Ranefjord Posted March 18, 2004 Posted March 18, 2004 Ja, det handlar alltså om Solid Tech - Feet Of Silence mot Disc Of Silence. Är det någon som provat båda varianterna? Skillnader? Bättre? Sämre? Jag har själv FOS, men har inte riktigt bestämmt mig för om jag gillar dem under mitt slutsteg. Försteg/CD är det däremot enbart positivt som jag upplever det. Quote
sampix Posted March 18, 2004 Posted March 18, 2004 Jag är själv intresserad av Disc Of Silence. Skulle uppskatta att få läsa lite erfarenheter.. pris? Quote
Guest Jorma Posted March 18, 2004 Posted March 18, 2004 Jag har provat Disc of Silence hemma. Dom fungerar mycket bra med mina rörblock och har trollat bort en del problem som jag hade med dom innan. Jag har skrivit lite om detta i den här tråden sidan 6: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...t=75entry5395 Quote
Guest Jorma Posted March 19, 2004 Posted March 19, 2004 Feet of Silence har jag också haft hemma, men skickar tillbaka dom idag. Inte för att dom skulle vara sämre ljudmässigt. Dom kan mycket väl ha varit bättre, men med 2 katter hemma som kanske får för sig att kliva på förstärkarna vågade jag helt enkelt inte ställa upp dom på FOS. Apparaterna kommer högre upp med FOS och skulle riskera att välta med en katt upppå. Med Disc of Silense med skruvarna maximalt nedskruvade finns fötterna ca. 10 mm ovanför hyllan och välter inte av en katt. Katterna gjorde alltså att jag inte vågade prova med FOS. Quote
freann Posted March 19, 2004 Posted March 19, 2004 Jag kör med FOS under cd & förstärkare. Det är bra, väldigt bra. Men de kan bli bättre. "Kulan" bör inte vara i direkt kontakt med apparaten..! Jag upplevde en stor förbättring med (junior-) hockeypuckar mellan apparat och FOS. Ett billigt tips - pröva! Quote
Ranefjord Posted March 19, 2004 Author Posted March 19, 2004 freann: Mellan kulan och apparaten ska man ha en liten gummiring. Fast det är kanske det du menar att inte är tillräckligt. Har inte provat med Hockeypuckar emellan oxo. Men det finns möjlighet att göra. Faktum är att det är en mycket intressant idé till mitt slutsteg! Helgen är räddad! Quote
freann Posted March 19, 2004 Posted March 19, 2004 FOS stora grejj är ju att de ger luft och perpekiv. Men utan något mellan apparat och FOS blir diskanten lätt grynig och grinig (...) Det försvann helt med puckar. Jag får en mycket bredare klangpalett nu. Dessutom fick jag plötsligt BAS! Nu rullar mina pyttehögtalare av vid 80Hz - men ändå. Faktum är att grynigheten fanns även i mellanregistret. Jag får en fantastisk bärighet i röster nu. Men puckar var första intrycket mindre "ambience". Men strax insåg jag att det jag tidigare uppfattat som luft var högfrekvent skräp. Nu låter studio som studio och ett rum som ett verkligt rum. Pålagda ekon framträder tydligt nu. Det här kanske framstår som en överdriven entusiasm, men poängen är väl att FOS är så effektiva att andra "fenomen" tydliggörs. Som sagt - det kostar väldigt lite att pröva. För en gångs skull... Quote
Ranefjord Posted March 22, 2004 Author Posted March 22, 2004 Nä, har inte haft tid än. Håller på (med lindvall) att ställa in en annan anläggning oxo, så hifi-tiden har inte räckt till solid testandet. Ska prova så snart jag får lugn och ro i själen. Quote
Ranefjord Posted March 25, 2004 Author Posted March 25, 2004 Jag gjorde lite snabba tweakningar för en stund sedan. Problemet med mitt slutsteg är att trafon är exakt i mitten av lådan, och att den sedan är jämntung. Solidfötterna ska ju som bekant placeras med en fot precis under trafon och de andra ska balansera upp det. Nu gjorde jag så att jag flyttade in alla tre fötterna till mitten, med en fot så nära trafon som möjligt istället som innan, att ha dem med lite mer avstånd från varandra. Den nuvarande är en 'mer' korrekt uppställning men stärkaren står inte riktigt så stabilt som man skulle vilja. Hur som helst. Det verkar som det blev rätt bra! Dynamiken är kvar samtidigt som solid-lugnet infunnit sig. Får lyssna lite mer noggrant senare. Skivan som används är: och då speciellt låt nr10, Chelsea Hotel No. 2. Quote
freann Posted March 25, 2004 Posted March 25, 2004 Du kör med puckar mellan? Vad har du under FOS? Står de direkt på golvet? Quote
Ranefjord Posted March 25, 2004 Author Posted March 25, 2004 Mina FOS's står på ett Solid Tech - Rack Of Silence - Corian, den gamla sorten, alltså inte den nya spindelliknande ställningen. Mellan FOS och stärkaren är det enbart gummiringarna som följer med FOS. Har inte provat Hockeypuckarna än. Ska kanske göra det oxo när jag orkar. . Quote
freann Posted March 25, 2004 Posted March 25, 2004 Aha - stabilt. Ska bli spännade att se vad du tycker om puckarna... De borde dessutom gör så att du kan placera FOS på ett bättre sätt under stärkaren (större kontaktyta). Quote
Guest Rydberg Posted March 25, 2004 Posted March 25, 2004 Jag ställde min cdspelare vertikalt och helt plötsligt blev ljudbilden extremt mycket smalare, mycket märkligt Quote
freann Posted March 25, 2004 Posted March 25, 2004 Om vi säger såhär Rydberg - jag har så utomordentlig taskiga (och felkonstruerade) grejjer att de måste placeras på exotiska fötter för att låta någorlunda bra. Men du förresten - under din Aero Capitole, sitter det inte originalmonterade... Quote
Timbre™ Posted March 25, 2004 Posted March 25, 2004 Fördelen med utomordentligt taskiga (och felkonstruerade) grejjer är att kunna få känna framgångens sötma när man väl får till det... Måste va´ tråkigt i en perfekt värld. Quote
Ranefjord Posted March 26, 2004 Author Posted March 26, 2004 Problemfritt säger många, ingalunda säger Barbro. Quote
Guest Rydberg Posted March 27, 2004 Posted March 27, 2004 Men du förresten - under din Aero Capitole, sitter det inte originalmonterade... ......BDR-koner, ja fy!! Ska testa att skruva av dem för att se om det blir nån skillnad, ska bli spännande. Quote
freann Posted March 31, 2004 Posted March 31, 2004 ;-) Gör det. Testa även med något under BDR-konerna. En *högst personlig gissning* är att BDR-koner och glashylla inte är en bra kombination. Vågar jag föreslå hockeypuckar..? Quote
Timbre™ Posted April 1, 2004 Posted April 1, 2004 Man skulle ju kunna borra upp en liten fördjupning i hockeypuckens mittpunkt på ovansidan och få en perfekt anpassning till konspetsen. Quote
K-man Posted April 1, 2004 Posted April 1, 2004 FOS har jag inte testat, men ett par burkar med DOS står på skrivbordet för test då tid finns.... intressant att läsa vad ni kommit fram till....fast egentligen kanske jag skall låta bli att läsa tills jag testat själv Dessa DOS skall testas under drive och dac är det tänkt. \\K-man Quote
Recommended Posts