Ayre Cd5ex Och godiskablar av olika valörer...

Berraresan054Medium.jpg

Berraresan049Medium.jpg

Berraresan044Medium.jpg

Sedan kopplades La Mayro provbyggena in..

Berraresan090Medium.jpg

Och snart kommer det finnas en BAT VK 500 till salu då han får sin färdiga egna stärkare av samma typ som provbygget på bild. Fast då i intigrerad modell med fjärr..

här en bild där båda stegen syns..Ulf vars system är på denna bild väntar han med på sin egen. Som jag och några fler.....

Berraresan121Medium.jpg

;)

Edit. Vienna på bild är mk1 .. Så vet man. Detta bekräftat vid kontakt med vienna ...

Här spelas rätt tuffa burkar ur stärkarsynvinkel. Audio Artistry Vivaldi Dipoler...

Berraresan134Medium.jpg

Här leker dom med Quad 63ór . Basarna behövdes inte kan tilläggas då rörstärkaren tog komandot över quadisarna.....

GrisPrAyon062Large.jpg

GrisPrAyon091Large.jpg

ACDC rockade fett fett.. Kolla in flinet. Det säger resten..

GrisPrAyon083Large.jpg

Här kelar dom med en stor kompis...600w krelleponke..

VP073.jpg

och att dessa urfina Uscher Be 10 kan lira bas vet vi som var där då den lilla rörisen visade var skåpet skall stå ifråga om basåtergivning..

VP061.jpg

Så efter dessa exempel så inser nog alla och envar att denna "lilla" 40 w röris blivit "synad" vad den kan och inte kan....

Fler exempel finns också..:) men gissar detta bör räcka..

Hejsa

Mine Mahler fodres af en Krell KAV 400 og det går bra. Kunne nok bruge lidt ekstra kræfter ved AC-DC men alt i alt er jeg rigtig nøyd med resultatet. En STOOOR Krell forstærker står højt på ønskeseddelen, men det er ganske kostbart - - desværre :diss:

Men Mahler er en fantastisk højttaler, ingen tvivl om det :D

Mayro,

Tack för det inlägget. Vad är det för röruppsättning och topologi på de där små rackarna?

Påminner lite i designen om dessa (Earl Weston designer) som dock har delat chassi för strömförsörjningen...

Earl-Weston-Image1.jpg

Kim,

Nä inget mer sand i anläggningen nu - rör eller inget :)