Jump to content

Budget 100`

jake

Recommended Posts

Hej

Nu är det klart för en storinvestering i hifidjungeln. Vad jag siktat in mig på är en anläggning med högtalare, cd, förstärkare inom budget 100 000:-

Har lyssnat runt i ett antal butiker men ännu inte riktigt fallit för någon produkt.

Nu har jag ännu ej lyssnat på rubrikexemplet (Bladelius-QRS)men hoppas få lite råd och synpunkter här i forumet.

Jag har också en målsättning att köpa allt i samma butik och sätter stort värde på era råd angående seriösa handlare också.

mvh

Jag har också en målsättning att köpa allt i samma butik och sätter stort värde på era råd angående seriösa handlare också.

mvh

Kommer inte att ge dig några tips angående märken eftersom det enbart blir ett rabblande utan större värde. Om jag säger B&W säger någon annan Dynaudio och en tredje Sonus Faber. Ger inte så mycket.

Eftersom Du nämner Allingsås antar jag att Du bor i närheten. Mitt tips är att Du tar dig till HiFi Consult med några favoritskivor samt med en skiss över ditt rum. Lyssna in dig på det dom föreslår.

Ta sedan en runda till HiFi-Stället i Göteborg och gör samma sak. Du kan ju också ta en resa till nyöppnade Audio Concept i Stockholm. Sedan kan Du bestämma dig. Då kan Du också bestämma dig för hur mycket Du behöver hosta upp. Rent allmänt skulle jag först välja nivån på signalkällan. Att Du först lyssnar in dig på CD- eller skivspelare. Därefter högtalare. Resten är sedan en transportkälla för att få fram de nyanser som passar dig bäst.

Om dom inte har något som passar har jag inte så många andra råd. Möjligen att Du besöker någon Linn eller Naim handlare.

Följande val blir viktiga för dig:

Samma tillverkare? - i huvudsak av estetiska skäl

Rör, transistor eller hybrid?

Dynamiska högtalare eller elektrostater?

Golv eller stativhögtalare?

Nytt - begagnat eller kombination?

Service (närhet - long term)

Europeiskt - Amerikanskt - Kinesiskt eller Japanskt (om det känns viktigt för dig).

Lycka till och vi vill se vad det blir!!!

Bebop

Det är alltid skitsvårt att ge vettiga råd till någon man inte känner, och jag talar först och främst för mej själv, men jag tror att får euphonier skulle lägga 100 papp på en "paketstereo" - oavsett hur bekvämt det är, hur god set-up/instalationsservice och eventuell akustikkonsultation man får på köpet!

Jag har ingen fullständig erfarenhet av "Alingsåspaketet" (Minns jag rätt om jag tror att Sladd spelade på nått likande på förra Arken?), men dom delar jag hört mer av (Thor & Freja), tillhör vad jag kan bedömma top tio i sitt marknadssegment. Jag är mer tveksam till Sladds högtalare (QRS), men det är till huvudsaken baserat på rent estetiska värderingar (skäms på mej, :blush:black: )

Det mesta jag/vi rekomender i detta läge kommer vara ryckt rakt ur ett avgörande sammanhang; bristen på bakgrund... dom flesta av oss har ingen aning om vad du i huvudsak lyssnar på för musik? (vad än neutralitetsmaffian säger, så är det en avgörande faktor!); Vi vet ingenting om ditt rum -- det är ingen förflugen tanke -- om du har ett ganska rått rum, att kanske lägga en tredjedel av budgeten på akustikreglering!

Bortsett får dessa mindre poänger, så är det ju ganska kul med övningar av detta slag. Hade ptr 100' pengar att leka med skulle han kanske lägga dom såhär.. (Kanske uppfyller jag inte något av dina kriterier, inte ens budget..)

Högtalare;

Engelholm Audio Mino + Basso ca 12'

Förstärkare;

Engelholm Audio Prelo ca 10'

Midgaard Audio Oberon 4.1 (top) ca 17'

Midgaard Audio Oberon 6.1 (bas) ca 20'

CD

Eera DL1 ca 28'

Kablar

Jag skulle nog leva med diverse kolasnören tils jag kunde uppgradera till;

Supra Sword 4X2m (Högtalare) ca 9'

Supra Sword-ISL RCA 1m (CD) ca 3,5'

Supra 2XSword-ISL XLR 4m (Först.) 10'

Supra Lorad paket (Ström) 5'

Fast variationsmöjliheterna är oändliga, i morgon skulle jag kanske hitta på nått annat.. Men, om det tillåts, detta "Euphoniapaket nr 1" skulle jag nog kunna leva med lika länge som med mina nuvarande grejjor... (Senast uppgraderade 1998) :)

Fast det bästa goda rådet man kan ge, är euphonias valspråk; TA GOD TID PÅ DIG!

/ptr

Om du räknar timpengen på att ta det lugnt och lyssna ordentligt så kan ju den i slutändan bli ganska hög jämfört med ett felköp. Mycket på en gång men ett systematiskt upplägg är att börja med högtaleriet och sedan gå bakvägen genom systemet. Vilken förstärkartyp som passar bäst o.s.v. och här kan forumen säkert bidra med mycket erfarenhet.

Röstar oxå för att starta med val av högtalare. Högtalare har oftast karraktär och däför är det viktigt att välja några som passar den personliga smaken, så det inte blir ett evigt kämpande med "motfärgad" elektronik för att nå nirvana. Helst vill man ju ha en klangmässigt neutral högtalare, men det kan ändå finnas saker i återgivningen som uppfattas olika såsom perspektiv osv.

Dessutom samverkar högtalarna mest med rummet och bör därför sätta agendan.

Jag skulle nog också rekommendera att börja med högtalarna och då kanske välja några med hyfsad känslighet och ej alltför knepig (låg) impedans.

Du kan då lägga mer krut på högtalarna och mindre på förstärkaren som får en lätt last att jobba med.

Sedan tycker jag att du skall åka och hälsa på andra hifi-tokar och lyssna på deras anläggningar för att röna ut vad som passar just dig.

Lyssning i butik tycker i.a.f jag är mycket svårt då ju inte alla butiker får till det med uppställning osv.

Smaken är ju väldigt olika så välj grejor som DU tycker låter bra.

Det är en spännande övning att fantisera ihop sin drömstereo för kSEK 100. Jag vill minnas att man i HiFi&musik, för kanske 12 år sedan, testade

ett antal förstärkare, med någon gemensam egenskap. Slutsatsen i den för övrigt tämligen torftiga testen var att man kan köpa XXX för kSEK 100,

eller YYY (som låter något sämre) och få pengar över till 200 skivor. Ett resonemang värt att föra.

En marginell försämring av ljudet kan ge dig pengar över till två stolar, två vinglas och en låda ganska bra vin; detta kan göra utprovningen av anläggning

en smula mer angenäm...

Lycka till!

Tackar först för alla kloka råd.

Ni ska veta att jag hyser stor respekt för ert kunnande och vet att era råd ofta grundar sig på egna erfarenheter (ibland kostsamma)

Jag tänker ungefär som flertalet av er, dvs att bygga från någon referenstyp av musik, men ärligt talat : Går det inte att köpa en lten setup för 100k som kan njutas under fler former; vokal, r&b, soul, jazz etc..

Vardagsrummet är väl inte någon höjdare vad gäller akustik(45m2) och kommer inte att anpassas som studio heller, men golvare är väl målsättningen nu och signalkällan känns extremt viktig i sammanhanget, så ge mig några spontana infall för avlyssning så ska jag planera en rutt med uppföljning ( kanske även med några bilder)

/Jake

Golvhögtalare runt 100 000 och nedåt har oftast någon eller flera kompromisser. Därför är det intressant att veta vad du prioriterar.

Rummet verkar ganska stort, så stativare kan bli lite klent. Synd, för man får väldigt bra stativare för mycket mindre pengar.

Det blir svårt att skapa en komplett anläggning som klarar allt för 100 000 om du inte är beredd att handla begagnat. Allt handlar såklart vilken ambitionsnivå man har, men jag hade helt klart försökt hitta en några år gammal topphögtalare, helst lättdriven för minst halva budgeten och sedan jobba vidare från det.

Kommer inte att ge dig några tips angående märken eftersom det enbart blir ett rabblande utan större värde. Om jag säger B&W säger någon annan Dynaudio och en tredje Sonus Faber. Ger inte så mycket.

Eftersom Du nämner Allingsås antar jag att Du bor i närheten. Mitt tips är att Du tar dig till HiFi Consult med några favoritskivor samt med en skiss över ditt rum. Lyssna in dig på det dom föreslår.

Ta sedan en runda till HiFi-Stället i Göteborg och gör samma sak. Du kan ju också ta en resa till nyöppnade Audio Concept i Stockholm. Sedan kan Du bestämma dig. Då kan Du också bestämma dig för hur mycket Du behöver hosta upp. Rent allmänt skulle jag först välja nivån på signalkällan. Att Du först lyssnar in dig på CD- eller skivspelare. Därefter högtalare. Resten är sedan en transportkälla för att få fram de nyanser som passar dig bäst.

Om dom inte har något som passar har jag inte så många andra råd. Möjligen att Du besöker någon Linn eller Naim handlare.

Följande val blir viktiga för dig:

Samma tillverkare? - i huvudsak av estetiska skäl

Rör, transistor eller hybrid?

Dynamiska högtalare eller elektrostater?

Golv eller stativhögtalare?

Nytt - begagnat eller kombination?

Service (närhet - long term)

Europeiskt - Amerikanskt - Kinesiskt eller Japanskt (om det känns viktigt för dig).

Lycka till och vi vill se vad det blir!!!

Bebop

Bebop; Tack! Du har stimulerat med dina reportage från mässor, jazzsmak etc. KUL!

[[Europeiskt - Amerikanskt - Kinesiskt eller Japanskt (om det känns viktigt för dig).]]

Ja; det har funderats kring en hel del. Swe, skulle vara kul; UK känns lättare, US är väl en dröm (USD)

[[Nytt - begagnat eller kombination?]]

Nytt, är ett måste

[[Rör, transistor eller hybrid?]]

Där är jag tveksam. Har inte erfarenheten, men visst kunde det vara spännande med rör/ elektrostater el. dyl..

Det är alltid skitsvårt att ge vettiga råd till någon man inte känner, och jag talar först och främst för mej själv, men jag tror att får euphonier skulle lägga 100 papp på en "paketstereo" - oavsett hur bekvämt det är, hur god set-up/instalationsservice och eventuell akustikkonsultation man får på köpet!

Jag har ingen fullständig erfarenhet av "Alingsåspaketet" (Minns jag rätt om jag tror att Sladd spelade på nått likande på förra Arken?), men dom delar jag hört mer av (Thor & Freja), tillhör vad jag kan bedömma top tio i sitt marknadssegment. Jag är mer tveksam till Sladds högtalare (QRS), men det är till huvudsaken baserat på rent estetiska värderingar (skäms på mej, :blush:black: )

Det mesta jag/vi rekomender i detta läge kommer vara ryckt rakt ur ett avgörande sammanhang; bristen på bakgrund... dom flesta av oss har ingen aning om vad du i huvudsak lyssnar på för musik? (vad än neutralitetsmaffian säger, så är det en avgörande faktor!); Vi vet ingenting om ditt rum -- det är ingen förflugen tanke -- om du har ett ganska rått rum, att kanske lägga en tredjedel av budgeten på akustikreglering!

Bortsett får dessa mindre poänger, så är det ju ganska kul med övningar av detta slag. Hade ptr 100' pengar att leka med skulle han kanske lägga dom såhär.. (Kanske uppfyller jag inte något av dina kriterier, inte ens budget..)

Högtalare;

Engelholm Audio Mino + Basso ca 12'

Förstärkare;

Engelholm Audio Prelo ca 10'

Midgaard Audio Oberon 4.1 (top) ca 17'

Midgaard Audio Oberon 6.1 (bas) ca 20'

CD

Eera DL1 ca 28'

Kablar

Jag skulle nog leva med diverse kolasnören tils jag kunde uppgradera till;

Supra Sword 4X2m (Högtalare) ca 9'

Supra Sword-ISL RCA 1m (CD) ca 3,5'

Supra 2XSword-ISL XLR 4m (Först.) 10'

Supra Lorad paket (Ström) 5'

Fast variationsmöjliheterna är oändliga, i morgon skulle jag kanske hitta på nått annat.. Men, om det tillåts, detta "Euphoniapaket nr 1" skulle jag nog kunna leva med lika länge som med mina nuvarande grejjor... (Senast uppgraderade 1998) :)

Fast det bästa goda rådet man kan ge, är euphonias valspråk; TA GOD TID PÅ DIG!

/ptr

"neutralitetsmaffian" tror jag inte jag är någon anhängare av. Nej, ge mig lite McIntosh, Wilson och en större börs så är vi antagligen hemma. Skämt å sido; spännande förslag du ger , väl värda att beakta, var hittar jag dina favoriter?

Hade ptr 100' pengar att leka med skulle han kanske lägga dom såhär.. (Kanske uppfyller jag inte något av dina kriterier, inte ens budget..)

En bra idé att ta upp vad man själv skulle snegla på med ett tak på hundratusen utifrån eget rum och egna preferenser.

Det är helt enkelt omöjligt att ge direkta köpråd.

En bra idé att ta upp vad man själv skulle snegla på med ett tak på hundratusen utifrån eget rum och egna preferenser.

Det är helt enkelt omöjligt att ge direkta köpråd.

Bra Timbre!

det är allt vad jag förväntar mig. jag är mest nyfiken på vad ni audiophiler känner är gott för 100k. Själv är jag mest osäker på om jag hör "rätt" ( nå´n som känner igen sig?)

mvh jake

Röstar oxå för att starta med val av högtalare. Högtalare har oftast karraktär och däför är det viktigt att välja några som passar den personliga smaken, så det inte blir ett evigt kämpande med "motfärgad" elektronik för att nå nirvana. Helst vill man ju ha en klangmässigt neutral högtalare, men det kan ändå finnas saker i återgivningen som uppfattas olika såsom perspektiv osv.

Där har du en poäng som jag def. behöver råd kring. Motfärgad elektronik låter ju kostnadesineffektivt och det är väl där jag huvudsakligen har snöat in. Jag vill ha tre enheter(eller vad som krävs) som presterar optimalt tillsammans.

/jake

En röst till här för att starta med ett par riktigt bra högtalare, tyvärr har jag själv gjort precis tvärtom :)

Ja du, jag har också funderat på vad man egentligen har pysslat med. Försökt motivera med tanken att man har gjort ännu mer dåliga bilaffärer än hifiköp

/Jake

Jag vill haka på "börja-med-högtalare-drevet". Och så vill även jag uppmana dig att ta god tid på dig. Lyssna, lyssna och lyssna. Överallt där du kommer åt - i butiker, hemma hos likasinnade och på mässor. Så småningom kommer du underfund med vad du gillar och vad du kan spola i stora drag.

När du väl kommit fram till vilka högtalare du vill ha så har du under alla provlyssningar även hört så pass mycket förstärkare och CD-spelare att du börjar få kläm vartåt det lutar även där.

Jag vet inte var du bor - men jag som har förmånen i att bo och röra mig centralt i Stockholm har tillgång till en hel del provlyssningsmöjligheter i butik. Under min utvärderingsperiod hade jag en bunt favoritskivor i porföljen jämt och ständigt, därför kunde jag dyka in när jag gick förbi någon hifi-butik och med litet tur får en liten provlyssning på något som stod uppkopplat. Ibland var det alldeles för dyrt eller av någon annan anledning helt fel. Men det gav referenser och gjorde det enklare att så småningom verkligen välja det som passade mig - både ekonomiskt och ljudmässigt.

Bor du inte i Stockholm eller någon anna stad med hyfsat utbud av butiker, så försök pricka in provlyssningar när du passerar i närheten av butiker när du reser runt i Sverige.

Grejor? Nja - det har jag inget direkt att rekomendera. Jag har ännu inte kommit upp till din nivå så jag har inte så stor erfarenhet av de grejor som kan bli aktuella. Men våga testa lite ovanligare märken. Enligt min erfarenhet ger de ofta god valuta för pengarna.

:)/ Jörgen G

PS

Jo förresten - mina favoritbutiker i Stockholm kan jag ju alltid nämna och uppmana till besök i när du är i stan. Audio Concept har du redan nämnt själv. Därutöver tycker jag du i första hand ska besöka Ljudmakarn (www.ljudmakarn.se) och HiFi-Art (www.hifart.se). Det är de butiker som har ett sortiment med lite ovanligare prylar som är svårfunna ute i landet./DS

Var bor du? Hur långt är du beredd att åka för att utvärdera`?

Jag bor i Östergötland och har väl i första hand tänkt mig passera Göteborg och Malmö under semestern, Stockholm har jag på 1 timmas avstånd så dit kan jag alltid ta mig.

Har du någon oslagbart förslag?

QRS har ju en trevlig högtalare, super nova. Du får utmana sladd att plocka fram elektronik så du klarar budgeten.

Din budget är lurig, men har funderat lite och kom på B&W803D. Kostar dryga 70 och har endast kompromiss i allra lägsta basen. Den kan jag lova att du blir nöjd med, om du inte har några jätteavvikande krav på färgningar eller dylikt. Kombinera den med Cambridge Azur 840A förstärkare och 840C CD. Lite oklar över hur det går med förstärkaren, men har hört den med högtalare med betydligt lägre verkningsgrad och den spelar med ett härligt driv och en otroligt ren klang i toppen. Kan tänka mig att röståtergivningen blir grym i kombination med 803D. Vilket fall som helst så går ju denna kombination att testa i butik. Pengarna som blir över får gå till ok kablar.

Det är nog den kombon jag hade testat om jag tvingades anpassa mig till din budget och absolut inte fick köpa begagnat.

Jag vill haka på "börja-med-högtalare-drevet". Och så vill även jag uppmana dig att ta god tid på dig. Lyssna, lyssna och lyssna. Överallt där du kommer åt - i butiker, hemma hos likasinnade och på mässor. Så småningom kommer du underfund med vad du gillar och vad du kan spola i stora drag.

När du väl kommit fram till vilka högtalare du vill ha så har du under alla provlyssningar även hört så pass mycket förstärkare och CD-spelare att du börjar få kläm vartåt det lutar även där.

Jag vet inte var du bor - men jag som har förmånen i att bo och röra mig centralt i Stockholm har tillgång till en hel del provlyssningsmöjligheter i butik. Under min utvärderingsperiod hade jag en bunt favoritskivor i porföljen jämt och ständigt, därför kunde jag dyka in när jag gick förbi någon hifi-butik och med litet tur får en liten provlyssning på något som stod uppkopplat. Ibland var det alldeles för dyrt eller av någon annan anledning helt fel. Men det gav referenser och gjorde det enklare att så småningom verkligen välja det som passade mig - både ekonomiskt och ljudmässigt.

Bor du inte i Stockholm eller någon anna stad med hyfsat utbud av butiker, så försök pricka in provlyssningar när du passerar i närheten av butiker när du reser runt i Sverige.

Grejor? Nja - det har jag inget direkt att rekomendera. Jag har ännu inte kommit upp till din nivå så jag har inte så stor erfarenhet av de grejor som kan bli aktuella. Men våga testa lite ovanligare märken. Enligt min erfarenhet ger de ofta god valuta för pengarna.

:)/ Jörgen G

Tack Jörgen

Många tankvärda åsikter och jag delar och håller med om din erfarenhet om ovanligare märken. Skulle vara kul om du ville namnge några av dessa och helst om du har koll på en bra setup: cd ,förstärkare, högtalare.

mvh Jake

"neutralitetsmaffian" tror jag inte jag är någon anhängare av. Nej, ge mig lite McIntosh, Wilson och en större börs så är vi antagligen hemma. Skämt å sido; spännande förslag du ger , väl värda att beakta, var hittar jag dina favoriter?

Tyvärr kan man nog inte lyssna på denna uppsättning.. Pär [Engelholm] kan säkert svara på var du kan höra på Mino/Basso och Prelo. Slutstegen säljs av Audio Concept i Sverige. Eera Spelaren har jag bara hört utomrikes, jag har ingen aning om den går att lyssna på i landet, men det är en av dom mest välljudande CD-spelarna jag hört på denna sidan 50' (René/Vassago HiFi säljer den i Danmark och kanske i sverige?).. Suprakablarna hittar man i närmaste TV-butik (Förmodligen på beställning)..

/ptr

Kombon QRS Nova och Freja&Thor tycker jag låter vettigt att lyssna på innan köp.

Jag har en förkärlek till B&W och tycker självklart att du ska lyssna till något ur 800-serien.

B&W brukar enligt mig funka bra tillsammans med Bladelius elektronik. Det ger lite skjuts och extra dynamik.

Kör själv med 803s, tycker det en en väldigt trevlig allroundhögtalare.

SonusFaber är även det en mycket trevlig högtalare som brukar tilltala många med bred musiksmak.

Men i slutändan är det ändå viktigast att köpa det man själv gillar. Lyssna inte så mycket på vad andra säger.

Gå på känsla. Känns det rätt, är det ofta rätt. Stirra dig inte blind på specar, watt osv. Det är ändå örat som slutligen avgör ditt köp.

/Per

Tyvärr kan man nog inte lyssna på denna uppsättning.. Pär [Engelholm] kan säkert svara på var du kan höra på Mino/Basso och Prelo.

/ptr

Jag finns här på forumet om du är intresserad.

Jag kan även se över, mäta och konsultera dig i rumsakustik (utan att det blir "studio" över det hela).

Hojta till om det är nått. :)

Absolut inget köpråd men själv skulle jag vara väldigt nyfiken på de nya Sonus faber Cremona M i kombination med Sonusförstärkaren Musica. Det går nog att få en bra rabatt på detta Sonuspaket och blir det pengar över skulle jag krydda på med en CD-spelare från Marantz då Ken Ishiwata (japansk hifiguru) även har ett finger med i förstärkaren och därmed är cirkeln sluten. Men först skulle jag alltså lyssna... :)

SonuscremonaM.jpg